מעלות S&P: עלייה של 35.7% במספר החברות בעלות תחזית דירוג שלילית
חברת הדירוג מעלות S&P מפרסמת היום (ד') סקירה מקיפה ומסכמת לפעילות בשוק החוב ב-2012. השנה החולפת התאפיינה בעיקר בירידה חדה בהיקף ההנפקות, זאת בהשוואה לשנים קודמות, ברמת תשואות לפדיון גבוהה יחסית של אגרות החוב הנסחרות במשך רוב חודשי השנה וריבוי הסדרי חוב והתמודדות עם קשיי מיחזור חוב מצד החברות.
"איכות האשראי של חברות ההחזקה הידרדרה משמעותית ומספר פעולות הדירוג השליליות הגבוה ביותר יוחס לחברות בענף זה. גם בסקטור הקמעונאות נרשמה הרעה באיכות האשראי, שהתבטאה במספר לא מבוטל של פעולות דירוג שליליות. ביציבות באיכות האשראי בלטו הבנקים, חברות בתחום התשתיות וחברות הנדל"ן המניב", כותבים במעלות S&P.
מבחינת תחזית הדירוג, מהסקירה עולה ש-38% מהחברות הינן בעלות תחזית דירוג שלילית לעומת 28% בסוף השנה שעברה. מדובר בעלייה של 35.7% בשנה. עם זאת בקרב קבוצת החברות בעלות דירוגים גבוהים יחסית ,קבוצת ה-ilA ומעלה, שיעור החברות בעלות תחזית דירוג יציבה הינו 69%.
התאוששות בחודשיים האחרונים
"שוק הנפקות האג"ח קם לתחיה בחודשיים האחרונים של השנה, לאחר תרדמה של מספר חודשים ובסיכום שנתי לפנינו שנה דלת פעילות המסתיימת באקורד חיובי", נכתב. צפי חברת הדירוג הוא שהמגמה תימשך היות ו"הפחתת הריבית הרביעית השנה, בסוף דצמבר, תומכת בהמשך מגמה זו וניתן להעריך כי הפעילות הערה בשוק האג"ח תמשך גם בתחילת 2013".
ולמספרים היבשים: במהלך 2012 הסתכם גיוס ההון באמצעות אג"ח בסכום של כ- 32 מיליארד שקלים, בהשוואה לכ- 38 מיליארד שקל בשנת 2011, ירידה של כ-16%, וזאת לאחר ירידה של כ-5% בשנה הקודמת. כ- 70% מהגיוס הכולל באג"ח בוצע במחצית הראשונה של 2012. לקראת סוף 2012 חל גידול משמעותי בקצב ההנפקות, כאמור, ובחודשיים האחרונים של השנה גוייסו כ- 5.5 מיליארד שקל.
חברות הנדל"ן והסקטור הפיננסי הובילו את היקף ההנפקות
במבט סקטוריאלי חברות הנדל"ן והסקטור הפיננסי הובילו את היקף ההנפקות. חברות הנדל"ן גייסו כ-10 מיליארד שקל השנה בהשוואה לכ- 7.5 מיליארד שקל אשתקד וחלקן בסך ההנפקות עלה לכ- 35% מסך הגיוס הכולל באג"ח ולכ- 50% מהנפקות הקורפורייט. במהלך השנה גייס הסקטור הפיננסי כ- 10 מיליארד שקל, כ- 33% מהיקף הגיוס הכולל. מרבית הגיוס על ידי הסקטור הפיננסי בוצע במחצית הראשונה.
לגבי ביטחונות ושיעבודים כ-50% מהסדרות החדשות שהונפקו ב- 2012 כללו שעבודים או שעבוד שלילי, בעקבות כללי חודק. על פי הנתונים שהוצגו בדו"ח, ניכר גידול משמעותי בשיעור הסדרות החדשות המגובות בביטחונות בהשוואה לנתונים טרום המשבר בשנת 2008. כ- 38% מהסדרות החדשות שהונפקו במהלך שנת 2012 מגובות בביטחונות בהשוואה לכ-3% בלבד בשנת 2008. עם זאת כ- 75% מהסדרות הן סדרות ללא ביטחונות (וללא שיעבוד שלילי).
