כדאיות ההחלפה: סדרות האג"ח של אפריקה ישראל
אפריקה ישראל הינה חברת החזקות. עיקר פעילותה בתחום הנדל"ן ברוסיה, מזרח אירופה וישראל. החברה נמצאת לקראת סיום תהליך המימוש של החזקותיה בארה"ב, שהסבו לה (ולבנקים המלווים) הפסדים כבדים והזרמת התמורה לחברת האם בישראל.
החברה, מבקשת כעת ממחזיקי האג"ח שלה לפצל את הסדרה הנוכחית לסדרה חדשה. היא היתה הראשונה להשלים לפני כשלוש שנים את הסדר החוב הגדול והמהותי ביותר בשוק ההון הישראלי. במסגרת ההסדר בעל השליטה התחייב להזרים הון בהיקף של כ-750 מיליון ש', חלק מהחוב הומר למזומן ולמניות סחירות של אפריקה וחברות הבת שלה ושאר החוב הומר לסדרה קצרה (שנפרעה בינתיים במלואה) ולסדרה ארוכה שנפרסה על פני 16 שנה עם מנגנון של ריבית שעולה לאורך חיי האגרת (מ-6% כיום ועד 10.75% לקראת הסוף), ומגובה בשעבוד חלקי על מניות אפי פיתוח ואפריקה נכסים.
הסדר זה הניח את היסודות למרבית הסדרי החוב שבאו אחריו, בדמות הזרמת הון מהותית של בעל השליטה בתמורה לשמירה על השליטה, המרה של חלק מהחוב למניות, תמורה דיפרנציאלית למחזיקים בהתאם למח"מ האגרת, מתן בטחונות למחזיקי האג"ח, מנגנון ריבית מדורג ועוד...
כשנשאל הנרי קיסינג'ר, שר החוץ האמריקני לשעבר, על זיכרונותיו מפגישתו ההיסטורית בשנות השבעים עם שר החוץ הסיני, ענה שנחקק בזיכרונו דבר אחד. כששאל את שר החוץ הסיני מה דעתו על המהפכה הצרפתית (שארעה בשנת 1789), הסיני ענה: " עדיין מוקדם מדי לקבוע...". אז עדיין מוקדם לקבוע אם נקבל את כל הכסף של האגרת שאמורה להפרע במלואה רק בשנת 2025. אולם על רקע ההתנהלות של בעלי דלק נדלן, סקיילקס, סאני, אמפל אמריקן ולצערנו עוד רבים אחרים, ניתן לציין את אפריקה ובעל השליטה בה לחיוב.
אז מה יש בחברה?
מאז הסדר החוב מימשה החברה מספר נכסים עיקריים כולל החזקותיה בכביש חוצה ישראל ורוב נכסיה בארה"ב והתמקדה בהגדלת הנזילות שלה ובפיתוח הנכסים בישראל ורוסיה, שם פתחה בשנה שעברה (לאחר עיכובים רבים) את הנכס העיקרי שלה - קניון אפימול מוסקבה. ערכו נאמד כיום בכ-1.1 מיליארד דולר.
אם נבחן את מאזן הסולו של החברה נגלה כי לחברה חוב של 4.2 מיליארד ש', כ-3.7 מיליארד ש' ממנו לבעלי האג"ח והשאר לבנקים. מנגד, לחברה מזומנים (לאחר הנפקת הזכויות בחודש מאי) והשקעות ז"ק בהיקף של כמיליארד ש'. מניות בחברות סחירות בשווי נוכחי של כ-2.5 מיליארד ש' ונכסים לא סחירים אחרים בשווי של כ-0.8 מיליארד ש'. כלומר, אם נסכם, לחברה חוב של כ-4.2 מיליארד ומולו נכסים, שרובם סחירים, בהיקף של כ-4.4 מיליארד ש'. זאת כאשר החברות הסחירות נסחרות עמוק נסחרות עשרות אחוזים מתחת להון העצמי שלהן.
