הציון של כחלון: 7 יעדים הציב שר האוצר לשנה החולפת, בכמה מהם הוא עמד?
בשנים האחרונות מתרחשת תופעה חיובית מאוד בממשלה שלנו. כל משרד מחויב להציג תכנית עבודה לשנה הקרובה והחל מהשנה (2017) הוא גם נמדד על הצלחתו לעמוד בתכנית העבודה שהוא הציג. משום שיש לנו בפעם הראשונה את תכנית העבודה של משרד האוצר ואת תוצאותיה' נראה נכון לבחון מה משרד האוצר ניסה להשיג בשנת 2016 ומה הצליח להשיג. המשרד קבע 7 יעדים:
1. הקטנת רמת אי השוויון (מדד ג'יני ברוטו)
הכנסת מדד זה לתכנית העבודה היא פארסה אחת גדולה והעובדה שאף עיתונאי לא מדווח על זה היא ממש בדיחה עצובה. זה לא שהקטנת אי השוויון אינה מטרה ראויה אלא שפשוט לא ניתן למדוד בזמן אמת את אי השוויון ולכן יהיה קשה לאמוד האם משרד האוצר הצליח במטרתו או לא. הנתונים על אי השוויון במשק מתפרסמים באיחור של בערך שנתיים. רק בדצמבר 2016 פורסם דוח הביטוח הלאומי שקבע מה היה מדד ג'יני לשנת 2015. לכן היעדים שהציב לעצמו משרד האוצר אינם רלוונטיים והיכולת למדוד את משרד האוצר בזמן אמת אינה קיימת.
חשוב לציין ניואנס מאוד רלוונטי והוא האם מנסים להוריד את אי השוויון ברוטו או אי השוויון נטו. אי השוויון ברוטו נמדד בשוק העבודה והוא נמצא בירידה מאז 2003 מכיוון שיותר אוכלוסיות נכנסו לשוק העבודה. אי השוויון נטו כולל בתוכו מסים ותשלומי העברה (קצבאות) ולכן כולל בתוכו גם את התערבות הממשלה. ההחלטה לבחון את אי השוויון ברוטו היא נכונה בעיניי ומונעת מקרה שהממשלה תנסה להוריד את אי השוויון על ידי מתן קצבאות. זה חשוב מאוד כי עשר השנים האחרונות הוכיחו שקצבאות אמנם מורידות את אי השוויון (נטו) בזמן הקצר אך לאורך זמן הן יוצרות מלכודת עוני ולכן מעלות את אי השוויון בטווח הארוך.
סיכום: לא ניתן למדידה.
2. הקטנת הגירעון התקציבי
משרד האוצר רצה להקטין את הגירעון התקציבי בשנת 2016 אבל תכנן לא לעשות זאת. בסוף זה הצליח לו במקרה. מבולבלים? גם אנחנו. בשנת 2015 הגרעון התקציבי עמד על 2.9%. משרד האוצר הגדיר בתכנית העבודה שלו שהוא מעוניין להוריד את הגרעון המדובר אך את תקציב המדינה הוא תכנן לפי גירעון של 2.9%. כלומר, הוא התכוון לא לעמוד ביעד הזה. למזלו בגלל מספר שינויים שאינם תלויים בו (כמו שיפור בתנאי הסחר של ישראל) הגירעון בסופו של דבר היה נמוך יותר ולכן המשרד עמד ביעד.
סיכום: היעד הושג במזל.
3. הגדלת הכנסות המדינה ממסים
משרד האוצר כיוון להגדיל את הכנסות המדינה ממסים מ-297.5 מיליארד שקל ל-312.3 מיליארד שקל. בעזרת חיזוק רשות המסים ובזכות הצמיחה הגבוהה, משרד האוצר עמד ביעד זה בהצלחה מרובה. צריך להפריד בין הצמיחה הגבוהה, שהושגה לא בזכות האוצר, לבין חיזוק ההרתעה ויכולות הגבייה של רשות המסים שהושגו בזכות עבודה מאומצת של משרד האוצר. בהקשר זה ראוי לציין שעבודה זאת נעשתה בעיקר בתקופת השר הקודם (גילוי נאות: הכותב שימש יועץ לסגן שר האוצר לשעבר) אך גם הממשלה הנוכחית המשיכה במגמה וראויה לשבח על כך.
