ראלי במניות 'לוויתן': רציו טסה 12.7% לשיא של כמעט 3 חודשים - צפו בטבלה
שותפות 'לוויתן' מגיבות היום בעוצמה לחדשות אודות ההתקדמות בעניין כניסת שותף בשיעור של עד 30% לפרוייקט 'לוויתן'. את העליות מובילה רציו יהש שמזנקת ב-13%. עליות של כ-6% נרשמות בשותפויות אבנר יהש ודלק קידוחים יהש.
עליות השערים בניירות באות חרף העובדה כי העניין של כניסת משקיע לפרוייקט נמצא על הפרק כבר מספר חודשים. בכל אחת משיחות הוועידה האחרונות שערכה נובל אנרג'י היא ציינה את כוונתה להכניס משקיע. גם השותפות הישראליות ציינו זאת במסגרת הדוחות הכספיים, ובכל זאת המניות מטפסות בצל הדיווח המיידי על כך הצעות בעניין הוגשו לשותפויות.
הנתון החדש היום שמספקות השותפות הוא שיעור הבעלות של השחקן החדש שיעמוד על 30%. הכנסת שותף ל'לוויתן' יכולה להתבצע באמצעות אחת משתי אפשרויות. הראשונה הינה מכירה ישירה של הזכויות של השותפים לידי המשקיע בתמורה למזומנים אשר יהוו חלק מחבילת ההון העצמי לטובת פיתוח מאגר 'לוויתן'. האפשרות השנייה, אשר נראית גם סבירה יותר היא שלשותף האסטרטגי יוקצו מניות בחברת הפרוייקט בתמורה להון אשר יוזרם פנימה ל'לוויתן'.
כך או כך, ככל שייחתם הסכם בין הצדדים, השאלה המרכזית תהיה 'תג המחיר' שייגזר ללוויתן, וזה הנעלם הגדול ביותר. כך למשל מחיר של 30 אגורות לרציו גוזר כי שווי לוויתן (לפני המשקיע) עומד על 14.7 מיליארד שקל. נובל ושותפיה הישראלים ינסו למקסם את השווי בכל עסקה עתידית ככל שתחתם.
עדות לתג המחיר האפשרי ניתן אולי לקבל מהסכמי ההשקעה שנחתמו במסגרת תגליות הענק שנתגלו במוזמביק. שם תג המחיר להשקעה עמד על 870 מיליון דולר לכל 1 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי (1TCF), זאת כאשר גודלו של המאגר עמד על 30TCF.
עם זאת, בין ישראל לבין מוזמביק ישנם מספר הבדלים ובהם שיעור התמלוגים למדינה, היטלי מס אשר נחקקו בישאל (חוק ששינסקי). כמו כן, גם המגבלות על ייצוא הגז (וועדת צמח) עשויים לשנות מעט את התמונה הכוללת. שווי פרוייקט לוויתן אשר נגזר מהמאגר עומד על כ-220 מיליון דולר בלבד, כרבע מהתגליות במוזמביק.
השותף האסטרטגי אשר ייכנס צריך להיות בעל כיסים עמוקים. בראש ובראשונה הוא יספק לשותפים 'הון עצמי' לפיתוח המאגר. בשלב הבא, אותו שותף עשוי לפתוח בפני שותפי 'לוויתן' את השער לטובת ייצוא מאגרי הגז. בנובל הצהירו כי זהות השותף תחשף עד סוף השנה. נותר רק לתהות מי יהיה אותו השותף מהם יכולותיו ומהו תג המחיר אשר ייקבע לפרוייקט במסגרת ההסכם.
מניות הגז הסחירות בת"א נכון לשעה 11:43
- 8.יובל נשיא 10/09/2012 10:25הגב לתגובה זוחברים יקרים ,אני לא יודע אם לצחוק או לבכות ,אלפי אנשים הפסידו את מיטב חסכונות חייהם במניות הנפט -הגז לאחר התרסקויות של 50%-95% ולאחר שהמנייה כמעט מחקה למהמרים-משקיעים את כל כספם היא עולה ב-12% שזה אפילו לא תיקון של טיפה בים,ואז קוראים לזה ראלי... תפסיקו כבר באתר לנסות ולפתות משקיעים תמימים לקנות את מניות הרעל הללו שתמיד אבל תמיד גורמות הפסדים גדולים ומפחי נפש עצומים בהם,אני מאז 1994 הארורות למניות הללו לא מתעסק עם הסרטן הזה,ולא עם מניות בכלל,למשקיעים החדשים הפתים ראו הוזהרתם מאוד !!!
- 7.מבין 09/09/2012 16:30הגב לתגובה זואת הראלי ברציו . איפה הרשות לנירות ערך. תבדקו את פעולות הרכישות שלאומי וחברות קשורות ביצעו אחרי פירסום הכתבה שלהם
- 6.אבי 09/09/2012 13:13הגב לתגובה זותעלה חזק לאחר שנשמע את ההצעות !!
- 5.ראיתם את הכתבה המטומטמת בגלובס (ל"ת)רציו 09/09/2012 13:02הגב לתגובה זו
- 4.09/09/2012 12:41הגב לתגובה זוהאם מישהו זוכר שהשבוע שעבר היזהרתי אותכם לגבי מלכודת הדבש במודיעין. אל תגידו לא ידעתי!!!!! ראו הוזהרתם!!!!! כולם נוכלים ורמאים.
- 3.לכלכלנית הלוואי מהפה שלך (ל"ת)רציו 09/09/2012 12:20הגב לתגובה זו
- 2.משקיע בטוח 09/09/2012 12:09הגב לתגובה זוהולכת לטוס
- 1.עוד סיבוב עושים עליכם (ל"ת)Tיציק 09/09/2012 11:48הגב לתגובה זו

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט
מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה,
וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.
נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא, כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה.
למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע.
הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי?
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- ארגון אופ״ק החליט להגביר את ייצור הנפט באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.