רותי הרשקוביץ'
צילום: יח"צ

החוליה החדשה של פרויקטי התחדשות עירונית: "קבלני קולות"

רותי הרשקוביץ, אדריכלית ומבעלי המשרד בר הרשקוביץ אדריכלים, מאוד בעד תכניות התחדשות עירונית, אך חושבת שמאוד חשוב להתחבר לגוף מקצועי ולא ליפול להבטחות של קבלני קולות
רותי הרשקוביץ | (3)

השנה ה-11 של תמ"א 38 תהיה קריטית לכאן או לכאן. 10 שנים ויותר חלפו מאז החליטה ממשלת ישראל על חיזוק מבנים שנבנו לפני 1980 נגד רעידות אדמה ובפועל הפכה התמ"א 38 למעין תחליף לתכנית התחדשות עירונית, לטוב ולרע. על ממשלת ישראל לעשות התאמה למצב הקיים ולסייע הן לעיריות, הן ליזמים והן לוועדי בתים ותושבים שמעוניינים לקדם את התמ"א. 

הכשלים הגדולים עדיין לפנינו ובעיקר הקושי של העיריות להתמודד עם בעיה של היעדר תשתיות הולמות, יזמים שמתמודדים עם ביורוקרטיה והעדר כדאיות כלכלית, וכן עם תושבים שלעיתים קרובות נתקעים עם התכנית לאחר שחתמו ליזמים לא מהימנים, קבלני חתימות או כאלה שנתקעו עם תכניות מסיבה זו או אחרת. לכן, זה הזמן לערוך סדר בתכנית ולהפוך אותה לאפקטיבית יותר, זאת בד בבד לקידום תכניות פינוי בינוי גדולות דוגמת זו של מתחם ההסתדרות בגבעתיים, שם הולכות ומקודמות כ-3,700 יחידות דיור.

להערכתי, קיים בגוש דן לבדו פוטנציאל לכ-260 אלף יחידות דיור, כך שבסופו של דבר המסה הקריטית תבוא מפינוי בינוי ולאו דווקא מתמ"א 38. פינוי בינוי, אדגיש, גם מביא לחידוש תשתיות על בסיס הקיימות באותו מתחם, ובכך יתרונו המשמעותי על הקמת שכונות חדשות ותשתיות מאפס. בנוסף, פוטנציאל הדירות העצום שיספק את הביקושים באיזור הביקוש בגוש דן כך שבסופו של דבר- מתמודדים עם ביורוקרטיה.

לאחרונה פורסמה תוכנית פינוי בינוי בנווה שרת בצפון ת"א, שם ייבנו 370 דירות בתוך מתחם ה"צנחנים", ובו ארבעה בניינים חדשים: שני מגדלים בני 25 קומות ושני בניינים נוספים בני 7 קומות. טוב עושים בעלי הדירות והיזמים המחליטים להגיש את התוכנית באמצעות חברה לפיתוח כלכלי, חברת ניהול או חברה להתחדשות עירונית. הגשת מסמך המדיניות להתחדשות עירונית על ידי עיריית תל אביב לשכונת נווה שרת והכנתו יצרו את האפשרות לתכנן פרויקט איכותי על פני מסגרת זמן קצרה וקצובה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שי 14/06/2016 09:28
    הגב לתגובה זו
    "דוגמה אחת היא ’מודל מתחם ההסתדרות’ בגבעתיים, בו יקדמו בשנים הקרובות 3,700 (!) יחידות דיור בפינוי-בינוי בבנייני מגורים בני 26 -42 קומות ושטח מתחם המשתרע על כ-100 דונם." בשנים הקרובות זה עוד 20 שנה או בנייה תוך 5 שנים?
  • 1.
    mishani 14/06/2016 08:56
    הגב לתגובה זו
    האם את חושבת שנראה את מתחם ההסתסדרות בנוי עם מבנים חדשים של בי 26 ל 45 קומות עד 2050 אן שזה עלול לקחת יותר זמן
  • רני מדמון 19/02/2017 10:19
    הגב לתגובה זו
    כעשר שנים לאחר אישור קו סגול של נת"ע.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.