הנאסד"ק עלה ב-1.3%; טסלה קפצה ב-7%, סופר מיקרו עם 6%
יום מסחר קצר בוול-סטריט לרגל ערב חג המולד, כאשר מחר לא יתקיים מסחר בכלל לרגל החג. המדדים עלו 1.3% בהובלת הנאסד"ק, אבל אפשר להגיד שהאווירה בוול סטריט בימים האחרונים היא מעין אופטימיות מתוחה, המדדים בדרך לסגור שנה חזקה עם עליות של עד 28%, אבל "ראלי סוף שנה" המסורתי קיבל מכה בכנף אחרי הודעת הריבית האחרונה של הפד' לפני שבועיים.
הפד' אומנם הוריד את הריבית ב-0.25% לפי הצפי, אבל המדדים נפלו במעל 3% אחרי שהוא ציין שהוא צופה שקצב הורדת הריבית יהיה נמוך מהצפוי וכי הוא צופה רק 2 הורדות ריבית במהלך השנה הבאה, לעומת הצפי בשוק שהיה ל-3 או 4 הורדות.
ההבדל בין הצפי בשוק לצפי הפד' הוא לא גדול ועדיין המדדים נפלו בחדות, מה שמבטא את החשש של המשקיעים מנפילות בשוק. כבר תקופה ארוכה שאנליסטים ומשקיעים מדברים על כך שהשוק מנופח ויקר: "לפי מודל שילר, שמתבסס על מכפילים לטווח ארוך של 10 שנים, המכפיל של ה-S&P 500 היום עומד על 40 לעומת ממוצע היסטורי של 17", אמר בשיחה לביזפורטל, צבי סטפק, מייסד בית ההשקעות מיטב. כל אירוע שיכול להעיד על תחילתו של שוק דובי מביא לתגובה מהירה וחדה בשוק, כך שהמשקיעים כנראה יסיימו את 2024 במתיחות.
נאסד"ק -0.21%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 0.04%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרומהו הכישלון הגדול של הפד' והאם הגיע הזמן לבטל את תקרת החוב? מאקרו: מהו הכישלון הגדול ביותר של הפד' ואיך הוא גרם לירדות החדות לאחר החלטת הריבית האחרונה? מאקרו: תקרת החוב שוב יוצרת זעזועים מיותרים, אולי הגיע הזמן לבטל אותה? שוק המניות: אולי הפעם הגיע זמנן של המניות הקטנות?.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הכלבים נובחים: אחרי שאכזבו בשנים האחרונות כלבי הדאו יכו את המדד? אסטרטגיית ההשקעה בחברות עם תשואת דיבידנד גבוהה קנתה לה שם בוול סטריט, אך התקשתה להציג ביצועים עודפים בשנים האחרונות; מי הם כלבי הדאו והאם כדאי להשקיע בהם לקראת שנת 2025?
הקרב מול המחשוב הקוונטי: האם הביטקוין ישרוד? התקדמות במחשוב הקוונטי מציבה איום ארוך-טווח על אבטחת ביטקוין ועל יציבות השווקים הפיננסיים.
מתנה לחג: עקב אילוצים חוקיים, הפד' שוקל הקלות בבדיקות הלחץ לבנקים. פסיקת בית המשפט העליון בארצות הברית שמשנה את היחס בין הרגולטור למפוקחים מביאה את הפד' לבחון מחדש את מבחני הלחץ שהוא מבצע במה שיכול להגדיל את רווחיות הבנקים, אך גם לערער על יציבותם.
מגמה מעורבת באסיה; הונדה מזנקת ב-13%. לאחר הנעילה החיובית אמש בוול סטריט, השווקים באסיה מתנהלים במגמה מעורבת; מדד הניקיי 225 היפני יורד ב-0.2%, מדד הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-0.2% ומדד האנג סנג של הונג קונג עולה ב-1.1%.
הדולר מאבד גובה, השקעות זרות נמשכות ומה לגבי הביקוש לעובדים? על רקע אתגרים גלובליים וכלכליים, הסקירה השבועית מציירת תמונה מורכבת אך מרתקת של המשק הישראלי והעולמי: שוק העבודה בישראל ממשיך להחזיק חזק, אך מראה סימנים ראשונים של התמתנות; תחום הבנייה משדר חוסן לצד האטה במשרדים; והשקל נתמך בהשקעות זרות, למרות הפיחות. במבט עולמי, הריביות בארה"ב, בריטניה ויפן חושפות כיוונים מנוגדים.
מניות במרכז
התומכת הכי גדולה של טסלה TESLA INC מוכרת מניות - מימוש רווחים או אובדן אמון? קת'י ווד היא אחת מהמשקיעות הראשונות בטסלה והיא הביעה אופטימיות לגביה לכל אורך הדרך; על רקע הזינוק במניה ווד התחילה לממש חלק מהאחזקות כדי להיפגש עם הרווחים, אבל בפועל שווי האחזקות שלה במניה עלה.
אנבידיה NVIDIA CORP התחילה אתמול ללא שינוי וסיימה בעלייה של 4% - מה הסיבה? יצרניות השבבים משכו אתמול את השוק כלפי מעלה, בין היתר הודות ל"ראלי סנטה קלאוס" המסורתי; המשקיעים משפרים עמדות לקראת השנה החדשה אך האם הביקוש ישאר גבוה?
מיקרוסופט MICROSOFT מחפשת חלופות זולות לשיתוף הפעולה עם OpenAI. החברה מתכננת לשלב מודלים של בינה מלאכותית עצמאיים ואף לשתף פעולה עם ספקי צד שלישי, במטרה להפחית את התלות שלה במפתחת של ChatGPT. השימוש הנרחב במודלים של OpenAI הביא גם לעלויות תפעוליות כבדות.
מ-Apple Car ועד Fisker: כישלונות התחבורה הגדולים של 2024. שוקי הרכב החשמלי והאוטונומי חוו מכה קשה בשנה החולפת, כשחברות בולטות ומבטיחות ביטלו פרויקטים, נסגרו ואף פשטו רגל. למה זה קרה, מה הלקחים שאפשר להפיק ואיך ייראה התחום בשנת 2025.
הישראליות בוול סטריט
פורסייט פורסייט (US) המשיכה לעלות עם 41%, לאחר שעלתה גם אמש, ללא כל הודעה מצד החברה.
תנודתיות שיא במניות הקטנות: המניה שצונחת ב-50% אחרי שזינקה ב-300% - לאחר שזינקו במאות אחוזים ביום אחד והיום נופלות בעשרות האחוזים: האם מדובר בהתעניינות אמיתית של משקיעים או בעלייה זמנית שהמניות יחזירו במהירות?
"מניית טאואר טאואר (US) תעלה ב-20%". טאואר היתה ב-23 דולר אחרי שאינטל ביטלה את עסקת הרכישה; זו היתה הזדמנות גדולה למשקיעים והכתובת היתה על הקיר - היום היא 50 דולר, האנליסטים מצפים להמשך עליות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
