מצב טיסה: ענף התקשורת משנה כיוון וזה טוב למשקיעים
אחרי שנים של שחיקה, חברות התקשורת משנות מומנטום: עלייה בהכנסה ללקוח, הרווחיות משתפרת, ירידה בהוצאות הוניות ומעבר לתזרים חיובי; האם אחרי עליות חדות עוד נשאר אפסייד?
חברות התקשורת הגדולות בישראל, סלקום, פרטנר ובזק, פרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2025, וכולן מציגות תמונה של ענף בעיצומו של שינוי. לאחר שנים של שחיקת מחירים ותחרות גדולה, ניכרות מגמות של התאוששות הבאות ליידי ביטוי בעלייה ברווחיות, גידול בהכנסות
משירותי סלולר ואינטרנט, ושיפור בתזרימי המזומנים לצד ירידה בהיקף הוצאות הוניות להשקעה.
מניית סלקום נסחרת לפי שווי שוק של 4.1 מיליארד שקל לאחר עלייה של 71% בשנה האחרונה, ומכפיל רווח מייצר לרבעון הראשון של כ-17, בעוד מניית פרטנר נסחרת לפי שווי שור של 4.5 מיליארד שקל לאחר עלייה של 52% בשנה האחרונה, ומכפיל רווח מייצג לרבעון הראשון של כ-17.5.
צמיחה בשירותים, עלייה ב-ARPU ופריסת סיבים
מעבר לגידול בשורה התחתונה, הנתונים מלמדים על שינוי כיוון בענף התקשורת. חברות התקשורת מצביעות על גידול בהכנסות משירותי הליבה בסלולר ובאינטרנט, לצד התאוששות מענפי משנה שנפגעו בעבר. הכנסה חודשית ממוצעת למנוי (ARPU) בסלולר נמצאת במגמת עלייה אצל כולם: בסלקום נרשם גידול של 2.5 ש"ח ב-ARPU הסלולר (וגם עלייה של 9 ש"ח ב-ARPU במגזר הנייח, קרי אינטרנט וטלוויזיה) ביחס לאשתקד. בפרטנר טיפס ה-ARPU הסלולרי לשיא של 42 ש"ח, בין היתר בשל אימוץ מוגבר של חבילות דור 5 וחזרת ההכנסות משירותי נדידה לחו"ל אחרי תקופת המלחמה. גם בפלאפון (הזרוע הסלולרית של בזק) דווח על עלייה משמעותית ב-ARPU ברבעון, לצד גידול במנויי דור 5 ותאוצה בהכנסות הנדידה
בגזרת מנויי הסלולר, סלקום שומרת על מעמדה כחברת הסלולר הגדולה בישראל מבחינת מספר לקוחות. לסלקום מעל 3.6 מיליון מנויים אשר מהווים כ-32% מנתח השוק בישראל. יתרון הגודל הזה עשוי לסייע לסלקום למנף יתרונות קנה מידה, הן ברמת רכישת ציוד והן בפריסת רשת. ואכן, נראה שלחברה פריסת רשת ה-5G הנרחבת ביותר, המשמשת כמנוע לצמיחה עתידית וכגורם מבדל בשוק. פריסה רחבה יותר מאפשרת לסלקום לתת שירות טוב גם בפריפריה ולמשוך משתמשי דור 5 כבדים, פלח רווחי ההולך וגדל.
- סלקום אנרג'י מרחיבה פעילות: תרכוש חשמל ב-1.1 מיליארד שקל
- סלקום מסכמת רבעון שני עם רווח נקי של 64 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בתחום האינטרנט הביתִי מרגישים שינוי. בזק, כמונופול תשתית היסטורי, הצליחה להגיע לפריסה ולהיקף מנויים מרשימים בסיבים אופטיים, כ-885 אלף משקי בית מחוברים לסיב של בזק, זינוק של 36% במספר המנויים לעומת שנה שעברה. פרטנר, שהייתה חלוצת מיזם סיבים עצמאי, צברה כבר 446 אלף מנויי אינטרנט על גבי סיבים אופטיים ברבעון (93% מסך לקוחות האינטרנט שלה), נתון הגבוה ממספר המנויים של סלקום בתחום זה שעומד על 381 אלף מנויים. סלקום מצידה מפעילה את מיזם הסיבים IBC (אנלימיטד) שבו היא שותפה משמעותית, ודרכו יש לה פריסת סיבים מתרחבת.