סיכום: הצלחה, עודף גביה של קרוב ל-9 מיליארד שקל.
4. הגדלת בניית יחידות דיור חדשות
משרד האוצר כיוון להגדיל את בניית יחידות הדיור החדשות מ-50 אלף בשנה ל-60 אלף בשנה. על ידי כך קיווה משרד האוצר לעצור את עליית מחירי הדיור. בפועל משרד האוצר הצליח להעלות את התחלות הבניה ל-54 אלף יח"ד בלבד ואכן מחירי הדיור המשיכו לעלות, גם אם בקצב איטי יותר מאשר בשנים הקודמות.
סיכום: כישלון, לא נבנו מספיק יח"ד ומחירי הדיור עלו ב-6.3%.
5. הקטנת הריכוזיות בתחום הפיננסי
המערכת הפיננסית בישראל ריכוזית מאוד. משרד האוצר כיוון בשנת 2016 להקטין את מדד הריכוזיות (HHI) מ-0.2 ל-0.19. הנתונים עדיין לא פורסמו אך נראה שמשרד האוצר מודה בכישלונו בהשגת יעד זה. כהוכחה אפשר לראות שבספר תכניות העבודה לשנים 2017-2018 משרד האוצר קובע שמדד זה עמד על 0.2 בשנת 2016.
סיכום: כנראה כישלון.
6. הקטנת הפער בפריון עבודה ממדינות ה-OECD
ישראל מפגרת כבר שנים אחרי מדינות המערב בפריון לשעת עבודה. כלומר העובד הישראלי מייצר בכל שעת עבודה פחות מאשר העובד האירופאי או האמריקאי (בממוצע). פער זה עמד בשנת 2015 על 24% ומשרד האוצר ניסה להקטין אותו ל-22% בשנת 2016. המשרד טוען שהנתונים עדיין לא פורסמו אך דוח בנק ישראל לשנת 2016 מצא שפריון העבודה בישראל עלה ב-0.5% (פחות מהממוצע ארוך הטווח שהוא 0.7% בשנה). למרות שנתוני ה-OECD עדיין לא פורסמו אני מרגיש בטוח לומר שהסיכוי שהפריון בהן ירד ב-1.5% שואף לאפס. לפיכך נראה שמשרד האוצר לא עמד גם ביעד זה.
סיכום: כישלון.
7. הגדלת הרווח הנקי של החברות הממשלתיות
החברות הממשלתיות הן חברות עסקיות לכל דבר שנמצאות בבעלות הממשלה. כאשר הן מרוויחות הן יכולות להעביר דיבידנדים לממשלה, מה שמקטין את הצורך של הממשלה בגביית מסים מהאזרחים. לכן הגדלת הרווח של חברות אלו היא מטרה ראויה ביותר. בשנת 2015 הרוויחו החברות הממשלתיות ביחד 700 מיליון שקל והמטרה הייתה שבשנת 2016 ירוויחו 2 מיליארד שקל. למעשה, הן הרוויחו בשנה זו 2.5 מיליארד שקל.
סיכום: הצלחה מרשימה.
סיכום
לא התייחסתי כאן לבחירת היעדים שהציב משרד האוצר. האם הם ראויים או לא? האם משרד האוצר הציב לעצמו יעדים קלים להשגה? אלו שאלות גדולות שדורשות דיון ציבורי מעמיק. דיון שכזה צריך להתקיים בכנסת וחשוב שיהיו בו גם מומחים מטעם הציבור שיציגו הצעות חלופיות. בסופו של דבר, אחרי שהיעדים נבחרים משרד האוצר צריך לבנות תכנית פעולה בהתאם והכנסת צריכה לפקח על התקדמות משרד האוצר בהשגת היעדים שנבחרו.
