ראיון סופ"ש

"אני לא מאמינה בלהסתכן ולרוץ בתוך האש, תפקידי לשמור על הצוות שלי"

יעל לביא מאמינה בזהירות, אבל עיראק והאיטי הן לא כאלה בדיוק. את סרטה על נקודת המבט המצרית לגבי 1973 ששודר אמש ב'רשת', היא צילמה כשהיא כבר אם לתינוק ועם ג'וב באולפן ממוזג. ראיון על עיתונאות מלחמה ואימהות
נעמה תורן | (5)

בשלב מסוים נמאס ליעל לביא מלהתרוצץ באזורי מלחמות בעולם לערוך ולהפיק משם ספיישלים לטלוויזיה. זה קרה דווקא אחרי רעידת האדמה בהאיטי לפני כ-3 שנים, אבל עד אז היא הספיקה לערוך ולהפיק שידורים מיוחדים ל-abc NEWS האמריקאית ולסקיי הבריטית במשך כמעט 17 שנים.

היא הייתה בעיראק יום לאחר תפיסתו של סדאם חוסיין, במומבאי לאחר התקפת הטרור ב-2008, וב-2001 הייתה חלק מצוות הפקה מיוחד ששידר 90 שעות ברצף במהלך ולאחר הפיגוע במגדלי התאומים - ושזכה על כך בפרס האמי. על כל זה הא כתבה גם ספר - מפיקת מלחמות.

השנה היא השאירה בבית תינוקת ובעל, ויצאה למצרים בחסות הדרכון האמריקאי שלה, להביא את נקודת המבט המצרית למלחמת יום כיפור, מלחמת אוקטובר, שבה ישראל ניצחה מבחינתה, ויצאה מרוסקת, ואילו מצרים ניצחה מבחינה מדינית ויצאה חוגגת. הסרט, 'האם ניצחנו' שודר אתמול בזכיינית 'רשת' בערוץ 2.

"העובדה שהמצרים חושבים שהם ניצחו במלחמה, תמיד סקרנה אותי", היא אומרת בראיון לאייס. "כשהייתי בקהיר ב-2011 כדי לסקר את המהפכה, שיכנו אותי במלון בסמוך לכיכר תחריר ליד גשר ה-6 באוקטובר. זה מאד מסקרן היחס שלהם למלחמה".

-איך נולד הרעיון לסרט?

ב-2011 חברתי לחברת ארצה הפקות. היה אז מכרז על סדרה בת 4 פרקים לערוץ 1, וכתבתי הצעה לפרק אחד על המלחמה הזאת רק מהצד הערבי.

-למה בעצם?

כסטודנטית לקולנוע לשעבר, אני זוכרת את הסרט הנהדר של אקירה קורוסאווה 'רשומון'. אני חושבת שחשוב - במיוחד באזור שבו אנחנו חיים - להסתכל על מלחמה דרך החוויות של הצד השני.

-איך זה הגיע ל'רשת'?

במכרז ההוא לא זכינו ואני נשארתי עם הרעיון של הפרק שלי והסתובבתי איתו. ככה הגעתי ל'רשת' ונפלתי על שי גולדן וגילי גאון ולהפתעתי הם קנו את זה.

-למה להפתעתך?

חשבתי שיהיה קשה לאנשים בישראל לקחת את הצ'אנס הזה. מלחמת יום כיפור שזורה בנרטיב הלאומי שלנו - 40 שנה חלפו, ויש שלום ואפשר לדבר על זה. והיה ברור שאסע למצרים. כולנו יודעים מה המצב בסוריה ולסוריה אמרתי שאני לא נוסעת. נסעתי למצרים לפני ההפגנה הגדול. היה לי מפיק מקומי שם שאמר לי "את חייבת להגיע בשבוע האחרון של יוני, אחרת אני לא יכול להבטיח שיהיה עם מי לדבר, יהיה פה בלאגן".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-פחדת?

יש לי בבית תינוקת בת 10 חודשים ולא חיפשתי להסתכן, אבל ב-9 הימים שהיית שם, הרגשתי את המתח.

