תזרים פקיעה וביטחונות - משלימים זה את זה או קשורים זה בזה?

יוני ברעם, מנהל חדר מסחר, מיטב דש טרייד, מתייחס למסחר באופציות ולשלבים המבלבלים שבתחום
יוני ברעם | (7)

"אבל מה זה משנה התזרים פקיעה אם יש לי בטחונות?"

"לפני שבוע הביטחונות שלי היו תקינים, מה קרה?"

מסחר באופציות מציב אתגרים חדשים בפני הסוחר שרגיל לסחור במניות ואג"ח. כשאני כותב אופציות אני מתכוון לנגזרים (CALL ו-PUT) - לא כתבי אופציה (WARRENT) או אופציות עובדים שחברים שלכם מהיי-טק מקבלים כל הזמן. כל מי שקונה אופציות שלא לצרכי הגנה אלא כאפיק השקעה בפני עצמו, מודע לכך שמדובר בנכסים תנודתיים מאוד בעלי אורך חיים קצר יחסית (אורך חיים מקסימלי של אופציות מעו"ף הוא 3 חודשים). ועם כל זאת, לא אחת הופתעתי לגלות שסוחרי אופציות רבים לא טורחים ללמוד הרבה יותר מכך.

אופציות נוצרות יש מאין, ברגע שקונה ומוכר מעוניינים לבצע עסקה. כאשר רוצים למכור בחסר אופציות, המוכר למעשה יוצר אופציה עבור הקונה, לכן בסלנג המקצועי פעולה זו נקראת כתיבת אופציה. במועד כתיבת האופציה הכותב מקבל ישירות לחשבונו את סכום הקניה ששילם הקונה (הפרמיה), וכנגד, עליו להעמיד בטחונות. גובה הביטחונות תלוי בסוג הפוזיציה (אם היא מגודרת/ האם היא בכסף/ ימים שנותרו לפקיעה וכו').

דרישת הביטחונות עצמה נקבעת ע"פ הבורסה מבין כל תרחישי הביטחונות שהיא הגדירה. החל מ-2001, מערך התרחישים בשוק הנגזרים בבורסה המקומית מכיל 45 תרחישים של "מצבי שוק" (ב-44 תרחישים מחושב שווי תיאורטי של תיק לקוח על פי נוסחת Black & Scholes. בתרחיש ה-45 מחושב שווי השוק הנוכחי של התיק). דרישת הביטחונות נקבעת בהתאם לתרחיש הגרוע ביותר.

עד כה סביר להניח שלא חידשתי כלום לסוחרי האופציות ותיקים, ואכן מטרתי בטור זה היא לא ללמד או לחדש לשועלים הוותיקים בתחום. ברצוני לנסות לחדד חלק מאותן נקודות, אשר מניסיוני האישי גיליתי שמבלבלות סוחרים רבים במסחר באופציות:

- דרישת בטחונות אינה זהה להפסד מקסימלי מהפוזיציה - דרישת הביטחונות, כשמה כן היא, מציינת את יתרת הביטחונות המינימלית שהסוחר צריך בשביל לכתוב פוזיציה ע"פ התרחיש הגרוע ביותר, ואינה מתייחסת לכמה יפסיד או ישלם באותו מדד. אם הצהרה זאת נשמעת לכם מוזרה, חשוב לזכור שהתרחישים השונים בודקים את הדרישה בכל אחד מ-44 המדדים, והם זהים עבור כל הסוחרים באופציות מעו"ף בארץ. הבורסה לא בודקת באופן פרטני עבור כל סוחר וסוחר בהתאם לפוזיציה הייחודית לו מהו המדד הבעייתי ביותר עבורו.

- דרישת בטחונות משתנה לאורך זמן - במועד כתיבת האופציה הכותב מקבל ישירות לחשבונו את הפרמיה ששילם הקונה, אך כאמור עליו להעמיד בטחונות. כל עוד מדובר בפוזיציה שנדרשים בגינה בטחונות (בהנחה שלא מדובר בפוזיציה מגודרת לחלוטין) אז דרישת בטחונות זה דבר דינמי שמשתנה כל הזמן, בהתאם למספר הימים שנותרו לפקיעת האופציות ולמצב השוק.

מסיבה זו הרבה סוחרים עוקבים אחרי הפוזיציה שלהם מדי יום, מתאימים אותה לשוק באופן רציף ומוודאים שהפוזיציה שלהם לא תחרוג מביטחונות הקיימים אצלם בתיק.

- בטחונות זה לא הכל בחיים - הבעיה עם המעקב התמידי אחר הביטחונות במרדף אחר השוק, שלעיתים גם סוחרי האופציות הוותיקים ביותר שוכחים בסופו של דבר מה הפוזיציה המקורית שהם בנו. בהנחה שסוחר מתכנן לפתוח פוזיציה באופציות ולהישאר איתה עד מועד פקיעתה, הוא חייב לדעת כמה כסף יקבל או יצטרך לשלם בכל מדד פקיעה (תזרים פקיעה).

עניין "שולי" זה לפעמים מסתבך, במיוחד כאשר הסוחר מבצע במהלך התקופה מספר רב של פעולות בניסיון להתאים את התיק שלו לשוק ההון - אז נוצרת לנו פוזיציה שמורכבת טלאים טלאים. מסיבה זו הרבה סוחרים בשלב כזה או אחר פשוט מתחילים להסתמך על תרחישי הביטחונות של הבורסה ושוכחים מתזרים הפקיעה שלהם. כפי שראינו הסתמכות עיוורת על דרישת הביטחונות היא לא רק שגויה, אלא גם מסוכנת ועלולה להוביל להפסדים ניכרים לסוחרים.

כיום, שיש פקיעת אופציות מעו"ף מדי שבוע ואיומי מלחמה והשמדת מדינת ישראל עולים אחת לרבעון (בערך). אני מאמין שחשוב שכל סוחר אופציות יכיר את נקודות אלו, כיוון שמלבד הריגוש וההנאה שבמסחר באופציות בסוף היום המטרה של כולנו היא להרוויח כסף.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דניס 28/10/2013 18:23
    הגב לתגובה זו
    גדוד 9242 אש!!!!
  • 4.
    שלומית 28/10/2013 16:00
    הגב לתגובה זו
    חוות דעת מעניינת מאוד, סוף סוף אני מבינה מה התהליך של אופציות
  • סוחר מעוף 29/10/2013 06:58
    הגב לתגובה זו
    את תפסידי את התחתונים שלך!
  • 3.
    סוחר 28/10/2013 14:47
    הגב לתגובה זו
    לך ללמוד בדיוק על שיטת התרחישים ממליץ לך אצל פניני: התרחישים מודדים את שווי הפוזיציה בהנחה שתצטרך מיידית לסגור אותה בכול תרחיש שוק פעם בעליית סטיה ופעם בירידת סטייה, אם יש לך אמצעים נזילים המכסים את הדרישה מצבך טוב אם לא מתחילות הבעיות....שוב ממליץ לך ללמוד את הנושא.
  • 2.
    מוטי לוי 28/10/2013 13:54
    הגב לתגובה זו
    כתבה מועילה מאד. טוב לראות שישנם בתי השקעות שמבהירים ללקוח את מידת הזהירות שבה הם צריכים לנקוט לפני השקעה בנגזרים.
  • 1.
    ג'ינג'י 28/10/2013 11:20
    הגב לתגובה זו
    הכותב ממש יודע על מה הוא מדבר
  • אבל עברית לא משהו (ל"ת)
    דנה 28/10/2013 18:34
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.