מה הביא לסגירת הפער בין שני סוגי חביות הנפט?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לשוני בין רמות המחירים של סוגי הנפט השוני - מה הביא להתהפכות?
יוחאי שויגר | (1)

בחודש האחרון זינק מחיר החוזה על הנפט WTI, החוזה על פיו נקבעת מחירה של חבית נפט בארצות הברית, בכ-14% - מ-94 דולר לחבית ועד כמעט 109 דולר חבית. מה שראוי יותר לציון, זו העובדה כי לראשונה מזה שלוש שנים עקף חוזה ה-WTI את מחיר החוזה מסוג Brent, שמזוקק בים הצפוני ומשווק בעיקר לאירופה.

לכל אורך שלוש השנים האחרונות מחיר הברנט תמיד היה גבוה יותר ממחיר ה-WTI, ובשיאו עמד הפער בין שני החוזים על 27 דולר. בשנה האחרונה עלה מחיר נפט WTI ב-18%, בשעה שמחיר הברנט ירד ב-5%. זהו בהחלט פיצול חריג בין שני חוזים שנסחרים בדרך כלל במתאם גבוה, בעיקר בהתאם לתחזית הצמיחה העולמית. האם זוהי עדות נוספת לפער הצמיחה ההולך ומתרחב בין ארצות הברית לאירופה?

שלל גורמים הביא לעלייה הנוכחית במחירי ה-WTI - ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, ההרחבה הכמותית המביאה לירידת הדולר ולעליית הסחורות, ירידה באספקת הנפט מקנדה והאופטימיות הכללית בשווקים. עם כל אלה, חשוב לציין כי הזינוק החד במחיר הנפט WTI נבע מהיצע - וביקוש קלאסי. בשנים האחרונות, תשתית בעייתית בהובלת הנפט בארצות הברית גרמה ליצירת צוואר בקבוק והצטברות של מלאים, שהכבידה על מחיר ה-WTI לעומת הברנט.

לעומת זאת, בנייה של מערכת חדשה של צינורות ומסילות בארצות הברית הגבירו את קצב אספקת הנפט מהמאגרים בקאשינג אוקלהומה לשוק האמריקני. בעקבות כך, צנחו המלאים בחדות (ירידה של 27 מיליון חביות בשלושת החודשים האחרונים) ומחיר ה-WTI זינק. כלומר, באופן אירוני, דווקא ההתייעלות הזו הביאה לעלייה במחיר הנפט עבור הצרכן האמריקני.

עכשיו נשאלת השאלה, האם מדובר בסגירת פער בין מחירי שני החוזים, שנובעת כאמור בעיקר משדרוג התשתית והירידה הזמנית במלאים, או שזו מגמה שתתרחב, הן בשל הפער הכלכלי בין ארצות הברית לאירופה והן בשל הפיכתה של ארצות הברית ליצרנית נפט מובילה. לפחות לגבי המהלך הנוכחי, אנחנו מתחילים לראות סימנים של מיצוי ותיקון קרב. על פי נתוני דוח ה-CFTC של הבורסה לחוזים עתידיים, היחס בין סוחרי הלונג על ה-WTI לבין סוחרי השורט הוא בשיא של כל הזמנים. כאשר שוק נוטה באופן כה קיצוני לצד אחד - גוברת הסבירות למפנה.

מלבד זאת, הייתי רוצה להציג בפניכם את הגרף של הנפט, אשר ממנו עולה עוד איתות טכני לכך שהעלייה הנוכחית הגיעה למיצוי. ישנה בתורת הניתוח הטכני תבנית דומיננטית הקרויה "ראש וכתפיים". זוהי תבנית שמתרחשת לרוב בסוף מגמה, והיא מאותתת על מפנה.

בגרף הנוכחי, ראינו לא מכבר היווצרות של תבנית ראש וכתפיים הפוכה. שימו לב כי הראש (ההפוך) נמצא באזור 88, שתי הכתפיים באזור 90.5 וקו הצווארון באזור 98. למעשה כאשר נפרץ קו הצווארון זהו אישוש לתקפות של התבנית, ואכן ראינו את השוק מגיב מאוד חזק לפריצה מעל 98. בדרך כלל, מתוך התבנית אפשר לגזור את היעד של המהלך. היעד של המהלך אמור להיות כמרחק הראש מקו הצווארון - במקרה שלנו 10 דולר לערך (מ-88 ועד 98). ואכן, אנו רואים שמחיר הנפט הגיע כעת קצת מעל 108, 10 דולר לערך מקו הצווארון. לפחות על פי האינדיקטור הזה, הנפט WTI אמור לתקן כלפי מטה כעת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחלה כתבה. (ל"ת)
    אנונימי 24/07/2013 09:26
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.