-מה מצאת שם?

כל בנאדם שפגשתי היה נגד האחים המוסלמים. יש במצרים אחוז גבוה של חילונים שלא רוצים שמערכות התרבות יעורערו ושנשים ילבשו רעלות. זה היה מפתיע. כל מי שפגשתי לא רצה את האחים המוסלמים בשלטון, שמח להפגנה הגדולה ושמח לדבר על זה. היה גם מישהו שאמר על האחים המוסלמים, שכבר היה עדיף שישראל הייתה כובשת את קהיר ב-67'.

-זה באמת מפתיע. בחדשות בארץ אין לזה כמעט ביטוי. מצרים מוצגת כארצם של האחים המוסלמים

גם המהפכה הצרפתי נמשכה 15 שנה והייתה אלימה מאד. מה שקורה שם זה תהליך. האחים המוסלמים עשו תרגיל פוליטי מבריק אבל האזרחים הורידו אותם בעזרת הצבא.

-אז למה זה לא שומעים על הלך הרוח הזה בארץ?

כי מציגים את זה כאן כמו באמריקה - הטובים נגד הרעים. התקשורת כל כך צמאה לכותרות מהירות, הכל מגיע כל כך מהר דרך הסמארטפון והטוויטר והפייסבוק, וצריך לתפוס את עינו של הצופה, אז נותנים כותרת מאיימת על האחים המוסלמים ואין זמן לרדת לפרטי פרטים. אבל מה שקורה שם זה תהליך! דמוקרטיה זה לא סרט של 90 דקות, שבסופו יש מוזיקה וכותרות.

-איזו מן הכנה הייתה לך לקראת הסרט?

הסתמכתי על האנשים שאני מכירה כמו רמי, המפיק המצרי, והצלם שעבד איתי ב-abc. לצורך התחקיר, קראתי הרבה ספרים ונעזרתי בג'קי חוגי (פרשן וכתב גלי צה"ל לענייני ערבים, נ"ת), שהפנה אותי לאנשים.

-איך הייתה ההיענות של האנשים במצרים?

התקשרתי מטלפון עם מספר לא ישראלי והצגתי את עצמי כבמאית אמריקאית ואמרתי שאני עושה סרט על מלחמת אוקטובר, לרגל 40 שנה למלחמה ושאני רוצה לתת את הנרטיב המצרי שלא מוכר בעולם המערבי. מצרים זאת לא מדינה שאפשר להתקשר אליה בשביל תחקיר טלפוני של 30 דקות. אמרו לי "תבואי וניפגש". פגשתי בין השאר את אייפאת סאדאת, אחיו של הנשיא. יצאתי עם תסריט שהכנתי עם עורכת התוכן של הסרט אדווה בלזם, אבל בסופו של דבר הסרט נבנה בחדר העריכה, עם העורך עודד טורי.

-שהוא גם בעלך. מאז שיצאת עם הרעיון לסרט, שינית סטטוס - התחתנת ונולדה לכם ילדה. זה שינה את התכניות?

את מתכוונת אם פחדתי יותר? אני תמיד מפחדת, גם כשהייתי בעיראק, אבל פה המצב היה שונה. כשהרעיון עלה לי, ב-2011, לא הייתי נשואה ולא הייתה לי ילדה, עכשיו השארתי פה בעל ותינוקת. הוא דאג אבל היה מאד תומך. היה רגע במצרים של הסתבכות. יום אחד רציתי להיכנס למוזיאון המלחמה ולא קיבלתי אישורים מהצבא. אז הכנסתי מצלמת תיירים וכמובן שנעצרתי. מחקו לי חומרים מהמצלמה, ובסוף נתנו לי ללכת אחרי שהפקדתי צילום של הדרכון האמריקאי שלי. התקשרתי לעודד לספר לו מה קרה והרגשתי שהוא כועס ומחזיק את עצמו, היה לי קשה שהוא דואג. אבל בסופו של דבר יצאתי ממצרים יום לפני ההפגנה הגדולה ב-30 ביוני, כי עכשיו אני אחראית לא רק על עצמי.

