מדרוג מאשררת דירוג לברם, צופה צמיחה של עד 3% - אך שחיקה ב-EBITDA
מדרוג מאשררת ל ברם תעשיות 0% , המייצרת ומשווקת אריזות פלסטיק לתעשיית המזון, כלים חד פעמיים וכלי מטבח מפלסטיק, דירוג ברמה של ilBBB באופק דירוג "יציב", ומתייחסת לתוצאותיה בשנה הקרובה. במדרוג צופים עלייה קלה בהכנסות ומנגד פגיעה בשיעור ה-EBITDA.
במדרוג מעריכים הכנסות שנתיות של 135-140 מיליון שקל בשנים 2021-2022, המשקפות צמיחה של %1%-3, "וזאת בהתאם להערכות המאקרו של S&P להתאוששות כלכלית באזורי הפעילות של ברם ועלייה בצריכה הפרטית בעקבות היציאה ממשבר הקורונה", נכתב. בחברה מעריכים כי התוצר בישראל יצמח בכ-4.5% בישראל ו"יתמוך בגידול בהכנסות במגזר אריזות המזון", וזה האמריקאי יצמח בכ-6.5% ו"יתמוך בגידול בהכנסות במגזר המוצרים הייחודיים לבית, וזאת בין היתר הודות לנוכחות המוצרים של ברם ברשתות כמו וולמארט ופמילי דולר.
עם זאת במדרוג צופים שחיקה ב-EBITDA וברווחיות החברה. לעומת שיעור EBITDA של 17.4% מההכנסות ב-2020, השנה וכן ב-2022 זה צפוי להיות בטווח שבין 11.5-14.5%. הדבר מוסבר בעלייה החדה במחיר חומרי הגלם בהם עושה ברם שימוש, בין היתר כתוצאה מעלייה במחיר הנפט הגולמי ועלייה בביקוש לפלסטיק, זאת החל במחצית 2020. "אנו מעריכים כי מחיר הנפט, ובעקבותיו מחיר המוצרים הפטרוכימיים, לא ירדו בשנה הקרובה", כותבים במדרוג.
בהקשר זה מדגישים בחברת הדירוג כי "המתאם בין מחיר הנפט לבין מחיר חומרי הגלם של החברה אינו מלא, ומחירם תלוי גם במחיר הגז הטבעי, בכושר הייצור ובעלויות לוגיסטיות, שגם הם תנודתיים". כמו כן קיימת השפעה של שערי החליפין, וזאת משום שמחירי חומרי הגלם הנרכשים בישראל צמודים לשער הדולר. עוד גורם שנוסף למשוואה הוא הוצאות השכר הגבוהות יותר השנה לעומת 2020 בה היו הפחתות חד-פעמיות. "אנו סבורים שיכולת החברה לגלגל עלויות אל לקוחותיה מצומצמת בשל העדר יתרונות לגודל וריבוי שחקנים בענפי הפעילות שלה", מוסיפים במדרוג.
- תמורת 5.5 מיליון דולר: ברם תעשיות מוכרת את הפעילות בארה"ב
- "הפעילות של ברם תצמח בשיעור דו ספרתי ב-2022"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי תרחיש הבסיס במסמך, יחס החוב ל-EBITDA יעלה מ-2.8 לכדי 3.5-4.5 השנה, וב-2022 ירד ל-3-4, ויחס החוב ל-FFO ירד מ-30.1% ב-2020 ל-18-23% השנה ושנה לאחר מכן יעלה ל-20-25%. בצד זאת צוין כי מדרוג ישקלו להוריד את הדירוג אם יחס החוב לEBITDA יעלה על 7 או אם "עלייה חדה ומתמשכת במחירי חומרי הגלם ובעלויות ההובלה ישחקו את תזרימי המזומנים של החברה". התרחיש ההפוך ושמירה על יחס חוב ל-EBITDA של 3.5-4.5 לאורך זמן יביאו להעלאת הדירוג.
כמו כן תרחיש הבסיס מניח השקעות הוניות בהיקף של 10-12 מיליון שקל להגדלת כושר הייצור והרחבת סל המוצרים וכן דיבידנדים מהחברה הכלולה (50%) פריפורם משקאות בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2021-2022.
