מגמה או בועה? הפרסומאים נוטשים לטובת הצעות מפתות: "אלה צעירים שנמשכים לכסף"
אפוקליפסה עכשיו: מגמה, בועה או ברירת מחדל טבעית? בשנים האחרונות יותר ויותר פרסומאים מכל קשת התפקידים מוצאים את דרכם אל מחוץ לענף הפרסום כשהם נענים להצעות חיזור מפתות מצד גופים עסקיים מבוססים ותאגידי ענק. מטבע הדברים, הנפגעים הישיר מגיעים מענף הפרסום המסורתי, בדגש על המשרדים המובילים שכבר נתקלים בתחרות זו גם בעת מלאכת גיוסם של הטאלנטים החדשים והטריים. אם פעם, לפני כעשור, הם התדפקו על דלתות המשרדים כשהם משוועים להזדמנות, כעת, הטובים שביניהם בוררים בין הצעות כשענף הפרסום הוא כבר לא הכתובת המיידית.
אמיר אריאלי, אודי אביטל וערן בר יוחאי הם 3 דוגמאות קלאסיות לתופעה הזו. אריאלי, מנהל קריאייטיב ונצר למשפחת פרסומאים, שסומן כיורש פוטנציאלי לנדב פרסמן בבאומן בר ריבנאי "חישב מסלול מחדש" ונענה להצעה מפתה מצד גוגל כראש מערך הקריאייטיב של יוטיוב ישראל. אביטל קיבל לידיו רק לאחרונה ג'וב שעליו, כך מספרים בענף, התחרו עשרות פרסומאים שחלקם בכירים מהמשרדים המובילים התעשייה: מנהל קריאייטיב אסטרטגיה לפייסבוק ואינסטגרם. אם תרצו, אותו התור שפעם השתרך מחוץ למשרדי הפרסום עבר כעת לפייסבוק.
בר יוחאי מסמל בעצמו טריטוריה חדשה שטרם נכבשה כשהתמנה לאחרונה לתפקיד מנהל הקריאייטיב של הבנק הדיגיטלי של לאומי - מינוי שהוא צפוי להגדיר על פי מידותיו ומצביע על אופן חשיבה חדש בקרב הלקוחות, שלא מסתפקים בשירותי הפרסום החיצוניים ומבינים את הצורך בזרוע פנימית הכפופה לארגון ומלווה אותו מתוך "חדר המכונות". כך או כך, מינוי של בכיר קריאייטיב פנימי בארגון כדוגמת בנק לאומי, נופל היישר על המשבצת של משרד הפרסום, מה שמחייב את השאלה על מקומו של משרד הפרסום מקאן דיגיטל וחלוקת הסמכויות בין הצדדים. מנגד, יש הטוענים שמדובר בפונקציה טבעית שמתפתחת בקו ישר עם צמיחת הדיגיטל, סוג של אבולוציה בתפקיד המרקום, שתוביל למערכת יחסים הדוקה וחכמה יותר בין לקוח למשרד פרסום.
כאמור, אלו רק 3 דוגמאות אך רבות יש מסוגן. באותה נשימה אפשר להזכיר גם את המעבר של אלדד וינברגר מבכירי הענף ל-mako בו שימש כמשנה למנכ"ל (ומאז כבר הספיק לחזור למקאן), והמעבר של יוסי ארז, גם הוא ממקאן לחברת Switch או לדוגמא המעבר של אבישי יצחק מ-teenk לניהול מחלקת הניו מדיה של HOT.
