הקסם של ברננקי: הסיבה לשינויים בשוק
מעולם לא היה נגיד עם כזה כוח במילותיו כמו הנוכחי. בשבוע שעבר, כפי שעשה כבר פעמים אינספור במהלך כהונתו, שינה ברננקי במו פיו, שוב, כבמטה קסם, את הכיוון של השוק. האפקט העיקרי בא לידי ביטוי דווקא במסחר בדולר - תוך כמה שעות זינק האירו-דולר כ-500 פיפס מעלה (3.4%), וזאת לאחר שכבר היה על סף קריסה. גם המניות קיבלו דחיפה מעלה והן כבר בשיא חדש.
אז מה היה כה דרמטי בדבריו של ברננקי? מתברר כי החודש האחרון (יוני), שהתאפיין בהתחזקות משמעותית של הדולר ותיקון עמוק יחסית במדדים, לא היה אלא "אי הבנה" אחת גדולה, פרשנות לא נכונה של השוק לגבי כוונותיו של הפד. ברביעי שעבר, במקביל לנאומו של יו"ר הפד, פורסמו גם הפרוטוקולים מישיבת הבנק האחרונה, השופכים אור על המטרה מאחורי דבריו של ברננקי, והדגשים החשובים שיש לשים אליהם לב.
באותה ישיבת בנק אחרונה בסופה הצהירו כי הבנק יתחיל בצמצום רכישות האג"ח בסוף השנה או תחילת 2014 אם הנתונים הכלכליים יאפשרו זאת, חברי הנהלת הבנק הביעו בדיון חשש כי "הצהרה בדבר הכוונות להאט את קצב רכישת האג"ח... תובן שלא כהלכה כמאותתת על הכוונה לסיים את המדיניות המרחיבה". ואמנם, ירידות השערים והתגובה של השוק בעקבות אותה ישיבת ריבית מלמדות, שהשוק אכן פירש את הדברים כתזוזה של הבנק לעבר מדיניות מצמצמת.
ברננקי רצה להזים את התפישה השגויה הזו ולהבהיר שתי נקודות עיקריות - ראשית, לחדד את ההבדל בין "צמצום" (tapering) לבין "הידוק" (tightening), ולהבהיר שצפוי ככל הנראה פרק זמן ממושך בין סיום ההרחבה הכמותית לבין העלאת הריבית במשק. שנית, להבהיר כי כל שינוי בהרחבה הכמותית מותנה באופן הדוק בהערכות הכלכליות, וכי היעדים שהוצבו בתחילה - 6.5% אבטלה ו-2.5% אינפלציה - אינם יעדי סיום אלא רף תחתון לכל בחינה מחודשת של המדיניות.
התגובה העזה שראינו בעקבות נאום ברננקי, מלמדת שהשוק אכן מבצע כעת הערכה מחדש באשר לציפיות מהבנק המרכזי. צריך להוריד את הכובע בפני ברננקי, שהשיג את כל מה שרצה - עליית המניות, ירידת הדולר, ועליית אג"ח מדינה ל-10 שנים. מי שנפגע בצורה המובהקת ביותר הוא הדולר, שכבר הציג סימנים של מפנה שורי. כעת, כשהריבית על הדולר צפויה להישאר אפסית בעתיד הנראה לעין וכלל לא נשקלות העלאות ריבית, הדולר שוב מוצא עצמו כנכס חסר תשואה בתקופה בה כולם תרים בחירוף נפש אחר זו האחרונה.
הדבר בא לידי ביטוי בחזרת הקורלציה ההפוכה בין המניות והנכסים המסוכנים בכלל לבין הדולר. בתקופה האחרונה, על רקע השיפור בכלכלת ארצות הברית והציפיות להקשחת המדיניות המוניטרית בארה"ב, ראינו את הדולר מתחזק במקביל לעליית המניות מעצם היותו נכס שתשואתו צפויה לעלות. כעת, כשזה ירד מהפרק, הדולר שוב נמצא בתחתית סקאלת התשואה ועל כן עליות השערים האחרונות שראינו באו במקביל להיחלשותו של הדולר.
- 2.מארק 16/07/2013 14:09הגב לתגובה זועד כמה המצב בשווקים הוא שיקרי, השוק מחפש בצורה נואשת במה להאחז והוא מצא את זה בכל פיפס שיוצא לברננקי מהפה, הרי מצב הכלכלה לא באמת משתפר, האטה בסין ובמדינות המתפתחות, משבר עצום באירופה והפיננסיירים בכל העולם פשוט לא מוכנים עדיין לסיים את החגיגה, אולי בגלל שאין להם למי לשחרר סחורה כי רוב הציבור הפעם נשאר בחוץ ולא קנה את הלוקש הזה
- 1.שם המשחק- עמימות (ל"ת)אנונימי 16/07/2013 11:13הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.