ת"א 35 חזר לרמת השפל שנרשמה בחודש דצמבר 2018
מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-3.8% ומשלים צניחה של כ-12% מתחילת השנה. בכך בעצם חוזר המדד לרמת השפל שנרשמה בחודש דצמבר 2018, אז נרשמו ירידות חדות בשווקים על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והיפוך עקום תשואות האג"ח בארה"ב - סימן שמאותת על מיתון מתקרב.
מדד ת"א 35 חזר לרמת השפל של סוף 2018
נזכיר, כי בסופו של דבר לא היה מיתון, רק חששות ולאחר הירידות החדות של דצמבר 2018, נרשמו עליות שערים חדות בתחילת 2019 ומאז, למרות כל החששות (שהתחלפו מדי פעם) השוק המשיך לעולת עד רמת השיא שנרשמה ממש לפני שהתפרצות הקורונה התחילה לחלחל לשווקי ההון - כאשר ב-12 בפברואר (לפני פחות מחודש) מדד ת"א 35 ננעל ברמה של 1,751.79 נקודות - רמת שיא של כל הזמנים.
אז כן. כנראה תהיה פגיעה בכלכלה הגלובלית, אבל החדשות הטובות הן שכבר ידענו ימים גרועים יותר בעבר, והשוק התאושש, לעיתים אף מהר מאד. כמו למשל בסוף 2018.
הירידות החדות ביותר במדד ת"א 35 (ת"א 25 בעבר) בשלושת העשורים האחרונים
נכון לכרגע נראה שאנחנו לא לקראת אחד הימים הנוראיים בהיסטוריה
בכל אופן, נכון לכרגע נדמה ששיא המכירות כבר מאחורינו. חלק רחב מהציבור, ככל הנראה, צפה בדיווחים הבלתי פוסקים בחדשות סוף השבוע והניתוחים השונים אודות הפגיעה הצפויה בכלכלה הגלובלית ודבר ראשון על הבוקר הזרים הוראות מכירה.
"תמכור! עכשיו! בכל מחיר! נו!" - ככה נשמעת שיחה מהסוג הזה עם היועץ או הברוקר (מניסיון). זאת בדיוק ההזדמנות שמשקיעים רבים ממתינים לה. מה שמכונה היסטריה.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז בבוקר המדדים צללו. וחלק מהמשקיעים, מי שחשש מאד, אבל עדיין לא היה בטוח שהוא צריך למכור, השתכנע כשראה את המסכים האדומים. ואז הגיעו הקונים.
אם היום ברמת השפל מדד ת"א 35 ירד בכ-6.8%, אז נכון לכרגע המדד יורד בכ-3.8% "בלבד". טוב, זאת עדיין ירידה חדה מאד, נכון. אבל מאותה רמת שפל המדד כבר עלה בכ-3%.
האם זה אומר שהירידות כבר מאחורינו? ממש לא בטוח. אבל לפחות נכון להיום, נראה שהגרוע מכל כבר נגמר. המשקיעים המוסדיים מצידם, ככל הנראה ימשיכו לקנות ני"ע בימים מסוג זה, ברגע שירגישו שנגמרה ההיסטריה.
זה מה שחושבים האנליסטים
> "יש דם ברחובות זה הזמן לקנות מניות; לפעול ממקום רציונאלי"
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
> "כשתגובת השווקים כל כך אלימה, זה יוצר הזדמנות קנייה"
> "בסיומו של מחזור הירידות נהיה במקום גבוה מכפי שהתחלנו אותו"
- 3.Aש.ק 08/03/2020 17:04הגב לתגובה זואני בבורסה 61שנה לי זה היום הכי גרוע
- 2.זה הזמן לאסוף עוד ועוד ת"א לונג פי 3 יומי (ל"ת)עופר 08/03/2020 15:35הגב לתגובה זו
- 1.זמן מט"ח!!! (ל"ת)א. ב. 08/03/2020 15:01הגב לתגובה זו
- עדיף כסף בעו"ש ולא לגעת בהרבה ממנו .. (ל"ת)עדיף כסף בעו"ש 08/03/2020 16:05הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