לא רק בישראל - בעיה כלל עולמית

"מחייב חשיבה מחדש על שוק העבודה בפרסום"

לא הכל ורוד
לובטון וגיא, שעומדים בראש שניים מהמשרדים הגדולים בישראל, עם תשומות כח אדם גבוהות וחיפוש מתמיד אחר הטובים בשוק, מצביעים גם על המגמה ההפוכה. זו שמושכת אל משרדי הפרסום אנשי טכנולוגיה שבהוויתם הם לאו דווקא פרסומאים, וגם פרסומאים שעזבו ומחפשים את "הדרך הביתה". לובטון מביא כדוגמה את מינט: "יחידת הטכנולוגיה שלנו מעסיקה 14 מפתחים שעבדו לפני כן בחברות תוכנה וטכנולוגיה ועתה הם חלק אינטגרלי ממשרד הפרסום". לדברי גיא: "יש תופעה של אנשי קריאטיב ״פצחנים״ שהתפתו למעבר לחברות המדיה (בגלל ה״סקסיות״ או שכר) המוצאים עצמם לרוב מתוסכלים ומחפשים דרכם חזרה לענף הפרסום". האם אנחנו בראשיתה של מגמה שתתרחב ותתפתח ועשויה להוביל אנשי קריאייטיב נוספים ממשרדי הפרסום אל מחלקות פנימיות של גופים עסקיים גדולים? לובטון וגיא מטילים ספק בכך: "אין ספק שאנשים עם הבנה קריאטיבית בצד הלקוח הם דבר מבורך וזה יתרום לדו שיח בין המשרד ללקוח אולם אני לא צופה הקמת מחלקות קריאטיב פנימיות אצל הלקוחות. עולם הפרסום הופך מורכב יותר ודורש מגוון כשרונות ותפקידים על מנת ליצור תוצר קריאטיבי אפקטיבי. דווקא כאן נוצר יתרון לסוכנויות הגדולות שמסוגלות להעסיק אנשים מדיסצפלינות שונות. יש למנהלי השיווק היום אתגרים גדולים בהתאמת המשאב האנושי שלהם לעולם החדש - הקמת מחלקת קריאטיב אינה אחד מהאתגרים הללו". כך על פי לובטון.
- 14.אחד שיודע 15/03/2016 13:48הגב לתגובה זומישהו פעם אמר שמותגים מתים זקופים. אם זאת הגישה של מובילי הענף שאמור להיות מוביל בשינוי וחדשנות... אבוי. אם משרדי הפרסום לא ימציאו את עצמם מחדש- כולל ערך, משכורות וידע, לדעתי תמצאו את עצמכם מוחלפים מהר מאוד על ידי מחלקות פרסום שצומחות בכל אחת החברות הגדולות
- 13.אריאלי 15/03/2016 01:25הגב לתגובה זועד שתקבלו תתפקיד הבא אי שהכיסים שלכם ממש יתפוצצו בכסף - יש לכם ולדומיכם אחריות פסיכית לגדל ולהצמיח את הדור הבא שלא לא ר למלא את ואקום הכישרון שקיים כבר עכשיו בענף הזה, אבל אתם מתעלמים. שניכם ודומיכם יודעים שהשנה והבעלט היו כלכליות וקשות יותר כי שיטת התיגמול לא תשתנה בקרוב ומחודש לחודש אין לכם מה להציע ל״פצחנים״ (אלוהים מאיפה הבאת את המילה הזו אמיר?!) קיורטוש ב 17:00 ומסיבה ברבעון עם סוכריות גומי ואינסטוש עם הפרזנטור התורן במשרד כבר לא מחזיק מים. בהיבריס פיננסי ובחוסר תושיה וכן בוא נודה על האמת - בחוסר ניהול של הענף ובחוסר אחריות יצרתם תיקרת זכוכית שהדור הנוכחי והדור הבא יפרצו ינתצו לעבר מחוזות אחרים. אבל תכלס מה אכפת לכם? אתם תלכו הביתה לדירת הדופלקס המדושנת שלכם, לארוחות הפאר, לרכב המפציץ והאופנוע הבוהק שלכם ותעשו לכולנו אצבע משולשת לאור שקיעתו של הענף. אה...קחו בחשבון שלא יהיה מי שיראה אותה כי יקדימו אתכם וישאירו אתכם שם לבד לנקות וזה מבאס לנקות לבד. תגיבו לזה בבקשה ברצינות שני ליצנים זחוחים.
- יוסי 18/03/2016 10:39הגב לתגובה זויהיה רציני למרות הליצנים שבצד השני? או שאתה שפן מקלדת?
