מ-Apple Car ועד Fisker: כישלונות התחבורה הגדולים של 2024
צילום: לינקדאין
שנת 2024 הביאה עמה מכה קשה לשוק הרכב החשמלי (EV) והאוטונומי (AV). בעוד שבעבר תחומים אלה נתפסו כהבטחה לחדשנות פורצת דרך ורווחי עתק, המציאות טפחה על פניהם של חברות ומשקיעים. פשיטות רגל, קיצוצים דרסטיים, וביטולי פרויקטים הפכו לחלק בלתי נפרד מהשיח סביב תחום התחבורה הטכנולוגית.
תחום הרכב האוטונומי, שהיה בשיאו לפני מספר שנים, חווה דעיכה ניכרת. בניית רכב אוטונומי התבררה כמשימה קשה יותר מהצפוי, עם מודל עסקי לא ברור ודרישות השקעה עצומות. במקביל, חברות רכבים חשמליים אמנם ראו גידול במכירות, אך קצב הצמיחה היה איטי משמעותית מהציפיות, והביקוש החל לדעוך כבר בשנת 2023.
התוצאה היא ששחקנים גדולים כמו Ford ,GM ו-Stellantis נסוגו מתוכניות יקרות לפיתוח רכבים חשמליים, בעוד שסטארטאפים כמו Fisker ו-Arrival פשטו רגל, ואיך אפשר בלי לתת תשומת לב מיוחדת לפרויקט היוקרתי של אפל, ה-Apple Car, שנעצר בטרם עת.
כלי רכבים אוטונומיים: חזון שנעצר
עם הפרויקטים הבולטים שכשלו בשנה החולפת נמנה זה של חברת Cruise, שהייתה הזרוע האוטונומית של ג'נרל מוטורס. עם חזון שאפתני של מוניות רובוטיות ללא נהג והבטחה לשנות את פני התחבורה העירונית, נחשבה Cruise לאחת מהשחקניות המובילות בתחום. החברה הציגה אבטיפוס מוצלח, חתמה על הסכמים עם ערים שונות בארה"ב, ואף החלה להפעיל מוניות רובוטיות בסן פרנסיסקו ובערים נוספות.- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד שהטכנולוגיה של Cruise הרשימה, המודל העסקי שלה התברר כאתגר בלתי פתור, ובמהלך 2024 הודיעה GM על הפסקת המימון לתוכנית המסחרית של Cruise, מהלך שהותיר את עתיד החברה מעורפל גרם לזעזועים פנימיים וחיצוניים, ועורר בקרב משקיעים סימני שאלה ותהיות באשר לעתיד התעשייה כולה.
כלי רכב חשמליים: צמיחה מאכזבת
אחד הכישלונות המפוארים של השנה החולפת בתחום הרכבים החשמליים היה זה של חברת Fisker.
צילום: Unsplash
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
Fisker, שנחשבה לחלוצה בתחום הרכב החשמלי (EV), התחילה את דרכה עם שאיפות גדולות ורעש תקשורתי שהבטיח לשנות את פני התחבורה העולמית. החברה הוקמה על ידי המייסד הנריק פיסקר, מעצב רכבי יוקרה מוכר, במטרה לייצר רכבים חשמליים בעלי עיצוב חדשני וטכנולוגיה מתקדמת. החברה קיבלה מימון משמעותי ונתמכה על ידי משקיעים נלהבים, תוך שהיא מבטיחה מהפכה בעולמות הרכב החשמלי עם דגמים כמו Fisker Ocean SUV.
אבל שורה של כישלונות הרחיקו אותה בהדרגה ממימוש החלום. מה שהתחיל מבעיות בייצור ואי עמידה ביעדי המכירות, עבר דרך חקירות רגולטוריות ופגיעה במוניטין, נמשך בחובות גדולים ושריפת מזומנים מוגברת, והסתיים בצניחה של המניה בוול סטריט עד להשעייתה מהמסחר והגעתה לכדי פשיטת רגל.
אבל כמו Cruise, גם במקרה של Fisker הקריסה לא נותרה רק בגבולות החברה הבודדת אלא הדהדה לאורך התעשייה כולה כאשר המשקיעים הופכים להיות סקפטיים ולומדים להיזהר.
הפרויקט של אפל: חלום שלא התממשכישלון תחבורתי היה גם מנת חלקה של ענקית הטכנולוגיה אפל בשנה החולפת. לאחר עשור של שמועות, אפל הודיעה רשמית ב-2024 על ביטול פרויקט הרכב החשמלי והאוטונומי שלה.
