מ-Apple Car ועד Fisker: כישלונות התחבורה הגדולים של 2024
צילום: לינקדאין
שנת 2024 הביאה עמה מכה קשה לשוק הרכב החשמלי (EV) והאוטונומי (AV). בעוד שבעבר תחומים אלה נתפסו כהבטחה לחדשנות פורצת דרך ורווחי עתק, המציאות טפחה על פניהם של חברות ומשקיעים. פשיטות רגל, קיצוצים דרסטיים, וביטולי פרויקטים הפכו לחלק בלתי נפרד מהשיח סביב תחום התחבורה הטכנולוגית.
תחום הרכב האוטונומי, שהיה בשיאו לפני מספר שנים, חווה דעיכה ניכרת. בניית רכב אוטונומי התבררה כמשימה קשה יותר מהצפוי, עם מודל עסקי לא ברור ודרישות השקעה עצומות. במקביל, חברות רכבים חשמליים אמנם ראו גידול במכירות, אך קצב הצמיחה היה איטי משמעותית מהציפיות, והביקוש החל לדעוך כבר בשנת 2023.
התוצאה היא ששחקנים גדולים כמו Ford ,GM ו-Stellantis נסוגו מתוכניות יקרות לפיתוח רכבים חשמליים, בעוד שסטארטאפים כמו Fisker ו-Arrival פשטו רגל, ואיך אפשר בלי לתת תשומת לב מיוחדת לפרויקט היוקרתי של אפל, ה-Apple Car, שנעצר בטרם עת.
כלי רכבים אוטונומיים: חזון שנעצר
עם הפרויקטים הבולטים שכשלו בשנה החולפת נמנה זה של חברת Cruise, שהייתה הזרוע האוטונומית של ג'נרל מוטורס. עם חזון שאפתני של מוניות רובוטיות ללא נהג והבטחה לשנות את פני התחבורה העירונית, נחשבה Cruise לאחת מהשחקניות המובילות בתחום. החברה הציגה אבטיפוס מוצלח, חתמה על הסכמים עם ערים שונות בארה"ב, ואף החלה להפעיל מוניות רובוטיות בסן פרנסיסקו ובערים נוספות.- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד שהטכנולוגיה של Cruise הרשימה, המודל העסקי שלה התברר כאתגר בלתי פתור, ובמהלך 2024 הודיעה GM על הפסקת המימון לתוכנית המסחרית של Cruise, מהלך שהותיר את עתיד החברה מעורפל גרם לזעזועים פנימיים וחיצוניים, ועורר בקרב משקיעים סימני שאלה ותהיות באשר לעתיד התעשייה כולה.
כלי רכב חשמליים: צמיחה מאכזבת
אחד הכישלונות המפוארים של השנה החולפת בתחום הרכבים החשמליים היה זה של חברת Fisker.
צילום: Unsplash
- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
Fisker, שנחשבה לחלוצה בתחום הרכב החשמלי (EV), התחילה את דרכה עם שאיפות גדולות ורעש תקשורתי שהבטיח לשנות את פני התחבורה העולמית. החברה הוקמה על ידי המייסד הנריק פיסקר, מעצב רכבי יוקרה מוכר, במטרה לייצר רכבים חשמליים בעלי עיצוב חדשני וטכנולוגיה מתקדמת. החברה קיבלה מימון משמעותי ונתמכה על ידי משקיעים נלהבים, תוך שהיא מבטיחה מהפכה בעולמות הרכב החשמלי עם דגמים כמו Fisker Ocean SUV.
אבל שורה של כישלונות הרחיקו אותה בהדרגה ממימוש החלום. מה שהתחיל מבעיות בייצור ואי עמידה ביעדי המכירות, עבר דרך חקירות רגולטוריות ופגיעה במוניטין, נמשך בחובות גדולים ושריפת מזומנים מוגברת, והסתיים בצניחה של המניה בוול סטריט עד להשעייתה מהמסחר והגעתה לכדי פשיטת רגל.
אבל כמו Cruise, גם במקרה של Fisker הקריסה לא נותרה רק בגבולות החברה הבודדת אלא הדהדה לאורך התעשייה כולה כאשר המשקיעים הופכים להיות סקפטיים ולומדים להיזהר.
הפרויקט של אפל: חלום שלא התממשכישלון תחבורתי היה גם מנת חלקה של ענקית הטכנולוגיה אפל בשנה החולפת. לאחר עשור של שמועות, אפל הודיעה רשמית ב-2024 על ביטול פרויקט הרכב החשמלי והאוטונומי שלה.
פרויקט הרכב, שזכה לכינוי "Project Titan", החל ב-2014 במשרדים סודיים של אפל. החברה גייסה מאות מהנדסים, חלקם מיצרניות רכב מובילות כמו טסלה, פורד, ו-BMW. הפרויקט הבטיח נהיגה אוטונומית מלאה, שילוב טכנולוגיות של אפל ועיצוב ייחודי, שישנה את האופן שבו אנחנו חושבים על עיצוב רכב, בדומה למה שעשתה אפל עם האייפון בעולם הסמארטפונים.
אלא שבמשך השנים הפרויקט נתקל בשורה של תקלות, החל מאתגרים טכנולוגיים ותחברות קשה מחברת יריבות, דרך קשיים ניהוליים בשל עזיבת בכירים ושינויים אסטרטגיים תכופים, עלויות גבוהות בשיעור של מיליארדי דולרים ועד בעיות נוספות.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
