קרנות ESG סובלות מביצועי חסר ויציאה מאסיבית של כספים
קרנות סביבה צדק חברתי וממשל תאגידי ESG (Enviromental and Social and corporate Governance) היו אחד הגורמים המשמעותיים בעולם ההשקעות בשנה-שנתיים האחרונות. המודעות הסביבתית הגוברת ונזקי האקלים שנגרמים על ידי מעשי אדם (לפחות לפי הקונצנזוס הרווח בקרב רוב המדענים) דוחפים יותר ויותר אנשים עם כוונות טובות להכניס קריטריונים של סביבתיות וערכים לאסטרטגיית ההשקעות שלהם, ודוחפים את החברות להציב קריטריונים כאלה.
האם חברות צריכות להכניס קריטריונים כאלה לרשימת מטרותיהן? זהו נושא שנוי במחלוקת. ראשית מי מגדיר מהו "צדק חברתי"? האם זהו הצדק החברתי בו דוגלת מפלגת חד"ש ואחיותיה בעולם או דווקא הצדק החברתי מבית מדרשו של מילטון פרידמן ופורום קהלת? ולמה חברה שבונה בתים בהרצליה או מייצרת וויסקי בסקוטלנד צריכה להכניס את ראשה בין ההרים הללו?
האם חברות נשק, דרך משל, הן "אנטי חברתיות" או דווקא מסייעות לדמוקרטיות להגן על עצמן? האם השקעת חסר באנרגיה שהקפיצה את מחירי האנרגיה לגבהים (עוד לפני המשבר באוקראינה) ומקשה על כלכלות מתפתחות להעלות את רמת החיים של אזרחיהם היא יותר "ירוקה" או יותר "צודקת חברתית"?
שאלות אלו ואחרות לא עצרו את הטרנד הלוהט, ומשקיעים רבים הציבו את הקריטריונים של ה-ESG במקום גבוה ברשימת הדרישות שלהם, ובמקום שיש ביקוש יתפתח גם היצע. כך ההשקעות לסקטור ה-ESG החלו לתפוס נפח הולך וגדל בבתי ההשקעות השונים וזרם אדיר של כספים זרם לתחום הצומח.
- דירוג מעלה 2025 מראה עלייה חדה בהיקף התרומות ומעורבות גוברת בשיקום חברתי ותעסוקתי
- הערים שייעלמו: איך שינויי אקלים משנים את שוק הנדל"ן העולמי ומה צפוי לקרות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז באה המלחמה באוקראינה ונתנה פרספקטיבה חדשה על המציאות, כמו גם השפיעה על טבלאות התשואות בסקטורים השונים, כשנראה שהקרנות הללו נתנו משקל חסר בדיוק לסקטורים שנהנו מההתפתחות. המשקיעים הבינו לאן הרוח נושבת, וכנראה שכסף עדיין עומד לפני ערכים, במיוחד כשיש סיבות טובות להתחיל לפקפק בערכים הללו על רקע הנסיבות, והם החלו להוציא את הכספים מהקרנות, כך לפחות לפי חברת היעוץ ברנסטיין.
החברה פרסמה דו"ח בו כתבה כי "הקרנות והמדדים של ESG הציגו ביצועי חסר בכל האזורים" ושבשבוע הראשון של מרץ הן חוות יציאה מאסיבית של כספים, "הגדולה ביותר מאז שיש נתונים" נכתב בדו"ח. על פי המחקר קרנות ESG הציגו ביצועי חסר בגובה 120 נקודות בסיס (1.2%) בינואר ביחס לקרנות שלא מתחשבות בקריטריונים של ESG. בשיעור שנתי (YTD) הציגו מדדי המורנינגסטאר הקשורים לסביבתיות וקיימות בארצות הברית, אירופה ובכל העולם בשיעורים שבין 8% ל-13%, זאת לעומת ירידה של 4% בדאו ג'ונס, 4.5% ב-S&P 500 ו-9.4% בנאסד"ק.
שרה מקרת'י, אסטרטגית ראשית של המחלקה האירופית של ברנסטין ושותפה בכתיבת הדו"ח אמרה שיציאת הכספים והביצועים הגרועים של הקרנות מאתגרות את ההיגיון שעומד ביסוד הקרנות הללו ו"מאיר את העובדה שקרנות ESG הוכרחו לקחת סיכונים מקרו כלכליים" בכך שהן מדירות עצמן מתחומים שלא פעם מכים את השוק בתקופה של אינפלציה, במיוחד סקטור האנרגיה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"משקל החסר בתחום האנרגיה הוא אולי הסיכון הגבוה ביותר שלקחו על עצמן קרנות ה-ESG" נכתב בדו"ח שכן האנרגיה "באופן היסטורי מציגה ביצועים חזקים במיוחד בתקופה של אינפלציה גבוהה". תעודת הסל העוקבת אחר מניות האנרגיה XLE עלתה מתחילת השנה 35.5%.
תחום נוסף שפגע בקרנות הללו הוא השקעת החסר בסקטור ההגנה. מדינות רבות באירופה, החלו להבין שעדיין יהיה צורך בנשק בעתיד הנראית לעין והקפיצו את תקציבי ההגנה שלהן. מניות ההגנה והתעופה הגיבו בחיוב להתפתחות ועלו בעשרות אחוזים מתחילת שנה. תעודת הסל XAR העוקבת אחד מדד מניות ההגנה והחלל עלתה ב-8% מאז הודיעה גרמניה על הגדלת תקציב הביטחון למאה מיליארד יורו השנה ול-2% מהתוצר בהמשך, וזאת לעומת עליה של 4% בלבד ב-S&P 500.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