לפיכך, לחברה שנהנית מקופת מזומנים גדולה, קיים אינטרס להקדים חלק מתשלומי החוב משתי סיבות:
- החברה משלמת על החוב ריבית צמודה למדד של 6%, בעוד על המזומן בקופתה היא מקבלת תשואה נמוכה בהרבה, כך שפדיון מוקדם יחסוך לחברה הוצאות מימון בהיקף עשרות מיליוני שקלים.
- מנגנון הסדר החוב מקפיץ את הריבית מרמה של 6% כיום עד לרמה של 10.75% לקראת סוף חיי האגרת. לחברה כדאי מאד להחליף את החוב הנוכחי בחוב שמשלם ריבית נמוכה יותר. לשם קבלת קנה מידה, כל אחוז ריבית על חוב של ארבעה מיליארד מסתכם בכ-40 מיליון ש' בשנה.
החלפה?
על רקע זה החברה מציעה כעת להמיר חלק מסדרה כ"ו, בסדרה חדשה שתשלם מיידית את שני תשלומי הקרן הקרובים שמתוכננים ל-2013 ו-2014 וכן כ-28% מהתשלום של 2015 (המסתכמים בכ-18% מסך קרן האג"ח). שאר לוח הסילוקין נותר דומה לסדרה כ"ו. תמורת הסכמת המשקיעים לקבע את הריבית ברמה של 6.5%. השעבודים הקיימים לטובת מחזיקי אג"ח כ"ו יתחלקו באופן יחסי בין הסדרות, כך שעניין זה אינו צפוי להשפיע על כדאיות ההחלפה.
כדי לקבוע כדאיות ההחלפה חובה לבחון את נכס הבסיס. אפריקה כ"ו נסחרת כיום לפי במחיר של 87 אגורות, המהווה כ-81% ממחיר הפארי של האגרת. נתונים אלו גוזרים לסדרה כ"ו מח"מ של 4.9 ותשואה של 12%. במקרה של החלפה לסדרה כ"ז מקבלים מיידית בפארי 18% מסך הקרן, ולכן במחיר הנוכחי של סדרה כ"ו, היתרה שלא נפרעה בסדרה החדשה, שהמח"מ שלה לאחר הפרעון המיידי יהיה כ-5.7, צריכה להיסחר בתשואה של כ-11.5% על מנת שתהיה אדישות להחלפה בין הסדרות.
בהנחה שהסדרה החדשה תיסחר באותה תשואה כמו כ"ו, יירשם הפסד זמני של 2% ביחס למחיר הנוכחי של סדרה כ"ו. מיסוי של כ-18% מסך הע"נ, בשיעור מס של 25% על רווח של כ-20% עד 40% שיירשם בעת פדיון בפארי לאחר הצמדה למדד אמור לגרוע מהתמורה כ-1% עד 2%.
להערכתנו, סביר להניח כי לאחר הפדיון המוקדם, הסדרה החדשה תיסחר במחיר נמוך מסדרה כ"ו. לכן שווי החבילה (מזומן + סדרה חדשה) יהיה דומה למדי לשווי של סדרה כ"ו, בסטייה של 2-3 אגורות לכל כיוון. על רקע העובדה שאין עדיפות ברורה מבחינת השווי הצפוי של כל אחת מהחלופות, למשקיעים אשר מאמינים בעמידותה של החברה מסתמן כי קיימת עדיפות קלה להחזקה בסדרה כ"ו, שכן היא מציעה תשלומי ריבית גבוהים יותר וחוסכת את הצורך בהקדמתם של תשלומי מס ועמלות לבנקים (במקרה של משקיעים פרטיים).
- 15.משקיע מאוכזב 17/06/2012 23:30הגב לתגובה זובדיבורים הם אלופים........ כשהייתי לקוח כמה שנים היו רק הפסדים!!! חברה גרועה
- צודק (ל"ת)חיים 18/06/2012 00:13הגב לתגובה זו
- 14.האם השעבודים ממשתנים? (ל"ת)זיו 17/06/2012 19:25הגב לתגובה זו
- 13.r 17/06/2012 16:58הגב לתגובה זוא. העתק מכתבתו של מיכה צ'רניאק מיום ה' בביזפורטל. ב. מה רע לקבל 18% כעת לפי פארי בהנחה שהסדרות תהיינה דומות (לגבי המס עם מה שקרה השנה יש לרבים מגן מס כך שממילא לא ישלמו) ג. הנחה שלי שבפירעון של 750 מיליון כשהבטוחות נשמרות מחיר האג"ח יעלה.