- 12.אמיר, אתה פצחן! סליחה, פדחן! (ל"ת)ראובן 14/03/2016 23:51הגב לתגובה זו
- 11.סתום 14/03/2016 23:05הגב לתגובה זוממש אלטרואיסט שלוקח לכיס משכורת 6K של תקציבאית אתה.
- 10.נעמי 14/03/2016 22:35הגב לתגובה זומזעזעים! 3 פונטים מכוערים שונים כשאף שורה לא מיושרת אחת לשניה כאילו סתם זרקו את הטקסט איפה שבא להם ואף ארט לא אישר. כנראה משלמים לארט יותר מדי כסף בשביל שזה יהיה בכבוד שלו להסתכל על באנרים, בשביל זה ממש צריך איש קריאטיב אין האוס.
- 9.חחחחחחחח 14/03/2016 21:33הגב לתגובה זוכמה שטויות אדלר הוא המשרד האחרון שיכול לדבר על דיגיטל או על למה אנשי קריאטיב עוברים לטפל בדיגיטל אצל לקוחות
- 8.אוי 14/03/2016 21:24הגב לתגובה זומצחיק כל מה שהוא אומר על דיגיטל- כדאי לחשוב הפוך אדלר האחרונים שיכולים לדבר על עיצוב
- 7.פצחן שמכיר מקרוב 14/03/2016 20:19הגב לתגובה זוגיא, עצוב לי בשבילך. תראה מה נשאר ממך... פצחנים? אני מציע לך להחזיק "פצחנים" ולראות איך הענף שאתה יושב עליו מתפצח. פצחן זה דחקיונר שמשחק עם מילים. איש קריאייטיב זה פרסומאי. ואם אתה לא רואה את זה ככה - אנשי הקריאייטיב הטובים גם יעברו ממך הלאה ותישאר רק עם פצחנים. עבדתי צמוד גם עם סטירין וגם עם ריבן והם אנשי קריאייטיב מעולים שבחיים שלהם לא היו מוציאים שטויות כאלה מהפה. גש ללוינסקי, יש שם יופי של פיצוחים.
- 6.יש צדק בדברי אמיר 14/03/2016 20:04הגב לתגובה זושכל אחד יעשה מה שטוב לו, אבל בואו לא נשקר לעצמנו לגבי התפקידים המשמימים שלהם - על אף הטייטל המעניין לכאורה.
- אין צדק 15/03/2016 00:53הגב לתגובה זוהאמת היא שהמשרדים הגדולים חווים ירידה ברווחיות ובמחזור משנה לשנה וזה בגלל שיש שפע פחות עבודה ולקוחות פחות צריכים אותם אם כך, יכול להיות שמשרדי בוטיק קטנים ובתי תוכנה נוגסים בדינוזאורים הגדולים? בקיצור, תתעוררו - מקאן אדלר ודומיהם! אם לא תתחילו לחיות את העולם החדש אבל באמת והכוונה היא לא לאיזה מהלך גוסטי שהחבר'ה במשרד שולחים מיילים חנפניים של "שאפו"- אולי יום אחד תמצאו את תקציבי העוגן שלכם אצל אותם אלה שכבר מזמן הפסקתם לספור ממרומי חדרי המדיה המעושנים שלכם!