תהליך זה אינו קורה כרגע אך יש תקווה שעצם הצגת תכניות העבודה ותוצאותיהן פותח פתח לחברי הכנסת להתחיל לעשות ביקורות על הממשלה, על יעדיה ועל ביצועיה. שיפורים נוספים בשיטה עדיין נדרשים. כרגע משרדי הממשלה יכולים או לעמוד ביעדים שהציבו או לפספס אותם. ראוי היה לעשות סולם של מדדים, כלומר להבחין בין כישלון מוחלט בהשגת היעדים, כישלון יחסי, הצלחה יחסית או הצלחה מוחלטת של השגת היעד בהתאם לכמה רחוק הייתה הממשלה מהשגת היעד שהציבה לעצמה. לאורך זמן נרצה גם בצורה זאת לבדוק האם הממשלה הציבה יעדים קלים להשגה או שהשיגה אותם תודות לעבודה קשה ויעילה של המשרדים השונים.
לדעתי האישית, משרד האוצר יכל להציב יעדים טובים ושאפתניים יותר. למשל, יעד צמיחה למשק (קצר טווח וארוך טווח) שהוא יעד המדיניות העיקרי של משרד האוצר בכובעו כמוביל המדיניות הכלכלית של הממשלה. כמו כן, אין שום התייחסות של משרד האוצר למדד Doing Business המתאר את הסביבה העסקית בישראל (מבחינת עומס בירוקרטיה). במדד זה חלה התדרדרות בשנים האחרונות (ישראל נפלה ממקום 26 בעולם למקום 52 תוך עשור) ושינוי מגמה הוא הכרחי על מנת לשפר את המצב העסקי ואת תוואי הצמיחה של ישראל.
גם אם מקבלים את היעדים של משרד האוצר כיעדים ראויים מתקבלת תמונה לא מחמיאה בלשון המעטה. מתוך 7 יעדים שהציב משרד האוצר, אחד מהם לא ניתן למדידה, שלושה הושגו בהצלחה (אחד מהם הושג למרות שהמשרד לא באמת ניסה להשיג אותו ועם הרבה מזל) ושלושה כשלו כישלון כואב. הציון הסופי של משרד האוצר עומד אם כן על 3 מתוך 7 (או 6, תלוי איך מסתכלים על זה). כלומר במקרה הטוב מקבל כחלון ציון של 50 מתוך 100.
כעת תורם של חברי הכנסת, של העיתונאים ושל הציבור להפנות שאלות קשות לממשלה. מדוע הוחמצו יעדים מסוימים שהוגדרו? בזכות מה הושגו היעדים שהושגו? כיצד לומדים מההצלחות והכישלונות בשנה האחרונה וכיצד משתפרים לשנים הבאות? ואילו יעדים ראוי להציב לשנים הבאות? בואו נקווה ששאלות כאלו אכן יופנו למשרדי הממשלה ומשרד האוצר בראשם. כולנו נרוויח משיפור בדרכי עבודה הממשלה.
**הכותב הוא בעל תואר ראשון ושני בכלכלה מאוניברסיטת בן גוריון ששימש במשרד האוצר במספר תפקידים. בין השאר היה עוזר למנכ"ל המשרד, יועץ כלכלי לסגן שר האוצר, הוביל 3 רפורמות גדולות במשרד ושימש כמרכז ועדת הריכוזיות וכמרכז וועדת שטרום.
