המודל הבריטי - לא רק הרחבה כמותית; דוגמא להתאוששות מואצת

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לנסיקתה האחרונה הליש"ט כביטוי להתנהלות כלכלת הממלכה ולהתאוששות ממשברים
יוחאי שויגר |

כצופים מהצד, אנו נוטים לעיתים לראות את ההתמודדות עם המשבר הפיננסי באופן גלובלי. גם הקורלציה הדי גבוהה בין המגמות בשוקי המניות במדינות המפותחות מטשטשת את ההבדלים בין כלכלה לכלכלה. אבל למרות שהבנקים המרכזיים במדינות המפותחות נוקטים מדיניות די אחידה, דהיינו הרחבה כמותית, יש לזכור כי כל מדינה מתמודדת עם המשבר באופן שונה - דווקא תנועת המטבעות בשוק המט"ח מצביעה על הבדלים בביצועים של הכלכלות השונות. מי שמציג באחרונה ביצועים מרשימים ונוסק מעלה זו הליש"ט הבריטית. מדוע? הדבר נעוץ בהתמודדות הייחודית של בריטניה עם המשבר הקשה שחוותה.

האם יש מודל בריטי? ובמה הוא שונה מן המודל האמריקני?

בריטניה ספגה מכה קשה בעקבות המשבר הפיננסי של 2008. חשיבותו של המגזר הפיננסי המפותח בבריטניה גרמה לכך שהמשבר פגע בנקודה רגישה של הכלכלה, וזו התדרדרה מהר מאוד למיתון חמור. האבטלה נסקה, התמ"ג התכווץ, והליש"ט החלה לצלול מול כל המטבעות המרכזיים לרמות שפל היסטוריות.

הכלכלות הבריטית והאחריקנית חולקות מאפיינים משותפים, אבל השוני המהותי הוא במערכת הפוליטית, וזה ככל הנראה המפתח להתמודדות עם המשבר הכלכלי. הבנקים המרכזיים כמעט בכל מדינה מפותחת החלו לנקוט מדיניות אגרסיבית אחידה למדי, שכללה בעיקר הורדות ריבית לרמות אפס והרחבה כמותית. אולם, זהו רק חלק אחד מהמשוואה ליציאה מהמשבר, שהרי המטרה אינה רק לייצב את השוק הפיננסי ומגזר הבנקאות (ובזאת מתמקדת ההרחבה), אלא גם להתמודד עם הגירעון התקציבי. בסופו של דבר, יש לזכור אין מדובר במשבר פיננסי, כי אם במשבר חוב, וסגירת הבור היא בעיקר תפקידה של הממשלה - וזהו אתגר פוליטי מורכב.

הממשל השמרני השולט בבריטניה באמת פועל ליישום מדיניות פיסקאלית חכמה יותר, ומותאמת למצב. זאת לעומת הממשל האמריקני, שתקוע רוב הזמן במלחמות בין הבית הלבן לקונגרס, ואינו מצליח להוציא לפועל שום תוכנית משמעותית - מה שמוציא את העוקץ מהמדיניות המרחיבה של הבנק הפדרלי. הממשל הבריטי מבצע רפורמות משמעותיות בצד הציבורי של ההוצאה, ובכך משחרר את כספי ההרחבה לכיוון הכלכלה האמיתית מהר ובצורה יעילה יותר, מאשר בכל מדינה שמתנהלת הזרמה דומה.

יש לזכור ששר האוצר, אוסבורן, חטף לא מעט ביקורת עד שנראו ניצני השינוי. רק גיבוי מוחלט מראש הממשלה (ביחד עם התלות של זה בקואליציה מחויבת המציאות לשמירה על השלטון) איפשר להחזיק מעמד במשך הזמן המדובר. רק אחרי שנים קשות המדיניות מתחילה לשאת פירות. בשבועות האחרונים יש מבול של נתוני מאקרו מעודדים מכיוון הכלכלה הבריטית, עלייה במחירי הבתים, במכירות הקמעונאיות, בתעסוקה, ובתפוקה התעשייתית.

הדבר הזה אינו נעלם מעיניהם של סוחרי המטבעות - אנחנו רואים את הליש"ט מציגה ביצועים גבוהים מול הדולר (ולא פחות חשוב, מול האירו). שימו לב לנסיקתה של זו הראשונה במהלך החודשיים האחרונים. לאחר שקבעה תחתית כפולה באזור 1.48, הצמד (לישט / דולר) עושה כעת דרכו לעבר שיא חודש מאי - 1.572. עלייה מעליו תסלול את הדרך עד לקו המגמה היורד שמחבר את השיאים המשמעותיים מאז אפריל 2011 - וזה עשוי להיות המבחן של הצמד שיקבע האם אנחנו רואים כאן שינוי בטווח הארוך יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.