המודל הבריטי - לא רק הרחבה כמותית; דוגמא להתאוששות מואצת
כצופים מהצד, אנו נוטים לעיתים לראות את ההתמודדות עם המשבר הפיננסי באופן גלובלי. גם הקורלציה הדי גבוהה בין המגמות בשוקי המניות במדינות המפותחות מטשטשת את ההבדלים בין כלכלה לכלכלה. אבל למרות שהבנקים המרכזיים במדינות המפותחות נוקטים מדיניות די אחידה, דהיינו הרחבה כמותית, יש לזכור כי כל מדינה מתמודדת עם המשבר באופן שונה - דווקא תנועת המטבעות בשוק המט"ח מצביעה על הבדלים בביצועים של הכלכלות השונות. מי שמציג באחרונה ביצועים מרשימים ונוסק מעלה זו הליש"ט הבריטית. מדוע? הדבר נעוץ בהתמודדות הייחודית של בריטניה עם המשבר הקשה שחוותה.
האם יש מודל בריטי? ובמה הוא שונה מן המודל האמריקני?
בריטניה ספגה מכה קשה בעקבות המשבר הפיננסי של 2008. חשיבותו של המגזר הפיננסי המפותח בבריטניה גרמה לכך שהמשבר פגע בנקודה רגישה של הכלכלה, וזו התדרדרה מהר מאוד למיתון חמור. האבטלה נסקה, התמ"ג התכווץ, והליש"ט החלה לצלול מול כל המטבעות המרכזיים לרמות שפל היסטוריות.
הכלכלות הבריטית והאחריקנית חולקות מאפיינים משותפים, אבל השוני המהותי הוא במערכת הפוליטית, וזה ככל הנראה המפתח להתמודדות עם המשבר הכלכלי. הבנקים המרכזיים כמעט בכל מדינה מפותחת החלו לנקוט מדיניות אגרסיבית אחידה למדי, שכללה בעיקר הורדות ריבית לרמות אפס והרחבה כמותית. אולם, זהו רק חלק אחד מהמשוואה ליציאה מהמשבר, שהרי המטרה אינה רק לייצב את השוק הפיננסי ומגזר הבנקאות (ובזאת מתמקדת ההרחבה), אלא גם להתמודד עם הגירעון התקציבי. בסופו של דבר, יש לזכור אין מדובר במשבר פיננסי, כי אם במשבר חוב, וסגירת הבור היא בעיקר תפקידה של הממשלה - וזהו אתגר פוליטי מורכב.
הממשל השמרני השולט בבריטניה באמת פועל ליישום מדיניות פיסקאלית חכמה יותר, ומותאמת למצב. זאת לעומת הממשל האמריקני, שתקוע רוב הזמן במלחמות בין הבית הלבן לקונגרס, ואינו מצליח להוציא לפועל שום תוכנית משמעותית - מה שמוציא את העוקץ מהמדיניות המרחיבה של הבנק הפדרלי. הממשל הבריטי מבצע רפורמות משמעותיות בצד הציבורי של ההוצאה, ובכך משחרר את כספי ההרחבה לכיוון הכלכלה האמיתית מהר ובצורה יעילה יותר, מאשר בכל מדינה שמתנהלת הזרמה דומה.
יש לזכור ששר האוצר, אוסבורן, חטף לא מעט ביקורת עד שנראו ניצני השינוי. רק גיבוי מוחלט מראש הממשלה (ביחד עם התלות של זה בקואליציה מחויבת המציאות לשמירה על השלטון) איפשר להחזיק מעמד במשך הזמן המדובר. רק אחרי שנים קשות המדיניות מתחילה לשאת פירות. בשבועות האחרונים יש מבול של נתוני מאקרו מעודדים מכיוון הכלכלה הבריטית, עלייה במחירי הבתים, במכירות הקמעונאיות, בתעסוקה, ובתפוקה התעשייתית.
הדבר הזה אינו נעלם מעיניהם של סוחרי המטבעות - אנחנו רואים את הליש"ט מציגה ביצועים גבוהים מול הדולר (ולא פחות חשוב, מול האירו). שימו לב לנסיקתה של זו הראשונה במהלך החודשיים האחרונים. לאחר שקבעה תחתית כפולה באזור 1.48, הצמד (לישט / דולר) עושה כעת דרכו לעבר שיא חודש מאי - 1.572. עלייה מעליו תסלול את הדרך עד לקו המגמה היורד שמחבר את השיאים המשמעותיים מאז אפריל 2011 - וזה עשוי להיות המבחן של הצמד שיקבע האם אנחנו רואים כאן שינוי בטווח הארוך יותר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
