ריוויאן נופלת ב-13% - החברה מעלה מחירים ב-20% והמשקיעים מאוכזבים
מניית יצרנית הטנדרים החשמליים מחקה 70% מערכה מאז ההייפ שלאחר ההנפקה. בעקבות ההודעה החדשה המשקיעים שולחים את המנייה לצלילה נוספת ושפל של שווי שוק של 47 מיליארד בלבד; מה צייץ בתגובה מנכ"ל טסלה אילון מאסק? ריוויאן תפרסם את הדוחות בחמישי הבא, מה צופים האנליסטים?
יצרנית הטנדרים החשמליים RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) שעדיין לא מוכרת רכבים בפועל, מודיעה על העלאת מחירים של 20%, עקב "לחצים אינפלציוניים ועלויות רכיבים גבוהות" וכי זה ישפיע על רוב הלקוחות שכבר הזמינו רכבים בהזמנה מוקדמת מראש. מדובר על העלאת מחיר לדגם R1T למחיר של 79.5 אלף דולר לעומת 67.5 אלף קודם לכן, והמחיר לדגם S1R עלה למחיר של 84.5 אלף דולר לעומת 70 אלף קודם לכן. בניסיון - לא מוצלח - להרגיע משקיעים, ריוויאן אף הודיעה כי היא תציג דגם נוסף עם סוללה חלשה יותר בשנת 2024 ותתמחר אותו בחזרה ב-67.5 אלף דולר, המחיר המקורי.
חלק מהלקוחות הגיבו בכעס רב ואף יש מי שביטלו את ההזמנה. כך למשל אדם מג'ורג'יה כתב בפייסבוק כי מדובר "עליית מחירים אסטרונומית ולא הוגנת. אני לא אשלם 94 אלף דולר על טנדר בגודל בינוני" והוסיף כי במחיר הזה הוא יכול לקנות טנדרים ברכבי בנזין במחירים נמוכים בהרבה.
המניה מגיבה בצלילה של 13% לשווי שוק של 47 מיליארד דולר בלבד. נזכיר כי פחות משנה לפני ההנפקה החברה הוערכה בשווי של 50 מיליארד דולר, אך בפועל היא הצליחה להנפיק בוול סטריט בשווי של 77 מיליארד דולר במסגרת גל ההנפקות המנופחות של שנה שעברה. מאז היא אפילו הספיקה להכפיל את שוויה ולהגיע לשווי של 150 מיליארד דולר – אלא שמה שנכון לגבי חברות חלום אחרות נכון גם לגבי ריוויאן: שווי מנופח לחברת חלום שלא מוכרת עדיין כלום, בסופו של דבר יתנגש עם קרקע המציאות.
מה חושב על כך אילון מאסק?
העלאת המחיר של ריוויאן אפילו גררו תגובה מצד מנכ"ל טסלה (TSLA) אילון מאסק שצייץ "הרווח הגולמי השלילי של ריוויאן יהיה מדהים", והוסיף כי זה יהיה כמעט בלתי אפשרי עבור חברות אחרות לייצר טנדרים חשמליים במחיר סביר.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו נשאל לגבי התמחור של הטנדר החשמלי הקרוב של טסלה, הסייברטראק, וענה כי "האתגר העיקרי שלנו הוא סבירות. לייצר טנדר יקר זה קל יחסית. אם קשה מאוד לעשות זאת (לייצר בזול. נ"א) עבור טסלה, למרות יתרונות הגודל הגדולים והטכנולוגיה הטובה יותר שלנו, אז זה כמעט בלתי אפשרי עבור אחרים". בינואר אמר מאסק כי טסלה דוחה את ההשקה של הסייברטראק לשנה הבאה, ומתעדפת את הייצור של הדגמים הקיימים שלה בשל אילוצי חלקים.
החברה לא עומדת בציפיות - המשקיעים מאוכזבים
אז נכון שרוב הסטארט-אפים מפסידים כסף בתחילת הדרך, שולי רווח נמוכים בהתחלה זה דבר שניתן לספוג בסטארט-אפים, אבל כאשר חברת חלום לא עומדת בציפיות המינימאליות ממנה, כמו ריוויאן שלא עמדה בשנה האחרונה ביעדי הייצור והאשימה את שרשרת האספקה בכך, גם אם זה נכון, מאכזבת את המשקיעים ושולחת את המניה למדבר.
מי מופסדים על המניה?
מי שמנהלת כיום תביעה נגד החברה, היא לא אחרת מראש מחלקת המכירות והשיווק לשעבר של ריוויאן, לורה שוואב. היא תובעת את החברה אמנם על "אפליה מגדרית" אבל בתביעה שהגישה בחודש נובמבר היא טענה כי ריוויאן למעשה רימתה את המשקיעים. לדברי שוואב, ריוויאן ידעה מראש שהיא תצטרך להעלות את המחירים אחרי ההנפקה וכי במחיר הנמוך יותר כל מכירה של רכב תגרום לחברה להפסד. ריוויאן סירבה להגיב לתביעה.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
נזכיר כי הענקית אמזון AMAZON מחזיקה ב-20% ממניותיה של ריוויאן, וגם פורד FORD MOTOR מחזיקה בנתח של 12% ממניות החברה. פורד אף דיווחה לפני כחודש וחצי כי היא תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על החזקותיה בריוויאן. אבל כפי שהסברנו בזמנו, פורד אכן רשמה את הרווח על הנייר אבל מאז ההייפ ריוויאן נופלת ולכן המשקיעים, שהבינו את זה בזמן אמת, ידעו כי הרווח על הנייר יימחק ופורד תיאלץ להכיר בהמשך בהפסד.
לקריאה נוספת:
>>> ריוויאן מנסה לפתור את הבעיה הגדולה ביותר שלה - ייצור
>>> מיליארדר נוסף שמופסד על ההשקעה שלו בריוויאן הוא ג'ורג' סורוס
מה צפוי בתוצאות החברה בשבוע הבא?
סביר להניח שהנושא של העלאת המחירים תהיה במרכז העניינים של המשקיעים כאשר ריוויאן תפרסם את דוחותיה ביום חמישי הבא, ה-10 במרץ. האנליסטים צופים כי תדווח על הכנסות של 60 מיליון דולר והפסד למניה של 1.64 דולר. ברבעון הבא הם צופים לה הכנסות של 346 מיליון דולר והפסד למניה של 1.2 דולר.
בשנת 2022 כולה האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 3.5 מיליארד דולר והפסד של 4.94 דולר למניה.
נציין גם כי אתמול דיווחה לוסיד LUCID GROUP , יצרנית אחרת את תוצאותיה, בהם פספסה את התחזיות. החברה גם חתכה את תחזית הייצור ב-40% והמניה הגיבה בנפילה של 15%.
ומה חושבים האנליסטים?
קולין לנגן מבנק וואלס פארגו חתך אתמול את מחיר היעד שלה מ-100 ל-70, בעקבות דוחות לוסיד וההנחה שזה רלוונטי גם לריוויאן. היום כבר מתברר כי הוא צדק. עם זאת, עדיין הוא סבור כי מדובר במחיר נמוך יחסית לחברה. המניה של ריוויאן נסחרת כעת ב-53 דולר למניה, אבל האפסייד כבר הרבה פחות משמעותי. בדויטשה בנק מדברים עדיין על מחיר יעד של 130 דולר למניה. האם הם ישנו את המלצתם בעקבות החדשות הרעות?

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
