רכב טסלה עם לידאר
צילום: לא ידוע

טסלה מביסה את הסיניות במגרש הביתי

טסלה מכרה יותר רכבים בסין מכל יצרנית אחרת ומציגה צמיחה של 200% משנה לשנה ו-34% מהחודש הקודם; סך הכל מכרה טסלה 473 אלף מכוניות מייצור סיני שהופכת להיות שוק מרכזי וחיוני ביותר להמשך הצמיחה של חברת הרכב החשמלי המובילה
גיא טל | (3)

אם יש מי שעדיין תוהה איך טסלה TESLA INC יכולה להצדיק את הערכות השווי הגבוהות שלה, הרי שפעם אחר פעם מוכח שמה שמונע מטסלה למכור הרבה יותר מכוניות ולהרוויח הרבה יותר כסף הוא בעיקר יכולת הייצור שלה. הדבר נכון ביחס לארצות הברית, אירופה, ועכשיו מתברר - גם סין. 

לאחר שהחברה דיווחה על מסירות גבוהות מהצפוי ברבעון הרביעי, מוסרת כעת סוכנות הידיעות רויטרס כי המכירות בסין בחודש דצמבר רשמו שיאים והביסו את כל המתחרים עם 70,847 מסירות, עליה של 34% מחודש נובמבר, אז עמדו המכירות על 52,829. בהשוואה לשנה שעברה קפצו המכירות ב-200%.

מתוך כך רק 245 מכוניות נמכרו ליצוא מחוץ לסין וכל השאר נמכרו בסין עצמה. מדובר בשינוי משמעותי מנובמבר אז עמד היצוא על 21,127 לעומת 31,732 מכוניות שנמכרו בשוק הסיני. השינוי הזה מתאים לדבריו של מאסק שאמר שבחלק הראשון של הרבעון הייצור מיועד יותר לייצוא ובחלק השני למכירות בסין עצמה. סך כל מכירות הרכבים שיוצרו בסין השנה על ידי טסלה הגיע ל-473 אלף, כמחצית מ-936 אלף מכוניות שנמכרו מהמפעלים בארצות הברית. 

מכירות טסלה בסין עברו את כל המתחרים, כולל היצרניות המקומיות, וזאת על אף מגמה כוללת של זינוק במכירות הרכבים החשמליים בסין של כל החברות. כלל מכירות הרכבים החשמליים, הפלאג אין וההיברידיים בסין עלה ב-17% מדצמבר ל-505 אלף יחידות, זינוק של 139% משנה שעברה.

מכירות NIO עלו ב-50% משנה שעברה אך ירדו מעט ברבעון הרביעי. XPeng XPENG דיווחה על זינוק של 181% משנה שעברה אך רק 2.5% מהחודש הקודם. סך מכירות החברה הסתכמו ב-16,000 בחודש האחרון. מכירות Li Auto LI AUTO INC קפצו ב-130% משנה שעברה. החברה בה משקיע וורן באפט, חברת BYD Company (BYDDF) מכרה 48,317 יחידות בדצמבר עליה של 148% משנה שעברה ו-4.7% מחודש קודם. כאמור, טסלה מתעלה על כולן גם באחוזים משנה שעברה, גם מחודש קודם וגם במספר הסופי של המכירות. 

סין מהווה שוק מפתח ביכולת של טסלה לצמוח בעתיד ולהצדיק את הערכת השווי הגבוהה שלה. החדירה של הרכב החשמלי לסין גבוהה אך עדיין עומדת על חצי בלבד משיעור החדירה באירופה כך שגם הפוטנציאל עוד עצום, במיוחד בהתחשב במדיניות הסינית המוצהרת להגיע לרמה של אפס פליטות פחמן עד שנת 2060, מטרה שתלויה מאד ביכולת לעבור לרכב שלא מונע בדללק ממקורות פחמניים. 

בנוסף, המכירות בסין מספקות לטסלה שולי רווח גבוהים יותר מאשר בארצות הברית ומשפעים לטובה על הרווחיות של טסלה. ככל שיעלו שיעורי המכירות בסין מתוך סך המכירות הכלליות כך תגדל הרווחיות של החברה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

התלות הזו בסין מסבירה ככלה הנראה את ההתעלמות של טסלה מהביקורת שהועברה עליה כאשר פתחה חנות ומרכז תצוגה באזור שינג'יאנג בסין החשוד בעבודות כפיה, כאשר העולם המערבי פועל להחרמת הייצור באזור. 

כאמור, נראה כי רק יכולת הייצור מגבילה את מכירות החברה. השבוע דווח על צפי למחסור של מ' מכוניות מייצור סיני לעומת הביקושים השנה. כך לפי נתוני איגוד רכבי הנוסעים בסין, המצוטטים בעיתון South China Morning Post. שני מנהלי מכירות בטסלה אומרים לעיתון שהלקוחות יצטרכו לחכות עד סוף הרבעון כדי לקבל את הרכבים שהזמינו ממודל 3 ו-Y, באם ייוצרו בסין.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סוף סוף מילה טובה על טסלה. כל הכבוד. (ל"ת)
    Bond james Bond 12/01/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן 11/01/2022 22:30
    הגב לתגובה זו
    ככה שומרים על מחיר
  • 1.
    דובון 11/01/2022 22:19
    הגב לתגובה זו
    החברה הזאת רק בתחילת דרכה
צ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולסצ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולס

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה

נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.

לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית. 

יואב פולס |

אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי. 

כלי רכב חשמליים

הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.

כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?

מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.

ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

צ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולסצ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולס

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה

נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.

לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית. 

יואב פולס |

אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי. 

כלי רכב חשמליים

הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.

כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?

מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.

ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.