- 5.אמיר גיא אתה דוחה! 14/03/2016 18:47הגב לתגובה זואתה באמת הוצאת את הטפשות הזו מפיך? צדקן עלוב. מה אתה עושה? מתנדב? מחפש תרופה למחלות? או שאולי גם אתה ״נמשך״ לכסף? כל מה שרקוב
- 4.זה ענף מת 14/03/2016 16:38הגב לתגובה זוהאנשים האלה צריכים לחפש משהו אחר וחדש לעשות כי הלקוחות כי הבינו שהם ממש לא צריכים משרד פרסום ולא תשכנעו אותם אחרת. העולם משתנה וזהו
- 3.ברור שעוזבים 14/03/2016 15:56הגב לתגובה זולקוחות פח משכורות פח מנהלים ובעלי משרדים פח. למה שלא יברחו
- 2.ענף הפרסום אובד עצות 14/03/2016 15:21הגב לתגובה זואמיר גיא שמזלזל בחברות ענק בינלאומיות שתואנה שאין שם קריאייטיב ו'מה הם בסך הכל עושים' הוא עוד סימפטום לחוסר הרלוונטיות של הענף שבראשו הוא עומד. הוא פשוט לא מפנים לאן הרוח נושבת. משרדי הפרסום המיושנים ימשיכו לשלם משכורות רעב לעובדים שלהם, משכורות עתק לבכירים ולהפיק עוד פרסומת משעממת ולהתעלם מהעתיד שנמצא הרחק מהם ו'שותה' להם את הטאלנטים.
- אמיר 14/03/2016 16:07הגב לתגובה זואז בוא תסביר לי באמת מה אנשי קריאטיב עושים בגוגל ופייסבוק או WIX? בכדי שאפנים.. זה באמת מעניין אותי. אולי אני באמת לא מבין. נניח במקום קמפיין שכל המדינה רואה והלקוח מרגיש את האימפקט הם עושים..... מה? שים לב. לא זלזלתי בחברות בינלאומיות. שאלתי מה עושים במשרדים של חברות אלו בישראל אנשי הקריאטיב ...אלא שעוברים ממשרדי הפרסום בהמוניהם. למעט משרת קריאטיב משמעותית אחת בכל אחת מהחברות האלה...מה עוד עושים?
- לאמיר 15/03/2016 10:35אמיר, אנשי הקריאטיב שאתה מגן בלהט על כבודם הם בסך הכל פרסומאים שעובדים בשירות הלקוח כדי לפרסם את הבמבה או את הסלולרי. הבעיה בסוכניות מהאיגוד שאתה עומד בראשו היא שאלה סוכנויות מהדור הישן, אלה שלא יכולים להתמודד עם פריצות דרך כמו החוליגנים. אתה חושב שפייסבוק וגוגל הם בסך הכל אמצעי מדיה, אבל בעתיד הלא רחוק הם יהיו הפקטור השיווקי העיקרי. יום אחד תקום בבוקר ותגלה שכל המודלים שהכרת כבר לא רלוונטיים. לא מודל עמלות היתר ולא מודל פריסת המדיה הקלאסית. אמיר, תתעורר. הרלוונטיות שלכם בענף הולכת ונעלמת. זה שתעסיק כמה מעצבי באנרים לא תהפוך אותך למומחה דיגיטל
- תפנים 14/03/2016 17:35אנשי הקריאיטיב בחברות הגדולות שותפים למשהו שכל המדינה רואה ואמא, אבא, אחותם והשכנה מרגישים את האימפקט של מה שהם עושים. פעם להגיד את הסרט של הבנק אני עשיתי היה כבוד, גם אם לא היית ב"משרת הקריאייטיב המשמעותית". היום הם יכולים להגיד אני הבנק/גוגל/פייסבוק/וויז גם אם הם לא ב"משרת הקריאייטיב המשמעותית" וזה מה לעשות הרבה יותר כבוד מלעבוד אצלך ובעצם אצל עוזרת מנהלת סגנית המרקום
- 1.אחד שברח 14/03/2016 15:19הגב לתגובה זומשרדי הפרסום הגדולים פשוט לא אטרקטיבים יותר כי אין שום סיכוי לשותפות. הדור הקודם של בעלי המשרדים עשו אקזיטים ענקיים ועכשיו הם מצפים מהעובדים שלהם לעבוד בעבור משכורות יפות, אבל לקחו מהם את הסיכוי להתעשר באמת. בהייטק כולם מקבלים אופציות, שאומנם לא יביאו לאף אחד מליארדים אבל לפחות יכולים להגיע לסכום יפה . עד שבמשרדי הפרסום לא יבינו שחייבים לעבוד על נושא התגמול האנשים הטובים ימשיכו לברוח