ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

טאקו בל, וונדיס ומקדונלדס רוצות לתת לכם אוכל בחינם - אבל יש קאץ'

חברות המזון המהיר האמריקאיות מעוניינות שתורידו את האפליקציות שלהן על מנת לעקוב אחריכם ולדעת איזה סוג של אוכל להציע לכם בהנחה, ולכן יוצאות במסע חסר תקדים כדי לשכנע אתכם להוריד את האפליקציה שלהן
תומר אמן |

חברות רבות החלו לאחרונה לייצר אפליקציות על מנת לעקוב אחר הלקוחות שלהן. ההיגיון הוא פשוט - לקוח יוריד את האפליקציה, ישתמש בה על מנת לרכוש מוצרים, ועל הדרך החברה תעקוב אחרי המוצרים אותם הוא קונה ותשכנע אותו "לקנות" מהן עוד ועוד, רק תסתכלו על האפליקציה של Yellow. 

מנגד, לא פעם מתקשות החברות "לשכנע" את הלקוחות להוריד את האפליקציה. אנשים רבים מסרבים בסופו להשתמש באפליקציות הללו, כאשר הסיבות רבות ומגוונות. רבים טוענים ש-"אין להם כוח", אחרים טוענים שהם חוששים מהעובדה כי החברות תהיינה מסוגלות לדעת פחות או יותר הכל על אותו אדם. 

כמובן שציינו את הצד הישראלי בסוגיה, כאשר לא מעט חברות מעוניינות שתשתמש בשירותי האונליין שלהן, אם כי הבעיה רווחת גם בחו"ל. חברות המזון המהיר האמריקאיות לדוגמא, סובלות מהבעיה הזו בדיוק.  MCDONALDS (סימול: MCD),  WENDY'S/ARBY'S GROUP INC (סימול: WEN) וטאקו בל הפרטית עומלות בפרך בכל יום על מנת לשכנע את הלקוח המקומי להוריד את האפליקציה שלהן.

פיתוח האפליקציה, והיכולת לגרום ללקוח להוריד אותה, הוא מקור הגאווה ובמקביל הקוץ בעין של כל חברת מזון מהיר אמריקאית בימים אלו. על מנת להוביל לכך שהלקוח יוריד את האפליקציה, יעשו חברות המזון המהיר הכל, בין להציע את המזון בחינם ללהציע מוצרים שזמינים רק באפליקציה. 

החברות מעוניינות בכך שהלקוחות יזמינו דרך האפליקציה מכמה סיבות נוספות, בכל זאת, היא מאפשרת ללקוח לחכות זמן קצר יותר, לקבל את המוצר מהר יותר, ובשביל החברה - להעסיק פחות עובדים. 

אך כפי שצוין, לקוחות רבים אינם מעוניינים להוריד את האפליקציה. בשבוע שעבר האשים משרד נציב הפרטיות של קנדה את רשת בתי הקפה טים הורטונס, אשר  מוחזקת (100%) על ידי RESTAURANT BRANDS INTERNATIONAL (סימול: QSR) בכך שאסף "מידע רב על מיקום המשתמשים" דרך האפליקציה שאמורה הייתה לשמש אותם על מנת להזמין אוכל מהרשת. 

מידע זה כלל נתונים על כלל פעולות המשתמשים, החל מכמה פעמים הלכו אלו אל המתחרים וחלה בכמה פעמים הם יצאו מהמשרד על מנת להביא לעצמם משהו לנשנש. 

אז איך משכנעות החברות את הלקוחות להוריד את האפליקציה שלהן? 

קיראו עוד ב"גלובל"

לדברי חברת Apptopia, להציע ללקוח מוצר שאפשר להשיג רק דרך האפליקציה עובד לא רע בכלל. את המידע סיפקה החברה, שחוקרת בין השאר גם את אחוזי השימוש באפליקציות מסויימות, לאחר שאפליקציית Taco Lovers' Pass של טקאו בל, אשר נמצאת בהחזקתה המלאה של YUM! BRANDS INC (סימול: YUM) עלתה לאוויר בשנה שעברה והחלה להציע את השירות, דבר שגרם למספר המשתמשים שלה לזנק. 

המוצר החדיש ביותר שמאפשרת טאקו בל למצוא רק באפליקציה הוא ה-Toasted Cheddar Chalupa Box. המוצר היה פופולארי מאוד בעבר, ורק לאחרונה החלה החברה לחזור ולמכור אותו. 

