ברגע האחרון: הבורסה בוחנת שינוי זמני ברפורמת המדדים - הנה הפרטים
רגע לפני המועד הקובע לעניין רפורמת המדדים הגדולה בת"א, בבורסה בוחנים שינוי זמני. מדד ת"א 25 יורחב כמתוכנן למדד ת"א 35, אבל נראה שמדד ת"א 75 שאמור להיות מורחב לת"א 90, יושק עם יותר מ-90 מניות.
לפני כשבועיים עדכנה הבורסה כי בשל קושי מסוים מצד לא מעט חברות להגדיל את שיעור החזקות הציבור בהתאם לקריטריונים שנקבעו לצורך היכללות במדד, הבורסה תאפשר לאותן חברות להמשיך להיכלל במדדים למשך תקופה של 12 חודשים ממועד כניסת הרפורמה לתוקף. כעת ל-Bizportal נודע כי בבורסה בוחנים אפשרות להשאיר את אותן חברות כמתוכנן, אבל מצד שני בכל זאת להכניס למדד את החברות שאינן נמצאות כיום בת"א 75 ועומדות בקריטריונים לצורך כניסה למדד המורחב. המשמעות, לצורך תקופה מעבר שתימשך 12 חודשים, צפוי מדד ת"א 90 לכלול מעל 90 חברות. לפי הערכה, במידה ואכן תתקבל גישה זו, המדד יושק עם 95-96 מניות.
בפועל, בבורסה מנסים ללכת בין הטיפות ולא ליפול עם אף חברה שבשל מהלך כזה או אחר, תיבחר להימחק מהמסחר. ההקלות עליהן דווח לפני שבועיים לאותן חברות ת"א-75 שמתקשות להגיע ל-25% החזקות ציבור, למעשה משחקות לרעתן של אותן חברות שאינן במדד כיום ועומדות בקריטריונים לצורך כניסה. בבורסה לא רצו לעמוד במצב בעייתי מול אותן חברות ולכן בוחנים אפשרות של תקופת מעבר שבה פשוט יהיו יותר חברות במדד ולאחריה יתכווץ המדד חזרה ל-90 חברות כמתוכנן. מדובר ב-22 חברות שצפויות להישאר במדד ת"א 90 למרות אי העמידה בקריטריונים.
נציין כי לגבי מדד ת"א 35 אין כל בעיה, שכן כל החברות שצפויות להיכלל במדד הדגל, ת"א-35, עמדו ביעד זה ושיעור אחזקות הציבור בהן עולה על 30%. לגבי אותן 22 חברות שלא מצליחות לעמוד כעת בקריטריונים, הסיבות הן בין היתר בין שווי נמוך יחסית ועומק הנזילות בשוק.
- שחקני חיזוק בת"א: שני מדדים חדשים יצטרפו בתחילת החודש הבא - כל הפרטים
- אחרי הרפורמה - ת"א עברה את עדכון המדדים הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.די נמאס!! 22/12/2016 08:18הגב לתגובה זומספיק עם השכונה הזו... הרי ברור שכל עדכון מדדים זה הפסד נקי למשקיע הפאסיבי ... חאלס לעשות טובות אישיות על חשבון הציבור הדומם !!! חאלס לשרת את המחזורים במקום לדאוג לניהול תקין!!! עד היום לא ברור איך מיסמסו את האחריות על מחדל מנקיינד וחברותיה ואיפה "הייצוגית בכאילו עומדת"... הרי ברור שגם הייצוגית בעניין באה על מנת לגרוף רווח לכיס של העורכי דין במקום באמת לדאוג לציבור שנפגע במסווה של "שיקול דעת"
- 4.אבי 22/12/2016 08:13הגב לתגובה זוזה האות לעליות בבורסה . אין אלטרנטיבה. אין כדאיות לקנות דירה להשקעה. מס רכישה8% . מס על השכירות מעל 5000. מס על דירה שלישית. מס שבח במכירה אם הרווחת. עדיף להשקיע בחברות באמצעות הבורסה.
- 3.שתורידו את המס על רווחי הבורסה..... קשקשנים (ל"ת)גולן 22/12/2016 08:10הגב לתגובה זו
- 2.יוסף 21/12/2016 21:56הגב לתגובה זונוחי דנקנר הרס לעצמו כשהשתמש בכספי דיווידנדים מאי די בי כדי לקנות עוד ועוד מניות בחברה. עודף השליטה - הרסני. באותו אופן אני לא מבין למה לא מודיעים לתשובה שבמקום למכור 60% מהפניקס לסינים, ימכור רק 40-50% והיתר לציבור הרחב. זה עוול שבבורסה ציבורית מגייסים כסף תמורת נזידי עדשים שמקצים לציבור.
- 1.בולשיט!!! 21/12/2016 19:23הגב לתגובה זוהבורסה מנוהלת כמו בסטה בשוק, אין חוקים, אין קריטריונים... הכל קומבינות ו״טובות״ למקורבים!!! ואם אתם לא מאמינים תתחילו את התחקיר בפניקס. ולעיתונאים - הגיע הזמן שתפסיקו לאכול את השטויות שמוכרים לכם ותתחילו לעבוד ולעשות תחקירים, כי כתבות כטלה הן פשוט בושה למקצוע שאתם מתהדרים בו.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
