למה מניות פורד וטויוטה זזות בכיוון הפוך?

יוחאי שויגר, אנליסט בכיר ב-FXCM ישראל, מתייחס להתערבותה של יפן בשוק המט"ח, אשר מעניקה יתרון תחרותי ליצואניות היפניות. השוואה בין מניית פורד למניית טויוטה ממחישה את ההשפעה
יוחאי שויגר |

בטוריי הקודמים עסקתי באופן נרחב במה שקרוי "מלחמת המטבעות", שחרף כל ההכחשות מצד קודקודי הכלכלה העולמית, מתנהלת בימים אלה במלוא העוצמה ובחזיתות רבות. מי שנטלה את המושכות בגזרה הזאת היא ממשלת יפן החדשה, שהצהירה בריש גלי שבכוונתה להחליש באופן יזום את הין באמצעות הרחבה כמותית ומכירה של המטבע המקומי.

המטרה ברורה - ין חלש יסייע ליצואנים היפנים שמצויים בקשיים, לאחר שיפן נקלעה באחרונה לגירעון מסחרי לא אופייני. הממשלה עוד לא פתחה את הברז, אבל השוק כבר עושה עבורה את העבודה. מאז נובמבר, לאחר שצנח לשפל של כל הזמנים למול הדולר, הין נחלש כנגד המטבע האמריקני בשיעור של למעלה מ-18%, כאשר הצמד נסחר כעת מעל 94 ין לדולר.

המהלך המתוכנן של היפנים, שכולל לא רק הרחבה כמותית אלא גם חבילת תמריצים לכלכלה המקומית, הוביל לראלי מסחרר גם בשוק המניות היפני, אשר הגיב בחיוב למדיניות החדשה. מדד הניקיי זינק באותה תקופה ב-25%, לשיא של שנתיים. גם המשקיעים המקומיים, כך נראה, מאמינים כי המהלך להחלשת הין יסייע לחברות היפניות מבוססות ייצוא.

את המפנה הזה ביחסי הכוחות בשוק המט"ח ניתן לראות ברזולוציה יותר ממוקדת בתנועת המניות של שתי יצואניות מרכזיות מתחום הרכב, פורד וטויוטה. בסופו של דבר, ין זול מעניק יתרון תחרותי ליצואניות היפניות לעומת היצואניות האמריקניות. מדובר בשתי יצרניות רכב שבתנאים שווים אמורות לנוע פחות או יותר באותו כיוון, בהתאם למצב הגלובלי של תעשיית הרכב (שנפגעה קשות בעקבות המשבר העולמי).

אולם, באחרונה אנחנו עדים לשבירה חדה בקורלציה בין שתי המניות. בעוד המניה של פורד צנחה יותר מ-10% מרמות השיא האחרונות, המניה של טויוטה נעה בכיוון ההפוך והתחזקה באותו פרק זמן בשיעור של 15%, בניגוד לקורלציה הבסיסית שהתקיימה בין שתי המניות בשנים האחרונות. מה גרם לפיצול הזה? ובכן, כנראה שהתשובה טמונה בשוק המט"ח ובשער החליפין של הדולר-ין.

התיסוף החד בערכו של הדולר מול הין משנה את המאזן התחרותי בין שתי היצרניות. הרכבים של פורד מתייקרים, ואילו הרכבים של טויוטה נהיים זולים יותר, הן בשוק העולמי והן בשוק האמריקני. היתרון התחרותי החדש הזה של טויוטה לעומת פורד, הנובע מהמדיניות החדשה של ממשלת יפן, משתקף היטב ביחסים בין המניות.

מעניין לציין שהפיצול החד התרחש רק לאחר שהדולר-ין חצה מעל 90, מה שכנראה סימן לשווקים כי המהלך היפני צובר תאוצה. אגב, השפעה דומה, רק הפוכה, ראינו כאשר הבנק הפדרלי של ארצות הברית החל ליישם מדיניות של הרחבה כמותית בעקבות המשבר הפיננסי. אחד מהתוצרים הבולטים של מדיניות זו היה פיחות דרמטי של הדולר, פיחות שסייע לאושש במידת מה את היצוא האמריקני והתבטא בין היתר גם בהתאוששות של מנייתה של פורד.

לאור העובדה כי אנחנו ככל הנראה רק בראשיתו של המהלך להחלשת הין מול הדולר (מדברים על שער חליפין של 110 כיעד ראשון), המניה של פורד נמצאת בסיכון גבוה, ואילו המניה של טויוטה נמצאת בעמדת תנופה. הקורלציה המסתמנת הזו בין המניות של יצרניות הרכב לבין שוק המט"ח, עשויה כמו כן להוות בסיס לעסקת גידור. כלומר, מי שמחזיק בתיק ההשקעות שלו במניות של פורד, יכול לסחור לונג על הדולר-ין במטרה לגדר סיכונים ולהגן על השקעתו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.