עולם טכנולוגי: קוקה קולה כבר לא המותג השווה ביותר, מי המלך החדש?

חברת היעוץ Interbrand מדרגת מדי שנה את המותגים הכי שווים, אלו שאנחנו משלמים הרבה יותר כדי להחזיק בהם. איפה פייסבוק ברשימה?
ידידיה אפק | (1)

לראשונה אחרי 14 שנים של שליטה ללא עוררין, קוקה קולה (סימול: KO) אינו המותג הגדול ביותר בעולם. מי שהחליף את המשקה התוסס בראש הרשימה, שאותה מרכיבה חברת היעוץ Interbrand, היא לא אחרת מאשר אפל (סימול: AAPL) שזכתה בתואר ל-2013 עם שווי מותג של 98.3 מיליארד דולר.

"עם 72 מיליון מחשבי מאק בשימוש ומכירות שוברות שיאים של האייפון והאייפד, אפל עשתה היסטוריה, נישלה את קוקה קולה מהתואר וזכתה לתואר המותג הגלובלי החשוב ביותר של Interbrand לשנת 2013", כתבה חברת היעוץ כשפרסמה את רשימת 100 הגדולים שלה היום.

כאמור, זוהי הפעם הראשונה אחרי 14 שנים שהמותג קוקה קולה אינו במקום הראשון. חשוב לזכור שהדירוג לא מדבר על שווי חברה אלא רק על שווי המותג. לפי נתוני חברת היעוץ, שווי המותג של אפל, שמתקרב ל-100 מיליארד דולר, הוכפל פי 15 מאז שנת 2000 כשהמותג נכנס לראשונה לרשימה.

המקום השני, שגם הוא עבר את קוקה קולה לראשונה, הוא המותג של חברת החיפוש הגדולה בעולם - גוגל (סימול: GOOG). שווי המותג של החברה מקליפורניה הגיע ל-93.3 מיליארד דולר השנה. קוקה קולה ירדה למקום השלישי עם שווי מותג של 79.2 מיליארד דולר, ואחריה איי.בי.אם (סימול: IBM) עם שווי מותג של 78 מיליארד דולר. מי שסוגרת את החמישיה הראשונה היא חברה טכנולוגית נוספת - מיקרוסופט (סימול: MSFT) שהמותג שלה שווה לפי Interbrand 59.5 מיליארד דולר.

החמישיה השניה מורכבת מג'נרל אלקטריק (סימול: GE) שווי המותג שלה הוא 47 מיליארד דולר, מקדונלדס (סימול: MCD) עם שווי מותג של 42 מיליארד דולר, סמסונג עם שווי מותג של 39.6 מיליארד דולר, אינטל (סימול: INTC) עם שווי של 37.2 מיליארד דולר, וטויוטה (סימול: TM) עם שווי מותג של 35.3 מיליארד דולר.

כשרואים שהרוב המכריע של עשר הגדולות בא מסקטור הטכנולוגיה, זה לא מפתיע שהמגזר בעל שווי המותג הכולל הגבוה ביותר הוא המגזר הטכנולוגי. שווי המותג הכולל עומד על 443 מיליארד דולר. אבל למרות זאת חלק מהשמות המוכרים לנו מהסקטור הזה לא הגיעו לרשימת 100 הגדולות השנה - יאהו (סימול: YHOO) ויצרנית הסמארטפונים בלקברי (סימול: BBRY).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כלכלן 30/09/2013 19:17
    הגב לתגובה זו
    חולפת כמו נוקיה ופייסבוק רק מניות כמו קוקה קולה מקדונלדס גנרל מוטורס גנרל אלקטריק לטווח ארוך ההחזקות הטובות ביותר לא כמו פייסבוק ואפל תוך חצי שנה איבדו חצי מהשווי שלהם