- 12.עדו 17/06/2012 16:41הגב לתגובה זוהמאמר מנתח מצב, אבל לא מתייחס לשימוש אפשרי בכסף שיתקבל (בעיקר בשוק יורד ושכנראה עוד לא ראה תחתית) מחזיק 10000 אגח כו יקבל כ 8850 אגח כ"ז ו 1940 שקל (לפני מס) בכסף זה אפשר להגדיל אחזקה בכו/כז (ב 2200 יחידות כ"ו ויותר כ"ז) כך שבפועל אפשר להגדיל את האחזקה באג"ח אפריקה ב 10% ללא עלות, מה שיתן פצוי מלא על הירידה בריבית ותשלום המס ורובנו גם יכוללים בתקופה זו להמנע מתשלום מס (לקזז הפסדים אחרים) כל זה בהנחה שאנכנו מתכוונים להחזיק באפריקה עד לפדיון
- 11.מעניין באמת בכמה תיסחר הסגרה החדשה (ל"ת)ראובן 17/06/2012 16:00הגב לתגובה זו
- 10.ניתוח רציני ומעמיק (ל"ת)אורן 17/06/2012 15:30הגב לתגובה זו
- 9.כלכלן 17/06/2012 12:59הגב לתגובה זוההקדמה היא מינורית ותחוייב גם במס. המחזיקים ב-כ"ו נהנים מריבית שהולכת ועולה! אם לבייב מעוניין (וכדאי לו) להשתמש ביתרת המזומנים שלו כדי להקטין עלויות מימון - שכבודו יבצע פרעון מוקדם באיזה סכום שיחפוץ כמובן בשער הפארי וכך גם ינהג בעתיד לכשיצטברו אצלו עודפי מזומנים. מי שמנסה להשוות את שתי סדרות החוב צריך שיהיה לו ידע איך לעשות זאת! לא קראתי ניתוח שהצביע על כך והראיה שהמוסדיים דרשו מלבייב שיגדיל את הריבית על כ"ז והוא הגדיל מיידיצ ל-6.5% . כך לא עושים חישוב וזה לא שוק!
- DIDI 17/06/2012 16:14הגב לתגובה זואם לא מבינים לא חייבים להראות את זה.
- 8.לא צריך להחזיק בשום דבר שקשור לקבוצה הזאת (ל"ת)בני 17/06/2012 12:55הגב לתגובה זו
- 7.אא 17/06/2012 12:23הגב לתגובה זולהחליף כמובן, חוב יורד ערך חברה עולה, ערך אגח עולה
- 6.אלון 17/06/2012 12:14הגב לתגובה זולקחת את הכסף עכשיו, עדיף ציפור אחת ביד...
- מבין 17/06/2012 19:26הגב לתגובה זוהנימוק שלך אינו ענייני. מצטער !
- 5.א 17/06/2012 12:05הגב לתגובה זוממה שמשתמע כ"ו נראית לי יותר טובה
- 4.מדובר בשני תותחי על! צריך להיות להם טור קבוע! (ל"ת)א 17/06/2012 11:42הגב לתגובה זו
- 3.לא פשוט. (ל"ת)מוטי 17/06/2012 11:41הגב לתגובה זו
- 2.צהובון 17/06/2012 11:24הגב לתגובה זוישר כח על מאמרים מקצועים.נמאס מהסיפרי סבתא
- 1.קניתם לכם קורא קבוע- כל הכבוד!! (ל"ת)עומרי 17/06/2012 11:15הגב לתגובה זו

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 1.48%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- השקל מתחזק ברקע חזרת החטופים והרגיעה בוול סטריט
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.