רצוי לשים לב: מנייה קטנה שנמצאת מתחת לראדאר שלכם

ברי מולצ'דסקי, מבית ההשקעות טופ אלפא, בסקירה על החברות הקטנות דווקא.
ברי מולצ'דסקי |

אחת ההטיות הבולטות בשוק ההון הינה להתמקד בחברות הגדולות בתחומן תוך אי מתן תשומת לב והזנחה של החברות הקטנות. בטופ אלפא אנו מנצלים הטיה זו. כך לדוגמא, השקענו (בעבור קרן הנאמנות ובעבור תיקי ההשקעות) במניות קמעונאית הדיסקאונט רמי לוי כשהמניה היתה מחוץ לרדאר של יתר המשקיעים המוסדיים והציבור הרחב. לכשהתבררה הצלחת האסטרטגיה של רמי לוי זינקו מניות החברה ואנו יכולנו לממש את החזקותינו לאחר שהכפלנו את השקעתנו ואף יותר מכך.

בסקירה זו נתמקד בדוגמא נוספת להטיה זו והפעם בתחום האינטרנט - בעוד שמרבית הציבור והמשקיעים המוסדיים מתמקדים במניית וואלה, מובילת התחום, הרי שמניית אחותה הקטנה, תפוז, סובלת מהיעדר עניין ונסחרת במחירים נמוכים.

למען הגילוי הנאות ובעקבות הערות שקיבלנו בתגובות לטור זה בעבר, נציין שרכשנו את מניית תפוז במחירים נמוכים משמעותית ממחירה הנוכחי ושאנו עדיין מחזיקים במניה.

עתה נעבור לניתוח קצר של החברה:

החברה עוסקת ב-3 תחומים עיקריים אשר שניים מהם מהווים פרות מזומנים ואילו השלישי מהווה את החלום והפוטנציאל העתידי של החברה. 2 התחומים העיקריים כיום הם תחום האינטרנט (הכולל בעיקר את הפורטל והפורומים) ותחום התוכן הסלולרי בו מובילה החברה את השוק הישראלי ולה הסכמי אספקת מדיה עם כל חברות הסלולר בישראל.

להלן התוצאות הכספיות של פעילות זו החל משנת 2003:

מהטבלה ניתן לראות שפעילות החברה צומחת בקצבים דו ספרתיים, הדומים לאלו של וואלה וכי שיעור הרווח התפעולי התייצב החל משנת 2005 על רמה של 15%-20%, הקרובה לשיעורי הרווח של וואלה. במידה ונתמחר פעילות זו במכפיל רווח תפעולי של 8.5 הדומה לזה בו נסחרת וואלה וננטרל את ההבדל ברמת המזומן של 2 החברות, הרי ששוויה של פעילות זו (בתוספת ליתרות המזומן של החברה) עומד על כ- 100 מיליון ₪! המהווה פי 3 משווי השוק הנוכחי, כלומר תשואה פוטנציאלית של כ- %200. כל זאת לפני שדיסקסנו בנושא הבא.

החלום הרטוב של החברה הינו תחום ה- Blog TV בחו"ל (אני מניח שמרבית קוראי המדור מכירים את משמעות הבלוג הכתוב ואת התפתחותו לתחום הבלוג הנצפה ולכן לא ארחיב בהסברים). בתחום זה הכנסות החברה עדיין זניחות ועומדות על כ- 0.3 מיליון ₪ לרבעון. יתרה מכך תחום זה מעיב על תוצאותיה הכספיות המאוחדות של החברה שכן הפסדיו התפעוליים עומדים על למעלה ממיליון ₪ מידי רבעון. להערכתנו, אחד הגורמים למחירה הנמוך של מניית החברה הינו הרווחים התפעולים הנמוכים, שהינם פועל יוצא של ההשקעה המתמשכת בתחום זה.

עם זאת, בטווח הזמן הבינוני סביר שתחום זה יעבור לרווחיות ויפסיק להעיב על תוצאות החברה. במידה והערכות החברה והערכותינו בדבר הצלחת התחום יתבדו, הרי שגם אז סביר שפעילות זו תופסק וכפועל יוצא ישתפרו תוצאות החברה בצורה משמעותית.

להלן נתונים תפעוליים הנוגעים לאתר ה- Blog TV מתוך סקירות הדירקטוריון של החברה וכן גרף התנועה באתר:

לסיכום, מה היה לנו: חברה עם פעילות מבוססת הנסחרת בכשליש מהשווי (הנגזר מתמחור השוק את מתחרתה הגדולה) של פעילותה המבוססת, יחד עם פוטנציאל רב בתחום פעילות חדש ומתפתח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.