פלוג: נתניהו הביא לשיפור בכלכלה - "עשינו דיאטה חריפה"
נגידת בנק ישראל לא חוסכת ביקורת על הממשלה הנוכחית וטוענת שהביטקוין הוא לא באמת מטבע
רגע לפני אישור התקציב בממשלה, אמרה היום (ה') נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, כי "הגישה שהציג ראש הממשלה הניבה שיפור בלכלכה. עשינו דיאטה חריפה. היום ההוצאה היא נמוכה מבין המדינות המפותחות". מאידך, טענה פלוג: "כשיש ממשלה שיש בה הרבה מפלגות שלכל אחת יש את הכוח להשפיע על יציבות הממשלה, זה מקצר את אופק ההסתכלות של הפוליטיקאים".
ב"וועידת ישראל לעסקים" התייחסה פלוג גם לתחום החינוך וציינה קושי במענה לסוגיות חברתיות ולתחומים בתחום הפריון שחשובים לצמיחה העתידית. לדבריה, "כשמסתכלים על תוצאות מערכת החינוך, ההישגים לא מספקים. אפילו היכולת של הישראלים לתפקד בסביבה דיגיטלית לא מספקת. יש הרבה מה לעשות במערכת החינוך שגם הפערים בה מאוד גדולים. זה גם מקורות מימון וגם יעילות של המערכת".
לגבי מדיניות התערבות בשוק המט"ח, אמרה הנגידה: "זה נכון שהשקל חזק, מצוי להערכתנו בייסוף יתר. השקל חזק גם בגלל השפעות בסיסיות. הביצועים טובים: ישראל חזקה, צמיחה חזקה, תעסוקה מלאה, יש השפעה של בנקים מרכזיים שאנחנו מנסים לקזז ע"י התערבות המטבע. זה עשוי לדחות חזרה לאינפלציה שאמורה להיות ביעד. חזרנו להתערב בשוק בהיקפים לא מבוטלים. איתרנו פעילות של שחקנים והתערבנו גם בהקשר הזה. לאורך זמן צריך לפעול להגדלת הפריון".
- 8.קוקו 21/01/2018 17:42הגב לתגובה זוכל הרגולציה של הריביות , חיזוק הבנקים , וחברות הביטוח חוסר שקיפות , כלכלת טייקונים והדאגה לגוב הבא בבנקים קרנית כלום
- 7.חיים 20/01/2018 11:47הגב לתגובה זובכתבה ככול הנראה נכתב במזיד לכלכלה ולא כלכלה וזה מאחר שמייחס שיפור בכלכלה לזכות הממשלה
- 6.חיים ברו 19/01/2018 17:43הגב לתגובה זואר מגרדים את הוובוס ,זה כלכלה שנשענת על קנה רצוץ ותרגילים חשבונאיים של בנק מרכזי,הדרך הטובה והנכונה לבחון את ביצועי הכלכלה יהיה בהצטרפות ישראל לגוש היורו.
- 5.אנונימי 18/01/2018 20:30הגב לתגובה זוחזקה בלספור 70000 ש.ח כל חודש . על מה ? על כלום
- 4.פלוג = כשלון 18/01/2018 20:28הגב לתגובה זו3. התשואה על תיק ההשקעות היא 1 אחוז בלבד מסקנה נדרשת להחליפה בנגיד|ה ראוי|ה ויפה שעה אחת קודם !!!!
- 3.מנדל 11/01/2018 22:29הגב לתגובה זוהכי חשוב דיור בר השגה,500 אלף שקל הנחה ממחיר השוק ,זו הצלחה חסרת תקדים.
- 2.משה 11/01/2018 15:29הגב לתגובה זואחרי שנכשלה לחלוטין בדולר =שקל מתחנפת לבוס לפני גל י הפיטורים שיבואו בגלל הדולר החלש
- תגובה מעולה ולצערינו אמיתית (ל"ת)חזק 18/01/2018 20:32הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן 11/01/2018 14:04הגב לתגובה זווזו עובדה ובכל הפרמטרים הכלכליים.
- עושה מה ש ביבי רוצה ...דאוגת לשקל חזק לטובת החברהעשרים (ל"ת)אזרח 11/01/2018 15:30הגב לתגובה זו
- אדון כלכלן 11/01/2018 14:55הגב לתגובה זומדבר עליהם? לומר כל הפרמטרים כלכליים זה ממש לא רציני. כנראה הפרמטרים שלך הם לא כמו הפרמטרים של אלו שלא חושבים כמוך.\

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
