חלל תקשורת חתמה על עסקה של 4.4 מיליון דולר הגישה הצעה להסדרת החוב
חלל תקשורת חתמה על עסקה לאספקת שירותי לווין בעמוס 4 תמורת 4.4 מיליון דולר; במקביל, החברה מנסה להסדיר את החוב שלה כלפי מחזיקי האג״ח וגם קיבלה הצעה משודרגת להסדר מדיסקונט קפיטל
חלל תקשורת חתמה על עסקה לאספקת שירותי לווין בעזרת הלווין עמוס 4 - מהלווינים הקטנים יותר - תמורת 4.4 מיליון דולר. את השירות תספק חלל תקשורת למשך 24 חודשים החל מיוני 2025. מתוך סך התמורה, 1.68 מיליון דולר הם עבור ציוד קצה, כך שהשירות עצמו מוערך ב-2.72 מיליון דולר.
אחר שלא התקבל אישור משרד התקשורת להסדר החוב של הקבוצה ההונגרית (4iG) ויעקב פרנקל וגם ההצעה להסדר של איש העסקים יעקב לוקסמבורג פגה, הגישה הבוקר חלל תקשורת עצמה מתווה להסדר למחזיקי החוב של החברה. לפי ההצעת החברה, מחזיקי האג"ח
הקיימים ימירו את מלוא החוב שלהם תמורת מזומן וכל מניות החברה ויהפכו לבעלי החברה בפועל. בתוך כך הם יוותרו על החוב הנוכחי שהיקפו נאמד בכ-376 מיליון דולר. ההסדר נועד לאפשר לחברה לפרוע את התחייבויותיה ולפתוח דף חדש, תוך שהוא מותנה בגיוס חוב חדש בהיקף של 130–150
מיליון דולר. הגיוס יגובה בשעבודים משמעותיים, כולל הלוויינים עמוס 3, 4 ו־17, והחוב יפרע לשיעורים החל מסוף 2025.
סך החוב של חלל תקשורת כיום עומד על 191 מיליון דולר, כאשר שווי הלווינים מוערך ב-200 מיליון דולר וצבר ההזמנות בלווינים אלה מוערך בכ-115 מיליון דולר. שווי הלווין עמוס 3 - 22 מיליון דולר, עמוס 4 – 20 מיליון דולר ועמוס 17 – 158 מיליון דולר.
ההצעה הקודמת - שפקעה בסוף חודש מרץ כללה השקעה של 168 מיליון שקל מקרן iG4 ההונגרית יחד עם שותף צד שלישי, ובנוסף לכך הקצאה של 19% ממניות חלל תקשורת לקרן iG4. לא בטוח שההצעה הזו הייתה עדיפה על ההצעה הנוכחית - לא למשקיעים ולא לנושים: בהצעה החדשה הנושים של שלוש סדרות האג״ח הבעיתיות של חלל תקשורת - הסדרות ט״ז, י״ז ו־י״ח - יקבלו יחס החזר לחוב גבוה יותר מאשר בהצעה הקודמת. הצעה פגה בגלל שמשרד התקשורת התמהמה מלתת אישור להסדר - אולי בגלל החשש שלה משליטה של קרנות זרות בתשתיות ישראליות.
- המוסדיים חוסמים: עזריאלי עלולה לוותר על רכישת צמח המרמן
- מישורים מוכרת נכס בפלורידה בזינוק של 75% בשווי תוך חצי שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית חלל תקשורת עלתה בחודש אפריל 22.9% ומתחילת השנה עלתה המניה בכ-72% לשווי של כ-19 מיליון שקל. בשנת 2024 הכניסה חלל תקשורת 100 מיליון דולר, נתון שמבטא צמיחה של 1%-2% לעומת השנים הקודמות. הרווח התפעולי של חלל זינק ב-2024 ל-43 מיליון דולר מ-1.4 מיליון דולר בשנת 2023. הרווח הנקי של חלל הסתכם אשתקד בסכום של 16.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 25 מיליון דולר בשנה שלפני.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
