דעה

חסר לנו אומץ: הפחד מונע מאיתנו להציג מהלכים מבריקים

לא חסרים בעולם מהלכי פרסום פורצי דרך, אבל זה אף פעם לא אתם שעומדים מאחוריהם. שאלתם את עצמכם למה, ואם בכלל הייתם מאשרים מהלך פרסום שכזה אם הייתם בנעליים של סמנכ"ל הקריאייטיב או סמנכ"ל השיווק?
מאיר אוחנה | (5)

מפרסמים, מכירים את זה שמשרד הפרסום שלכם מציג לכם קייס מחו"ל רגע לפני שהם מציגים את המהלך שהם יצרו עבורכם? הקייס אמור לשמש כתקדים, להראות לכם שהפתרון שהם הביאו מגניב/עובד/ מוצלח. גם אנשי קריאייטיב משתמשים בשיטה הזאת כשהם מציגים את הכיוון שלהם לצוות במשרד. השאלה שלי היא, למה בעצם אנחנו צריכים תקדים כדי להאמין שאותו מהלך יהיה מוצלח? האם לא כדאי לנסות להיות יותר אמיצים ולהוציא לפועל מהלכים שאין להם תקדימים, כאלה שאף אחד אחר עדיין לא עשה?

הבאתי כאן 2 דוגמאות למהלכים פרסומיים מוצלחים בדיעבד. למה בדיעבד? כי מדובר במהלכים שדרשו מאותם פרסומאים ומפרסמים לקבל החלטות אמיצות בכדי שאותם מהלכים יצאו בסופו של דבר לפועל.

רובכם אמנם כבר מכירים את המהלכים האלה אבל תזרמו איתי רגע, צפו בהם שוב, שימו את עצמכם בנעליים של אותם פרסומאים ומפרסמים, עם כל מה שמשתמע מכך, ושאלו את עצמכם הפרסומאים: "האם היה לי את האומץ להחליט להציג את המהלך הזה ללקוח?" והמפרסמים: "האם היה לי את האומץ לבחור במהלך הזה?" תהיו כנים עם עצמכם וכן, יש פואנטה בסוף.

המפרסם: SodaStream

האומץ: להיכנס חזיתית במתחרים הענקיים שלך ואם זה לא מספיק אז גם להראות את המוצר ואת שם המותג של המתחרים בסרטון הפרסומת שלך בלי 'בלרים', בלי חיקויים, בלי בטיח.

CBS אמנם דרשה מסודהסטרים לעדן את הפרסומת לפני שיאשרו את שידורה במהלך שידורי הסופרבול אך הסרטון המצונזר עדיין עשה את העבודה והסרטון הלא מצונזר נצפה מיליוני פעמים ברשת. מהלך נוסף של סודהסטרים, פעילות אמביינט פשוטה וחכמה שבהחלטה אמיצה אחת הפכה לפעילות שיצרה באזז אמיתי.

סודהסטרים יצרה כלוב ענק למחזור בקבוקים, 9 מ"ר 2 מטרים גובה, מילאה אותו בבקבוקים ופחיות של המתחרים שנאספו מפחי אשפה והציגה אותו בכל מיני מדינות מסביב לעולם. על הכלוב היה כתוב:"משפחה אחת, שלוש שנים, 5,076 בקבוקים ופחיות" (המספרים השתנו בהתאם לצריכה בכל מדינה), בצמוד לכלוב עמד בקבוק של סודהסטרים ולידו היה כתוב "בקבוק אחד יכול להחליף את כל זה".

עד כאן הכל בסדר, האומץ הגיע בהחלטה למקם את הכלוב מול משרדי קוקה-קולה באטלנטה, כמה ימים אחרי שקוקה-קולה איימה על סודהסטרים בתביעה משפטית בטענה לפרסום מכפיש. המהלך הזה גרם למאות ערוצי תוכן בעולם לסקר את הסיפור העסיסי ולהעניק לפעילות של סודהסטרים חשיפה בחינם.

