אלינה פינקלשטיין-להב
צילום: יח"צ

מה עתיד תשלומי המזונות שלכם?

תמונה של שמיים, צ'ק אין, חדר כושר ופרופיל בדוי באתר הכרויות, כל הדברים שעלולים לסבך אתכם בזמן הליך גירושים, בואו ללמוד איך לעשות את זה נכון
שנה וחצי חלפו מאז שניתן פסק הדין התקדימי של בית המשפט העליון בעניין המזונות. בפסק הדין ביטל בית המשפט העליון את חובת המזונות המוחלטת שהוטלה על אבות, וקבע כי הנושא של גובה המזונות, והאם יוטלו מזונות בכלל, יוכרע בהתאם לפער הכלכלי בין ההורים ולחלוקת הזמנים בהם שוהים הילדים עם כל אחד מהם. פסק הדין הוביל להרבה תקוות חדשות וחששות לצד לא מעט סימני שאלה – בקרב הורים גרושים, וגם בקרב עורכי הדין. השאלה הראשונה היא מה משמעות הפסיקה? התשובה הפשוטה היא שבמקרה בו הורים מרוויחים משכורת זהה ומטפלים בילדיהם שווה בשווה פחות או יותר, כל הורה יממן את הילדים כאשר הם נמצאים עמו. דהיינו, לא יועברו תשלומי מזונות מהורה אחד לשני.  חשוב להבין שבית המשפט בוחן את חלוקת הזמנים בפועל ולא את השאלה הפורמלית מה היא חלוקת המשמורת, אם בכלל. מעבר לכך, ההלכה חלה גם במקרים בהם ההורים מרוויחים משכורות שונות והילדים לא שוהים זמן שווה עם שניהם.  כיצד מחשבים את דמי המזונות? בהתאם להנחיות שהותוו בפסיקה של בית המשפט המחוזי על בית המשפט לבחון תחילה את צרכי הקטינים. לאחר מכן בודקים את ההכנסות של כל אחד מההורים ומחשבים את היחס ביניהם. בשלב שלישי בוחנים את הסדרי הראיה של כל אחד מההורים ומחשבים את היחס גם ביניהם. בסוף מסכמים ועורכים חישוב בהתאם ליחס ההכנסות וליחס זמני השהייה.  מטרת שינוי ההלכה הייתה להביא לשוויון, כך ששאלת המזונות תקבע על סמך נתונים אובייקטיביים של מצב כלכלי ונשיאה הנטל בטיפול בילדים. יחד עם זאת, בפועל ישנם פערים מהותיים בין פסיקות של בתי המשפט השונים, הן בדרך של קביעת סכום מזונות הבסיס והן בדרך של עריכת יתר החישובים.  מה קורה כאשר האם מרוויחה יותר מהאב? במקרה כזה ייתכן והאם תחויב בתשלום מזונות לאב. חשוב להבין שכדי לקבל מזונות יהיה על האב להגיש תביעת מזונות, לפרט בה את מצבו הכלכלי ואת ההוצאות שהוא מוציא עבור הקטינים. מה לגבי הוצאות חינוך ובריאות? בעבר נהג בית המשפט לחייב את שני ההורים בחלקים שווים בהוצאות חינוך ובריאות של הילדים. כיום ההלכה החדשה מתייחסת לכך שגם בעניין הוצאות אלו ניתן לקבוע חלוקה שמשקפת את פער ההכנסות בין הצדדים.  מה קורה לגבי מזונות שנקבעו לפני שינוי ההלכה? מצבם של תיקים בהם כבר נקבעו מזונות מורכב יותר. בית המשפט העליון עדיין לא הכריע בשאלה הזאת, ולכן אנחנו רואים חוסר אחידות בפסיקות של בתי המשפט השונים, ואף של שופטים שונים באותו בית משפט.  