רכב אוטונומי
צילום: לינקדאין

מ-Apple Car ועד Fisker: כישלונות התחבורה הגדולים של 2024

שוקי הרכב החשמלי והאוטונומי חוו מכה קשה בשנה החולפת, כשחברות בולטות ומבטיחות ביטלו פרויקטים, נסגרו ואף פשטו רגל. למה זה קרה, מה הלקחים שאפשר להפיק ואיך ייראה התחום בשנת 2025   
עמית בר |

צילום: לינקדאיןצילום: לינקדאין

שנת 2024 הביאה עמה מכה קשה לשוק הרכב החשמלי (EV) והאוטונומי (AV). בעוד שבעבר תחומים אלה נתפסו כהבטחה לחדשנות פורצת דרך ורווחי עתק, המציאות טפחה על פניהם של חברות ומשקיעים. פשיטות רגל, קיצוצים דרסטיים, וביטולי פרויקטים הפכו לחלק בלתי נפרד מהשיח סביב תחום התחבורה הטכנולוגית.

תחום הרכב האוטונומי, שהיה בשיאו לפני מספר שנים, חווה דעיכה ניכרת. בניית רכב אוטונומי התבררה כמשימה קשה יותר מהצפוי, עם מודל עסקי לא ברור ודרישות השקעה עצומות. במקביל, חברות רכבים חשמליים אמנם ראו גידול במכירות, אך קצב הצמיחה היה איטי משמעותית מהציפיות, והביקוש החל לדעוך כבר בשנת 2023.

התוצאה היא ששחקנים גדולים כמו Ford ,GM ו-Stellantis נסוגו מתוכניות יקרות לפיתוח רכבים חשמליים, בעוד שסטארטאפים כמו Fisker ו-Arrival פשטו רגל, ואיך אפשר בלי לתת תשומת לב מיוחדת לפרויקט היוקרתי של אפל, ה-Apple Car, שנעצר בטרם עת.

כלי רכבים אוטונומיים: חזון שנעצר

עם הפרויקטים הבולטים שכשלו בשנה החולפת נמנה זה של חברת Cruise, שהייתה הזרוע האוטונומית של ג'נרל מוטורס. עם חזון שאפתני של מוניות רובוטיות ללא נהג והבטחה לשנות את פני התחבורה העירונית, נחשבה Cruise לאחת מהשחקניות המובילות בתחום. החברה הציגה אבטיפוס מוצלח, חתמה על הסכמים עם ערים שונות בארה"ב, ואף החלה להפעיל מוניות רובוטיות בסן פרנסיסקו ובערים נוספות.

אך בעוד שהטכנולוגיה של Cruise הרשימה, המודל העסקי שלה התברר כאתגר בלתי פתור, ובמהלך 2024 הודיעה GM על הפסקת המימון לתוכנית המסחרית של Cruise, מהלך שהותיר את עתיד החברה מעורפל גרם לזעזועים פנימיים וחיצוניים, ועורר בקרב משקיעים סימני שאלה ותהיות באשר לעתיד התעשייה כולה.

 

כלי רכב חשמליים: צמיחה מאכזבת

אחד הכישלונות המפוארים של השנה החולפת בתחום הרכבים החשמליים היה זה של חברת Fisker.

צילום: Unsplashצילום: Unsplash

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

Fisker, שנחשבה לחלוצה בתחום הרכב החשמלי (EV), התחילה את דרכה עם שאיפות גדולות ורעש תקשורתי שהבטיח לשנות את פני התחבורה העולמית. החברה הוקמה על ידי המייסד הנריק פיסקר, מעצב רכבי יוקרה מוכר, במטרה לייצר רכבים חשמליים בעלי עיצוב חדשני וטכנולוגיה מתקדמת. החברה קיבלה מימון משמעותי ונתמכה על ידי משקיעים נלהבים, תוך שהיא מבטיחה מהפכה בעולמות הרכב החשמלי עם דגמים כמו Fisker Ocean SUV.

אבל שורה של כישלונות הרחיקו אותה בהדרגה ממימוש החלום. מה שהתחיל מבעיות בייצור ואי עמידה ביעדי המכירות, עבר דרך חקירות רגולטוריות ופגיעה במוניטין, נמשך בחובות גדולים ושריפת מזומנים מוגברת, והסתיים בצניחה של המניה בוול סטריט עד להשעייתה מהמסחר והגעתה לכדי פשיטת רגל.

אבל כמו Cruise, גם במקרה של Fisker הקריסה לא נותרה רק בגבולות החברה הבודדת אלא הדהדה לאורך התעשייה כולה כאשר המשקיעים הופכים להיות סקפטיים ולומדים להיזהר. 

הפרויקט של אפל: חלום שלא התממש

כישלון תחבורתי היה גם מנת חלקה של ענקית הטכנולוגיה אפל בשנה החולפת. לאחר עשור של שמועות, אפל הודיעה רשמית ב-2024 על ביטול פרויקט הרכב החשמלי והאוטונומי שלה. 

פרויקט הרכב, שזכה לכינוי "Project Titan", החל ב-2014 במשרדים סודיים של אפל. החברה גייסה מאות מהנדסים, חלקם מיצרניות רכב מובילות כמו טסלה, פורד, ו-BMW. הפרויקט הבטיח נהיגה אוטונומית מלאה, שילוב טכנולוגיות של אפל ועיצוב ייחודי, שישנה את האופן שבו אנחנו חושבים על עיצוב רכב, בדומה למה שעשתה אפל עם האייפון בעולם הסמארטפונים.

אלא שבמשך השנים הפרויקט נתקל בשורה של תקלות, החל מאתגרים טכנולוגיים ותחברות קשה מחברת יריבות, דרך קשיים ניהוליים בשל עזיבת בכירים ושינויים אסטרטגיים תכופים, עלויות גבוהות בשיעור של מיליארדי דולרים ועד בעיות נוספות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.


בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.