ומי החברות הנוספות שעושות את זה? ניחשתם נכון, מקדונלדס וונדיס. לאחרונה הציעה וונדיס ארוחת בוקר בחינם לכל אדם שירצה לרכוש אחת כזו ב-3.6, הלא הוא ה-National Egg Day. כמו כן, לאחרונה יצאה החברה במשימה להגדיל באופן משמעותי את סוגי ארוחות הבוקר שהיא מציעה ללקוחות. 

עושה רושם כי הצעד המרשים ביותר הגיע דווקא מחברת מקדונלדס, כאשר זו השיגה את כל מתחרותיה בהורדת האפליקציות שלה. בחודש מרץ האחרון, ענקית ההמבורגרים (אשר מרוויחה את רוב הונה על נדל"ן) החלה להציע בשנית את רוטב הסצ'ואן, וזאת אך ורק דרך האפליקציה. 

בהתחשב בעובדה שהרוטב הושק לראשונה בשנת 1998 על מנת לקדם את יציאת הסרט 'מולאן', והוביל לא פעם לתורים ארוכים בסניפי הרשת וכמה פעמים אף לקטטות ולמחאות, מדובר איפוא בסיבה טובה מאוד על מנת לשכנע לקוח או שניים להוריד את האפליקציה של החברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מחשוב קוונטימחשוב קוונטי

5,900% בשנה מ-80 סנט ל-46 דולר, שווי של 15 מיליארד, מי אמר בועה?

ריג'טי קומפיוטינג מושכת עניין חריג בשוק בזכות התקדמות טכנולוגית והזמנות חדשות, אך האנליסטים חלוקים בין מי שרואים התחלה של מסחור אמיתי לבין מי שמזהירים שהשווי הנוכחי מנותק מהבסיס הכלכלי

אדיר בן עמי |

מניית ריג'טי קומפיוטינג Rigetti Computing 8.98%  טסה 5,900% ב-12 החודשים האחרונים. המחיר זינק מ-80 סנט לכ-46 דולר למניה, ושווי השוק הגיע ל-15 מיליארד דולר. רק בחודש האחרון המניה עלתה ב-180%. זאת המציאות של חברת מחשוב קוונטי שמייצרת 8 מיליון דולר הכנסות בשנה. פוטנציאל יש, אבל גם הרבה סיכונים.


דיוויד וויליאמס, אנליסט בנצ'מארק, לא רק שלא חושב שזאת בועה, הוא העלה השבוע את מחיר היעד שלו למניה מ-20 דולר ל-50 דולר. זה אומר שלדעתו יש עוד 10% פוטנציאל עלייה מהמחיר הנוכחי. הוא שומר על המלצת קנייה ומסביר שמגזר המחשוב הקוונטי עבר "שינוי חד בהערכת שווי" בחודשים האחרונים.


התעשייה מתקדמת מהר. יש חדשנות מואצת, מערכת אקולוגית שמתרחבת, אימוץ שמאיץ ומודלים עסקיים שמתפתחים. הכל מצביע על כך שהמסחור של הטכנולוגיה קרוב יותר ממה שחשבו עד לאחרונה. וויליאמס כותב שאפילו אחרי הזינוק המטורף, "עדיין יש מקום רב לעלייה נוספת" ככל שהחברות ימשיכו לבצע תוכניות עבודה, להרחיב שימושים ולמשוך שותפים מסחריים חדשים.



ההישגים עד כה

ריג'טי הכריזה באמצע יולי כי הצליחה להדגים את המחשב הקוונטי הרב-שבבי הגדול ביותר בתעשייה. המערכת השיגה דיוק של 99.5% בפעולות על שני קיוביטים במקביל, וחצתה את שיעור השגיאות הקודם בחצי. במילים פשוטות, המחשב עושה פחות טעויות ועובד בדיוק גבוה יותר. וויליאמס האמין כבר מזמן שהגישה הטכנולוגית של ריג'טי, שמבוססת על חיבור של שבבים מרובים (צ'יפלט), היא הדרך הכי טובה להרחיב מחשבים קוונטיים. עכשיו, כשההדגמה הצליחה והדיוק השתפר משמעותית, הוא מתאר את זה כ"הישג משמעותי ומעודד מאוד".


בשבוע שעבר ריג'טי דיווחה על הזמנות רכש של 5.7 מיליון דולר לשתי מערכות Novera בנות 9 קיוביטים, שאמורות להימסר במחצית הראשונה של 2026. מערכת אחת נרכשה על ידי יצרן טכנולוגיה אסייתי שמטרתו לפתח מומחיות קוונטית, והשנייה הלכה לסטארט-אפ בקליפורניה שמתמקד בבינה מלאכותית ופיזיקה יישומית. זה אולי לא נשמע כמו עסקה ענקית, אבל זה מסמן משהו חשוב, הטכנולוגיה יוצאת מהמעבדות ומגיעה ללקוחות אמיתיים.


