איטלקיה מאתגרת, ושמה פיאט
לכתוב מחקר על חברה שעלתה כבר פי 4 מאז שהשקעת בה לראשונה זו משימה לא פשוטה. יותר מזה, לכתוב על חברה שהמנכ"ל האגדי שלה, שהציל את החברה מפשיטת רגל והביא אותה להישגים מדהימים, נפטר ביום פרסום הדו"חות והורדת תחזית ראשונה זה הרבה שנים, עושה את העבודה למאתגרת הרבה יותר.
למרות זאת, אנו חושבים שחברת פיאט (Fiat Chrysler Automobiles) נמצאת בנקודת מפנה מעניינת מאוד שיכולה להוביל להצפת ערך משמעותית ולעליה במחיר המניה בשנים הקרובות. למעשה הפרופיל הפיננסי הנוכחי שבו פיאט נמצאת טוב יותר מזה שהשקענו בו לראשונה בחברה.
נכון לכתיבת שורות אלו שווי השוק של פיאט (22 מיליארד אירו) צפוי להיות שווה ערך למזומנים בקופת החברה בעוד חמש שנים, וזה ללא התחשבות בחלוקת דיבידנדים לאורך הדרך וספין אוף של חברת החלפים מגנטי מורלי, לכן קשה שלא להתלהב מהשקעה זו. הנה הצפי שלנו לשנים הקרובות:
מאלפא ועד ג'יפ
חברת פיאט נוסדה בשנת 1899 על ידי ג'ובני אגנילי. לאורך 120 שנות פעילותה, הדרך של פיאט הייתה רצופה עליות ומורדות כאשר החברה אספה לחיקה חברות רכב כמו פרארי, מזראטי ואלפא רומיאו ובנתה קונצרן אירופי. עד היום משפחת אגנילי היא בעלת שליטה בחברה והיא מחזיקה 30 אחוז מהחברה דרך חברת האחזקות EXOR.
בתחילת שנות ה-2000 החברה נקלעה לקשיים לאחר ששני בעלי משפחת אגנילי שהיו מעורבים בחברה נפטרו, וחמישה מנכ"לים התחלפו בין השנים 2002-2004. סרג'יו מרקיונה מונה על ידי משפחת אגנילי למנכ"ל החברה באמצע 2004 והוא אחד האחראי לניצוח על המהפך שעברה החברה מחברה לא מתפקדת על סף פשיטת רגל לקונצרן רכב מוביל בעולם. ב-2008 כאשר קרייזלר הייתה על סף פשיטת רגל, סרג'יו זיהה את ההזדמנות ופיאט השתלטה על חברת קרייזלר שכוללת בתוכה מותגים כמו JEEP, RAM וקרייזלר.
תוכנית חומש ראשונה
במאי 2014, ביום המשקיעים של פיאט הציג מרקיונה את תוכנית החומש של החברה. המספרים היו כל כך שאפתניים שמספר אנליסטים הגדירו את סרג'יו בתור לוליין.
אלה היו חלק מתגובות האנליסטים לתכנית החומש של החברה: "היעדים הללו היו שוריים ללא סיבה והציבו אתגרי ביצוע רבים - גם אם לא ייבחנו במשך מספר שנים" ; "ההבטחה לחתוך את החוב לביליון אירו משיא של 11 ביליון הצפוי בשנה הבאה היה סכום שאנו מאמיניים שגם השוורים יתקשו להצדיק".
מניות החברה נחתכו בחדות ביום הצגת התכנית כאשר בשיא יום המסחר מניות החברה נפלו ביותר מ-15%. אלו עיקרי התכנית שהוצגו ב2014 והעמידה בתחזית:
מהטבלה אפשר לראות שפיאט עמדה בכל התחזיות לשנת 2016 וקרוב לוודאי תעמוד בחלק הארי של התחזיות לשנת 2018. מה שיותר מדהים הוא שכל התחזיות שניתנו ב-2014 כללו בתוכן את חברת פרארי אבל התוצאות בפועל לא כללו אותה כיוון שחברת פרארי הופרדה מפיאט בספינאוף בתחילת 2016 ולכן העמידה בתחזיות ללא החלק של פרארי, הוא ציון דרך מרשים.
גם כאשר משווים את מניות פיאט למתחרות שלה כמו פורד ו-GM הפער בתשואת המניה מדהים.
תכנית חומש חדשה
בתחילת יוני 2018, באחת ההופעות האחרונות של סרג'יו מרקיונה, הציגה פיאט את התכנית החדשה. התכנית ללא ספק הייתה שוב שאפתנית אבל אפשרית לביצוע, לפי דעתנו. ואלו עיקריה:
אין לנו ספק שבמידה והחברה תתקרב ליעדים שלה נראה תשואה משביעת רצון מהמניה. בשנים הקרובות פיאט מתכננת לבצע טרנספורמציה עסקית לחברת פרימיום. 80% מהמכירות הצפויות בשנת 2022 יהיו של מותגי פרימיום בהשוואה ל-65% בשנת 2018. כמובן ששולי הרווח ברכבי הפרימיום גבוהים יותר, מה שיעלה את המרווח התפעולי של החברה. לצד זאת, חברות אחרות בתחום גם זוכות למכפילים גבוהים יותר.
חילופי הנהלה ופספוס התחזית ברבעון שני של 2018
כמה סימבולית יכולה להיות הסיטואציה שביום פטירת המנכ"ל האגדי שהציל את החברה מפשיטת רגל החברה מודיעה על פספוס תחזית ראשונה זה הרבה שנים. אין ספק שמרקיונה היה מנכ"ל שהוביל שינוי דרמטי אבל דווקא הרעיון שלו אי שם משנת 2008 הוא שנותן לנו את הבטחון להמשך.