באותו הקשר, בחודשים האחרונים הגיעה המחלוקת בין בעלי המניות ב-IBC לבית המשפט: סלקום מתנגדת לדרישת המיזם שתרכוש קווי סיב מעבר להתחייבויותיה המקוריות, וטוענת שהוט ושותפתה מבקשות להאדיר את שווי IBC על חשבונה, לקראת מכירת חלקן. הדבר הביא ליידי ביטוי את תג המחיר של חלקה של סלקום, השווה כ-520 מיליון שקל על פי הערכות מול השווי בספרים שעומד על כ-120 מיליון שקל, דבר שיכול להיות שחמק מעייני השוק.
תחום נוסף שבו סלקום מפגינה ביצועים חזקים הוא מכירת ציוד הקצה. פעילות רשת החנויות "דינמיקה", שבבעלות סלקום ממשיכה לצמוח בניגוד להערכות של השקות חלשות מצד יצרניות
הסמארטפונים. עם זאת, חשוב לזכור כי פעילות מסוג זה עתירת מחזור אך עם מרווחים נמוכים בד"כ.
- מליסרון רוכשת שליטה בקניון הזהב מראשון לציון תמורת 818 מיליון שקל
- צ'אטים ניגשו למבחן בייעוץ השקעות - מי הכי טוב?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבורסה נעלה באדום: 75 מניות מת״א 90 סגרו שלילי כשהמדד איבד...
האם השוק עדיין סקפטי?
על רקע המגמות החיוביות האלה, עולה השאלה האם השוק מפספס את מניות התקשורת. מצד אחד הביצועים אכן רשמו שיפור משמעותי
אך מהצד השני העליות במניות לא היו קטנות. סלקום ופרטנר רשמו עליות של 71% ו-52% במניותיהן בהתאמה במהלך 12 החודשים האחרונים.
למרות העלייה, היחסים הפיננסיים של החברות משתפר מרבעון לרבעון. פרטנר וסלקום ממשיכות להוריד את רמת החוב שלהן, כאשר האחרונה
רושמת יחס חוב/אביטדה ירד לרמת 1.16 לעומת 1.46 ברבעון המקביל. מכפיל הרווח ירד לרמה של 17-17.5 בשתי החברות (במידת הייצוג של הרבעון האחרון), נמוך ביחס למה שהציגו החברות בשנים האחרונות.
כאן אציין כי בדוחות האחרונים של סלקום רשמה החברה רווח של 19 מיליון
תחת סעיף אחרות, ולאחר בדיקה התברר שמדובר ברווחי פרויקטיים שהסתיימו, והחברה צפויה לרשום רווחים גם ברבעונים הבאים, ככל שתתקדם ותסיים פרויקטים נוספים.
למעשה, החברה מתקדמת בקצב מואץ בכל הנוגע לשיפור מבני, ולא רק במספרים הכספיים: בין אם זו ירידה מתמשכת
בחוב שירד ב-230 מיליון שקל בשנה האחרונה, ובין אם חיזוק המותג דרך פעולות שיווקיות ממוקדות כמו שנה חינם ללוחמים, ילדים או חבילות חכמות במיתוג מחדש, דבר שהחברה מצפה לראות תורם לשורה התחתונה בסופו של יום.
במבט קדימה, אנחנו אפילו עשוים לראות ירידה
נוספת במכפיל, ככל שרמות החוב ירדו ותשלומי המימון יפחתו, המחירים ישתפרו ואיתם הרווחיות, והוצאות ה-CAPEX יפחתו, בהמשך למגמה שליוותה את הרבעונים האחרונים.