לעמוד הפייסבוק של נער אוצר - לחץ כאן
- 21.רודף צדק 968 10/05/2017 03:28הגב לתגובה זו"עשר השנים האחרונות הוכיחו שקצבאות אמנם מורידות את אי השוויון (נטו) בזמן הקצר אך לאורך זמן הן יוצרות מלכודת עוני ולכן מעלות את אי השוויון בטווח הארוך." - אדם נכה שגם ככה לא יכול לעבוד או אדם קשיש חסר פנסיה שלפחות לא ירעבו כי גם ככה אם יורידו להם את הקצבאות זה רק יקח מהם את המעט שיש להם בלי שהם ימצאו עבודה במקום.
- עוד רודף 10/05/2017 11:42הגב לתגובה זולא מדובר על נכה או קשיש חסר פנסיה שגם ככה ממצים את כושר ההשתכרות שלהם. הבעיה היא בקשת רחבה של אנשים שככל שהמדינה נותנת להם עזרה כך פחות ופחות כדאי להם לעבוד או להתאמץ או אפילו ללכת ללמוד מקצוע חדש כדי לשפר את תנאי העבודה שלהם ולכן בטווח הארוך קבוצת מקבלי הסיוע והקצבאות גדלה וזו ממש לא המטרה ובטח שלא מועיל למשק הכלכלי של המדינה.
- 20.כחלון צוחק על בוחריו 09/05/2017 20:25הגב לתגובה זומחיר למשתכן בשליטתו המלאה. כשלון עוף הביתה
- 19.50+ 09/05/2017 18:26הגב לתגובה זושודד במיסים מפלים נוספים את הפנסיונרים והחוסכים. הגזירות קבועות ורק גודלות. הטבות זמניות, לחלק מהציבור ואח"כ נעלמות.
- 18.אור לגויים 09/05/2017 17:57הגב לתגובה זולעומת כל שרי האוצר ב- 10 השנים האחרונות !!!
- 17.איציק 09/05/2017 16:12הגב לתגובה זודי למיסים על הדיור 1. משכנתא גבוהה 2 מס דירה שלשית 3 מס רכישה 4 מס שבח 5 מס קנייה
- 16.בנקאי 09/05/2017 15:23הגב לתגובה זולראשונה אזרחים בישראל נהנים מפירות הייצור וההצלחה של המדינה ולא רק המקורבים שר האוצר הכי טוב שהיה בתולדות המדינה.
- אזרח פשוט 09/05/2017 15:57הגב לתגובה זואז בטוח כחלון השר אוצר הכי גרוע במדינה
- 15.אבשלום 09/05/2017 15:17הגב לתגובה זושתומכים בסמול הבעייתי והקצוני והמסית
- 14.לא התדרדרות אלא הדרדרות! (ל"ת)אור 09/05/2017 14:46הגב לתגובה זו
- 13.אבנר 09/05/2017 14:44הגב לתגובה זופשוט סיכול ממוקד לקראת דיון בעניין מס ריבוי דירות. שהשופט יושפע ויפסול...שופטים יקרים יש לכם חשיבות רבה ותדאגו לצדק ולא למשוא פנים. כחלון עשה הכל למען הצעירים. האופוזיציה שכביכול סוציאליסטית הייתה אמורה להגן על החוק אבל שיקול פוליטי מונע מהם. ככה מפלגת העבודה מראה את פניה האמיתיות.
- 12.סתם אחד 09/05/2017 14:31הגב לתגובה זו2.9% זה יעד הגרעון בחוק. עמדו בו לא בגלל שהם מוכשרים אלא מהסיבה הפרוזאית ששנת 2015 התנהלה בתקציב חלקי 12. האוצר, כמו גם הכותב, מתנהלים בחובבנות מושלמת. חלק גדול באשמתם כי במקום לעמוד כחומה בצורה מול שרי האוצר החובבים ומשמידי הערך הסדרתיים, הם נערי האוצר מנצלים את בורותם של שרי האוצר ומוסיפים בורות משלהם. ואחרי הכל גם לראש הממשלה לסדר היום הפוליטי יש השלכות קשות על התקציב וניצולו. ובנוסף, לכל מיני הישגים שהאוצר מתהדר בהם, כמו יחס חוב-תוצר, זה בא על חשבון האזרח ברפואה, חינוך, סיעוד ומה לא. ציניות במיטבה.
