רכב אוטונומי
צילום: לינקדאין

מ-Apple Car ועד Fisker: כישלונות התחבורה הגדולים של 2024

שוקי הרכב החשמלי והאוטונומי חוו מכה קשה בשנה החולפת, כשחברות בולטות ומבטיחות ביטלו פרויקטים, נסגרו ואף פשטו רגל. למה זה קרה, מה הלקחים שאפשר להפיק ואיך ייראה התחום בשנת 2025   
עמית בר |

צילום: לינקדאיןצילום: לינקדאין

שנת 2024 הביאה עמה מכה קשה לשוק הרכב החשמלי (EV) והאוטונומי (AV). בעוד שבעבר תחומים אלה נתפסו כהבטחה לחדשנות פורצת דרך ורווחי עתק, המציאות טפחה על פניהם של חברות ומשקיעים. פשיטות רגל, קיצוצים דרסטיים, וביטולי פרויקטים הפכו לחלק בלתי נפרד מהשיח סביב תחום התחבורה הטכנולוגית.

תחום הרכב האוטונומי, שהיה בשיאו לפני מספר שנים, חווה דעיכה ניכרת. בניית רכב אוטונומי התבררה כמשימה קשה יותר מהצפוי, עם מודל עסקי לא ברור ודרישות השקעה עצומות. במקביל, חברות רכבים חשמליים אמנם ראו גידול במכירות, אך קצב הצמיחה היה איטי משמעותית מהציפיות, והביקוש החל לדעוך כבר בשנת 2023.

התוצאה היא ששחקנים גדולים כמו Ford ,GM ו-Stellantis נסוגו מתוכניות יקרות לפיתוח רכבים חשמליים, בעוד שסטארטאפים כמו Fisker ו-Arrival פשטו רגל, ואיך אפשר בלי לתת תשומת לב מיוחדת לפרויקט היוקרתי של אפל, ה-Apple Car, שנעצר בטרם עת.

כלי רכבים אוטונומיים: חזון שנעצר

עם הפרויקטים הבולטים שכשלו בשנה החולפת נמנה זה של חברת Cruise, שהייתה הזרוע האוטונומית של ג'נרל מוטורס. עם חזון שאפתני של מוניות רובוטיות ללא נהג והבטחה לשנות את פני התחבורה העירונית, נחשבה Cruise לאחת מהשחקניות המובילות בתחום. החברה הציגה אבטיפוס מוצלח, חתמה על הסכמים עם ערים שונות בארה"ב, ואף החלה להפעיל מוניות רובוטיות בסן פרנסיסקו ובערים נוספות.

אך בעוד שהטכנולוגיה של Cruise הרשימה, המודל העסקי שלה התברר כאתגר בלתי פתור, ובמהלך 2024 הודיעה GM על הפסקת המימון לתוכנית המסחרית של Cruise, מהלך שהותיר את עתיד החברה מעורפל גרם לזעזועים פנימיים וחיצוניים, ועורר בקרב משקיעים סימני שאלה ותהיות באשר לעתיד התעשייה כולה.

 

כלי רכב חשמליים: צמיחה מאכזבת

אחד הכישלונות המפוארים של השנה החולפת בתחום הרכבים החשמליים היה זה של חברת Fisker.

צילום: Unsplashצילום: Unsplash

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

Fisker, שנחשבה לחלוצה בתחום הרכב החשמלי (EV), התחילה את דרכה עם שאיפות גדולות ורעש תקשורתי שהבטיח לשנות את פני התחבורה העולמית. החברה הוקמה על ידי המייסד הנריק פיסקר, מעצב רכבי יוקרה מוכר, במטרה לייצר רכבים חשמליים בעלי עיצוב חדשני וטכנולוגיה מתקדמת. החברה קיבלה מימון משמעותי ונתמכה על ידי משקיעים נלהבים, תוך שהיא מבטיחה מהפכה בעולמות הרכב החשמלי עם דגמים כמו Fisker Ocean SUV.

