אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק
דוחות

מיתון? טסלה מביסה שוב את הציפיות ומטפסת 4% במסחר המאוחר

טסלה מדווחת על רווח של 2.27 דולר למניה לעומת צפי ל-1.83 דולר ההכנסות עמדו על 16.9 מיליארד דולר, בהתאם לצפי
גיא טל | (10)

ענקית הרכב החשמלית טסלה TESLA INC מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2022. החברה היכתה את הצפי בשורה האחרונה ומטפסת ב-4% במסחר המאוחר. 

על פי הדוחות ההכנסות הגיעו ל-16.9 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 16.88 מיליארד דולר ברבעון. ההכנסות משקפות צמיחה של 41% לעומת הרבעון המקביל.

צפי הצמיחה במסירות נותר על 50% בשיעור שנתי לשנת 2022, כפי שצפה מאסק לפני מספר חודשי. למרות הקשיים השונים במהלך הרבעון, המפעל בסין כמו גם זה שבפרמונט יצרו מספר שיא של מכוניות ברבעון, ומצפים לשבור את השיא שוב במחצית השניה של השנה. הייצור במפעל בברלין עמד על 1000 מכוניות בשבוע. מוקדם יותר החודש דווחה החברה כי סרה 254,695 מכוניות ברבעון, גידול של 27% לעומת הרבעון המקביל אך ירידה של 18% לעומת הרבעון הראשון השנה. 

הרווח הנקי הסתכם ב-2.27 דולר למניה  בעוד האנליסטים ציפו לרוח נקי של 1.82 דולר למניה בלבד. בידי החברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 18.3 מיליארד דולר, גידול של 13% לעומת השנה שעברה. תזרים המזומנים החופשי היה 621 מיליון דולר לעומת 2.23 מיליארד ברבעון המקביל. שיעור הרווחיות הגולמית הצטמצם מעט לעומת השנה שעברה ועמד על 27.9% לעומת 28.4% אשתקד ו-32.9% ברבעון הקודם. 

עוד מסרה החברה כי המירה 75% מהביטוקין שברשותה למטבעות פיאט, ובכך הקטינה מאד את החשיפה לשוק התנודתי. ייתכן שהמכירה הלא צפויה הביאה להפתעה ברווח הנקי ברבעון.

עוד ידיעה חשובה בדוחות טסלה היא הגדלת יכולת הייצור במפעליה השונים באופן משמעותי במפעלים בקליפורניה ובשנחאי. מגבלת המכירות של טסלה כעת היא אך ורק יכולת הייצור שלה, כשהביקוש עדיין גבוה  בהרבה על ההיצע, וזאת ללא השקעה של דולר אחד בשיווק. הגדלת יכולת הייצור באופן משמעותי צפויה להקפיץ בצורה משמעותית את הכנסות ורווחי החברה. 

במהלך הרבעון התמודדה טסלה עם אתגרים לא פשוטים, בעיקר הסגר בסין, אך גם הסגירה הזמנית של המפעל בברלין שפועל עדיין בקצב איטי יחסית וסובל ממספר קשיים, וכן מה שמאסק כינה "שריפת מזומנים" במפעלים בברלין ובטקסס. בנוסף טסלה הודיעה על פיטורי עובדים, סבלה מהורדת המלצות ומהשקת תעודת שורט על המניה, אך גם הצליחה להעלות מחירים ללקוחות ולפעול לחלוקת מניות הטבה. כעת נראה שהחברה התמודדה עם האתגרים לא רע. 

בדוחות הרבעון הראשון של השנה דווחה החברה על הכנסות של 18.8 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 17.8 מיליארד דולר בלבד. הרווח הנקי הסתכם ב-3.3 מיליארד דולר או 3.22 דולר למניה, זינוק של 657% בשנה. המרווח התפעולי עמד על 19.25. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    כל רכב שמייצר נמכר בשניה (ל"ת)
    בן 21/07/2022 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יודע דבר 21/07/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    אחרי שיצא מטוויטר מאסק יתרכז בטסלה כשהצהיר שכבר לא מוכר יותר ממה שמכר והוא כהרגלו תמיד נהנה לעשות נא בעיין לכל המספידים עושה בית ספר לכל המייללים
  • 8.
    אבנר 21/07/2022 10:10
    הגב לתגובה זו
    מכירות יורדות במכפיל כזה?
  • 7.
    מעניינת ב350$ עם רווח של 2 וחצי דולר לרבעון למניה (ל"ת)
    אוהד 21/07/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גורביץ אמר עד 4200 אח''כ יגיד 4400 ו 4600 (ל"ת)
    צחי 21/07/2022 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אסלה בדרך ל 1000 .השוק יטוס הוא שורי (ל"ת)
    פנחס שלו 21/07/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנחנו לא במיתון ויהיו שיאים חדשים (ל"ת)
    טומר 21/07/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 21/07/2022 06:45
    הגב לתגובה זו
    וברור שאינכם שואלים,אצלי מאסק "מוקצה" כמו קריפטו,ויכולים לספר לי מה שרוצים
  • 2.
    לרון 21/07/2022 06:43
    הגב לתגובה זו
    בין מנייה וחברה?כל מנכ"ל יאמר "אין לי קשר למנייה" הוא לא "מתעסק" במנייה לפחות פומבית,טסלה עולה או יורדת כי זה "טרנד אלון מאסק" שלילי או חיובי
  • 1.
    גגג 20/07/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
    מרווח הרווח על כל רכב ירד סייברטראק מתרחק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.