המפרסם: Dove

האומץ: ללכת נגד הזרם עם אסטרטגיה פרסומית מהפכנית בשוק מאוד שמרני. במשך שנים שוק הקוסמטיקה דיבר (ועדיין מדבר) בשפה פרסומית דיי אחידה. בפרסומות הם תמיד דיברו על יתרונות המוצר ולרוב כללו דוגמנית או דוגמן שאמורים להוות את אידיאל היופי, המראה הנחשק. כך גם דאב דיברה ונראתה לפני המהלך החלוצי:

וכך היא דיברה ונראתה אחרי, תחת האסטרטגיה החלוצית Real Beauty שהובילו מייק המינגווי וצוותו במשרד הפרסום Ogilvy:

עכשיו, אני יודע שקו דק מפריד בין אומץ לטיפשות אך הקו הזה מאוד ברור, אני לא מדבר על מהלכים שכוללים פרובוקציות זולות או מהלכים שבהם הסיכון הוא מיותר.

אני גם יודע שלא ממש חידשתי לכם כלום עד עכשיו. אז למה חפרתי לכם אתם שואלים? כי בשגרת העבודה שלנו כפרסומאים וכמפרסמים, עם הניסיון והמעמד והמוניטין שאנו צוברים וחוששים להפסיד, אנו נוטים יותר ויותר לבטל מהלכים אמיצים בתירוצים "הגיוניים" ולבחור במהלכים הבטוחים, הקונבנציונליים - יצירתיים ככל שיהיו - שלעולם לא היו משיגים את התוצאות שהיינו משיגים עם קצת יותר אומץ.

אתם יותר ממוזמנים להביא בתגובות דוגמאות נוספות למהלכים פרסומיים אמיצים שיהוו לכולנו השראה.

גילוי נאות, אני בעצמי עדיין לא הגעתי לתפקיד שבו אני צריך לקבל החלטות שדורשות ממני אומץ.

הכותב הוא קופירייטר דיגיטל במשרד הפרסום יהושע TBWA

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ערן 19/05/2013 00:32
    הגב לתגובה זו
    אם הצורך ב"אומץ" זו הגדרה שלך לפואנטה אז אתה בבעיה רצינית בתור קופרייטר. התירוץ העתיק ביותר בספר הפרסומאים הוא שללקוח אין אומץ. אז תרשה לי ללמד אותך משהו - כשהתובנה פורצת דרך והקריאטיב מבריק ברוב המקרים ללקוח יהיה "אומץ". מה לעשות שברוב המקרים אתה וחבריך מביאים תובנה ממוחזרת וקריאטיב שהוא לא יותר מדאחקה ואז ממהרים להאשים את הלקוח בפחדנות (ואתם כבר דימיינתם את עצמכם עולים על הבמה בקאן) כשאתה תבוא עם תובנה של דאב אז יהיה לך על מה להתלונן. בינתיים תמשיך לעשות את מה שאתה עושה במשרד שלך
  • מאיר 19/05/2013 11:20
    הגב לתגובה זו
    כמה כעס ערן? מאיפה זה בא בנאדם? אני באתי בטוב. אני לא מתלונן ואני לא מאשים אף אחד ובטח שלא רק את הלקוח (תקרא שוב). ניסיתי לתת השראה, להעיר משהו, כי יש בי צד תמים שמאמין שדבר כזה יכול לקרות, צד תמים שאני מקפיד לטפח.
  • 3.
    מרקו 13/05/2013 12:57
    הגב לתגובה זו
    אחלה טור חביבי, מת על הקמפיין של סודה סטרים, בחירה מעולה!
  • 2.
    נעמה 13/05/2013 12:40
    הגב לתגובה זו
    אני רק בתחילת הדרך ולוקחת את זה איתי.. :)
  • 1.
    מוטקה 13/05/2013 12:35
    הגב לתגובה זו
    ראשית, המוטו של אלכס בוגאווסקי היה FEARLESS. שנית, היו מעט מאוד מפרסמים ישראלים עם אומץ שיצאו בקמפיינים מהפכניים שטרם נראו פה. אפשר לספור אותם על יד אחת. המשרד שאתה עובד בו משרת היטב את השמרנות הפרסומאית וכנראה שמכם לא תצא הבשורה. גם עם כל לקוחות הענק שלכם, לא עשיתם שום דבר מיוחד, שונה, מגניב ומהפכני. העתיד נמצא במשרדים הקטנים, כנראה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.