דוחות חלשים לאל על: הרווח הנקי צנח ב-Q3 ב-82% ל-10 מיליון דולר

חלקן של חברות ה- Low Cost הזרות (ללא טיסות UP של אל על) הגיע ל-11% מהתנועה בנתב"ג. הוצאות המימון זינקו פי 3 ל-15.5 מיליון דולר
אבי שאולי |
נושאים בכתבה אל על דוד מימון

חברה נוספת שנפגעה קשה ממבצע "צוק איתן" היא אל על: הכנסות חברת התעופה ירדו ברבעון השלישי ב-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-601 מיליון דולר ובשורה התחתונה הרווח הנקי צנח ב-82% ל-10 מיליון דולר.

גורם נוסף שהשפיע לרעה על התוצאות של אל על מעבר למלחמה בעזה - הוצאות מימון בגובה של 15.5 מיליון דולר - פי 3 לעומת הרבעון השלישי של 2013.

במהלך הרבעון השלישי של השנה נרשמו 1.7 מיליון יציאות של ישראלים לחו"ל דרך האוויר - בדומה לרבעון המקביל אשתקד וכניסה של 470 אלף תיירים - ירידה של 25% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

אל על: "בעקבות מבצע 'צוק איתן', אשר החל בתחילת חודש יולי ונמשך 50 ימים נרשמו ביטולי טיסות רבים על ידי נוסעים זרים וישראלים, הן בטיסות יוצאות והן בטיסות נכנסות וזאת בנוסף לירידה משמעותית בהזמנות לטיסות החברה".

מנכ"ל אל על, דוד מימון:

"תוצאות הרבעון השלישי משקפות את השפעת 'צוק איתן', שגרם פגיעה משמעותית בהכנסות שבעקבותיה ביקשה אל על סיוע ממשלתי. זו הפעם הראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 בה אל על מציגה ירידה כה משמעותית ברווח ברבעון השלישי שנחשב מסורתית לרבעון החזק ביותר. בנוסף, התאפיין הרבעון בשחיקת מחירים שהביאה לירידה בהכנסות מנוסעים".

תחרות קשה - שהולכת וגוברת

תנועת הנוסעים במרבית חברות ה-Low Cost הזרות המשיכה לצמוח, זאת על רקע העמקת פעילותן בקווים לישראל, הן על ידי תוספת תדירויות והן על ידי הרחבת היעדים שלהן.

בין החברות שנוגסות עוד ועוד הכנסות מאל על ניתן למנות את: WizzAir, Easy Jet, Pegasus, Norwegian Air Shuttle, Jetair Fly, Vueling, Transavia.

חלקן של חברות ה-Low Cost הזרות (ללא טיסות UP של אל על) הגיע ל-11% מהתנועה בנתב"ג. זאת לעומת 8% ברבעון השלישי של 2013.

אל על מדווחת בשקיפות מלאה על התחרות הקשה שהיא נמצאת בה וגם על זאת שתגיע. חברות שצפויות להרחיב את פעילותן בישראל הן: בריטיש איירוויס, רוסיה איירליינס, אתיופיאן איירליינס, לופטהנזה, אליטליה, בריסל איירליינס וגם חברות Low Cost נוספות: ג'רמן ווינגס, אייר ברלין, גרמניה איירליינס, אייר אירופה, טראנסאוויה ופגסוס.

דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים של אל על:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.