את 2020 סגרה ברם עם ירידה קלה בהכנסות לכ-135 מיליון דולר לעומת 136 מיליון דולר ב-2019. עיקר הירידה במרץ-מאי וזו נבעה מקיטון במכירות במגזר האריזות לתעשיית המזון, כשמנגד מרביתו קוזז על ידי גידול מהותי בהיקפי הפעילות מול רשתות קמעונאיות במגזר המוצרים הייחודיים לבית. "החברה הציגה שיפור משמעותי ב-EBITDA המתואם ל-23.4 מיליון שקל בהשוואה ל-16.5 מיליון שקל ב-2019", מזכירים במדרוג, וזאת "כתוצאה מצעדי התייעלות תפעולית וירידה במחיר חומרי הגלם".
- אס אר אקורד עולה לאחר תוצאות שיא בהכנסות, רווח נקי ותיק לקוחות
- באטמ קיבלה הזמנה של 670 אלף דולר מחברה בארה״ב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמשבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון
הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר
הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף 2.1% , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.
וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.
כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.
מי הם הלקוחות של מניף?
מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.
- מניף: הרווח הנקי ברבעון 42 מיליון שקל - התשואה על ההון: 30%
- מניף: הרווח ברבעון קפץ ב-25% ל-41.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

אס אר אקורד עולה לאחר תוצאות שיא בהכנסות, רווח נקי ותיק לקוחות
החברה מציגה דוח רבעוני עם תוצאות שיא עבורה, כשתיק הלקוחות של החברה זינק לכ-1.64 מיליארד שקל, הרווח הנקי קפץ בכ-48%, ההון העצמי עלה ל-468 מיליון שקל והכנסות המימון הגיעו לשיא של 59.7 מיליון שקל
אס.אר. אקורד אס אר אקורד 6.26% , חברת האשראי החוץ־בנקאי בשליטת עדי צים, מציגה דוח עבור הרבעון השלישי של 2025, עם התוצאות החזקות ביותר מאז הקמתה. הדוח חושף גידול חד בכל מדדי הליבה: תיק לקוחות בהיקף חסר תקדים עבורה,
שיא בהכנסות המימון, רווח נקי גבוה והתחזקות ההון העצמי. לצד זאת, החברה ממשיכה להעמיק את פיזור הלקוחות, לשפר את איכות תיק האשראי ולשמור על מסגרות מימון רחבות וגמישות.
אחד הנתונים הבולטים בדוח הוא זינוק תיק הלקוחות (לז"ק ולז"א - הלוואות כנגד זכויות
והלוואות כנגד ערבויות) לרמה של כ-1.64 מיליארד שקל, לעומת 1.34 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2024. זוהי עלייה של כ-23% בשנה, המעידה על ביקוש גובר לאשראי ועל התרחבות הפעילות העסקית של לקוחותיה. במקביל, היקף הבטוחות המוחשיות שהחברה מחזיקה עלה גם הוא ועומד על יותר
מ-1.2 מיליארד שקל, מה שמקטין חשיפה לסיכוני אשראי.
הגידול בתיק הלקוחות מלווה גם בהעמקת הפיזור, עם יותר לקוחות ממגוון רחב יותר של ענפים, ומדיניות ברורה של שמירה על רמת חיתום גבוהה וסלקטיבית. הנהלת החברה מדגישה כי תיק הלקוחות איננו רק רחב יותר, אלא איכותי ובעל פרופיל סיכון נמוך יותר.
תוצאות שיא ברווח הנקי
הכנסות המימון לרבעון השלישי של 2025 עלו ב-32.6% והגיעו ל-59.7 מיליון שקל, לעומת 45 מיליון שקל בתקופה המקבילה. מדובר ברמת ההכנסות הגבוהה ביותר בתולדות החברה, תוצאה של גידול בהיקפי הפעילות,
במסגרות האשראי ובמספר העסקאות.
- עדי צים ישלם פיצויים גבוהים לעורכי דין שתבע
- אס אר אקורד בדוח חלש; עדי צים: "הזדמנות לרכוש את המניה והאג"ח"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכנסות המימון נטו, לאחר קיזוז הוצאות המימון, עלו אף הן בשיעור חד של 44.1% והסתכמו ב-38.9 מיליון שקל. בכך החברה מראה כי הגידול בפעילות אינו נשחק על ידי הוצאות מימון, אלא אף מגדיל את תרומת הרווחיות. ההנהלה מציינת כי השיפור בהכנסות המימון הושג למרות סביבה פיננסית מאתגרת ומתיחות עסקית-ביטחונית.
