נתניהו וגלנט: אישרו חוק שימנע פגיעה ברוכשי הדירות מקבלנים

הממשלה מתניעה את שינוי חוק המכר שיגן על רוכשי הדירות.  השר גלנט: "במשך שנים היו פרצות בחוק המכר, שהביאו לניצול של רוכשי דירות ולפגיעה כלכלית בהם מצד גורמי מקצוע"
ענת דניאלי | (4)

הממשלה אשרה הבוקר את שינוי חוק המכר שהגישו רה"מ, בנימין נתניהו, ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, להסדיר את מערכת היחסים בין רוכשי הדירות לקבלנים ולמנוע פגיעה בדיירים. תיקוני חוק המכר יגנו על  הצרכנים, שמשקיעים לצורך רכישת דירה את עיקר הונם.

החלטת הממשלה תניע את תהליך הבחינה של התיקונים, שכעבור 30 יום יופצו כתזכיר חוק ויופנו להליך החקיקה המקובל.

 

השר גלנט ברך על החלטת הממשלה: "במשך שנים היו פרצות בחוק המכר, שהביאו לניצול של רוכשי דירות ולפגיעה כלכלית בהם מצד גורמי מקצוע. מטרת התיקונים החדשים שאשרה הממשלה היום היא לספק בטחון לרוכשים ולוודא שהם לא מופקרים בעת חתימה על אחת העסקאות המשמעותיות בחייהם. בנוסף לשקיפות רבה יותר שתקבע בחוק, על פי התיקונים, ערבות חוק המכר לא תכלול את מרכיב המע"מ במחיר הדירה, שהיום מייקר באלפי שקלים את העסקה עבור הרוכשים. באחריותנו לדאוג לקורת גג עבור הציבור, ובו בזמן לוודא שכל התהליכים הנוגעים לדיור מתבצעים בהגינות ותוך הגנה חוקית".

 

חוק המכר נועד להעניק הגנה לרוכשי דירות חדשות במסגרת עסקאות רכישת הדירה. בעסקאות של רכישת דירה מקבלן או יזם ישנם פערי כוחות משמעותיים בין הרוכש למוכר, לטובת המוכר. לרוב, אין לצרכן יכולת מיקוח והשפעה על הספק, קיימים פערי מידע בין הצדדים, כוחו הכלכלי קטן יותר, וכך גם יכולתו להתמודד עם מורכבות העסקה.

 

השינויים שהוצעו:

עדכון המפרט - במצב הנוכחי, קבלנים רבים ממלאים את המפרט באופן שעומד בתנאי החוק, ואולם הוא אינו מספק תמונה ברורה ומחייבת, אלא נוטה לניסוחים מעורפלים מול רוכש הדירה. התיקונים החדשים יוצרים דיוק במפרט. המפרט החדש יציין גם חיובים אשר צפויים להיות מוטלים על רוכש הדירה, מעבר למחיר הדירה אותו הוא משלם לקבלן, כדוגמת – חיובים בגין חיבור לחשמל, לתשתיות גז ומים, אשר עלותם מגיעה כיום לאלפי שקלים.

 

חיזוק חובת גילוי מידע על ידי הקבלן - על פי התיקון, חוזה המכר יכלול נתונים המצויים בידי הקבלן, שעשויים להשפיע על ההחלטה בדבר רכישת הדירה. כך, למשל, יידרש הקבלן לפרט כל שינוי בתכנית שאותו הוא יזם, כדוגמת תוספת זכויות בניה בבניין. כן ימנע מהקבלן לבצע שינוי מהותי בשטחים המשותפים של הבניין, באופן שחורג מהתמונה שהוצגה בפני הרוכש בזמן מכירת הדירה.

 

תיקון ההסדר החוקי הנוגע ל-"ערבות חוק המכר" - מדובר בערבות בנקאית אותה מקבל רוכש הדירה מקבלן, כערובה לתשלומים ששילם על חשבון הדירה, עד לקבלת חזקה בדירה. על פי החוק, ערבות חוק המכר כוללת את סכום רכיב המע"מ הכלול המחיר הדירה (17%), וזאת, על אף שרכיב המע"מ המשולם על ידי הקונה למוכר אינו נשאר בידי המוכר, כי אם מועבר מהמוכר לרשויות המס.

עו"ד אריאל נדלר, ראש מחלקת הנדל"ן במשרד עורכי הדין ברנע ושות' מציג את הבעייתיות בחקיקה: "מכלל התיקונים המוצעים, התיקון המוצע היחיד שעלול לפגוע ברוכשי הדירות הוא הפחתת ערבויות חוק המכר שניתנות לרוכשי דירות בגובה מרכיב המע"מ. משמעות הדבר הוא כי במקרה של מימוש הערבות, הכספים ששילם הרוכש כמע"מ אינם מובטחים ולא יוחזרו לו, כך שכשירצה לרכוש דירה חליפית יחסרו לו אותם 17%. על המדינה יהיה לגבש פתרון לגבי רכיב המע"מ, בנסיבות של מימוש ערבויות כאמור". 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סופבועה=שנים מונופול נדלניסט+תקשורת פסיכו-הרצה עם טיפש (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=חזירות 28/02/2016 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שקיפות 28/02/2016 15:41
    הגב לתגובה זו
    כי מול ביתו עומדים לבנות מגדלים, לבדוק תשתיות ברחוב ועוד.
  • שי 28/02/2016 18:34
    הגב לתגובה זו
    אנשים אין להם מושג שקבלן יכול לקרוע אותם במחיר, והדירה שהוא מוכר לא שווה את הכסף. לרוב אנשים חושבים שקבלנים זה טאבו, לא ניתן להתווכח, אם הקבלן מוכר במחיר x אז צריך לקנות במחיר x. קבלן/יזם הוא בדיוק כמו מוכר עגבניות, רק קצת יותר חכם.
  • 1.
    מה עם שינויי דיירים? בזה הקבלנים ממש שוחטים את הדיירים (ל"ת)
    דויד 28/02/2016 14:37
    הגב לתגובה זו
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.