עבור פרטנר, השיפורים האלה הובילו את החברה לחדש את חלוקת הדיבידנד בשנה שעברה, וכעת ייתכן שאפשר
לראות את "האור בקצה המנהרה" אצל סלקום. גם אם החברה לא תחדש את הדיבידנד בקרוב, נראה שלא ירחק היום שרמות החוב כבר לא יטרידו את החברה והמשקיעים כבעבר.
ומה בכל זאת יכול לעכב את המומנטום?
עם כל סימני השיפור, עדיין מוקדם להסיק
מסקנות נחרצות. תחרות עזה נמשכת, במיוחד בשוק הסיבים, שבו לפרטנר יש נתח שוק גבוה יותר ולבזק שליטה בתשתית, ותחום מכירת הציוד, שעליו סלקום נשענת כחלק מרכזי ממנועי ההכנסה, מציג רווחיות נמוכה ומושפע מתנודתיות עונתית.
גם תחום החשמל, אליו נכנסה סלקום
בשנה האחרונה, ממשיך לרשום הפסד תפעולי. לא ברור עדיין אם מדובר באפיק צמיחה או בסטייה אסטרטגית.
בשורה התחתונה
החברות מציגות תהליך הבראה שמתחיל לחלחל גם לדוחות הכספיים וגם לתפיסת המותג. גם נקודת המבט של האנליסטים נותרת חיובית,
כאשר הציפיות הן להמשך היציבות ואף גידול במחירי הסלולר. עם תזרים משתפר, ירידה חדה במינוף, וגידול בפעילות הליבה, ייתכן שהדרך למעמד פיננסי יציב הרבה יותר קרוב מתמיד.

מדד הבנקים עלה 2%, מדד הביטוח קפץ 2.8%
הבורסה סגרה את יום המסחר הראשון לשנה העברית והאחרון לשבוע המסחר בעליות, כאשר ת"א 35 הוסיף 1.7%, בעוד ת"א 90 סגר בירידה קלה של 0.1%
המגמה הייתה חיובית גם לרוחב מרבית הסקטורים, מדד הבנקים הוסיף 2%, ת"א ביטוח בלט לחיוב עם זינוק של 2.8% ות"א נפט וגז הוסיף 1%. בניגוד למגמה ת"א נדל"ן ירד 0.2%.
בעוד מניות הבנקים וחברות הביטוח רשמו עליות, חלק מהביטחוניות איבדו גובה. באותו נושא (ביטחוני) בעקבות ההסלמה האחרונה, שבמהלכה הפכה אילת ליעד מועדף על החות'ים וכטב"מים הצליחו לפגוע פעמיים במוקדים ציבוריים בשבוע האחרון, צפויה להיפרס בעיר מערכת היירוט המתקדמת "מגן אור" (Iron Beam), מערכת הלייזר הישראלית החדשנית, שנועדה לספק מענה מיידי ולחזק את מעטפת ההגנה מפני איומי האוויר הגוברים.
מה קורה עם חלל תקשורת? חלל תקשורת 41.86% - החברה השלימה גם את השלב הציבורי בהנפקת האג"ח החדשות שלה, לאחר הביקושים הגבוהים בשלב המוסדי. החברה הקצתה את מלוא הסכומים שתוכננו, כ-143.6 מיליון שקל בסדרה יט' בריבית של 7.6% וכ-324.4 מיליון שקל בסדרה כ' הצמודה לדולר בריבית של 8.75%, בריביות זהות לאלו שנקבעו במוסדי וללא התייקרות לציבור. במכרזים התקבלו ביקושי יתר משמעותיים, וההקצאה בוצעה בפרו-ראטה (כ-97% בסדרה יט' וכ-91% בסדרה כ'). בסיכום שני השלבים, גייסה חלל כ-468 מיליון שקל בריביות נוחות בטווח הנמוך של הצפי. להרחבה על הגיוס חלל תקשורת השלימה גיוס אג"ח, המניה ממריאה. המשקיעים מתחילים לתמחר את החברה מחדש והשווי שלה זינק במאות אחוזים לאחרונה.