- 11.מכבי 09/05/2017 13:49הגב לתגובה זויש לגבות מליארדים של $ מהרווחים הכלואים של טבע ושל חברה לישראל וכל. יש כמה מליארדים שחור לגבות או להכניס לכלא
- 10.אלי 09/05/2017 13:46הגב לתגובה זווהקבלנים מרוויחים יפה וזה לוקח זמן אי אפשר למדוד כ"כ מהר בעוד שנתיים מחיר דירה לא יהיה יקר יותר מאשר היום באזורי מחיר למשתכן ומחירי השכירות אף יירדו
- 9.מה עם יעד שהבורסה תעלה??? כל הפנסיות של עם ישראל שם!!! (ל"ת)תורידו את המס!!! 09/05/2017 13:21הגב לתגובה זו
- 8.גמלאית 09/05/2017 12:51הגב לתגובה זוצמצום אי השיויון יכול להיעשות, בחלקו, אם משרד האוצר ימלא בזריזות וללא סחבת (מכוונת) את פסיקת בג"ץ (בג"ץ קוריצקי) אשר חייבו לעדכן גמלאות לאלפי גמלאים. האם השר ועוזריו מוכנים לפעול בעניין ? לנחש ?
- 7.לא היה שר אוצר טוב מכחלון, כתב קשקשן! (ל"ת)אבנר 09/05/2017 12:43הגב לתגובה זו
- 6.הכותב ממצבעי יש עתיד. חבל שלא חושף את שמו. (ל"ת)אזרח 09/05/2017 12:30הגב לתגובה זו
- 5.מפלגת כולנו 09/05/2017 12:27הגב לתגובה זועם קצוץ קצבות ועם מס שבח על דירה שניה. הגדלת המיסים היא זמנית בלבד. כחלון לוקח את כספי המיסים של כולנו ומחלק לברי מזל במקום מדיניות הוא עושה טריקים על חשבון המיסים שלי. כחלון ולפיד = אפסים
- 4.ranr 09/05/2017 12:10הגב לתגובה זומעניין מאד מהיכן נבעה העליה של פי 3.5 ברווח הנקי ועוד לאור ההפסד הבזיוני של מתקן ההתפלה של מקורות באשדוד. האם זו מכירת נכסים לאומיים לטייקון כלשהו ? אולי ירד על החברות הממשלתיות מטר של מטבעות זהב ? אולי חלק מהרווח הבלתי ניתן לעיכול בא מאגודות המים הנובע ממחיר מופרז של המים ?
- 3.בן אהרון 09/05/2017 12:06הגב לתגובה זונראה שהצליח בגדול.
- וטוב שכך (ל"ת)הומלס 09/05/2017 13:36הגב לתגובה זו
- 2.בן אהרון 09/05/2017 12:05הגב לתגובה זווכרגיל במיסים זה הצד הכי חזק של שר האוצר.
- אטי 09/05/2017 14:21הגב לתגובה זוכמו תעשייה אוירית ורפאל. החברות הללו מפתחות את אמצעי הביטחון לטובם כולנו.כדאי שנזכור זאת לפני שממהרים להכליל.
- 1.שון 09/05/2017 12:03הגב לתגובה זושל אתר 'הפרכת מיתוסים נדלן'. מעל 70 גרפים, טבלאות, ציטוטים והוכחות מחכים לכם שם.
- טומי 09/05/2017 14:22הגב לתגובה זוהפרכת מיתוסים...האתר מלא שקרים ומשאלות לב.ראו הוזהרתם!
- כל אחד רואה את המציאות שלו. לא רואה מישהו שחוגג. (ל"ת)אאא 10/05/2017 08:52
סמאד 3החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.
