רכב טסלה עם לידאר
צילום: לא ידוע

טסלה מביסה את הסיניות במגרש הביתי

טסלה מכרה יותר רכבים בסין מכל יצרנית אחרת ומציגה צמיחה של 200% משנה לשנה ו-34% מהחודש הקודם; סך הכל מכרה טסלה 473 אלף מכוניות מייצור סיני שהופכת להיות שוק מרכזי וחיוני ביותר להמשך הצמיחה של חברת הרכב החשמלי המובילה
גיא טל | (3)

אם יש מי שעדיין תוהה איך טסלה TESLA INC יכולה להצדיק את הערכות השווי הגבוהות שלה, הרי שפעם אחר פעם מוכח שמה שמונע מטסלה למכור הרבה יותר מכוניות ולהרוויח הרבה יותר כסף הוא בעיקר יכולת הייצור שלה. הדבר נכון ביחס לארצות הברית, אירופה, ועכשיו מתברר - גם סין. 

לאחר שהחברה דיווחה על מסירות גבוהות מהצפוי ברבעון הרביעי, מוסרת כעת סוכנות הידיעות רויטרס כי המכירות בסין בחודש דצמבר רשמו שיאים והביסו את כל המתחרים עם 70,847 מסירות, עליה של 34% מחודש נובמבר, אז עמדו המכירות על 52,829. בהשוואה לשנה שעברה קפצו המכירות ב-200%.

מתוך כך רק 245 מכוניות נמכרו ליצוא מחוץ לסין וכל השאר נמכרו בסין עצמה. מדובר בשינוי משמעותי מנובמבר אז עמד היצוא על 21,127 לעומת 31,732 מכוניות שנמכרו בשוק הסיני. השינוי הזה מתאים לדבריו של מאסק שאמר שבחלק הראשון של הרבעון הייצור מיועד יותר לייצוא ובחלק השני למכירות בסין עצמה. סך כל מכירות הרכבים שיוצרו בסין השנה על ידי טסלה הגיע ל-473 אלף, כמחצית מ-936 אלף מכוניות שנמכרו מהמפעלים בארצות הברית. 

מכירות טסלה בסין עברו את כל המתחרים, כולל היצרניות המקומיות, וזאת על אף מגמה כוללת של זינוק במכירות הרכבים החשמליים בסין של כל החברות. כלל מכירות הרכבים החשמליים, הפלאג אין וההיברידיים בסין עלה ב-17% מדצמבר ל-505 אלף יחידות, זינוק של 139% משנה שעברה.

מכירות NIO עלו ב-50% משנה שעברה אך ירדו מעט ברבעון הרביעי. XPeng XPENG דיווחה על זינוק של 181% משנה שעברה אך רק 2.5% מהחודש הקודם. סך מכירות החברה הסתכמו ב-16,000 בחודש האחרון. מכירות Li Auto LI AUTO INC קפצו ב-130% משנה שעברה. החברה בה משקיע וורן באפט, חברת BYD Company (BYDDF) מכרה 48,317 יחידות בדצמבר עליה של 148% משנה שעברה ו-4.7% מחודש קודם. כאמור, טסלה מתעלה על כולן גם באחוזים משנה שעברה, גם מחודש קודם וגם במספר הסופי של המכירות. 

סין מהווה שוק מפתח ביכולת של טסלה לצמוח בעתיד ולהצדיק את הערכת השווי הגבוהה שלה. החדירה של הרכב החשמלי לסין גבוהה אך עדיין עומדת על חצי בלבד משיעור החדירה באירופה כך שגם הפוטנציאל עוד עצום, במיוחד בהתחשב במדיניות הסינית המוצהרת להגיע לרמה של אפס פליטות פחמן עד שנת 2060, מטרה שתלויה מאד ביכולת לעבור לרכב שלא מונע בדללק ממקורות פחמניים. 

בנוסף, המכירות בסין מספקות לטסלה שולי רווח גבוהים יותר מאשר בארצות הברית ומשפעים לטובה על הרווחיות של טסלה. ככל שיעלו שיעורי המכירות בסין מתוך סך המכירות הכלליות כך תגדל הרווחיות של החברה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

התלות הזו בסין מסבירה ככלה הנראה את ההתעלמות של טסלה מהביקורת שהועברה עליה כאשר פתחה חנות ומרכז תצוגה באזור שינג'יאנג בסין החשוד בעבודות כפיה, כאשר העולם המערבי פועל להחרמת הייצור באזור. 

כאמור, נראה כי רק יכולת הייצור מגבילה את מכירות החברה. השבוע דווח על צפי למחסור של מ' מכוניות מייצור סיני לעומת הביקושים השנה. כך לפי נתוני איגוד רכבי הנוסעים בסין, המצוטטים בעיתון South China Morning Post. שני מנהלי מכירות בטסלה אומרים לעיתון שהלקוחות יצטרכו לחכות עד סוף הרבעון כדי לקבל את הרכבים שהזמינו ממודל 3 ו-Y, באם ייוצרו בסין.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סוף סוף מילה טובה על טסלה. כל הכבוד. (ל"ת)
    Bond james Bond 12/01/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן 11/01/2022 22:30
    הגב לתגובה זו
    ככה שומרים על מחיר
  • 1.
    דובון 11/01/2022 22:19
    הגב לתגובה זו
    החברה הזאת רק בתחילת דרכה
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס



טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.


מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.