מיקרוסופט מחפשת חלופות זולות לשיתוף הפעולה עם OpenAI
מיקרוסופט MICROSOFT , אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, החלה בשינוי אסטרטגי משמעותי במערך הבינה המלאכותית (AI) שלה. על פי דיווחים שפורסמו, החברה מתכננת לשלב מודלים של בינה מלאכותית עצמאיים ואף לשתף פעולה עם ספקי צד שלישי, במטרה להפחית את התלות שלה ב-OpenAI - השותפה המרכזית שלה בתחום זה.
ב-2019 החלה מיקרוסופט בשיתוף פעולה מקיף ומעמיק עם OpenAI - שותפות שהובילה להשקת מודלי GPT בשירותי הענן Azure וביישומי קופיילוט. שיתוף הפעולה סייע למיקרוסופט להוביל את שוק הבינה המלאכותית בתחום העסקי והאישי, בייחוד לאחר השילוב של ChatGPT בכלים כמו וורד ואקסל.
מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה צילום: טוויטר
עם זאת, השימוש הנרחב במודלים של OpenAI הביא גם לעלויות תפעוליות כבדות. לפי הדיווחים, השימוש במודלים האלה מייקר משמעותית את הפעלת השירותים, ומיקרוסופט שואפת לצמצם את העלויות האלה באמצעות פתרונות אלטרנטיביים.
מיקרוסופט החלה לשתף פעולה עם חברות כמו אנטרופיק
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המפלצת של אלטמן: איך OpenAI הפכה לאיום על הכלכלה האמריקנית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקורות פנימיים חושפים שמיקרוסופט בוחנת שילוב של מודלי AI עצמאיים במוצרים שלה. אחד הצעדים המרכזיים הוא פיתוח טכנולוגיות פנימיות לשירותי הבינה המלאכותית, המיועדות לשמש לצד, או במקום, המודלים של OpenAI. בנוסף, מיקרוסופט החלה לשתף פעולה עם ספקי AI צד שלישי, כולל חברות מובילות כמו אנטרופיק ו-Cohere, מתוך כוונה להוסיף גמישות ושילוביות לפתרונות שמוצעים למשתמשים.
המוצר המרכזי שבו מתמקדת האסטרטגיה החדשה הוא Microsoft 365 Copilot, שמציע כלים מבוססי בינה מלאכותית לייעול העבודה המשרדית. מיקרוסופט מתכננת להרחיב את היכולות של קופיילוט באמצעות שילוב של מודלים מגוונים, שיאפשרו התאמה טובה יותר לצרכים עסקיים ייחודיים, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשימוש ב-GPT.
אחת הסיבות המרכזיות למהלך זה היא הרצון של מיקרוסופט להפחית את העלויות הכרוכות בשימוש בפתרונות OpenAI, בייחוד לאור הזינוק בצריכת ה-AI בקרב לקוחות עסקיים. מעבר לפתרונות עצמאיים ולספקי צד שלישי עשוי לחסוך לחברה מיליוני דולרים בשנה, ולהפוך אותה לתחרותית יותר בשוק העולמי. בנוסף, הגיוון של הפתרונות מבטיח למיקרוסופט שליטה רבה יותר בטכנולוגיות שהיא מציעה ללקוחותיה, ומפחית את הסיכון העסקי הכרוך בתלות בלעדית בשותפה אחת.
- אקזיט ביטחוני: קרביין נרכשת בידי Axon תמורת 625 מיליון דולר
- דיילייט מגייסת 33 מיליון דולר, 3 חודשים לאחר הסיד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
המהלך של מיקרוסופט עשוי לשנות את מפת הבינה המלאכותית בכמה אופנים:
תחרות מוגברת - השוק עשוי לראות תחרות גוברת בין OpenAI לבין ספקי בינה מלאכותית חדשים שמיקרוסופט תשתף עמם פעולה.
חדשנות טכנולוגית - הגיוון במודלים יכול לעודד פיתוח של טכנולוגיות בינה מלאכותית חדשות ומתוחכמות יותר.
מייסדי קרביין, מימין לשמאל: יוני יאטסון, אמיר אליחי, ואלכס דיזינגוף. צילום: Carbyneאקזיט ביטחוני: קרביין נרכשת בידי Axon תמורת 625 מיליון דולר
החברה הישראלית, שפיתחה פלטפורמת תקשורת חירום מבוססת ענן, נמכרת לענקית האמריקאית אקסון בעסקת מזומן שתושלם ברבעון הראשון של 2026 - ארבעה חודשים בלבד אחרי גיוס של 100 מיליון דולר
Axon האמריקאית Axon Enterprise -2.48% , (נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-56 מיליארד דולר), הודיעה על רכישת חברת הסטארטאפ הישראלית קרביין (Carbyne) תמורת 625 מיליון דולר במזומן. מדובר באחד האקזיטים הגדולים בתחום הטכנולוגיה לביטחון הציבור, שמציב את קרביין בראש רשימת הסטארטאפים הישראלים שנמכרו בתחום ה-GovTech.
קרביין פיתחה מערכת ענן לניהול תקשורת חירום בזמן אמת, המשמשת מאות מוקדים וארגוני ביטחון ברחבי העולם, ומאפשרת תקשורת עשירה הכוללת וידאו חי, מיקום מדויק, תמונות וצ'אט טקסטואלי - לצד ניתוח מבוסס בינה מלאכותית. הפתרון שלה מחבר בין הציבור, מוקדי החירום והכוחות בשטח, ומקצר את משך הזמן מרגע הקריאה ועד לפעולה בשטח.
שילוב המערכות של Axon ושל קרביין צפוי ״להוליד״ את Axon 911 - פלטפורמת חירום אחודה שתאגד את כל שלבי התגובה, משיחת המצוקה הראשונה ועד לניהול הראיות בהמשך. מנכ"ל אקסון, ריק סמית’, ציין כי המהלך “סוגר את הפער שבין הקריאה לעזרה לבין פעולת המענה, ומאפשר למוקדנים ולכוחות בשטח לפעול עם מודיעין בזמן אמת”.
מנכ"ל קרביין, אמיר אליחי, הוסיף כי “החיבור לאקסון מאפשר לנו להרחיב את המשימה שלנו - להביא בהירות ויעילות לרגעים הקריטיים ביותר, שבהם כל שנייה קובעת”.
ארבעה חודשים לפני העסקה האחרונה, ביוני האחרון, השלימה קרביין גיוס של 100 מיליון דולר בהובלת ענקית התקשורת AT&T. זה היה סבב הגיוס החמישי של החברה, שהעלה את סך ההשקעות בה ל-236 מיליון דולר.
