יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

ריוויאן נופלת ב-13% - החברה מעלה מחירים ב-20% והמשקיעים מאוכזבים

מניית יצרנית הטנדרים החשמליים מחקה 70% מערכה מאז ההייפ שלאחר ההנפקה. בעקבות ההודעה החדשה המשקיעים שולחים את המנייה לצלילה נוספת ושפל של שווי שוק של 47 מיליארד בלבד; מה צייץ בתגובה מנכ"ל טסלה אילון מאסק? ריוויאן תפרסם את הדוחות בחמישי הבא, מה צופים האנליסטים?

נתנאל אריאל |

יצרנית הטנדרים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE  (סימול: RIVN) שעדיין לא מוכרת רכבים בפועל, מודיעה על העלאת מחירים של 20%, עקב "לחצים אינפלציוניים ועלויות רכיבים גבוהות" וכי זה ישפיע על רוב הלקוחות שכבר הזמינו רכבים בהזמנה מוקדמת מראש. מדובר על העלאת מחיר לדגם R1T  למחיר של 79.5 אלף דולר לעומת 67.5 אלף קודם לכן, והמחיר לדגם S1R עלה למחיר של 84.5 אלף דולר לעומת 70 אלף קודם לכן. בניסיון - לא מוצלח - להרגיע משקיעים, ריוויאן אף הודיעה כי היא תציג דגם נוסף עם סוללה חלשה יותר בשנת 2024 ותתמחר אותו בחזרה ב-67.5 אלף דולר, המחיר המקורי.

 

חלק מהלקוחות הגיבו בכעס רב ואף יש מי שביטלו את ההזמנה. כך למשל אדם מג'ורג'יה כתב בפייסבוק כי מדובר "עליית מחירים אסטרונומית ולא הוגנת. אני לא אשלם 94 אלף דולר על טנדר בגודל בינוני" והוסיף כי במחיר הזה הוא יכול לקנות טנדרים ברכבי בנזין במחירים נמוכים בהרבה.

 

המניה מגיבה בצלילה של 13% לשווי שוק של 47 מיליארד דולר בלבד. נזכיר כי פחות משנה לפני ההנפקה החברה הוערכה בשווי של 50 מיליארד דולר, אך בפועל היא הצליחה להנפיק בוול סטריט בשווי של 77 מיליארד דולר במסגרת גל ההנפקות המנופחות של שנה שעברה. מאז היא אפילו הספיקה להכפיל את שוויה ולהגיע לשווי של 150 מיליארד דולר – אלא שמה שנכון לגבי חברות חלום אחרות נכון גם לגבי ריוויאן: שווי מנופח לחברת חלום שלא מוכרת עדיין כלום, בסופו של דבר יתנגש עם קרקע המציאות.

 

מה חושב על כך אילון מאסק?

העלאת המחיר של ריוויאן אפילו גררו תגובה מצד מנכ"ל טסלה (TSLA) אילון מאסק שצייץ "הרווח הגולמי השלילי של ריוויאן יהיה מדהים", והוסיף כי זה יהיה כמעט בלתי אפשרי עבור חברות אחרות לייצר טנדרים חשמליים במחיר סביר.

 

מאסק עצמו נשאל לגבי התמחור של הטנדר החשמלי הקרוב של טסלה, הסייברטראק, וענה כי "האתגר העיקרי שלנו הוא סבירות. לייצר טנדר יקר זה קל יחסית. אם קשה מאוד לעשות זאת (לייצר בזול. נ"א) עבור טסלה, למרות יתרונות הגודל הגדולים והטכנולוגיה הטובה יותר שלנו, אז זה כמעט בלתי אפשרי עבור אחרים". בינואר אמר מאסק כי טסלה דוחה את ההשקה של הסייברטראק לשנה הבאה, ומתעדפת את הייצור של הדגמים הקיימים שלה בשל אילוצי חלקים.

החברה לא עומדת בציפיות - המשקיעים מאוכזבים

אז נכון שרוב הסטארט-אפים מפסידים כסף בתחילת הדרך, שולי רווח נמוכים בהתחלה זה דבר שניתן לספוג בסטארט-אפים, אבל כאשר חברת חלום לא עומדת בציפיות המינימאליות ממנה, כמו ריוויאן שלא עמדה בשנה האחרונה ביעדי הייצור והאשימה את שרשרת האספקה בכך, גם אם זה נכון, מאכזבת את המשקיעים ושולחת את המניה למדבר.

 

מי מופסדים על המניה?

מי שמנהלת כיום תביעה נגד החברה, היא לא אחרת מראש מחלקת המכירות והשיווק לשעבר של ריוויאן, לורה שוואב. היא תובעת את החברה אמנם על "אפליה מגדרית" אבל בתביעה שהגישה בחודש נובמבר היא טענה כי ריוויאן למעשה רימתה את המשקיעים. לדברי שוואב, ריוויאן ידעה מראש שהיא תצטרך להעלות את המחירים אחרי ההנפקה וכי במחיר הנמוך יותר כל מכירה של רכב תגרום לחברה להפסד. ריוויאן סירבה להגיב לתביעה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

נזכיר כי הענקית אמזון  AMAZON מחזיקה ב-20% ממניותיה של ריוויאן, וגם פורד  FORD MOTOR מחזיקה בנתח של 12% ממניות החברה. פורד אף דיווחה לפני כחודש וחצי כי היא תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על החזקותיה בריוויאן. אבל כפי שהסברנו בזמנו, פורד אכן רשמה את הרווח על הנייר אבל מאז ההייפ ריוויאן נופלת ולכן המשקיעים, שהבינו את זה בזמן אמת, ידעו כי הרווח על הנייר יימחק ופורד תיאלץ להכיר בהמשך בהפסד.

 

 

לקריאה נוספת:

>>> ריוויאן מנסה לפתור את הבעיה הגדולה ביותר שלה - ייצור

>>> מיליארדר נוסף שמופסד על ההשקעה שלו בריוויאן הוא ג'ורג' סורוס 

מה צפוי בתוצאות החברה בשבוע הבא?

סביר להניח שהנושא של העלאת המחירים תהיה במרכז העניינים של המשקיעים כאשר ריוויאן תפרסם את דוחותיה ביום חמישי הבא, ה-10 במרץ. האנליסטים צופים כי תדווח על הכנסות של 60 מיליון דולר והפסד למניה של 1.64 דולר. ברבעון הבא הם צופים לה הכנסות של 346 מיליון דולר והפסד למניה של 1.2 דולר. 

בשנת 2022 כולה האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 3.5 מיליארד דולר והפסד של 4.94 דולר למניה.

נציין גם כי אתמול דיווחה לוסיד  LUCID GROUP , יצרנית אחרת את תוצאותיה, בהם פספסה את התחזיות. החברה גם חתכה את תחזית הייצור ב-40% והמניה הגיבה בנפילה של 15%.

ומה חושבים האנליסטים?

קולין לנגן מבנק וואלס פארגו חתך אתמול את מחיר היעד שלה מ-100 ל-70, בעקבות דוחות לוסיד וההנחה שזה רלוונטי גם לריוויאן. היום כבר מתברר כי הוא צדק. עם זאת, עדיין הוא סבור כי מדובר במחיר נמוך יחסית לחברה. המניה של ריוויאן נסחרת כעת ב-53 דולר למניה, אבל האפסייד כבר הרבה פחות משמעותי. בדויטשה בנק מדברים עדיין על מחיר יעד של 130 דולר למניה. האם הם ישנו את המלצתם בעקבות החדשות הרעות? 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?