משלוש יוצאת אחת: עד כמה כדאי להשקיע באג"ח ממשלתיות
המגמה החיובית בשוקי המניות והאג"ח בעולם מתחילת 2012 נובעת בעיקר כתוצאה מהמשך התאוששות המשק האמריקני, וכן בשל הסדר החוב עם יוון. בנוסף על-כך גורמת הריבית הנמוכה השוררת בעולם לירידה חדה במפלס חששות המשקיעים, ובמקביל להגדלת הסיכון על-ידי השקעה בשוק המניות בארה"ב ובשווקים המתעוררים.
בעוד שבשוקי העולם אנו עדים לאווירה חיובית ואופטימית, מן הראוי לבדוק את המתרחש באג"ח הממשלתיות והקונצרניות מתחילת שנת 2012, ולשם הפרספיקטיבה אף במהלך שנת 2011:
ממשלתי קבוע +5 שנים : האינפלציה הסתכמה בשנת 2011 ב-2.2% בלבד, והובילה את נגיד בנק ישראל להוריד את הריבית במשק לרמה של 2.5%. העלייה בציפיות האינפלציה לשנה הקרובה (2.9%) והשיפור בכלכלה האמריקנית, מרמזות מחד על אפשרות לעליית הריבית במשק בשנה הקרובה, וההאטה המורגשת במשק הישראלי. מאידך, כן העלייה הצפויה באבטלה במשק (הנמצאת בשפל של 5.8%) עשויה לגרום לנגיד להותיר את הריבית על כנה. כתוצאה מכל זאת אנו רואים ירידה בביקוש לאג"ח ממשלתיות שקליות ארוכות. מתחילת השנה הן ירדו ב-0.7%. לאחר שהתשואה על אג"ח אלו ירדה בינואר לרמה של 4.15%, היא עלתה בחודשיים האחרונים ועומדת כעת על 4.69%.
ממשלתי מדד 5-10 שנים : העלייה בציפיות האינפלציוניות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך גרמה למשקיעים להעדיף את אג"ח הממשלתיות הצמודות על אג"ח הממשלתיות השקליות. כך הניב המדד תשואה של קרוב ל-1% מתחילת 2012. כיום, התשואה לפדיון עומדת על 1.73% בלבד.
מדד תל בונד שקלי : ההאטה באינפלציה במשק בשנת 2011 שלוותה בהפחתת הריבית במשק חיזקה מאוד את האפיק השקלי (תשואה של 5.04% בשנת 2011) . כך ירדה התשואה לפדיון ברוטו מ-5.6% בתחילת שנת 2011 אל מתחת ל-5% (4.97%) בינואר השנה. עליית הציפיות לאינפלציה מתחילת השנה הובילה לעלייה בתשואות המדד לרמה של 5.23% כיום. המרווח בין תשואת המדד לתשואת ממשלתית במח"מ דומה התייצב מתחילת 2012 ועומד כעת על 1.73%.
מדד התל בונד 60 : מבין המדדים שבחנתי מדד זה הוא היחיד שהציג תשואה שלילית בשנת 2011. הרגיעה בשווקים בעולם, התחזקות הציפיות האינפלציוניות והריבית הנמוכה, תמכו בעליות שערים חדות במדד מתחילת השנה (2.58%). התשואה לפדיון ברוטו של המדד עלתה במהלך שנת 2011 ב-1.49% והגיעה ל-4.1% בסוף 2011. עליות השערים במדד מתחילת השנה הורידו את התשואה לפדיון לרמה של 3.33% כיום.
דעה אישית, מסקנות וסיכום
איזו השקעה אינה מומלצת, איזו השקעה נראית מעניינת ואיזו השקעה היא הכדאית ביותר? אני סבור כי השקעה באגרות-חוב ממשלתיות ארוכות אינה כדאית ואף עלולה לגרום להפסדי הון בחודשים הקרובים, עקב הסיבות הבאות:
- ההאטה במשק הישראלי מורגשת בהחלט והדבר ניכר היטב בירידה משמעותית בהכנסות ממסים בפברואר 2012 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כתוצאה מכך צפוי נגיד בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה בחודשים הקרובים.
- הירידה המשמעותית בהכנסות ממיסים עלולה לגרום לכך שהממשלה תחרוג באופן משמעותי מיעד הגרעון לשנת 2012 (2%). בכדי לממן את הגירעון צפויה המדינה להגדיל את הגיוסים באג"ח הממשלתיות.
- מנגד, ממשיך המשק האמריקני לשעוט קדימה - דבר שמביא לעלייה בתשואת האג"ח ל-10 שנים הנסחרות כיום בתשואה של 2.272%.
השקעה במדדי התל-בונד הקיימים נראית מעניינת יותר, אם כי לא באופן אבסולוטי. החלטת הבורסה על השקת שלושה מדדי תל בונד חדשים (תל בונד צמודות, תל בונד צמודות יתר ותל בונד צמודות בנקים) עשויה להיטיב עם מדדי התל בונד הקיימים ולהגדיל את הסחירות בהם. כמו-כן נהנים מדדי התל בונד מרגיעה בשווקים וריבית נמוכה אשר מסיטה כספים מהקרנות הכספיות לאג"ח הקונצרניות.
דעתי כי השוק המעניין ביותר כעת בבורסה בת"א הוא שוק אג"ח הקונצרניות של חברות איכותיות שאינן כלולות במדד התל בונד (בדירוג A ומטה וכן חברות שאינן מדורגות).
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 2.האחד 20/03/2012 12:31הגב לתגובה זויש תחושה של אופוריה בשווקים, ולדעתי היתרון של אגח ממשלתיות לא צמודות היא שהן משמשות גם כמעין תעודת שורט על השווקים, וכך כפי שהיה ב-2008 במקרה של קריסה ו/או משבר וכניסה למיתון אז האינפלציה יורדת והאגח הממשלתי הלא צמוד מזנק כי הוא נחשב אפיק בטוח (יחסית), ואם לא קורה כלום אז מסתפקים בקופון של 4.5-5% לשנה, בסך הכל עיסקה לא כל כך רעה לחלק הסולידי של התיק. כשהיה המשבר ב-2008 אני מיד קניתי אגח ממשלתיות שנתנו לי תשואה של כ-10% תוך פרק זמן של כ-3 חודשים, ואז מכרתי אותן וקניתי מניות, זאת היתה עיסקה מאד כדאית.
- שי בו 06/05/2012 21:20הגב לתגובה זוכשתשואת האג" חים עולה אני קונה ומוריד מהמניות ,ולהיפך כשתשואת האג" חים יורדת מקטין חשיפה ומגדיל במניות
- א.מ 21/03/2012 17:04הגב לתגובה זוהן עושות את שלהן
- 1.GOE 20/03/2012 08:52הגב לתגובה זואג' ח . התשואה של הריבית מגיעה ל 6.5 אחוז בשנה . וכן השיפור בארה' ב תורם לעלייה הדרגתית גם בשערי האגח . * לא ממליץ רק דעתי *
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
