טסלה
צילום: טסלה

האזהרות מפני בועה לא עוזרות: ענף הרכבים החשמליים הוסיף לערכו מתחילת החודש 220 מיליארד דולר

העליות של טסלה מזינות את העליות ב-NIO שמזינות את העלייה ב-BYD וחוזר חלילה. מתחילת החודש מדובר בעלייה של 17%. עד מתי זה יימשך? אנליסט מבית ההשקעות ברנשטיין מזהיר "ויתור על ערכים כלכליים מסוכן"

אלמוג עזר | (8)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

האזהרות מפני בועה ממשית בענף הרכב החשמלי (המכונה EV) לא מרתיעה את המשקיעים. מאז תחילת השנה הקצב החם של זרימת כספים לענף אף התגבר ונדמה שמניות הרכבים החשמליים פשוט יעלו, ולא משנה מה יהיו החדשות העסקיות. 

כתבנו פה מספר פעמים על חברת ניו הסינית (סימול: NIO). המניה של יצרנית המכוניות החמישית בגודלה (!) בסקטור עלתה ב-6% בעקבות עוד המלצה של אנליסט  ושווי השוק של החברה הגיע לכמעט 100 מיליארד דולר. המצב כיום הוא ששלוש מתוך חמש יצרניות הרכב הגדולות ביותר במונחי שווי שוק הן יצרניות מכוניות חשמליות - טסלה (TESLA INC), BYD (שנסחרת בהונג קונג) ו- NIO, למרות שאף אחת מהן לא מייצרת מכוניות בכמות שמתקרבת ליצרניות הוותיקות.

מניות NIO עלו בכ-25% מתחילת השנה הנוכחית וזאת לאחר עלייה של כ-1,100% ב-2020. מניית טסלה מצידה עולה השנה בכמעט 20% לאחר עלייה של 740% בשנת 2020. מניית BYD הוסיפה לערכה 25% בשנה הנוכחית לאחר עלייה של כ-420% בשנת 2020.

שווי השוק של טסלה הוא הגדול ביותר ושווה בערך טריליון דולר. הזינוק המטאורי במניה הועילה מאוד עם בעלי המניות, אך היא גם יצרה אפקט משני בו משקיעים רצים לחברות קטנות יותר בתחום כדי לשחזר את אותה הצפת ערך.

מתוך כך רבות מהיצרניות מתומחרות על בסיס מכפילי השווי של טסלה. "הזינוק בשווי של הסקטור תומך באופן סיבובי גם בטסלה", מסר אנליסט בית ההשקעות ברנשטיין, מארק ניומן. "טסלה עולה, ואז NIO עולה גבוה יותר, ואז CATL שמייצרת סוללות עולה גבוה יותר ואז גם BYD מתחילה לטפס". 

ניומן לא מעז לחזות כיצד יסתיימו סיבובי ההתנפחויות הללו, אך סבור כי הסתמכות על הערכת שווי יחסית וויתור על ערכים מוחלטים היא מסוכנת.

קטנים כגדולים

התנפחות הענף אינה נחלת היצרנים הגדולים בלבד. גם מניות של יצרנים קטנים יותר מציגים עליות של עשרות אחוזים. מניית Electrameccania (סימול: SOLO) עלתה ב-30% השנה, Greenpower Motor (סימול: GP) עלתה ב-18% ו-Arcimoto (סימול: FUV) זינקה ב-60%. חברות אלו הן בעלות שווי שוק של כמה מיליארדי דולרים. 

כאמור, חלק מיצרני הסוללות נהנים מזרימת המשקיעים לענף. CATL היא חברה סינית, יצרנית סוללות EV, שעלתה ביותר מ-16% בשנה עד כה. נציין כי לא כל המניות בשרשרת האספקה ​​לסוללות משיגות ביצועים טובים. מניית QuantumScape (סימול: QS), חלוצה בתחום הסוללות לרכב חשמלי, צנחה ב-41% עד כה בינואר. אך הירידה התלולה שלה מגיעה, בין השאר, לאחר זינוק אדיר שביצעה בדצמבר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

חלק מהספקים הקטנים של EV ומניות תמיכה בתשתיות האספקה גם הם ירדו עד כה. מניות XL Fleet (XL) ורומאו פאוור (RMO), המספקות רכיבי מנוע EV, נפלו עד כה בשנת 2020 בכ-12% ו-13% בהתאמה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לא BB , לא קונה! (ל"ת)
    ספקולנט 25/01/2021 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רק מזומן 25/01/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    אחרי חמש מאות אחוז ברחתי.מדובר באם כל הבועות.לא לשכוח יש גם סוללות אבץ אויר ומימן כולל רוח וצילצולים.
  • 5.
    dave921 25/01/2021 17:11
    הגב לתגובה זו
    bizportal נוסח צפון קוריאה ! לא מפרסמים תגובות שלא נוח לכם
  • 4.
    dave921 25/01/2021 16:59
    הגב לתגובה זו
    תתעסקו בבורסה העלובה פה ! ועזבו מה שקורה בארה"ב
  • טסלה הודיע שתייצר האריות לעצמה ולכן האחרים ירדו וירדו (ל"ת)
    מ 26/01/2021 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מזכיר את הבועה של נסד"ק בשנת 2000, זה ייגמר כמו אז... (ל"ת)
    דני 25/01/2021 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אז הלך לכם השורט? (ל"ת)
    שימי 25/01/2021 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    dave921 25/01/2021 15:51
    הגב לתגובה זו
    פששש..קשקוש
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק

אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנבידיה

אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר. 

העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.

למה רישוי ולא רכישה מלאה?

הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.

זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.

המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.