ועדה מוניטארית בינ"ל, עכשיו זה נחוץ מאי פעם
לאחרונה מעגנים בנקים מרכזיים מדיניות מרחיבה יוצאת דופן באמצעות קביעת יעדים שאפתניים, עם סיכוי נמוך (על פניו) כי יושגו בתקופה הנראית לעין. ועדה מוניטארית בינ"ל, שתגדיר חוקי משחק ברורים ותבחן את יכולתו של כל בנק מרכזי בודד לנהל מדיניות עצמאית, יכולה להיות אחת הבשורות החשובות של השנתיים-שלוש הבאות.
להלן שתי דוגמאות
הבנק המרכזי של ארה"ב הודיע לפני חודשיים, כי הריבית במדינה תוסיף לנוע בטווח של 0%-0.125% - רמתה מאז דצמבר 2008, כל עוד שיעור הבלתי מועסקים גבוה מ-6.5%. שיעור הבלתי מועסקים עמד בפעם האחרונה על 6.5% לפני ארבע שנים ושלושה חודשים. מאז, נסקה רמתה ל-10.1% ואף כי ירדה לאחרונה עד 7.9%, עדיין רחוקה מהיעד. זאת ועוד, ככל שהכלכלה תתאושש והלך הרוח ישתפר, ימהרו אנשים רבים יותר לשוב למעגל מחפשי העבודה, אך המעסיקים לא ימהרו לשכור אותם. לכן, שיעור הבלתי מועסקים עוד יעלה בטרם ירד.
הבנק המרכזי של יפן הודיע על הקפצת יעד האינפלציה, במונחי עלייה במדד המחירים לצרכן משנה לשנה מרמה של 1% ל-2%. בד בבד הושקה תכנית רכישת ני"ע לא מוגבלת בזמן, בדומה לארה"ב. בטור קודם ציינתי כי ב-12 החודשים האחרונים ירד מדד המחירים לצרכן ביפן 0.2%, ובשנתיים האחרונות לא היה שיעורו המתגלגל (12 חודשים אחורנית) אף פעם מעל 0.5%.
בנק ישראל, מצידו, לא הכריז מהו שער השקל כנגד הדולר, או סל מטבעות, עליו יגן דרך רכישה בלתי מוגבלת של מטבע חוץ, אך הבהיר כי הדבר בר ביצוע ואינו מוגבל, בכפוף לשיקולי עלות - תועלת. רמזים שפיזר לאחרונה הראו כי לא יהסס לשוב ולעשות שימוש בדרך פעולה זו.
לבנקים המרכזיים מרחב תמרון מצומצם, לאחר שכלי המדיניות המסורתי שלהם, הריבית, מיצה עצמו ברוב המקומות. כמובן, הם צריכים להראות מחויבות לתמוך בפעילות הכלכלית בשטחם, אך עלול להיות לכך מחיר - ככל שהזמן יעבור והיעדים לא יושגו - תישחק אמינותם, הממשלות תותרנה אותם לבד על המגרש ופתרון בעיה אחת יוליך לבעיה אחרת - נזילות עודפת וקפיצה באינפלציה. כמו כן, בצוק העיתים דומה כי כל אחד מהם עושה לביתו, וברמה הגלובאלית המדיניות שלהם מתנגשת ומתנהלת מלחמת מטבעות הצהרתית ומעשית.
להערכתי, המאבק בהאטה הכלכלית העולמית בשל לעבור שלב: עד כה חיפו הבנקים המרכזיים על המדיניות המהוססת והאיטית של ממשלותיהם, כל אחד במדינתו. כעת על המוסדות הראשיים בהם לגבש מדיניות מתואמת, כזו שתתחשב בהשלכות של כל אחד מהם על הכלכלות במדינות אחרות. בסופו של דבר, בעידן הגלובליזציה מתברר שוב ושוב כי אנו כפר גדול אחד - לטוב ולרע.
פרט לצורך המהותי, היום זו נקודת זמן נוחה לכך, הודות לדמיון ביעדי האינפלציה במדינות השונות (2% בארה"ב, במדינות גוש האירו ולאחרונה כאמור גם ביפן), בשיעורי הריביות ובקצבי האינפלציה הבסיסית (מדדי המחירים לצרכן ללא מזון ואנרגיה, המודדים את האינפלציה הבסיסית, עלו 1.9% בארה"ב, 1.6% באיחוד האירופי ו-1.5% בממוצע בכל ארצות OECD ב-12 החודשים האחרונים).
אם לא תנוצל ההזדמנות, אולי ישכילו חלק מהבנקים המרכזיים להגדיל את חלקם בעוגה, אך העוגה עצמה עלולה להצטמצם. תרחיש כזה הוא כנראה אחת הסיבות לכך שהתכנסות המנהיגים הכלכליים של 20 הכלכלות הגדולות בעולם (G20) תדון, בין השאר, בפיחות החד האחרון בשער הין, שהיה תולדה של מהלכים משולבים של הרשויות ביפן.
ועדה מוניטארית בינ"ל, כאמור, תגדיר חוקי משחק ברורים ותציע מגבלות על יכולתו של כל בנק מרכזי בודד לנהל מדיניות עצמאית של מלווה של הרגע האחרון (Lender of Last Resort) - צריכה ויכולה להיות אחת הבשורות החשובות של השנתיים-שלוש הבאות.
לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה
- 1.אנליסט 13/02/2013 12:41הגב לתגובה זורכישת הדולרים עלו לקופת האוצר כ16 מליארד ש"ח עד כה ועולים בכל שנה עוד כמה מליארדים נוספים . לא מובן למה באוצר לא אומרים את האמת שעלויות אלו עשו את הבור הענק . נחמד לדבר על תשלומים לחרדים ועוד דברים פופולריים הבעיה היא שמדובר במאות מליונים ולא בעשרות מליארדים . בנק ישראל גרם וגורם נזק בעשרות מליארדים ואין פוצה פה . עצוב .
- רונן מנחם 13/02/2013 12:56הגב לתגובה זושלום. להערכתי, רכישות הדולים נעשו לתכלית של מניעת לחצי דפלציה וסיוע לייצוא. בכלכלה אין וקום וברוב המקרים פתרון בעיה אחת יבוא על חשבון נושא אחר. זה עניין של יכולות מוגבלות, תעדוף ומינון ולא תמיד כל הפרמטרים הנחוצים לקבלת ההחלטה ברורים. בברכה, רונן.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.