אבל גם קודם לא האמנתי ואני לא מאמינה בלהסתכן ולרוץ בתוך האש. התפקיד שלי הוא לשמור על הצוות שלי ואין דבר יותר חשוב מהקולגיאליות ברגעים כאלה. כתב שרוצה לרוץ לטנק בוער - התפקיד שלי הוא להגיד לו "לא, בשביל זה יש ויו פיינדר".

-את התפקיד שלך כמפיקת מלחמות בטלוויזיה האמריקאית, לא היית יכולה לעשות עם משפחה?

לא, אבל גם אז לא לקחתי צ'אנסים מטורפים...

-אמרה הישראלית שהייתה בעיראק

שואלים אותי הרבה איך זה לעבוד במה שעבדתי בתור אישה. אבל אני מכירה כתבת ב'סקיי', אם ל-4 ילדים, שנכנסה לטריפולי כשהמורדים כיתרו את קדאפי. אני לא חושב ששאלות כאלו שואלים כתבים גברים.

-נכון, אבל בכל זאת היו דיווחים על עיתונאיות וגם נשים אחרות שנאנסו בכיכר תחריר בצל ההפגנות

אני לא יצאתי מהרכב בכיכר תחריר כי רמי אמר לי שמסוכן מידי, וגם לפני שנתיים לא יצאתי, כשעדיין לא הייתי נשואה ולא הייתה לי ילדה. יש דברים שמסוכנים יותר לאישה. אבל גם לגברים מסוכן בעבודה הזאת. 3 שבועות אחרי שיצאתי משם, הצלם של 'סקיי', מיק דין, חטף כדור בראש ומת. ומישהו שעבד איתי ב-abc, נפגע כשטנק התפוצץ לידו בעיראק. זה המקצוע שלי, זה מה שאני עושה. אין דרך לאבטח אף אחד, בין אם הוא גבר או אישה. צריך לזכור שזו העבודה העיתונאית. זה מסוכן לאישה כמו לגבר. זה לא שאני אשב עכשיו בבית ואעשה מקרמה. אז נכון, אם לא הייתי נשואה, הייתי נשארת עוד כמה ימים בקהיר, אבל גם אז לא נכנסת לכיכר תחריר בלי אנשי ביטחון שישמרו עלי, וגם אז לא הייתי נוסעת לסוריה.

אולפני ערוץ i24NEWS ביפו (צילום: אלכסנדר כץ)

-ובכל זאת עכשיו החלפת את השטח באולפן של i24NEWS

נכון. אני מנחה את רצועת הבוקר שם. זה מקום נפלא. אחרי שהייתי בתחריר ב-2011, עזבתי את המקצוע לחצי שנה. הרגשתי שהייתי עייפה מידי, ראיתי המון מלחמות. הרגשתי שחוקה אחרי כמעט 20.

-מה שבר אותך?

כשחזרתי לארץ אחרי רעידת האדמה בהאיטי, הרגשתי שאני לא יכולה יותר לראות הרים של גופות. וזאת לא הייתה מלחמה. זה היה רגע אחד של כוחות אדירים בטבע.

-איזה מחיר משלמים על הריצה הזאת בין אסונות טבע ומלחמות?

היה מצב שאחרי כל כך הרבה שנים במקצוע, בסיטואציה חברתית הרגשתי בצד, כמו בתוך בועה, לא יכולה להתחבר - כי זה כל מה שאני יודעת. בגלל זה חשוב לצאת מזה לפעמים. כי אחרי 17 שנה זה סופג את כולך.

-הופכים לאטומים כדי לשרוד במקצוע הזה?

זה לא אטימות, אלא תחושה שאתה צריך להישאר בחתיכה אחת ולתפקד. אז אתה מתפרק בבית ומזכיר לעצמך בשביל מה אתה עושה מה שאתה עושה. זה גובה מחיר נפשי, אבל אני מאמינה במקצוע ולכן עשיתי את הסרט הזה על מצרים כי חשוב שאנשים ישמעו את הדברים.