- הבורסה נעלה באדום: 75 מניות מת״א 90 סגרו שלילי כשהמדד איבד 1.8%
- קמטק זינקה ב-13.3%, פריורטק ב-10.3%; נעילה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה מציגה כיום פעילות יציבה יחסית ללווייני תקשורת, עם הכנסות של כ-95 מיליון דולר בשנה האחרונה ו-EBITDA גבוה של כ-73 מיליון דולר,
מרווח של כ-77% שמעיד על מודל תפעולי יעיל לאחר שהשקעות ההון כבר בוצעו. לצד זה, התזרים מפעילות שוטפת הגיע ברבעון השני ל-16.6 מיליון דולר, מה שמייצר קצב שנתי של עשרות מיליוני דולרים.

מליסרון רוכשת שליטה בקניון הזהב מראשון לציון תמורת 818 מיליון שקל
החברה בראשות אופיר שריד קונה 51% מהזכויות במקרקעין ממגדל, בעסקה המשקפת שווי של כ־1.6 מיליארד שקל לקניון, עם אופציה להגדלת ההחזקה עד 70%
מליסרון של אופיר שריד חתמה על עסקה משמעותית עם מגדל לרכישת השליטה בקניון הזהב בראשון לציון תמורת 818 מיליון שקל. העסקה, שמעבירה 51% מהזכויות במקרקעין לידי מליסרון ומחזקת את מעמדה כאחת מחברות הקניונים המובילות בישראל.
מגדל מוכרת נכס שבמשך שנים היה חלק ממערך הנדל"ן שלה. החברה החזיקה עד כה 75% מהקניון, לצד גינדי עם 25%. השינוי במבנה הבעלות מעיד על כך שמגדל מעדיפה להתמקד בתחומים אחרים ולמזג משאבים, בעוד מליסרון רואה בקניונים עסק יציב וצומח. הקניון בנוי על שטח של 27 דונם עם 34,700 מ"ר שטח מסחרי ו-1,850 מקומות חנייה, הוא מארח כ-25,000 מבקרים ביום שהופכים ל-40,000 בתקופות חגים.
כ-400 בתי העסק שפועלים בקניון כוללים מותגי פרימיום כמו Tommy Hilfiger, Polo Ralph Lauren ו-Calvin Klein. זה לא קניון של חנויות קטנות, אלא מקום שמושך רשתות גדולות ומותגים בינלאומיים. המיקום בראשון לציון יוצר לו יתרון גיאוגרפי, קרוב למרכז אבל לא בלב העיר, עם נגישות טובה וחניה נרחבת.
הסכום של 818 מיליון שקל עבור 51% אומר שהקניון מוערך בסביבות 1.6 מיליארד שקל. מליסרון גם קיבלה אופציה להגדיל את החזקותיה עד ל-70% בתנאים מסוימים. ההסכם כפוף לאישור רשות התחרות, אבל זה צריך להיות נושא יחסית פשוט. מליסרון כבר מנהלת קניונים רבים ומגדל נשארת עם חלק בנכס, אז לא מדובר במונופול או ברכישה שמחסלת תחרות. העסקה צפויה להסתיים בחודשים הקרובים.
- מליסרון - ה-FFO בקצב שנתי של 1.2 מיליארד שקל
- מליסרון: "לא תהיה ברירה אלא להוציא מאות אלפים לחל"ת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אופיר שריד מנכ״ל מליסרון: ״מליסרון ממשיכה לחזק את שלוש זרועותיה – קניונים, משרדים ומגורים. העסקה עליה הודענו היום, מצטרפת לשלל המהלכים שביצענו בשנים האחרונות לחיזוק פעילות הליבה שלנו במטרה להביא להמשך צמיחתה והתפתחותה העסקית של מליסרון. קניון הזהב הוא קניון ותיק שנהנה מציבור מבקרים גדול וקבוע, עם מגוון חנויות עשיר, ויחד עם הניסיון המקצועי הרב שלנו והיכולת לשלבו עם המותג המוכר והמוביל "קניוני עופר", אנו מזהים בו פוטנציאל גדול להשבחה.״