הדולר האוסטרלי על הכוונת: האם זו הזדמנות השקעה?
כשבשוק רואים נכס צולל בחדות לרמות שפל, ישנם סוחרים שמתפתים בשלב מסוים לקנותו, מתוך הנחה שהנכס לא יוכל להמשיך ולאבד עוד מערכו וסופו להתהפך ולתקן כלפי מעלה. פעמים רבות, האינסטינקט הזה שגוי וזוכה לכינוי "לתפוס סכין נופלת". אף על פי כן, לאור העובדה כי בשוק המט"ח תנועת המטבעות, בסופו של דבר, די מחזורית - כדאי לעקוב אחר נכסים כאלה בכדי לנסות ולאתר הסתברות להיפוך.
הדולר האוסטרלי, דווקא אחד המטבעות החזקים בשנים האחרונות, הוא המטבע החלש ביותר מקרב המייג'ורס ב-2012. המטבע האוסטרלי איבד כ-12% מערכו למול הדולר מאז ינואר, כאשר ה-AUDUSD צונח מ-1.0380 ועד 0.8850 - שפל של 3 שנים - צניחה שמשקפת את המגמה הגלובלית של היחלשות השווקים המתעוררים, בעיקר סין. המשק האוסטרלי מתבסס בעיקרו על עושר המשאבים הטבעיים. הביקוש הגדול בעשור האחרון לחומרי גלם מצד השווקים המתעוררים, בדגש על סין, שהציג עד לא מכבר שיעורי צמיחה שנתיים דו-ספרתיים, היוה כמנוע העיקרי לעליית קרנה של הכלכלה האוסטרלית, ואף סייע לה לצלוח את השנים הקשות שלאחר המשבר הפיננסי, אותו משבר שהביא לירידה בביקושים מהשווקים המתפתחים של ארה"ב, אירופה ויפן.
השגשוג של מגזר המשאבים הביא לפריחה בכל מגזרי הכלכלה האוסטרלית - בנדל"ן, במגזר השירותים, בצריכה הפרטית, בתעסוקה ובשכר. בעקבות כך נוצרו לחצים אינפלציוניים והבנק של אוסטרליה שמר על ריבית גבוהה בזמן שבנקים מרכזיים אחרים החלו לחתוך בתשואה. המטבע האוסטרלי, הידוע גם בכינויו "אוזי", נסק מעלה, ובתחילת 2011 טיפס לשיא בסביבות 1.11 דולר אמריקני לדולר אוסטרלי.
אולם, מאז, הקערה התהפכה והשנה החלה הצלילה הגדולה. למעשה, כל אותם גורמים שעמדו מאחורי התיסוף במטבע, גרמו לירידה. המדינות המתפתחות, ובעיקר סין, האטו, והביקושים לסחורות החלו להתמעט. הדבר בא לידי ביטוי גם בהיחלשות פנימית של הכלכלה האוסטרלית, והבנק המרכזי במדינה נאלץ לשנות למדיניות מוניטרית מקלה והוריד את גובה הריבית בהדרגה מ-5% ועד 2.5% כיום. הדולר האוסטרלי החל כאמור לצנוח. זוהי המחזוריות הכלכלית הבאה לידי ביטוי גם ביחסי הכוחות שבין המטבעות.
יחד עם זאת, בשבוע שעבר, לאחר פיחות חד של חודשים נטולי תיקונים (כמעט), זינק הדולר האוסטרלי בשיעור של 3.4% מול הדולר. האם המפנה החד הזה מאותת על תיקון כלפי מעלה? האם יש מספיק סוחרי שורט שימשיכו להזין את הירידה ברמות מחיר כה נמוכות?
על פי נתוני דוח ה-COT, המציג את התפלגות הפוזיציות בשוק החוזים העתידיים, היחס בין סוחרי השורט על הדולר האוסטרלי לסוחרי הלונג הוא הגבוה ביותר אי פעם. רמה קיצונית כזו היא פעמים רבות איתות להיפוך, מאחר שאין עוד סוחרים רבים שיצטרפו לצד השורט. עוד עולה מהדוח, שהגידול בהיקף החשיפה לפוזיציות נגד הדולר האוסטרלי גם כן ירד. בתנאי הרקע, ניתן לציין את מקבץ נתוני המאקרו החיוביים שפורסמו בסין בשבועיים האחרונים כגורם התורם להתחזקות הדולר האוסטרלי.
שימו לגרף של ה-AUDUSD ולירידה החדה מאז אפריל - מה שעשוי להטות את הכף ולפתוח פתח לתיקון רחב יותר זו עלייה מעל 0.93. התחזקות מעל רמה זו תשבור את סדרה השיאים והתחתיות היורדת, ועשויה לדרבן את הסוחרים לקנות את המטבע.
- 1.כל התאוששות תביא גל מוכרים חדש (ל"ת)qqq 14/08/2013 11:37הגב לתגובה זו
- Bxbfb 01/11/2021 16:23הגב לתגובה זוBxhhfbh
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