פחד ותאוות בצע בוול סטריט: המדד שיכול לעזור לכם לתזמן את השוק

לפי הגישה ששוק המניות מונע על ידי רגשות המשקיעים, פיתחו ב-CNN מדד יחודי המציג את רמת תאוות הבצע מול הפחד בשוק
ידידיה אפק |
שוק המניות יכול להיות מקום מבלבל במיוחד עבור משקיעים חדשים. יום אחד המסכים צבועים ירוק והאופטימיות בשמיים, וביום הבא המדדים יכולים ליפול בחדות כשהסנטימנט משתנה בפתאומיות. אחת השיטות לניתוח המגמות בשוק מסבירה שהשוק נע מעלה ומטה בגלל המשקיעים הקונים והמוכרים שמונעים בעיקר על ידי שני רגשות פחד ותאוות בצע. שיטה זו הולכת יד ביד עם הגישה הקונטרריאנית, שאומרת שכאשר כולם אומרים למכור עליך לקנות מניות, וכשכולם אומרים לקנות אז הגיע הזמן למכור. הרעיון די פשוט אם השוק מונע על ידי תאוות בצע, אז המשקיעים מצפים לתשואה גבוהה מדי והשוק יתקן זאת תוך זמן קצר, באמצעות ירידות שערים. אם השוק מונע על ידי פחד, אז המשקיעים מעריכים בחסר את השוק, וברגע שהפחד הרגעי יעבור השוק יחזור לטפס. מקובל לבחון את רמת הפחד בשוק המניות האמריקני באמצעות 'מדד הפחד', או ה-VIX, שנמצא כיום ברמות שפל של כלל הזמנים. אבל שיטה זו מוגבלת ואינה משקללת גורמים רבים המשפיעים על החלטות המשקיעים, כמו תשואת האג"ח הממשלתי שמהווה אלטרנטיבה בטוחה למניות, או מומנטום ארוך טווח בשוק. מדד ה'גריד' וה'פחד' באתר האינטרנט של רשת CNN פיתחו כלי חדש שמודד את רמת הפחד ותאוות הבצע בשוק המניות האמריקני (Fear & Greed Index) באמצעות שיקלול של 7 אינדיקטורים שונים, שנותנים יחד תמונה כוללת על הרגש שמניע כעת את המשקיעים. המדד מתעדכן מדי יום ויכול לעזור בהחלטות של תזמון הכניסה לשוק (אם כי ראוי לציין שתזמון השוק לפי שיטה זו לא הוכח כיעיל או לא יעיל). המרכיב הראשון שמפיע על המדד הוא המומנטום במדד ה-S&P 500 . המדד המוביל נמצא כעת כ-5% מעל ממוצע 125 הימים האחרונים, ושיעור זה גבוה מהממוצע בשנתיים האחרונות ולכן מצביע על תאוות בצע רבה בשוק. המרכיב השני הוא המרווח בתשואות בין אג"ח זבל לאג"ח בדירוג השקעה הנחשב בטוח יותר. מרווח זה עומד, לפי נתוני CNN, על 2.16% נכון להיום, נמוך משמעותית מהממוצע בשנתיים האחרונות, מה שמסמן גם כן תאוות בצע רבה. המרכיב השלישי הוא ההפרש בין ביצועי שוק המניות לשוק האג"ח ב-20 ימי המסחר האחרונים. נכון להיום, שוק המניות נתן 3.68% יותר מביצועי שוק האג"ח, מה שמסמן תאוות בצע רבה ונכונות לקחת סיכון רב בתיק ההשקעות. המרכיב הרביעי הוא הממוצע השבועי של היחס בין אופציות PUT ל-CALL בשוק הנגזרים. היחס הממוצע עומד כעת על 0.55, כלומר יש הרבה יותר אופציות CALL בשוק מה שמצביע על אופטימיות ופחות רצון לגדר את תיק ההשקעות, כלומר תאוות בצע מצד המשקיעים. המרכיב החמישי הוא היחס בין מספר המניות ב-NYSE שרשמו שיא שנתי חדש , לבין מספר המניות שרשמו שפל שנתי חדש. יחס זה עומד על כ-4% נכון להיום, כלומר מספר השיאים החדשים גבוה ב-4% ממספר המניות שרשמו שפל שנתי ביום המסחר האחרון. גם זה, בדומה לאינדיקטורים הקודמים, מצביע על רמת תאוות בצע גבוהה יחסית בשוק. המרכיב השישי הוא מדד יחודי שנקרא 'מדד סכום המחזור של מקללן' , שמודד את היחס בין מחזור המסחר שנטה לעליות לבין מחזור המסחר שנטה לירידות בחודש האחרון. במהלך 30 הימים האחרונים, יחס זה עומד על 13.74% לטובת המחזורים החיוביים, קרוב מאוד לשיא של השנתיים האחרונות. גם אינדיקטור זה מצביע כעת על תאוות בצע בשוק. המרכיב השביעי והאחרון הוא ה-VIX , המודד את רמת התנודתיות בשוק. המדד סגר את יום המסחר האחרון ברמת 11.68 נקודות, מה שמסמן שרמת התנודתיות הצפויה בשוק נמוכה. אינדיקטור זה מסמן ניטרליות לפי השיטה של CNN. בשקלול כל אלה, בשוק קיימת כרגע רמה קיצונית של תאוות בצע 79% ליתר דיוק. רמה הגבוהה מ-50% מסמנת תאוות בצע, ורמה נמוכה מ-50% מסמנת פחד. רמה הנמוכה מ-25% מסמנת פחד קיצוני, ורמה הגבוהה מ-75% מסמנת תאוות בצע קיצונית. לשם השוואה, אמש עמד המדד על 70% (תאוות בצע), לפני שבוע עמד על 44% (פחד) ולפני חודש עמד על 31%. מי שהיה נכנס לשוק כשהמדד הראה רמה של 15% בתחילת חודש פברואר היה קוצר למעלה מ-10% תשואה על השקעתו עד עכשיו.