-מה למדת מהתקופה הזאת של העבודה ברשתות האמריקאיות?

בחיים האישיים זה עזר לי להפריד טפל מעיקר, ללמוד עם מי כן להתעסק ומי לא.

-והעובדה שהפכת לאימא, לא הייתה שוק אחרי שהתרוצצת במלחמות במקומות בוערים בעולם, להתעסק פתאום בחיתולים?

האדרנלין של הבת שלי יותר גבוה מכל מלחמה שעשיתי... חודש אחרי הלידה הרגשתי שאני לא מבינה את השפה של אזור הכיסוי החדש הזה ושהדד ליין כל הזמן משתנה. אבל הגעתי לאימהות בגיל נכון בשבילי. זה לא בגלל המקצוע -לא יכולתי להפוך לאימא לפני גיל 39.

-והמעבר להגיש באולפן לא הוא לא נפילת מתח דרסטית?

לא. אני נהנית שם. מאד אירופאי שם, ביפו, וזאת אווירה שאני מכירה. מעבר לכך, אני אמשיך לעשות סרטים. עכשיו אני מציעה את המוצרים שלי ומנסה למכור. מביאה נושאים.

-על מה את עובדת עכשיו?

יש לי כל מיני רעיונות, סרט אחד זה רעיון של עודד שאני רוצה שנעשה ביחד. ויש רעיון להפוך את 'מפיקת מלחמות' לסדרה - אני עובדת על זה עם מאיה הפנר, תסריטאית מדהימה וחברה טובה שאני יכולה לסמוך עליה, וזה עומד בפני פיתוח.

-אז מה למדת מהסרט על מצרים?

2 הצדדים הפסידו במלחמה וגם ניצחו, כי היא הביאה שלום. חשוב לזכור שאנחנו ניצחנו צבאית, אבל סאדאת ניצח מדינית. הוא יצא למלחמה עם בנק מטרות מסוים, ואחרי המלחמה, ב-78', הוא השיג את כולן, סיני חזרה למצרים באמצעות מו"מ, הושג שלום עם ישראל ומצרים התקרבה לאמריקאים. ככה שמדינית -הם ניצחו. אנחנו עברנו שבר לאומי והתנהגנו כמפסידים והם התנהגו כמנצחים. במצרים יש עד היום מושג סלנג - עובור, שזה חציה, שנוצר בשנת 73 בעקבות חציית התעלה, והם אומרים - שיהיה לך עובור.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זיו 15/09/2013 20:51
    הגב לתגובה זו
    שאם היא הייתה עושה תחקיר טיפה יותר מעמיק ומדברת עם עוד אנשים ולא רק עם משכילים ממעמד הביניים בקהיר, היא הייתה מבינה, שרובה של האוכלוסיה המצרית תומכת באחים המוסלמים וחלק אחר לא קטן בכלל תומך בסלפים שהם הרבה יותר קיצוניים. אבל למה לעבוד קשה?
  • 4.
    נוגה 15/09/2013 17:19
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 3.
    מאיר מלכין 13/09/2013 12:23
    הגב לתגובה זו
    ניים דרופינג בלי הפסקה...קשקשת אין סופית...עיסוק עצמי נצחי...כשלון מוחלט בהקמת מערך הוידאו של עיתון הארץ...רספקט על זה שהיא ממשיכה לקבל עבודה בזכות אנגלית טובה ופספורט אמריקני...אבל בטוח שיש עוד מישהי עם אנגלית ופספורט בישראל שיש לה גם מה להגיד
  • 2.
    אבי 13/09/2013 12:09
    הגב לתגובה זו
    יעל לביא היא ללא ספק כמה רמות מעל אילנה. הגיע הזמן לרענן שורות ולשלוח את אילנה ל"משען" הקרוב למקום מגוריה
  • 1.
    אישה מדהימה ומרשימה (ל"ת)
    ג'רי 13/09/2013 10:50
    הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.