בעבר ההלכה הייתה שניתן לדון מחדש במזונות רק אם אירע שינוי נסיבות מהותי שלא ניתן היה לצפות מראש בצרכי הקטינים ו/או במצב ההורים. פסק הדין התקדימי של בית המשפט הוביל לתביעות לדיון מחדש במזונות, בטענה כי עצם שינוי ההלכה מהווה שינוי נסיבות. יש שופטים שפסקו כי טענה זו לא מקובלת עליהם, ויש שופטים שפסקו ששינוי ההלכה ריכך את הדרישה לשינוי נסיבות מהותי, כך ששינוי הנסיבות שנדרש להוכיח כיום קטן הרבה יותר. יחד עם זאת, ישנו פסק דין אחד בלבד מתוך הפסיקה שפורסמה, שקובע שדי בשינוי ההלכה כדי לשנות מזונות שנקבעו בעבר. איך ניתן לשנות מזונות שנקבעו בעבר?  תחילה יש לפנות לייעוץ משפטי כדי לבחון את הנסיבות הספציפיות: האם היה שינוי בהכנסות של כל אחד מההורים, האם היה שינוי במצב הכלכלי והרכושי, האם בוטלו הוצאות שהיו בעבר, האם אחד ההורים עבר להתגורר עם בן זוג חדש, האם נולדו לאחד ההורים ילדים נוספים, וכל דבר רלוונטי אחר. שינוי בנסיבות עשוי להיות עילה לשינוי דמי המזונות. יחד עם זאת, לפני שפונים להליך חדש, חשוב לעשות את החישוב ולהבין את עלות ההליך המשפטי אל מול סכום המזונות שנותר לתשלום בהינתן גיל הילדים. האם ההלכה החדשה יכולה להוות עילה דווקא להגדלת המזונות? לטעמי כן. במקרה בו אחד ההורים לא מקיים את חלוקת זמני השהייה עם הילדים, כך שהנטל המוטל עליו בפועל קטן מזה שהוטל עליו במסגרת ההסכם או פסק הדין, ניתן לראות בכך עילה להגדלת המזונות. במצב כזה חל שינוי בנטל, והצד השני מקבל על עצמו באופן עודף את מימון צרכי הילדים בפועל. אלינה פינקלשטיין-להב היא עו"ד המתמחה בדיני משפחה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ישראלי 12/01/2019 07:35
    הגב לתגובה זו
    חתונה רק שמה אלכם כבלים חוקים ופוגעת בזכויות שלכם
  • 3.
    הגרושות חוגגות על חשבון הגברים. (ל"ת)
    שולמן 11/01/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שולמן 11/01/2019 22:10
    הגב לתגובה זו
    לנשים להתגרש. הנשים מתעשרות על חשבון הגברים המקופחים ולזה ארגוני הנשים קוראים שויון מגדרי.
  • 1.
    ים של אפליה 08/01/2019 15:41
    הגב לתגובה זו
    כל כך מעט נשים הצליחו להעביר חוקים מיזאדנים שאין להם שום מקום תחת פני האדמה -חוק הזנות - אם מישהו עובר ברחוב ליד זונה הוא אשם ללא הוכחת כל שייכות, בערך כל תל אביב כמעט מחוסה תישארו בבית עדיף. הזונה בישראל צדקת או צודקת כמו שאומרים באבא פגום פנסיה נשים יוצאות בגיל 62 במקום 67 - 5 שנים אחרי ומקבלות קצבאות זקנה גם אם ממשכיות לעבוד שירות צבאי משרתות רק שנתיים בקוי במקום 3 מקבלות נקודות זכות במס הכנסה רק כי הן נשים, קצבאות חד הורי רק נשים מקבלות נשים פטורות מתשלום מזונות גם שהילד בחזקת האב המלאה אישה מעלילה פטורה מתלונת שווא תיזהרו להתחתן עם הישראלית חופש ביטוי ?!
  • אצבע זהות (ל"ת)
    ישראלי 12/01/2019 07:35
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.