מנתחים את הדאו: מה גרם למימוש ומאיזה מניות רצוי להתרחק כעת?
עונת דוחות חלשה מהתחזיות מספקת רקע מתאים למהלך מימושי הרווחים במדד הדאו ג'ונס, שבינתיים מסתכם בירידה של 5% מרמות השיא לרמה של 14,900 נק'. עם זאת, דווקא מגמת עליית התשואות המחודשת, היא זו שדחפה מטה את מדדי המניות מרמות השיא והעלתה את התנודתיות.
מדד הדאו מצטרף למימושים בהובלת מניות הטלקום, המזון והאנרגיה - מגמת עליית התשואות שהחלה במאי 2013, פגעה תחילה בביצועיהם של ענפים, המשמשים מסורתית כתחליף לאג"ח, כמו תשתיות וריטים. זאת, היות ותשואת הדיבידנד הגבוהה שלהם (5% בממוצע) משמשת כאלטרנטיבה לתשואות האג"ח. אמנם, עד לפני חודש מגמה זו פסחה במידה רבה מעל מדד הדאו כיוון שאינו חשוף ישירות לענפים אלו, אך היותו עשיר במניות ערך בוגרות ונושאות דיבידנד, גם תימחורן של אלה נפגע לאחרונה, בהובלת מימושי הרווחים בענקיות הטלקום, המזון והאנרגיה במדד.
אלטרנטיבת האג"ח, האמנם?
במהלך השנה האחרונה, תשואות האג"ח ל-10 ו-30 שנים של ממשלת ארה"ב עלו משמעותית, וכעת נושקות ל-3% ו-4% בהתאמה. בהיבט קצר טווח, ייתכן ועבור רבים רמות אלו מייצגות הזדמנות להשקעה בנכסים חסרי סיכון עם תשואה ריאלית חיובית. עם זאת, מי שמתעלם מעוצמת המגמה השלילית הנוכחית של מחירי האג"ח עשוי לגלות בהמשך כי הזדמנות האג"ח אינה אלא מלכודת דבש.
פחות קונים, יותר מוכרים
צריך לזכור, כי גם לאחר עליית התשואות רמות אלו נחשבות נמוכות באופן היסטורי. מלבד זאת, דינמיקת הקונים והמוכרים בשוקי האג"ח נהפכה בעייתית וקשה לחיזוי. זאת מכיוון שהשחקן הראשי, שהוא גם הבמאי (ברננקי), צפוי להפסיק את התערבותו הארוכה והמאסיבית בשוקי האג"ח, במהלך שעשוי לייצר לחץ נוסף על מחירי האג"ח.
ענף הטכנולוגיה במדד הדאו זקוק לרענון
בתקופות בהן הריבית והתשואות בעלייה, חברות עם מעט חוב והרבה מזומן, עשויות להיות שוות יותר בעיניי המשקיעים. להגדרה זו עונה, בין היתר, ענף הטכנולוגיה. למרות זאת, ענקיות הטכנולוגיה במדד הדאו עדיין בוגרות ונלחמות היום על מקומן ומעמדן בענף. כמו כן, למרביתן מחיר למניה בדולרים נמוך יחסית (מלבד IBM) המקנה להם השפעה נמוכה על ביצועי הדאו.
אפל יכולה לעזור
בשנה שעברה הועלתה הספקולציה כי אפל תצטרף למדד הדאו, אך המהלך לא יצא לפועל. גם אם אפל הייתה מבצעת בזמנו ספליט של 1 ל-2 או ל-3, זה היה כנראה מאוחר מדי, כיוון שמחירה הגיע ל-700 דולרים. כיום, ניתן להעריך כי אם הרעיון היה עולה, הטיעונים להכנסתה של מניית אפל למדד היו הולמים ורלוונטיים מתמיד.
להלן חלק מהטיעונים האפשריים
- מניית ערך - אמנם אפל הייתה חברת צמיחה ענקית, אך המצב כיום שונה, הן ניהולית והן מבחינת ההתייחסות לבעלי המניות. אפל של 2013 אינה נסחרת במכפילים גבוהים המאפיינים חברות עם צמיחה חזקה, אך מנייתה מחלקת דיבידנד של כ-3% לשנה ומקיימת תוכנית בייבק מהגדולות בארה"ב.
- ספליט? למה לא - משקל המניות במדד הדאו מחושב על פי מחירם בדולרים. אם אפל תיכנס ברמת מחירים של 500 דולרים, משקלה יהיה כ-25% משווי המדד. מכאן שספליט הוא הכרחי לפחות ביחס של 1 ל-2. בעבר, ג'ובס התנגד לספליט אך כיוון שהלך לעולמו, כנראה שגם החסמים לכך פחתו.
- מובילה ענפית - אחת הדרישות הבודדות לכניסת מניה למדד, שהחברה תוביל בתחומה. היום, אין ספק שאפל היא חברת ענק מובילה וחשובה בענף הטכנולוגיה, שהשתנה משמעותית בשנים האחרונות, עקב מכשירי הסמארטפונים והטאבלטים שהפכו למוצרים הטכנולוגיים הנצרכים ביותר בקרב הצרכנים ומגמה זו תימשך זמן רב.
לסיכום, מניות וענפים המאופיינים בתשואות דיבידנד גבוהות מהממוצעעם שיעור גבוה ביחס לרווח הנקי (Payout Ratio), כמו תשתיות, נדל"ן מניב, טלקום וחלק ממניות המזון והבריאות, צפויות להישאר מאחור כל עוד תימשך עליית התשואות.
כמו כן, בהתייחס לטווח הקצר, היות והשפעת ענפים אלו שלילית ומשקלם גבוה יחסית במדדים העיקריים יש צורך לאזנם. לשם כך, ייתכן והפעילים יעדיפו מניות מענפים שרגישים פחות לעליית תשואות כמו מניות מענף הטכנולוגיה, אך משקלה הגדול של IBM במדד (9.4%) מגמד את ביצועי 4 האחרות (6.1%).
כדאי לדעת כי חלק מהתעודות המובילות על ענף הטכנולוגיה כמו XLK כוללות את אפל במשקל של 15%, ואת חברות הטלקום המובילות כמו Verizon ו AT&T שמשקלן כ-10%.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.