מחר זה קורה: ההמלצות של "ועדת צמח" יוגשו לנתניהו - והלחץ בסקטור מורגש
ההמלצות הסופיות של ועדת צמח לקביעת מבנה משק הגז בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח יוגשו מחר לראש ממשלה בנימין נתניהו. בסקטור חברות חיפושי הנפט והגז בישראל והשותפות במאגרי 'לוויתן' ו'תמר' בפרט ממתינים מזה חודשים רבים להמלצות הסופיות של הוועדה שיקבעו את שיעור עתודות הגז שיורשה ליזמים לייצא לחו"ל.
הוועדה הבינמשרדית לבחינת נושא משק הגז הטבעי בישראל ופיתוחו העתידי, הוקמה בסוף שנת 2011 על ידי ראש הממשלה ושר האנרגיה והמים, לאור הצורך לבחון ולהגדיר את מדיניות הממשלה בכל הנוגע לפיתוח עתידי של משק הגז הטבעי בישראל.
מלבד היקף הייצוא שיותר, בשוק ממתינים בדריכות לקבל מידע על המלצות הוועדה בנוגע למיקום מתקני היצוא. בדו"ח הביניים הוועדה המליצה שמתקני הייצוא יוקמו בשטח שבשליטה ישראלית הן מבחינה כלכלית והן מהיבטים של ביטחון לאומי וקידום התחרות. הוועדה גם צפויה להתייחס ללסוגיית הזמן להקמת מתקני הנזלת הגז (LNG).
עיתוי הקמת מתקני הייצוא הינו פרמטר מהותי מבחינה עסקית לשותפות במאגר 'לוויתן' - נובל אנרג'י, דלק קידוחים יהש, אבנר יהש ורציו יהש - בו ישנם כ-17 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי. בקפריסין לדוגמא, הממשלה פועלת לאפשר ייצוא גז טבעי באמצעות מתקן LNG עד שנת 2019.
- 12.מני 28/08/2012 21:39הגב לתגובה זותטוס יום ראשון הודעה במאיה
- 11.אברהם 28/08/2012 20:44הגב לתגובה זוהיה הסכם שבוטל אין שום סיבה להאמין שהפעם יהיה שונה הבנקים הזרים לא גרוש למדינת ישראל לוויתן ישאר עמוק בים
- 10.מידע פנים 28/08/2012 15:13הגב לתגובה זומקורות יודעי דבר אמרו לי שזה חרא של מניה.
- בשביל זה צריך מידע פנים??? (ל"ת)ירון 29/08/2012 07:10הגב לתגובה זו
- 9.דור 28/08/2012 15:04הגב לתגובה זוהיום הגיע האוניה השניה ששמה TRANSPORTER ואתמול הגיעה האוניה SWIFT.
- 8.סמוש 28/08/2012 14:48הגב לתגובה זוכי זה באמת יכול להשפיע על ההחלטות שלו לגבי דו"ח צמח נקווה שהדו"ח לא יהיה צמח כמו ראש הועדה...
- 7.שום דבר לא יעזור לפגר הנמק שנקרא רציו. (ל"ת)gg 28/08/2012 14:26הגב לתגובה זו
- 6.בקרוב מאוד תחבקו חזק 28/08/2012 14:23הגב לתגובה זוממחר מתחיל המשחק, הכשרה ומודיעין יגרמו לכם להבין שמהפחד לא יוצא דבר, הורדתם (המשקיעים9 ללא סיבה את המניות 50% אבל עכשיו שיוציאו את מה שכבר יודעים יש נסיקה של מאות אחוזים בפתח.. בהצלחההההה
- 5.הספירה לאחור 28/08/2012 13:59הגב לתגובה זויקים עוד ועדה כדי להחליט מה לעשות
- 4.יוסי 28/08/2012 13:29הגב לתגובה זואם מחזיקי מניות הגז לא יעמדו על זכותם לייצא הגז בשיעור מעל 55% ויותר הרי שהשקעתם תרד לטמיון. כל האמצעים כשרים משפט הפגנות ואחרים.
- ee 28/08/2012 14:34הגב לתגובה זואם הית המשפט אישר את שישנסקי אז יאשרו גם חוק שיקח לכולם כסף מהחשבון עו"ש. אנחנו חיים בדיקטטורה ובדיקטטורות צריך להגיד תודה על כל שקל שהשלטון מאפשר לנו להרויח.
- יוסי 28/08/2012 15:16אפשר גם אחרת ראה הפגנות צדק לכל . נגד גזלנים הכל מותר
- 3.דוד 28/08/2012 13:29הגב לתגובה זוסקטור הגז והנפט .ויתן דחיפה שתעניין משקיעים גדולים וחדשים להיכנס לשוק החיפושים,
- יוסי 29/08/2012 10:17הגב לתגובה זולביבי יש שיקולי בחירות. המשקיעים שעד לגלוי הגז הפסידו כספים רבים לא מעיינים אותו.אם קולם של המשקיעים לא ישמע בחוצות ובקול רם יפסידו את השקעתם.
- 2.בוב 28/08/2012 13:19הגב לתגובה זואם רוצים לפתח אותו שיפסיקו להפריע . כבר שלוש שנים אין פה שום כוונה או רצון לעזור לתחום
- 1.מבין עינין 28/08/2012 13:14הגב לתגובה זוזו יכולה להיות שעתו היפה של ביבי להיות אסטרטג ולא עסקן ולהבין שהוא חייב לפטם את התרנגולת שהולכת להטיל בצי זהב ולא לשחוט אותה...יש לך הזדמנות ביבי-אתה רואה לטווח קצר או ארוך..ואל תשכח-על טעויות משלמים

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.