אבל שורה של כישלונות הרחיקו אותה בהדרגה ממימוש החלום. מה שהתחיל מבעיות בייצור ואי עמידה ביעדי המכירות, עבר דרך חקירות רגולטוריות ופגיעה במוניטין, נמשך בחובות גדולים ושריפת מזומנים מוגברת, והסתיים בצניחה של המניה בוול סטריט עד להשעייתה מהמסחר והגעתה לכדי פשיטת רגל.

אבל כמו Cruise, גם במקרה של Fisker הקריסה לא נותרה רק בגבולות החברה הבודדת אלא הדהדה לאורך התעשייה כולה כאשר המשקיעים הופכים להיות סקפטיים ולומדים להיזהר. 

הפרויקט של אפל: חלום שלא התממש

כישלון תחבורתי היה גם מנת חלקה של ענקית הטכנולוגיה אפל בשנה החולפת. לאחר עשור של שמועות, אפל הודיעה רשמית ב-2024 על ביטול פרויקט הרכב החשמלי והאוטונומי שלה. 

פרויקט הרכב, שזכה לכינוי "Project Titan", החל ב-2014 במשרדים סודיים של אפל. החברה גייסה מאות מהנדסים, חלקם מיצרניות רכב מובילות כמו טסלה, פורד, ו-BMW. הפרויקט הבטיח נהיגה אוטונומית מלאה, שילוב טכנולוגיות של אפל ועיצוב ייחודי, שישנה את האופן שבו אנחנו חושבים על עיצוב רכב, בדומה למה שעשתה אפל עם האייפון בעולם הסמארטפונים.

אלא שבמשך השנים הפרויקט נתקל בשורה של תקלות, החל מאתגרים טכנולוגיים ותחברות קשה מחברת יריבות, דרך קשיים ניהוליים בשל עזיבת בכירים ושינויים אסטרטגיים תכופים, עלויות גבוהות בשיעור של מיליארדי דולרים ועד בעיות נוספות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.



אוטובוסים (אמיר זלצברג)אוטובוסים (אמיר זלצברג)

נהגי התחבורה הציבורית נגד הפחתת הקנס על אי־תיקוף: "מהלך שיפגע בשכר ובשירות"

הצעת חוק להוזלת הקנס לנוסעים שלא מתקפים בנסיעות עירוניות מעוררת התנגדות חריפה בקרב הנהגים והמפעילות, שמזהירים מפני השלכות כלכליות על שכרם ועל איכות השירות

רן קידר |
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביוזמה חדשה להפחית את הקנס על אי־תיקוף כרטיס מ-100 שקל כיום ל-50 שקל בלבד בנסיעות עירוניות. השינוי נראה שולי לציבור הנוסעים, אך מעורר סערה גדולה בקרב נהגי האוטובוסים ומפעילות התחבורה הציבורית.

ההצעה הוגשה על ידי חברי הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס), משה סולומון (הציונות הדתית) ומשה רוט (יהדות התורה), והיא מתמקדת בעיקר בנוסעים שמחזיקים כרטיס חופשי־חודשי או חופשי־יומי תקפים – אך שוכחים (או מתעצלים) לתקף אותם בכל עלייה לאוטובוס.

עלות של מאות מיליוני שקלים בשנה -  ואובדן נתוני אמת

במשרד התחבורה מעריכים שכ-15–20% מהנוסעים כלל אינם מתקפים את הכרטיס שלהם. התופעה הזו גורמת כבר היום לאובדן הכנסות שנתי מוערך של 400–500 מיליון שקל למפעילות.

אבל ההשלכות חורגות הרבה מעבר להפסד הכספי הישיר:

אי־תיקוף פוגע קשות בנתונים המדויקים שמשמשים את משרד התחבורה ואת המפעילות לתכנון קווים, תמרוץ מסלולים והקצאת תקציבים.

מערכת התגמול של המפעילות מבוססת (בין היתר) על מספר הנוסעים המתוקפים בכל קו - ככל שקו נראה עמוס יותר בנתונים, המפעילה מקבלת תשלום גבוה יותר מהמדינה.