טור

בקרוב אצלכם: איך הפכה מכונת השתייה האוטומטית לטרנד הכי לוהט בפרסום

למה למכור רק פחית, כשאפשר למכור גם המחשה של מסר? רביד קופרברג מסביר ומדגים כיצד הפכה המכונה האוטומטית לפלטפורמה תקשורתית
רביד קופרברג |

זה כבר לא גימיק חד פעמי. זו תופעה שהולכת ומתעצמת והופכת להיות מאוד נפוצה. המכונה האוטומטית לשתייה או לחטיפים או לסנדביצ'ים, זו שאנו עוברים לידה בנונשלנטיות כל יום במשרד או ברחוב, הפכה למכונה משומנת ל...המחשת מסרים תקשורתיים.

זו דוגמא נוספת למעבר של עולם הפרסום מהצגת סיפורים יצירתיים במדיה ליצירת המחשות יצירתיות במציאות. כאלה שהופכות מהר מאוד לסנסציה ברשת אם מייצרים מהן את התוכן הנכון. במשרד הפרסום Duval Guillaume Modem הבלגי, שזוכה בשנים האחרונות להצלחה גדולה בפסטיבל קאן, קוראים לזה: "Instead of just telling a story, give people a story to tell."

זו המנטרה שהובילה אותם לעבודות מבריקות ואפקטיביות כמו TNT Push the Button, Carlsberg Bikers Test ועוד. או אם במכונות אוטומטיות עסקינן אז ל: Coca Cola Zero - Unlock the 007 in You.

קוקה קולה כבר מזמן הפנימה את היכולת של מכונת שתייה להציע לצרכן לא רק מוצר, אלא גם חוויה שהוא ירצה לספר עליה או לעקוב אחריה. תחת המסר Open Happiness שרץ כבר שנים, קוקה קולה עשתה מגוון שימושים (ושיבושים) יצירתיים במכונות השתייה שלה. זה התחיל לפני כ-4 שנים עם "מכונת האושר" המפורסמת:

והמשיך לאורך השנים עם עוד ועוד פעילויות שהפכו להצלחה גדולה, כולל פעילות ה- Small World Machines שעשתה חיל בפסטיבל קאן האחרון.

מה סוד ההצלחה של שימוש במכונה האוטומטית?

1.היכולת לשבור התקבעות פונקציונאלית (Functional Fixedness) בה המוח שלנו מכוון אותנו לעשות שימוש מסורתי באובייקט שאנו מכירים. לפתע אנו מגלים שמכונת השתייה מציעה אופן שימוש חדש.

2.היכולת לייצר סחר באמצעות מטבע חלופי, שאינו כספי ואינו קונבנציונאלי. מטבע המייצג את המסר שהמותג מעוניין להמחיש. למשל לשלם בחיבוקים ולא בדולרים.

3.כל זה מוביל לתוכן ממותג מעניין, שצרכנים מעוניינים להיחשף אליו בגלל הערך הבידורי שלו. המכונה האוטומטית מהווה פלטפורמה אפקטיבית ליצירת סוג שלBranded Entertainment המעורר עניין.

4.בסופו של תהליך, ניתן באמצעות משאב קיים ומוכר, לקבל תשומת לב רבה. מתברר שמעקב אחר מכונה אוטומטית בודדת, שעוברת שינוי כדי שתתפקד באופן בלתי צפוי, יכול להוביל במהרה ל- Brandversations (branded conversations) ברשת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מותג השוקולד Milka עשה לא מזמן שימוש במכונה אוטומטית במסגרתו התבקשו צרכנים לייצר chain of tenderness כדי לקבל את השוקולד האהוב. זאת בהמשך למסר של המותג השוויצרי: "Dare to be Tender".

כמובן שהטכניקה רלוונטית גם עבור מכונות לממכר קפה. כפי שהוכיחו ב Douwe Egberts.

אם אין לכם במערך ההפצה מכונה אוטומטית למכירת מוצרים, אפשר לייצר כזו. למשל, כדי להמחיש את עמידות הצלחות שלכם:

או לחילופין, ניתן להשתמש במכונה אלטרנטיבית העומדת לרשותכם ומתפקדת באופן דומה למכונה אוטומטית. כפי שעשו עם מקרר במהלך הבא של מותג הבירה Molson Canadian:

במקרה של בנק, הכספומט יכול לעזור לכם להעביר מסר:

ואם אנחנו בסמוך לכריסמס, הנה דוגמא לפעילות המתחילה במכונה להדפסת כרטיסי עליה למטוס. פעילות שעוזרת לחברת תעופה להמחיש שהיא לא רק יודעת לאחל חג שמח, אלא גם יודעת לעשות חג שמח.

כמובן שיש עוד דוגמאות חכמות רבות נוספות. וכפי שזה מסתמן יהיו עוד דוגמאות חכמות רבות בעתיד. בתקווה שחלקן יהיו שלכם.

הכותב הוא בעלים משותף של חברת המיתוג Zygota ושותף ובחברת Mindscapes לפיתוח חשיבה יצירתית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.