נאסים טאלב מחבר הברבור השחור
צילום: Credit Sarah Josephine Taleb, c. 2010

הברבור הלבן של טאלב: "החוב האמריקאי יוביל למשבר בלתי נמנע"

מחבר הספר "הברבור השחור" מזהיר שהמשקיעים מתעלמים מהאיום הברור ביותר על הכלכלה - החוב הלאומי של ארה"ב. לדבריו, כשהתשלומים על החוב נהפכים להוצאה הגדולה ביותר בתקציב, זו כבר אינה תאוריה אלא מציאות מתקרבת. גם הטכנולוגיה, ובכלל זה הבינה המלאכותית, לא בהכרח מסוגלת להציל את המצב - היא עלולה גם להחריף את הסיכון

עוזי גרסטמן |

המשקיע נאסים טאלב, מחבר הספר הידוע "הברבור השחור", הזהיר השבוע כי שוק המניות האמריקאי נמצא בעיצומה של עלייה שמטשטשת את הבעיות המבניות האמיתיות. לדבריו, למרות השיאים הרצופים במדדים והזינוק ברווחי החברות, הסכנה האמיתית כיום אינה מסתתרת - אלא גלויה לעין. הוא מכנה אותה "ברבור לבן": משבר צפוי של חוב תופח והולך. בהופעתו בפורום הכלכלי בגריניץ', טאלב הסביר כי ארה"ב מתקדמת בבירור לעבר נקודת שבר, שבה הוצאות הריבית על החוב הפדרלי ייהפכו לסעיף הגדול ביותר בתקציב. "כשאתה מגיע למצב שבו שירות החוב הוא ההוצאה הגדולה ביותר שלך - אתה בצרות, בין אם אתה אדם פרטי, חברה או מדינה", הוא אמר. לדבריו, רק נס יוצא דופן יכול למנוע את המשבר הזה, אך בינתיים אין שום סימן שיקרה כזה נס.

עם זאת, טאלב מדגיש כי אינו פסימי מוחלט. קרן הגידור שבה הוא פועל, Universa Investments, ממשיכה להאמין בכיוון החיובי של שוק המניות, אבל לדבריו אופטימיות כזו חייבת לבוא לצד הגנה. "ניהול סיכונים אמיתי הוא איזון בין ראייה שורית קיצונית לבין צורך אובססיבי בגידור", הוא הסביר. "אם אינך שורד את המשברים - לא תרוויח לאורך זמן".

כשנשאל על האפשרות שהבינה המלאכותית תהווה את ה"נס" שיחלץ את הכלכלה, טאלב השיב בזהירות: ייתכן, אך לא בטוח. לדבריו, טכנולוגיות חדשות אכן עשויות להאיץ צמיחה, אך הן גם יוצרות סיכונים מסוג חדש - אותם אירועים נדירים ובעלי השפעה קיצונית שהוא עצמו טבע להם את השם "ברבור שחור". "בעבר טכנולוגיה יצרה משרות חדשות והעלתה את ערך העבודה האנושית," אמר טאלב. "אבל כיום דווקא העובדים המיומנים עלולים להיפגע ולהידרדר למשרות פשוטות יותר".

בנוסף, טאלב הצביע על סיכון נוסף לכלכלה האמריקאית - התלות שלה במהגרים מיומנים. הוא טען כי מגבלות על אשרות H-1B, כפי שהוגדרו באחרונה על ידי הנשיא, דונלד טראמפ, עלולות לפגוע בחדשנות ובצמיחה. "צריך לשלם לאנשים כדי לקבל ויזות כאלה," אמר בהומור רציני למחצה, "כי אם זרם המהגרים ייחסם, הפגיעה תורגש במהירות".

לדבריו, המשקיעים נוטים לעתים לחשוב שהסיכונים הגדולים ביותר הם דווקא אלה שאינם נראים לעין, אך המציאות הנוכחית הפוכה - הסכנה המרכזית גלויה, פשוט מתעלמים ממנה. "כולנו רואים את ההר של החוב, אבל מעדיפים להאמין שהוא ייעלם מעצמו", סיכם טאלב. "זה לא יקרה. בלי שינוי דרמטי, אנחנו בדרך למשבר לבן - ברור, צפוי ובלתי נמנע".