פרויקט הרכב, שזכה לכינוי "Project Titan", החל ב-2014 במשרדים סודיים של אפל. החברה גייסה מאות מהנדסים, חלקם מיצרניות רכב מובילות כמו טסלה, פורד, ו-BMW. הפרויקט הבטיח נהיגה אוטונומית מלאה, שילוב טכנולוגיות של אפל ועיצוב ייחודי, שישנה את האופן שבו אנחנו חושבים על עיצוב רכב, בדומה למה שעשתה אפל עם האייפון בעולם הסמארטפונים.
אלא שבמשך השנים הפרויקט נתקל בשורה של תקלות, החל מאתגרים טכנולוגיים ותחברות קשה מחברת יריבות, דרך קשיים ניהוליים בשל עזיבת בכירים ושינויים אסטרטגיים תכופים, עלויות גבוהות בשיעור של מיליארדי דולרים ועד בעיות נוספות.
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסעסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי. הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה תהיה טובה ונכונה עבורכם
ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).
בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.
היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.
לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.
עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

מה קורה ברכבת ישראל?
הרכבת מפסידה, מאחרת ומתמודדת עם אתגרים גדולים
השיח הציבורי סביב איכות השירות של רכבת ישראל לא נרגע כשנתונים רשמיים חושפים ירידה בדיוק ההגעה של הרכבות, לצד הפסדים כספיים גוברים ושיבושים תשתיתיים. הדו"ח הכספי לרבעון השלישי מפרט כי שיעור הדיוק הממוצע ירד ל-91.6%, לעומת 96.4% ברבעון המקביל. במקביל, החברה רשמה הפסד של 34.5 מיליון שקל, כמעט כפול מההפסד של 18.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
הרכבת מאחרת
הירידה בדיוק נובעת משילוב של תקלות תשתית, עומס גובר ועיכובים בפרויקטים מרכזיים. מנתוני רכבת ישראל עולה כי איחורים חורגים לעיתים מדקות בודדות, ומשפיעים על קווים מרכזיים כמו תל אביב-חיפה. מצד אחד, הנוסעים חשים את הפגיעה היומיומית - עיכובים שמפריעים לתכנון עבודה או לימודים. מצד שני, החברה מצביעה על גידול של 12% בכמות הנסיעות ברבעון זה, שמגיעה לשיאים חדשים של כ-298 אלף נסיעות יומיות באוקטובר. עלייה זו, ללא שדרוגים פרופורציונליים בתשתיות, יוצרת לחץ על המערכת.
אחד האירועים הבולטים בשנה זו היה הפגיעה בתשתית החשמול באוגוסט. רכבת משא, שנסעה על מסילת החוף, פגעה בכבלי חשמל בשני מוקדים: צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק כלל קריעה של מאות מטרים מכבלים, מה שהוביל להשבתה מלאה של קווים מרכזיים, ביטולי רכבות והפעלת היסעים חלופיים באוטובוסים. השיבושים נמשכו ימים, והשפיעו על מאות אלפי נוסעים, כולל כאלה בדרך לנתב"ג. בדיקה ראשונית קבעה כי מדף מתכת (פלט) שהיה פתוח על הרכבת גרם לפגיעה, אך ועדת חקירה בודקת כשלים בתחזוקה ובתיאום בין רכבות נוסעים ומטענים. פרטים נוספים על השיבושים באוגוסט.
זה מדגיש את הפגיעות של תשתית החשמול, שחלקה עדיין חשוף. רכבת ישראל מדווחת כי התיקונים עלו עשרות מיליונים וזה הגדיל את ההפסד של החברה.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרויקט החשמול מתעכב
פרויקט החשמול, שנועד להחליף הנעה בסולר בחשמל על פני כ-1,000 ק"מ מסילה, נתקל בעיכובים מתמשכים. התוכנית המקורית קבעה סיום לפני 5-6 שנים, אך חושמלו עד כה כ-70% מהמסילות בלבד. הסיבות כוללות בעיות תכנון, קשיים ברכש קטרים חשמליים (62-78 יחידות נדרשות) ותיאום עם קבלנים. דו"ח ביקורת מציין כי רק חלק קטן מהמסילות פעילות במלואן, וצופה דחיות נוספות עד 2026-2027. העיכובים מעלים סיכונים: תקלות חשמל חוזרות, עלויות תחזוקה גבוהות יותר ועלייה בפליטות סביבתיות – בניגוד למטרה המקורית של הפחתת זיהום.
