מתוך פרסומת לקופת חולים לאומית
צילום: יח"צ/ צילום מסך

64% מהציבור: "אשכנזים" מופיעים הכי הרבה בפרסומות

סקר מטעם התואר הראשון בפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו מגלה עוד כי חמישית מהישראלים חושבים שהפרסומות בישראל גזעניות, שוביניסטיות ומפלות
משה בנימין |

סקר "מגזר ועדה בפרסום" שנערך בספטמבר 2017 מגלה כי חמישית מהישראלים חושבים ש"הפרסומות בישראל גזעניות, שוביניסטיות ומפלות". על פי הסקר שנעשה מטעם התואר הראשון בפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו, כשליש מהישראלים מסכימים עם אמירה זו במידה בינונית וכ-44% אינם מסכימים. 

לדברי ד"ר מיכל שפירא, ראש החוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו: "הסקר מעיד כי הציבור הישראלי אינו מייחס ברובו גזענות לפרסומות אבל הוא כן מודע לכך שהדמות האשכנזית הטיפוסית היא הדמות המובילה המיוצגת בהיקף הרחב ביותר בפרסומות. כמו כן, נראה שהציבור היום מפתח רגישות רב תרבותית והוא פתוח לראות יותר ויותר מגזרים בפרסומות- בשורה נפלאה ומעודדת להמשך".

לדברי יגאל בראון, מנכ"ל איגוד הפרסום והבצפר של חברות הפרסום, "תוצאות הסקר אינן מפתיעות. זה אחד הגורמים שהביא אותנו, ביחד עם איגוד השיווק ובית הנשיא להשיק יחדיו את האמנה למגוון הישראליות בפרסום. כפרסומאים וכאלו המכשירים את הדור הבא של הפרסומאים, נרתמנו לתהליך ונמשיך ונפעל בכל המישורים הקיימים, החל מהוקרת אלו אשר יביאו לידי ביטוי את עקרונות האמנה בתחרויות הפרסום, מדובר בשינוי עמדות שהוא תהליך מתמשך, ושיש להשקיע בו מאמץ לאורך זמן". 

עוד מגלה הסקר כי 64% מהנשאלים המייצגים את הציבור בישראל חושבים שדמות האשכנזי מופיעה הכי הרבה בפרסומות בישראל. מנגד המגזר העדתי שלדעת הישראלים מופיע הכי מעט בפרסומות הוא האתיופי. 

 

עוד מגלה הסקר כי חמישית, 22% מהישראלים חושבים שפרזנטור בעל חזות אשכנזית אמין יותר בהשוואה למגזרים אחרים. עם זאת כשני שליש, 66% מהציבור ציינו כי אין לכל משמעות וכל המגזרים נתפסים בעיניהם כאמינים במידה שווה. נשים ובני 35+ ציינו בשיעורים גבוהים יותר כי העניין אינו משנה להם, גברים ציינו בשיעורים גבוהים יותר את המגזר האשכנזי ומסורתיים ציינו בשיעורים גבוהים יותר את המגזר המזרחי.

תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק: "ממצאי הסקר הם ללא ספק מטרידים גם אם לא מפתיעים. הטמעת המגוון הישראלי בפרסומות היא תהליך שמטבעו ייקח זמן. חובת ההוכחה היא כעת עלינו - על המפרסמים והפרסומאים, וכבר בקרוב נדע לומר האם אנו אכן מיישמים את עיקרי האמנה למגוון הישראליות ומביאים אותם לכדי ביטוי בפרסומות שלנו. המבחן הגדול שלנו יהיה בתחרות קקטוס הזהב 2018, בקטגוריה אשר תעניק את הפרס המיוחד  "קקטוס הנשיא לקמפיין המצטיין בייצוג המגוון הישראלי".

פרסומת ספלנדיד של באומן בר ריבנאי. מיישמים את אמנת השוויון בייצוג

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.