סרג'יו ציין שפיאט הייתה חברה שנוהלה בצורה ריכוזית ביותר עד הגעתו. הוא שינה את התפיסה מהקצה אל הקצה ונתן לאנשים לקחת אחריות וגם תגמל אותם על כך. דור ביניים של מנהלים הכולל את מרק מיינלי המנכ"ל החדש, שהוביל את מותג הג'יפ לשגשוג וריציארד פאלמר סמנכ"ל הכספים, שעבדו בסמוך לסרגיו מעל עשור צפויים להוביל את החברה בשנים הקרובות. זאת כאשר הם גם יעזרו בגיון אלקן מאקסור מכל נושא המיזוגים והספינאוף. לפי שיחת הוועידה האחרונה, ההנהלה מחויבת להוציא את לפועל את תכנית החומש עליה הכריזו.
עם כל חוסר הנעימות בסיטואציה שבה המניה יורדת בחדות לאחר אזהרת רווח והורדת תחזית, הדבר היה די צפוי. כבר בשיחת האנליסטים האחרונה שלו, סרג'יו מרקיונה הזהיר שהרבעון השני של שנת 2018 יהיה קשה.
כמה שווה פיאט?
בשנת 2022 פיאט שתעבור טרנספורמציה עסקית תייצר בעיקר רכבי פרימיום. יצרניות רכבי הפרימיום זוכות למכפילים גבוהים יותר בשוק ולכן בהערכת שווי שלנו נניח מכפיל יציאה של 6.
התעלמנו מ-20 מיליארד דולר מזומן שצפוי להיות בקופת החברה. למתחרות של פיאט (פורד וגינרל מוטורס) יש חברות פיננסות שתורמות יפה מאוד לרווחיות שלהם. אנו מניחים כי במידה ותקום כזאת חברה, תהיה תוספת רווח של מיליארד אירו בשנה שתתורגם לתוספת של לפחות 10 מיליארד אירו במחיר החברה.
סיכונים למימוש התזה
כמובן שאין השקעה טובה ככל שתהיה, ללא סיכונים. במקרה של חברת פיאט הסיכון הראשון הוא משבר כלכלי בעולם. במקרה כזה חברות הרכב סובלות מאוד בגלל שהן צריכות להמשיך להשקיע סכומים גדולים בפיתוחים חדשים בזמן שהמכירות יורדות. לפי הנהלת החברה, פיאט תהיה רווחית גם במקרה של ירידה במכירות ל-10 מיליון בשנה בארה''ב. רק נזכיר שבמשבר הכי קשה שפקד את ארה"ב מזה 100 שנה נמכרו בשנת 2009 סביב 10 מיליון מכוניות.
פיאט בונה על התרחבות חזקה של סגמנט הג'יפ בסין. אין ספק שמשבר בסין יכול לפגוע בתכניות החברה. מדברים על משבר נדל"ן בסין כבר משנת 2014 אך בינתיים הכלכלה הסינית לא נכנסה למיתון אבל זה בהחלט סיכון שצריך לקחת בחשבון. גם התחרות מול יצרניות מקומיות בסין יכולות במידה מסוימת להקשות על יעדי החברה.
לגבי הסיכון בחילופי הנהלה, נסיים עם דבריו של סרג'יו מרקיונה לאנליסטים בשיחת המשקיעים האחרונה שלו: "There is no script or instructions. Instructions are institutional and temporary. FCA is a culture of leaders and employees that were born out of adversity and who operate without sheet music".
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 8.סימול המניה בארצות הברית FCAU (ל"ת)FCAU 02/08/2018 10:14הגב לתגובה זו
- 7.עמי 01/08/2018 22:25הגב לתגובה זומהפורטפוליו שלו המניה. כל הכתבה פה בכלל נראית כעותק של כתבות של מוניש פאברי עצמו.
- דני 08/08/2018 12:53הגב לתגובה זוגם אני חושב ככה , חבל שהם לא כמו מוניש הוא לפחות נותן קרדיט ולא גונב ואומר שזה שייך לו , אני חושב שקיים סיכוי סביר שהם לקחו את ההשקעה ממוניש .
- 6.מישהו יכול לתת לינק לבלוג של הקרן הזאת (ל"ת)מנשה 31/07/2018 14:41הגב לתגובה זו
- חיים 08/08/2018 12:53הגב לתגובה זוfollow-value . com
- 5.באמת בלוג מדהים יש לקרן הזאת (ל"ת)יעקוב 31/07/2018 12:41הגב לתגובה זו
- 4.אוהד 31/07/2018 12:22הגב לתגובה זותודה רבה, מרתק וכייף לקרוא ממתין לכתבה הבאה
- לרון 03/08/2018 10:56הגב לתגובה זופג'ו ug למרות שגם היא עלתה לא מעט
- 3.מסכים עם מספר 2 אחד הבלוגים הטובים (ל"ת)יעקוב 31/07/2018 12:08הגב לתגובה זו
- 2.טל 31/07/2018 11:29הגב לתגובה זולמה לא להיות שותף של משפחת אניילי ישירות.?
- 1.משה 31/07/2018 11:28הגב לתגובה זועוקב אחרי הכותב כבר כמה שנים יש לו בלוג השקעות אחד הטובים
- הבלוג 02/08/2018 10:20הגב לתגובה זוצוות הניהול מרק שרוגרודסקי שם מופיע שם הבלוג.
- טמיר 02/08/2018 13:51ומכתבים

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?
סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?
מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?
ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.
האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.
בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.
בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.
- ראלי סוף שנה בפתח? כל מה שמשקיע צריך לדעת עכשיו
- האם הירידות בוול סטריט מלמדות על הביצועים בשנה כולה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?
למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.
