"העלאת המס על הטבק לגלגול הגדילה את מכירת הסיגריות"
לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים של גלוברנדס -3.31% , (הרחבה כאן) למנכ"ל החברה, גדי נצר, יש סיבות טובות לחייך. אמנם הרווח נשחק, אבל המכירות עלו משמעותית, נתח השוק בתחום המרכזי - הפצת סיגריות, גדל, וגם תחום הממתקים (המשני) המשיך לצמוח, אם כי עדיין מדובר במספרים יחסית קטנים.
השוק אהב את התוצאות. נכון לכתיבת שורות אלה, מניית החברה עולה ב-5.5%, מה שמעיד לטענת בכירים בחברה, ובמידה רבה של צדק, שהמשקיעים אוהבים את מה שהם רואים. זאת למרות הנפילה בתחילת השנה, בעקבות הרעת התנאים מול הספקית הגדולה שלהם JTI.
בשיחה עם Bizportal, נצר מתייחס לדינמיקה של שוק הנתון לתנודות בשל פיתוחים חדשים ורגולציות הולכות ומכבידות ועל ההשפעה שלהן בפועל על שורת הרווח – וגם מבט לעבר העתיד.
מה הביא לגידול בהכנסות שלכם ברבעון האחרון?
"הגידול המרכזי נובע ממכירות גבוהות יותר והגדלת נתח השוק, שנבע מהעלאת המס על הטבק לגלגול, שגרם לשיפט של מעשנים רבים חזרה לסיגריות מסורתיות ובאופן כללי למותגים שלנו."
- גלוברנדס שומרת על ההכנסות, אבל הרווחיות יורדת
- גלוברנדס רוכשת חברת אספקת ציוד רפואי ב-32 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז המס על הטבק לגלגול עזר לכם?
"עליית המס על מוצרי הטבק שהייתה בפברואר, זה דינמיקה של השוק. יש לזה השפעה מסוימת על הדוחות. בסוף זה מייצר מעבר בין קטגוריות. נכון שהקטגוריה של הטבק לגלגול קטנה והמס עליהם עלה, זה חלק מהדינמיקה שאנחנו מתמודדים עמה."
מה הגורם המרכזי לגידול שלכם בהוצאות מכירה ושיווק?
"יש שני גורמים מרכזיים. הראשון, עלייה בכמות כוח האדם. השני, עלויות אחזקת רכב. אנחנו לקראת הכנסה של צי רכבים חדש, כאשר כיום עלויות האחזקה גבוהות מאוד מאחר ומדובר בכלי רכב בשנה רביעית שלהם, שבשנה זו ישנו בלאי גדול יותר. הכנסת הצי החדש אמור להפחית עלויות אלה."
איך אתם מתמודדים עם שוק הסיגריות האלקטרוניות?
"יש לנו כוונה להיות דומיננטיים בכל קטגוריה של עולם מוצרי העישון, לכן אנחנו נכנסים באופן רחב גם לתחום הזה, עם שיווק של שלושה יצרנים שונים ושלושה מותגים שונים בקטגוריה."
- מיטב סוגרת עשור של תביעות - ומציגה רבעון שיא
- דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
האם הסיגריות האלקטרוניות נוגסות ברווחים של הסיגריות המסורתיות והטבק?
"מוקדם מדי כדי לקבוע. מדובר בנתח שוק שנמצא בחיתוליו ושהוא קטן מדי כרגע. יכול להיות שבהמשך נראה מעבר גדול יותר לסיגריות אלקטרוניות, אבל זה לא אמור לפגוע ברווחים, אלא לייצר שיפט בין מוצרים."
תחרות בעולם ללא Branding
מחקרים שונים מראים כיום שכ-20% מכל תעשיית הסיגריות והטבק לגלגול בארץ מקורה בהברחות לא חוקיות. עיקרן של ההברחות מגיעות ממדינות ברית המועצות לשעבר ומהרשות הפלסטינאית, כשחלקן הקטן יותר עובר דרך הדיוטי פרי.
גורמים בתעשייה דווקא מקווים שהרגולציה שצפויה להחמיר מאוד בתחילת 2020, בה כל הסיגריות ימכרו בצבע אחיד, הנחשב ל-"צבע המכוער בעולם", בשילוב עם האיסור על הצגת סיגריות בפיצוציות ובסופרים – יוריד את כמות ההברחות לארץ; ובעצם יעלה את הנתח של מוצרי הטבק ובכך הרווחים של היבואניות הרשמיות לא ייפגעו.
אמנם אין הרבה תקדימים לחוסר במיתוג בסיגריות, המחקרים שכן נערכו מראים על מעבר ממוצרים יקרים למוצרים בטווח מחירים בינוני, אך לא על הפסקה בעישון. עם זאת, גם בגלוברנדס מביטים בחשש מה, לנוכח הקיטון העקבי במספר המעשנים באוכלוסייה מאז שנות ה-70, יחד עם החוק החדש, שעשוי להקטין עוד יותר את חשיפתם לקהלי יעד חדשים.
איך אתם נערכים לרגולציה החדשה?
"יש היערכות לוגיסטית עצומה, שאנחנו בעיצומה כבר היום. אני מניח שנגיע ערוכים למעבר ונתמודד עם זה כשזה יגיע."
איך לדעתך זה ישפיע על השוק?
"כרגע אי-אפשר לקבוע איך זה ישפיע על השוק. אנחנו באמת לא יודעים אם זה יקטין או לא את הצריכה – רק ימים יגידו."
איפה תהיו עוד שנתיים?
"אנחנו כל הזמן בשאיפה להתרחב, כולל לשווקים חדשים. אנחנו בוחנים כל מיני אופציות בימים אלה."
- 2.מכור 12/08/2019 23:18הגב לתגובה זובארהב זה בסדר. לא ברור למה בארץ ביבי חתם על צו איסור מכירה
- 1.מדינה נעדרת . (ל"ת)בא 12/08/2019 15:14הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה
הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .
אורבניקה אורבניקה -12.82% צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5% שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.
במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.
- הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית
בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות
אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.
עלייה במכירות - ירידה ברווחיות
מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק.
החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.
מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש
לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל.
- אורבניקה: ירידה במכירות וחיתוך ברווח הנקי בעקבות מבצע 'עם כלביא'
- הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.