"במבט ל- 2013 אנו צופים כי המגמה של הנפקת אגרות חוב מגובות בשעבוד על נכסים ומתן ביטחונות תתרחב במקביל לגידול בהנפקת סדרות חדשות העומדות בכללי חודק", סבורים בחברת הדירוג.
נציין כי חמשת המנפיקים הגדולים בשנת 2012 היו בנק הפועלים (ilAA+/Stable), בנק לאומי (ilAA+/Stable), מזרחי טפחות (ilAA+/Stable), מליסרון (ilAA-/Negative) ומכתשים אגן (ilA+/Stable).
ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןמנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
טאואר סמיקונדקטור טאואר 0% יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6% ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.
טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.
טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות
וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים
הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.
תוצאות הרבעון השלישי
ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.
- למה התחזיות השחורות על מפולת לא מסתדרות עם המציאות
- האם מניות השבבים הישראליות יקרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

אל על: למרות איבוד נתח שוק של כ-13%, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
אל על אל על 0% מפרסמת את דוחותיה לרבעון השלישי. הכנסות חברת התעופה הלאומית עלו ל-1.074 מיליארד דולר, גידול של כ-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל לצד זאת נרשמה שחיקה ברווחיות התפעולית. שיעור ההוצאות מהמחזור טיפס ל-75.7%, לעומת 73.1% אשתקד, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) ירד קצת. בשורה התחתונה, הרווח הנקי דווקא עלה ל-202.6 מיליון דולר, לעומת 187.4 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2024, בזכות שיפור בסעיף המימון וירידה בנטל החוב.
חברת התעופה מסכמת רבעון חיובי מבחינת
השורה התחתונה, אבל עם סימני האטה תפעולית. מניית אל על 0% טיפסה בכ-13.6% בחודש האחרון, בכ-94% מתחילת השנה וביותר מ-106% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה עומד על כ-8.5 מיליארד שקל, מה שנותן לה מכפיל של כ-10 בהנחה
שרווח של כ-202 מיליון דולר ברבעון משקף קצב שנתי קרוב למיליארד דולר בשורה התחתונה.
החברה מציינת כי הרבעון התאפיין בביקוש עונתי חזק לקראת תקופת הקיץ והחגים, יחד עם המשך מגמת ההתאוששות בענף התעופה המקומי. לאחר ההשבתה שנגרמה במהלך מבצע “עם כלביא”, חזרו בהדרגה לפעילות גם חברות התעופה הזרות, והדבר הביא לעלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשיעור של כ-20.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, התנועה הכוללת בנתב"ג עדיין נמוכה ב-23.7% ביחס לרמות 2023 - מה שמעיד כי השוק רחוק מהתאוששות מלאה.
לצד הגידול בהכנסות, אל על נאלצה להתמודד עם עלייה חדה בהוצאות. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-813.3 מיליון דולר - קפיצה של כ-10.8% לעומת השנה הקודמת - בעיקר בשל התייקרויות בסביבה העסקית, התחזקות השקל מול הדולר (שפגעה בכ-30 מיליון דולר ברווח התפעולי), וכן הפרשות לתביעות משפטיות בהיקף של כ-12 מיליון דולר. ההוצאות על שכר גדלו ל-239.3 מיליון דולר, ומהוות כ-22.3% מהמחזור לעומת 20.2% אשתקד, בין היתר עקב עלייה במצבת העובדים והסכמי השכר החדשים.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם פעילות המטענים, שהייתה מנוע רווח בשנים האחרונות, רשמה ירידה של 8.4% להכנסות של כ-55 מיליון דולר בלבד, בשל חזרתן של חברות זרות לשוק המטען והתייצבות הביקושים. מנגד, ההכנסות מטיסות הנוסעים עלו ב-7.6%, בעיקר בזכות גידול בהיצע המושבים (עלייה של 3.3%) ושיפור במדד התפוסה שהגיע לשיא של 95.3%. מדד ה-RASK (הכנסה למושב משוקלל קילומטר) עלה ב-4.2% - ביטוי ליכולת החברה לשמר רמות מחיר גבוהות בתקופה של ביקוש קשיח.
