'אובר האירופאית' מגייסת 150 מ' יורו; השווי: יותר מ-1.9 מיליארד ד'
המתחרה האירופאית של אובר, חברת בולט (לשעבר Taxify) הודיעה כי גייסה 150 מיליון יורו. החברה האסטונית לא חשפה את השווי לפיו נעשה הגיוס, אך מסרה כי הוא גבוהה מזה לפיו בוצע הגיוס האחרון – 1.9 מיליארד דולר.
בכוונת החברה להשתמש בסכום המגויס לפיתוח אמצעי זיהוי פנים ובינה מלאכתית שישפרו את היבטי הבטיחות של השירות שלה, וכמו כן להרחיב את פעילותה בגלל המגזרים – הזמנת נסיעות, נסיעות שיתופיות, השכרות אופניים וקורקינטים חשמליים ומשלוחי מזון.
המתחרה של הענקית האמריקאית אובר מאמינה בכך שבטיחות השימוש באפליקציה שלה תגרום לה להתבלט, כפי שאומר המנכ"ל מרקוס ויליג: "ב-2021 נהיה מובילת השוק מבחינת בטיחות ואיכות השימוש. אנחנו מתכננים להשיק פתרונות חדשניים עוד יותר, כמו אימות פנים של הנהגים וניתור אוטומטי של הנסיעה באמצעות בינה מלאכותית שתמנע תאונות".
בולט פועלת ביותר מ-40 מדינות באירופה ובאפריקה ומשתמשים בה 50 מיליון איש. בסבב האחרון במאי השנה, גייסה 100 מיליון יורו בהנפקת ניירות ערך המירים בהובלת קרן הגידור D1 Capital Partners של המיליארדר האמריקאי דניאל סונדהיים. עוד השתתפה בהנפקה קרן הגידורDarsana Capital Partners. בין המשקיעים בחברה נמנים דיימלר הגרמנית ודידי צ'אקסינג הסינית, שגם היא עוסקת בהזמנת נסיעות.
- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- אובר הכתה את הציפיות אבל התגובה במניה - פושרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבולט, כמו לאובר, כמה מגזרי פעילות – חלקם נפגעו בצורה קשה מהקורונה, ובמקביל אחרים חוו פריחה. כך למשל, שירותי הזמנת הנסיעות חוו ירידה משמעותית, כשבאובר דיווחו על הפסדים של 5.8 מיליארד דולר מתחילת השנה. שיתוף הנסיעות הצטמצם גם הוא באופן דראסטי. מנגד, שירותי הזמנת המשלוחים של אובר-איטס יצאו נשכרות מהסגרים בארצות הברית. בבולט החלו לפעול רק השנה בתחום משלוחי האוכל, וכך גם בהשכרת הקורקינטים החשמליים – שני מגזרי פעילות שבזכותם מסמנים בחברה את השנה הזאת דווקא כטובה עבורם. מוקדם יותר החודש בולט השיקה דגם חדש של קורקינטים, והודיעה שתשקיע 100 מיליון יורו בחדירה לשווקים נוספים עם הקורקינטים שלה.

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי
המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים
אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.
מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי
במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.
בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.
אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).
- "רציתי לפדות קרן השתלמות, והציעו לי הלוואה מהקרן - כדאי?"
- כך בדיקה פשוטה תוסיף לכם מעל ל- 50 אלף שקלים לחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.

"אנחנו לא הבלם - אנחנו המנוע": המשרד להגנת הסביבה רוצה שתסתכלו עליו אחרת
בוועידת התשתיות של ביזפורטל הבהיר מנכ"ל המשרד רמי רוזן שהם ״לא מגיעים לעכב אלא לעצב״ לגישתם הסביבה היא לא המחסום לפיתוח, אלא חלק בלתי נפרד ממנו; רפורמות ברישוי, השקעה בייעור, קידום אנרגיה מבוזרת ותחבורה נקייה הם לא מותרות אלא משהו שאנחנו צריכים לחשוב
עליו לפני הכל - בשבילנו
במשך שנים נתפס המשרד להגנת הסביבה כגורם שמצטרף בסוף התהליך זה שבעיקר אומר "לא", זה שמאט תכניות, זה שדוחף מקלות בגלגלים ומעכב פרויקטים בשם האידיאלים הירוקים. אבל על הבמה בוועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד, רמי רוזן, ביקש שיסתכלו על המשרד מעין קצת אחרת. לא בלם, אלא אינטגרטור. הוא רוצה שנסתכל על המשרד הסביבתי כגורם שמסתכל קדימה, דורש תכנון סביבתי כבר מההתחלה ומשתדל לתת גם פתרונות, לא רק לחסום.
בין דיונים על רפורמות תחבורתיות, אסטרטגיות חשמל חדשות ותוכניות בינוי רחבות היקף, חשוב לחשוב גם על הסביבה, השאלה היא לא רק איפה בונים, אלא גם איך. רוזן התייחס לשורה של נושאים שעל הפרק: מהיחס למפרץ חיפה ותמ"א 75, דרך קידום פרויקטים סולאריים על גגות ציבוריים ועד רפורמת הרישוי הסביבתי החדשה, שתבטיח מצד אחד פחות בירוקרטיה אבל מצד שני אכיפה הרבה יותר מחמירה כלפי אלו שמזהמים.
ראייה סביבתית, בסופו של יום חשובה לכולנו. "הציבור לא רוצה לחיות באזור עם רעש, זיהום אוויר ותעשייה צפופה", הוא אומר. "אם לא מסתכלים על תכנון סביבתי מההתחלה, פשוט מפסידים פעמיים - גם פוגעים בסביבה וגם נדרשים להשקיע הרבה יותר בשיקום".
תיעוד מהכנס:
- 38% מהמזון שמיוצר בישראל הולך לאיבוד
- טראלייט, אלמור ועוד יקימו מתקנים סולאריים ביו"ש ב-750 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הראיון המלא - רמי רוזן, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה
כמה למדיניות סביבתית יש מקום בעיצוב מפת התשתיות של ישראל?