ד"ר יובל דרור
צילום: עידן גרוס
טור

שקט, יורים 2.0: "בוגד, מחבל" ומאבטח צמוד - עד כמה מסוכן להביע פה דעה?

ב'צוק איתן' לא היה קל להביע עמדה שלא התיישרה עם הקונצנזוס. בפתחם של יומיים בהם האקדמיה תעסוק בחופש הביטוי, ד"ר יובל דרור בטור מיוחד על כך
ד"ר יובל דרור |

בבסיסה כל פעולה תקשורתית - יהיה זה תחקיר עיתונאי, תכנית טלוויזיה או פרסומת - נמצא חופש הביטוי. המונח "חופש ביטוי" הוא מונח מטעה שכן יש מי שרואה בו אישור לכך שכל ביטוי הוא לגיטימי ומותר, אחרי הכל "חופש!". אבל אנשי תקשורת יודעים שחופש הביטוי מתקיים תחת הגבלות וסייגים הבאים לידי ביטוי בצורות ובצבעים שונים ומגוונים. כך לדוגמה, חופש הביטוי מתכופף אל מול הצנזורה הצבאית, בהנחה שבנושאים מסוימים וברגעים מסוימים, "ביטחון האומה" חשוב יותר מ"חופש הביטוי". להבדיל, בשנים האחרונות אנו עדים לכך שגם לחצים כלכליים מסוגלים לכופף את חופש הביטוי.

ועדיין, נשמת אפה של התקשורת היא החירות להביע עמדות, דעות, רעיונות וביקורות מגוונות. דווקא משום כך, המתקפה על חופש הביטוי לה היינו עדים בתקופת מבצע צוק איתן בקיץ האחרון, מדאיגה כל כך.

חלפו בסך חודשיים-שלושה מאז שהסתיים המבצע, ונראה שיש מי ששכח כמה מסוכן היה להביע עמדה שלא התיישרה עם הקונצנזוס: אמנים הותקפו ואוימו (אורנה בנאי, אחינועם ניני, רונה קינן); עיתונאים נדרשו לשכור מאבטחים אישיים (גדעון לוי); אחרים כונו בשמות גנאי כמו "בוגד ומחבל" (אמנון אברמוביץ); אזרחים מן השורה חטפו מכות כי הגיעו להפגנות; עורך ראשי של אתר תוכן מרכזי (ינון מגל) הבהיר על נכונותו לצנזר תכנים שאינם מתיישרים עם תפיסת עולמו לפיה הוא קודם כל ישראלי ורק אחר כך עיתונאי.

גם ברשתות החברתיות השיח הפך מתלהם ולעתים אלים. גולשים חסמו את חבריהם לאחר שאלו הביעו עמדות שנגדו את תפיסת עולמם ואחרים נכנסו לקרבות מקוונים שבאו לידי ביטוי בקריאה לחרם ובהצהרות שחלקן קראו לפגיעה פיזית בפעילי שמאל או בפלשתינאים.

חברה שנמצאת תחת מצור היא בדרך כלל חברה פחות סבלנית; עצביה חשופים. אין זה מפתיע לכן שבתקופה של מלחמות החברה הישראלית סוגרת שורות ומתלכדת. זו הסיבה שאחוזי התמיכה בראש הממשלה, כל ראש ממשלה, שיוצא למבצע צבאי או מלחמה, מרקיעים שחקים. ברגעי המתח שמלווים כל מעשה צבאי, צה"ל, בו נלחמים הילדים שלנו, השכנים שלנו, החברים שלנו, הופך לכוח המגן של החברה ומי שנתפש כמאיים על כוח המגן נתפש כמי שמאיים על החברה.

אלא שכאן בדיוק נמדדת עוצמתה של חברה דמוקרטית. חופש הביטוי חשוב לא כדי להגן על דעות שעליהן יש קונצנזוס. בכדי להשמיע עמדות כאלו אין צורך בהגנה. חופש הביטוי חשוב רק כאשר הוא מגן על דעות שקשה לנו לשמוע, שמרגיז אותנו לשמוע.

בהקשר הזה אפשר לסמן 2 גישות מנוגדות. האחת היא גישת "שקט, יורים" שגורסת שבזמן מלחמה לא מבקרים - הביקורת אולי חשובה אבל שתבוא אחר כך. הגישה השנייה, "ביקורת, דווקא עכשיו", גורסת שאין טעם בביקורת בדיעבד שהרי מטרתה של ביקורת, כל ביקורת, היא להאיר את המציאות ואז לשנות אותה ולא יתכן שינוי שבועות וחודשים אחרי שהמהלך נגמר. בתקופת 'צוק איתן' היה ברור איזו גישה עדיפה על רוב הציבור ואולם זה לא נגמר בזה: מי שהעז להשמיע קול ביקורת הושתק, אוים ואף הותקף.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

החברה הישראלית מתגאה בכך שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. דווקא משום כך עלינו לשאול את עצמנו מה המחיר שנשלם, כחברה, אם הגנה זו תפגע. משמעותה של דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב, אלא גם הגנה על המיעוט והמיעוט לעולם ישמיע עמדות שמתנגדות לעמדת הרוב. האם אנחנו באמת מעוניינים להשתיקו?

לאור סוגיות אלו, פורום המחלקות ובתי הספר לתקשורת וארגון העיתונאים נרתמו להתוות תמונת מצב על הסכנות לחופש הביטוי בישראל, רבים ממחלקות ובתי הספר לתקשורת ברחבי הארץ יקיימו ביומיים הקרובים פאנלים, הרצאות וכנסים שעוסקים בשאלת הביטוי וגבולותיו גם בית הספר לתקשורת המסלול האקדמי המכללה למנהל יקיים פאנל תחת הכותרת "מי מפחד מחופש הביטוי?" ויבקש לתת מענה לשאלות אלו ואחרות.

ד"ר יובל דרור הוא דיקאן בית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.