צביקה שווימר אלקטרה צריכה
צילום: יח"צ

יינות ביתן לא עומדת ביעדים וצריכה כסף; פועלת לקבל מימון של 200 מיליון שקל

יינות ביתן ממשיכה להסתבך, ואלקטרה צריכה ממשיכה להתכחש ולא למחוק מוניטין ענק בגין יינות ביתן בספריה 
דור עצמון | (8)

יינות ביתן של אלקטרה צריכה עוברת תהליך התייעלות שבמסגרתו היא זקוקה ל-200 מיליון שקל. 100 מיליון יגיעו מהבנקים והיתר מבעלי המניות. אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה 2.88% תשקיעה 40 מיליון שקל זו אותה אלקטרה שמחזיקה את המוניטין של יינות ביתן בספרים גבוה (1.6 מיליארד שקל) בשעה שאין לה כסף.

יינות ביתן עוברת רה ארגון והאצה של תוכנית הפיכתה לרשת קרפור. במסגרת התוכנית יפוטרו כ-300 עובדים ויסגרו סניפים הפסדיים. הרשת נערכת לשיפור והסבת הסניפים בהתאם לזיכיון עם קרפור הצרפתית, כשהכוונה להגיע ל-50 סניפי קרפור כבר במחצית הראשונה של 2023.

הסבת הסניפים מגיעה כדי לעורר את הרשת הרדומה שסובלת מעבר לדימוי חלש, גם מתוצאות חלשות. באמצע 2021 רכשו אלקטרה צריכה והפניקס את השליטה (50.1%) ברשת מנחום ביתן שנותר עם החזקה של 40% (כ-10% לבנקים). לאלקטרה צריכה אופציה לרכוש את יתרת המניות עד סוף 2023. בינתיים ההשקעות והזרמות הכספים אמורות להיות לפי שיעורי  ההחזקה, אלא שנחום ביתן לא מעוניין להשקיע.

הגיוס הצפוי הוא בהמשך לגיוס של 200 מיליון שקל מהבנקים לצורך הסבת סניפים, אך הכסף שימש גם לשוטף על רקע התוצאות החלשות. לכן, הבנקים רוצים שבעלי השליטה יכניסו את היד לכיס.

כך או אחרת, אלקטרה צריכה ממשיכה להחזיק בספרים יתרת מוניטין  בגובה של 1.64 מיליארד שקל, אך לאור העובדה כי יינות ביתן שבבעלותה רחוקה מהתחזיות, יורדת ברווחים התפעוליים, מפסידה בשורה התחתונה, נדרשת למזומנים לצרכי הפעילות וההשקעות שלה (מעבר למה שהוערך בתחילה) נשאלת השאלה כיצד המוניטין לא הופחת?

רואי החשבון של החברה - משרד ארנסט אנד יאנג, EY, חתומים על דוחות אלקטרה צריכה והם אחראים על סבירות ותקינות הדוחות. אלו לא דוחות סבירים. ברגע שיש אינדיקציה לירידת שווי, מחויבת בדיקה. נכון, בדיקה היא לא אובייקטיבית, אבל בשביל זה יש רואה חשבון, הוא צריך לשרת את המשקיעים-קוראי הדוחות.

התרגיל של אלקטרה צריכה

במקביל לירידת הערך הברורה ביינות ביתן, באלקטרה צריכה מדברים על השבחה בזכות קרפור והם מנסים, ככל הנראה, לדחות את בדיקת המוניטין כדי לבוא ולהגיד למעריך השווי - תראה את תחום קמעונאות המזון שלנו, תראה את התחזיות קדימה, ותעריך עכשיו. מעריך השווי, ייקבע שווי גבוה בהינתן תחזיות החברה וכך החברה תשמור על המוניטין בסך 1.64 מיליארד שקל חי וקיים במאזנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אדון כתב גאון 24/12/2022 14:23
    הגב לתגובה זו
    תגיד לפניקס תשמעו זה המצב , בכמה אתם מעריכים את ההשקעה שלכם ואז למשרד רואי החשבון לא תהיה ברירה
  • 7.
    יוסי 20/12/2022 19:12
    הגב לתגובה זו
    אם אלקטרה חכמים, ימכרו לביתן חזרה, יפסיקו כמה מליונים ויצאו מהתחום הזה שאין להם בו שום מושג .
  • 6.
    לילי 20/12/2022 08:21
    הגב לתגובה זו
    עוד לפני שנפרסה הרשת , רצו לגבות על המותג מחיר גבוהה . הציבור לא קנה את הרעיון .
  • 5.
    אולי אתה צודק, אבל אולי מתחרים משלמים לך. (ל"ת)
    יעל 20/12/2022 06:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אמיר 19/12/2022 23:45
    הגב לתגובה זו
    שאין מי שימשיך את החזון שלו. הלכו על מהלך עם פוטנציאל אדיר אבל כניראה שאין להם את הרצון או היכולת ללכת איתו עד הסוף. רשת במצב כזה לא יכולה להרשות לעצמה עוד צעד אסטרטגי כושל. בהצלחה לאלקטרה. נראה שהכיוון פה הוא כישלון חרוץ.
  • 3.
    הגיע הזמן שחברות נכשלות יכניסו ידיים לכיס ולא יקחו 19/12/2022 21:49
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שחברות נכשלות יכניסו ידיים לכיס ולא יקחו לנו מהפנסיה או שיצמצמו את השכר המופרז של המנכ״לים
  • 2.
    אורנה 19/12/2022 10:26
    הגב לתגובה זו
    קארפור-הכשלון יהיה מוחץ בארץ.
  • 1.
    שתי חברות דפוקות (ל"ת)
    8 19/12/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.