האזהרות מפני בועה לא עוזרות: ענף הרכבים החשמליים הוסיף לערכו מתחילת החודש 220 מיליארד דולר
העליות של טסלה מזינות את העליות ב-NIO שמזינות את העלייה ב-BYD וחוזר חלילה. מתחילת החודש מדובר בעלייה של 17%. עד מתי זה יימשך? אנליסט מבית ההשקעות ברנשטיין מזהיר "ויתור על ערכים כלכליים מסוכן"
האזהרות מפני בועה ממשית בענף הרכב החשמלי (המכונה EV) לא מרתיעה את המשקיעים. מאז תחילת השנה הקצב החם של זרימת כספים לענף אף התגבר ונדמה שמניות הרכבים החשמליים פשוט יעלו, ולא משנה מה יהיו החדשות העסקיות.
כתבנו פה מספר פעמים על חברת ניו הסינית (סימול: NIO). המניה של יצרנית המכוניות החמישית בגודלה (!) בסקטור עלתה ב-6% בעקבות עוד המלצה של אנליסט ושווי השוק של החברה הגיע לכמעט 100 מיליארד דולר. המצב כיום הוא ששלוש מתוך חמש יצרניות הרכב הגדולות ביותר במונחי שווי שוק הן יצרניות מכוניות חשמליות - טסלה (TESLA INC), BYD (שנסחרת בהונג קונג) ו- NIO, למרות שאף אחת מהן לא מייצרת מכוניות בכמות שמתקרבת ליצרניות הוותיקות.
מניות NIO עלו בכ-25% מתחילת השנה הנוכחית וזאת לאחר עלייה של כ-1,100% ב-2020. מניית טסלה מצידה עולה השנה בכמעט 20% לאחר עלייה של 740% בשנת 2020. מניית BYD הוסיפה לערכה 25% בשנה הנוכחית לאחר עלייה של כ-420% בשנת 2020.
שווי השוק של טסלה הוא הגדול ביותר ושווה בערך טריליון דולר. הזינוק המטאורי במניה הועילה מאוד עם בעלי המניות, אך היא גם יצרה אפקט משני בו משקיעים רצים לחברות קטנות יותר בתחום כדי לשחזר את אותה הצפת ערך.
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתוך כך רבות מהיצרניות מתומחרות על בסיס מכפילי השווי של טסלה. "הזינוק בשווי של הסקטור תומך באופן סיבובי גם בטסלה", מסר אנליסט בית ההשקעות ברנשטיין, מארק ניומן. "טסלה עולה, ואז NIO עולה גבוה יותר, ואז CATL שמייצרת סוללות עולה גבוה יותר ואז גם BYD מתחילה לטפס".
ניומן לא מעז לחזות כיצד יסתיימו סיבובי ההתנפחויות הללו, אך סבור כי הסתמכות על הערכת שווי יחסית וויתור על ערכים מוחלטים היא מסוכנת.
קטנים כגדולים
התנפחות הענף אינה נחלת היצרנים הגדולים בלבד. גם מניות של יצרנים קטנים יותר מציגים עליות של עשרות אחוזים. מניית Electrameccania (סימול: SOLO) עלתה ב-30% השנה, Greenpower Motor (סימול: GP) עלתה ב-18% ו-Arcimoto (סימול: FUV) זינקה ב-60%. חברות אלו הן בעלות שווי שוק של כמה מיליארדי דולרים.
כאמור, חלק מיצרני הסוללות נהנים מזרימת המשקיעים לענף. CATL היא חברה סינית, יצרנית סוללות EV, שעלתה ביותר מ-16% בשנה עד כה. נציין כי לא כל המניות בשרשרת האספקה לסוללות משיגות ביצועים טובים. מניית QuantumScape (סימול: QS), חלוצה בתחום הסוללות לרכב חשמלי, צנחה ב-41% עד כה בינואר. אך הירידה התלולה שלה מגיעה, בין השאר, לאחר זינוק אדיר שביצעה בדצמבר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חלק מהספקים הקטנים של EV ומניות תמיכה בתשתיות האספקה גם הם ירדו עד כה. מניות XL Fleet (XL) ורומאו פאוור (RMO), המספקות רכיבי מנוע EV, נפלו עד כה בשנת 2020 בכ-12% ו-13% בהתאמה.
- 7.לא BB , לא קונה! (ל"ת)ספקולנט 25/01/2021 18:09הגב לתגובה זו
- 6.רק מזומן 25/01/2021 17:36הגב לתגובה זואחרי חמש מאות אחוז ברחתי.מדובר באם כל הבועות.לא לשכוח יש גם סוללות אבץ אויר ומימן כולל רוח וצילצולים.
- 5.dave921 25/01/2021 17:11הגב לתגובה זוbizportal נוסח צפון קוריאה ! לא מפרסמים תגובות שלא נוח לכם
- 4.dave921 25/01/2021 16:59הגב לתגובה זותתעסקו בבורסה העלובה פה ! ועזבו מה שקורה בארה"ב
- טסלה הודיע שתייצר האריות לעצמה ולכן האחרים ירדו וירדו (ל"ת)מ 26/01/2021 16:14הגב לתגובה זו
- 3.מזכיר את הבועה של נסד"ק בשנת 2000, זה ייגמר כמו אז... (ל"ת)דני 25/01/2021 16:45הגב לתגובה זו
- 2.אז הלך לכם השורט? (ל"ת)שימי 25/01/2021 15:52הגב לתגובה זו
- 1.dave921 25/01/2021 15:51הגב לתגובה זופששש..קשקוש
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
