אלקטרה מלהיבה את המשקיעים בחוזה של 3.1 מיליארד שקל - מדוע אין לזה משמעות?
הזמנות הן הבסיס להכנסות עתידיות, הכנסות הן הבסיס לרווח. כשחברה מדווחת על הזמנה גדולה זה עשוי להלהיב את המשקיעים. היו חברות שדיווחו על מבול של הזמנות גדולות, המניות התרוממו, ואחרי לא הרבה זמן, החברות קרסו. דוגמה אחת - דורי בנייה שהיתה אחת מחברות התשתית הגדולות בארץ.
רווחיות בעיקר בתחומי התשתיות היא קריטית כי מדובר באחוזים בודדים ובמקרים רבים חברות דואגות לצבר הזמנות גדול על חשבון רווחיות רק כדי שהעסק ימשיך להתגלגל כי יש הוצאות קבועות. כלומר, עדיף לקבל פרויקטים ברווחיות נמוכה, העיקר לא להיות בלי פרויקטים ואז להפסיד כי יש תקורות והוצאות קבועות.
פרויקט ענק, אבל מה הרווחיות?
ולכן, משקיעים צריכים להתרשם מהזמנות אבל בעיקר מהמידע על הרווחיות בפרויקטים. זה נחמד לדווח על צבר גדול והזמנות השאלה באיזה רווחיות הם.
אלקטרה דיווחה על פרויקט ענק בימים האחרונים בהמשך לפרויקטים באמת מרשימים בחודשים האחרונים ובכלל בשנים האחרונות, רק שהיא לא מדווחת על הרווחיות. הפעם זה פרויקט של 3.1 מיליארד שקל, אבל החברה לא מוכנה למסור באופן רשמי מה רווחיות הפרויקט.
במקרים כאלו, הדיווח אנמי לגמרי. אין למשקיע יכולת לדעת אם הוא טוב או לא. למעשה, רוב המשקיעים עשויים להתלהב, אחרי הכל, יש הנחת בסיס שאם החברה התמודדה וזכתה זה מן הסתם רווחי. אבל אין באמת יכולת לדעת זאת. במקרים רבים, כנראה אחרי התערבות רשות ניירות ערך, החברות מוציאות עדכונים - לרוב זה משהו בסגנון : הרווחיות דומה למקובל (או משהו כזה). האמת שזה גם לא מספיק כי זה לא מספק מידע על הרגישות לעלויות, ההוצאות הקבועות, ההצמדה של החוזה למדד מסוים, אבל זה נותן תמונה מסוימת.
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרויקט של 3.1 מיליארד שקל לאלקטרה
אלקטרה בניהולו של איתמר דויטשר, סיכמה לאחרונה באמצעות שתי חברות בנות שלה - Hellman Electric ו-F.W.Sims, על תכנון וביצוע של העבודות האלקטרו-מכאניות בפרויקט הענק של הקמת בית כלא חדש ברובע קווינס בניו-יורק. חלקן של החברות מקבוצת אלקטרה בעבודות צפוי לעמוד על כ-3.1 מיליארד שקל (כ-829 מיליון דולר). ניסינו לקבל באופן רשמי מידע על הרווחיות - לא קיבלנו. קיבלנו "הדרכה" שזאת רווחיות מעל הממוצע, אבל עם כל הכבוד להדרכה, אנחנו מצפים למשהו רשמי.
איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה - הזמנות גדולות - אבל בלי דיווח על רווחיות (טל גבעוני)
כך או אחרת, שתי החברות נבחרו לשמש כקבלניות משנה על ידי קבוצת Leon D. DeMatteis Construction, שחתמה על הסכם להקמת בית הכלא עם עיריית ניו יורק, בהשקעה כוללת של כ-15 מיליארד שקל (כ-4 מיליארד דולר). במסגרת הפרויקט, חברת Hellman תוביל את כלל עבודות החשמל בפרויקט וחברת F.W.Sims תוביל את מירב העבודות המכאניות של הפרויקט, הנחשב לאחד מהפרויקטים האלקטרו-מכאניים הגדולים בארה"ב. שלב התכנון של הפרויקט יחל מיידית, והביצוע צפוי להימשך עד אוגוסט 2030.
- יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
- 1.0 למקס סטוק: יוחחנוף נפרדת מזול סטוק - לפי שווי של 96 מיליון שקל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
אלקטרה נכנסה לפעילות בארה"ב בשנת 2019, אז רכשה את השליטה בחברות Hellman ו-Gilston. שתי חברות הפועלות כבר עשרות שנים באזור ניו-יורק, בתחומי עבודות החשמל לגופים ציבוריים וחברות ענק. בהמשך לכך, בפברואר 2020 רכשה אלקטרה את השליטה בחברת F.W.Sims, הפועלת בתחום עבודות מיזוג אויר.
כזכור, בחודש מאי האחרון עידכנה אלקטרה, כי החברת הבת Gilston נבחרה להקמת מערך התאורה בטרמינל 1 החדש אשר נבנה בשדה התעופה JFK ניו יורק תמורת כ-362 מיליון שקל (כ-98 מיליון דולר). במסגרת הפרויקט תהא חברת הבת אחראית להתקנה של כ-30,000 גופי תאורה ומגוון מערכות חשמל תומכות. העבודות כבר החלו וצפויות להסתיים ברבעון ראשון 2026 לקראת פתיחת הטרמינל החדש. גם כאן, לא ידוע מה הרווחיות בפרויקט.
בינואר דיווחה אלקטרה, כי החברה הבת F.W.Sims, נבחרה לבצע את העבודות המכאניות בפרויקט הענק להקמת אצטדיון הפוטבול של קבוצת "באפלו בילס" (Buffalo Bills) בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק. היקף הפרויקט הכולל נאמד בכ-6.3 מיליארד שקל (כ-1.7 מיליארד דולר), כאשר התמורה הצפויה לחברה הבת של אלקטרה בגין חלקה בפרוייקט עומד על כ-218 מיליון שקל (כ-59 מיליון דולר). העבודות כבר החלו וצפויות להסתיים בקיץ 2026 לקראת פתיחת עונת המשחקים בליגה. גם כאן, אין מידע על רווחיות הפרויקט.
איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "הבחירה באלקטרה ארה"ב לתכנון-ביצוע של העבודות האלקטרו-מכאניות בפרויקט בית כלא החדש ברובע קווינס, בהיקף משמעותי של מעל ל-3 מיליארד שקל, מבססת את מיצובה של החברה כשחקנית מובילה בתחום האלקטרו-מכאני בארה"ב בכלל ובניו-יורק בפרט. זכייה זו, בפרויקט הנחשב לאחד הגדולים בתחום האלקטרו-מכאני בארה"ב, מצטרפת לשתי זכיות משמעותיות בארה"ב עליהן דיווחנו מתחילת השנה: הקמת מערך התאורה בטרמינל החדש המוקם בשדה התעופה JFK בפרויקט שהיקפו כ-100 מיליון דולר, וביצוע העבודות המכאניות בפרויקט להקמת אצטדיון הפוטבול החדש של קבוצת 'באפלו בילס', בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בפעילות אלקטרה בארה"ב וזאת בהתאם לאסטרטגיה שלנו להרחבת הפעילות של אלקטרה בארה"ב וברחבי העולם".
- 1.הדר 22/08/2024 13:31הגב לתגובה זוכל החוזים הענקיים עוברים להם מעל לראש...

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות
דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל.
מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל.
לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.