פרסום ראשון

מחר זה קורה: ההמלצות של "ועדת צמח" יוגשו לנתניהו - והלחץ בסקטור מורגש

הוועדה בראשות שאול צמח שבחנה את סוגיית ייצוא הגז הטבעי מישראל תגיש מחר את המלצותיה הסופיות לראש הממשלה
מערכת Bizportal | (16)

ההמלצות הסופיות של ועדת צמח לקביעת מבנה משק הגז בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח יוגשו מחר לראש ממשלה בנימין נתניהו. בסקטור חברות חיפושי הנפט והגז בישראל והשותפות במאגרי 'לוויתן' ו'תמר' בפרט ממתינים מזה חודשים רבים להמלצות הסופיות של הוועדה שיקבעו את שיעור עתודות הגז שיורשה ליזמים לייצא לחו"ל.

הוועדה הבינמשרדית לבחינת נושא משק הגז הטבעי בישראל ופיתוחו העתידי, הוקמה בסוף שנת 2011 על ידי ראש הממשלה ושר האנרגיה והמים, לאור הצורך לבחון ולהגדיר את מדיניות הממשלה בכל הנוגע לפיתוח עתידי של משק הגז הטבעי בישראל.

מטיוטת הדו"ח הסופי של ועדת צמח שדלפה לתקשורת בשבוע החולף עלה כי ההמלצות הסופיות רוככו מעט ויאפשרו ייצוא של 53% מעתודות הגז שלחופי ישראל ולשמור לצורכי המשק גז ל-25 שנה בלבד. עוד קבעה הוועדה, כי מאגרים בנפח 200 BCM ומעלה, כמו 'תמר' ו'לוויתן') יחויבו לשמור 50% מהגז לצרכים מקומיים, מאגרים בגודל של 100-200 BCM יחוייבו לשמור 40% ומאגרים בהיקף 25-100 BCM ישמרו 25% מהגז. מאגרים קטנים יותר יוכלו לייצא 100% מהגז.

מלבד היקף הייצוא שיותר, בשוק ממתינים בדריכות לקבל מידע על המלצות הוועדה בנוגע למיקום מתקני היצוא. בדו"ח הביניים הוועדה המליצה שמתקני הייצוא יוקמו בשטח שבשליטה ישראלית הן מבחינה כלכלית והן מהיבטים של ביטחון לאומי וקידום התחרות. הוועדה גם צפויה להתייחס ללסוגיית הזמן להקמת מתקני הנזלת הגז (LNG).

עיתוי הקמת מתקני הייצוא הינו פרמטר מהותי מבחינה עסקית לשותפות במאגר 'לוויתן' - נובל אנרג'י, דלק קידוחים יהש, אבנר יהש ורציו יהש - בו ישנם כ-17 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי. בקפריסין לדוגמא, הממשלה פועלת לאפשר ייצוא גז טבעי באמצעות מתקן LNG עד שנת 2019.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מני 28/08/2012 21:39
    הגב לתגובה זו
    תטוס יום ראשון הודעה במאיה
  • 11.
    אברהם 28/08/2012 20:44
    הגב לתגובה זו
    היה הסכם שבוטל אין שום סיבה להאמין שהפעם יהיה שונה הבנקים הזרים לא גרוש למדינת ישראל לוויתן ישאר עמוק בים
  • 10.
    מידע פנים 28/08/2012 15:13
    הגב לתגובה זו
    מקורות יודעי דבר אמרו לי שזה חרא של מניה.
  • בשביל זה צריך מידע פנים??? (ל"ת)
    ירון 29/08/2012 07:10
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דור 28/08/2012 15:04
    הגב לתגובה זו
    היום הגיע האוניה השניה ששמה TRANSPORTER ואתמול הגיעה האוניה SWIFT.
  • 8.
    סמוש 28/08/2012 14:48
    הגב לתגובה זו
    כי זה באמת יכול להשפיע על ההחלטות שלו לגבי דו"ח צמח נקווה שהדו"ח לא יהיה צמח כמו ראש הועדה...
  • 7.
    שום דבר לא יעזור לפגר הנמק שנקרא רציו. (ל"ת)
    gg 28/08/2012 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בקרוב מאוד תחבקו חזק 28/08/2012 14:23
    הגב לתגובה זו
    ממחר מתחיל המשחק, הכשרה ומודיעין יגרמו לכם להבין שמהפחד לא יוצא דבר, הורדתם (המשקיעים9 ללא סיבה את המניות 50% אבל עכשיו שיוציאו את מה שכבר יודעים יש נסיקה של מאות אחוזים בפתח.. בהצלחההההה
  • 5.
    הספירה לאחור 28/08/2012 13:59
    הגב לתגובה זו
    יקים עוד ועדה כדי להחליט מה לעשות
  • 4.
    יוסי 28/08/2012 13:29
    הגב לתגובה זו
    אם מחזיקי מניות הגז לא יעמדו על זכותם לייצא הגז בשיעור מעל 55% ויותר הרי שהשקעתם תרד לטמיון. כל האמצעים כשרים משפט הפגנות ואחרים.
  • ee 28/08/2012 14:34
    הגב לתגובה זו
    אם הית המשפט אישר את שישנסקי אז יאשרו גם חוק שיקח לכולם כסף מהחשבון עו"ש. אנחנו חיים בדיקטטורה ובדיקטטורות צריך להגיד תודה על כל שקל שהשלטון מאפשר לנו להרויח.
  • יוסי 28/08/2012 15:16
    אפשר גם אחרת ראה הפגנות צדק לכל . נגד גזלנים הכל מותר
  • 3.
    דוד 28/08/2012 13:29
    הגב לתגובה זו
    סקטור הגז והנפט .ויתן דחיפה שתעניין משקיעים גדולים וחדשים להיכנס לשוק החיפושים,
  • יוסי 29/08/2012 10:17
    הגב לתגובה זו
    לביבי יש שיקולי בחירות. המשקיעים שעד לגלוי הגז הפסידו כספים רבים לא מעיינים אותו.אם קולם של המשקיעים לא ישמע בחוצות ובקול רם יפסידו את השקעתם.
  • 2.
    בוב 28/08/2012 13:19
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים לפתח אותו שיפסיקו להפריע . כבר שלוש שנים אין פה שום כוונה או רצון לעזור לתחום
  • 1.
    מבין עינין 28/08/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
    זו יכולה להיות שעתו היפה של ביבי להיות אסטרטג ולא עסקן ולהבין שהוא חייב לפטם את התרנגולת שהולכת להטיל בצי זהב ולא לשחוט אותה...יש לך הזדמנות ביבי-אתה רואה לטווח קצר או ארוך..ואל תשכח-על טעויות משלמים
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.