אלטרנטיבה ראויה להשקעה בתקופה של ירידה בתשואות אג"ח

התשואות במדדי אג"ח הממשלתיות והקונצרניות במגמת ירידה? להלן אלטרנטיבת השקעה ראויה
סיון ליימן | (6)

שנת 2011 שהסתיימה זה מכבר עמדה בסימן משבר החובות באירופה וגרמה לציבור המשקיעים לברוח משוק המניות ומשוק אג"ח הקונצרניות. המשקיעים חיפשו מקלט ומצאו אותו באג"ח הממשלתיות ובקרנות הכספיות.

נכון לרגע זה, ינואר 2012 החל ברגל ימין. מדדי המניות ומדדי אג"ח הממשלתיים והקונצרניים עולים על רקע נתונים חיוביים מהמשק האמריקני והצלחה בהנפקת אג"ח של ספרד ואיטליה. הורדת הדירוג לצרפת ביום שישי האחרון ע"י חברת S&P מ-AAA ל-AA+ אמנם החזירה את החשש לשווקים, אולם צרפת גייסה אמש בהצלחה 8.6 מיליארד אירו והתשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה ל-3.03%, ובכך שבה הרגיעה לבורסות העולם.

זה הזמן לבחון את המגמות העיקריות שהשפיעו על שהתרחש באג"ח הממשלתיות והקונצרניות במהלך 2011 ומתחילת 2012:

ממשלתי קבוע 5+ שנים: משבר החובות באירופה, החשש מפני חזרת כלכלת ארה"ב למיתון והמחאה החברתית הובילו בשנת 2011 להאטה באינפלציה במשק שהסתכמה ב-2.2% בלבד לעומת 2.7% בשנת 2010. בכדי למנוע אפשרות של גלישת המשק הישראלי למיתון, הוריד נגיד בנק ישראל את הריבית במשק מרמה של 3.5% לרמה של 2.75%. כל אלה הובילו לביקושים גדולים לאג"ח השקליות הארוכות והן הניבו תשואה פנטסטית של 7.55% בשנת 2011. מגמה זו של עליות באג"ח הממשלתיות השקליות הארוכות נמשכת גם מתחילת 2012 ונובעת מצפי להמשך הורדת הריבית במשק בחודשים הקרובים. העליות באג"ח אלה הובילו לירידה חדה בתשואתן מ-5.5% בתחילת 2011 ל-4.15% בלבד כיום.

ממשלתי מדד 5-10 שנים: בדומה לאג"ח הממשלתיות השקליות הארוכות נהנו אג"ח אלה מהורדת ריבית בנק ישראל ובשל כך הניבו תשואה מכובדת של 4.85% בשנת 2011 ותשואה של 1.01% מתחילת 2012. התשואה לפדיון ברוטו של אג"ח הממשלתיות הצמודות הארוכות ירדה אף היא מרמה של 2.25% בתחילת 2011 ל-1.70% בלבד כיום.

מדד תל בונד שקלי: ההאטה באינפלציה במשק בשנת 2011 כמו גם הפחתת הריבית במשק, גרמו לנהירת המשקיעים לאפיק השקלי. כך הניב המדד תשואה של 5.04% בשנת 2011 ועוד אחוז נוסף מתחילת השנה. התשואה לפדיון ברוטו רשמה ירידה מ-5.60% בתחילת 2011 ל-4.97% כיום. המרווח בין תשואת המדד לתשואת ממשלתית במח"מ דומה אשר עמד בתחילת 2011 על 1.4%, גדל לרמה של 2.13% בחודש שעבר ומאז הספיק לרדת לרמה של 1.78% כיום.

מדד התל בונד 60: בשונה מהמדדים הקודמים שציינתי, השיל מדד זה מערכו 0.3% בשנת 2011, עת הוא מושפע לשלילה מפדיונות ענק של כ-20 מיליארד שקלים בקרנות אג"ח קונצרניות, המלווים בחשש מיכולת החזר החוב של החברות. הגורם שוויסת את הירידות במדד התל בונד הינו הגופים המוסדיים בשוק שהמשיכו להשקיע במדד. התשואה לפדיון ברוטו של המדד עלתה מ-2.61% בתחילת 2011 ל-4.10% בחודש שעבר, ומאז הספיקה לרדת ל-3.41% כיום. המרווח מממשלתי במח"מ דומה אשר עמד בתחילת 2011 על 1.6% בלבד, עומד כיום על 2.50% לאחר שנשק בחודש שעבר ל-3%.

מסקנות וסיכום:

תהליך הורדת הריבית ודהרת המשקיעים לאג"ח הממשלתיות הארוכות הובילו לעליות שערים נאות ובמקביל לירידה חדה בתשואות אג"ח אלו. ההתאוששות המתמשכת במשק האמריקני עשויה לגרום לעליות התשואות באג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים. כמו כן, צופה בנק ישראל גרעון של למעלה מ-3% מתקציב הממשלה בשנת 2012 (לעומת יעד גירעון של 2% בלבד). על מנת לממן את הגירעון צפויה המדינה להגדיל את הגיוסים באג"ח הממשלתיות. לאור נתונים אלו אני סבור שיש להימנע כעת מהשקעה באג"ח ממשלתיות ארוכות.

בתחילת החודש שעבר המלצתי לנצל את העלייה החדה בתשואה ובמרווח מממשלתי במדד התל בונד 60 ולהגדיל חשיפה למדד. מתחילת השנה ראינו ירידה חדה בתשואה לפדיון ברוטו ובפער מממשלתי במח"מ דומה, דבר שהוביל לעלייה של מעל ל-2% במדד מתחילת השנה. לפיכך אינני ממליץ כעת להגדיל חשיפה למדד התל בונד 60. לעומת זאת, אני שב וחוזר על המלצתי מהשבועות האחרונים להגדיל חשיפה לאג"ח קונצרניות של חברות איכותיות שאינן כלולות במדדי התל בונד (דוגמאות לאג"ח אלו ניתן למצוא במאמרים שפרסמתי בשבועות האחרונים).

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמואל 18/01/2012 16:52
    הגב לתגובה זו
    שלום ,האם ניתן למצוא רשימה של אג" ח עם שעבודים. בתודה מראש
  • 3.
    אילנה 17/01/2012 17:42
    הגב לתגובה זו
    השיגו תשואות מאקסימליות.אתה ממליץ השנה להחזיק ארוכות?המאמר שלך מאוד אקטואלי ותודה.מה לגבי אגחים מוסדות פיננסיים בנקים? להחזיק קרנות?
  • סיון ליימן 17/01/2012 20:32
    הגב לתגובה זו
    ראשית תודה . אני לא ממליץ להחזיק אג" ח ממשלתיות ארוכות כי התשואות נמוכות מדי לטעמי.התשואות באג" ח בנקים וביטוח נמוכות אך מהוות מרכיב חשוב בתיק אג" ח. כמו כן אני ממליץ להחזיק אג" ח קונצרניות של חברות איכותיות שאינן כלולות במדדי התל בונד.
  • 2.
    מה דעתך על אפריקה נכסים אג" ח ה ועל דלתא אגח כ (ל"ת)
    תודה מראש 17/01/2012 14:57
    הגב לתגובה זו
  • סיון לימן 17/01/2012 15:36
    הגב לתגובה זו
    אפריקה נכסים אג" ח ה- החברה הודיעה בחודש שעבר על קנייה של אג" ח א,ג,ד ו-ה בסכום של 100 מיליון ש" ח. כמו כן אג" ח מובטחות בשעבודים ומדורגות Baa1 ע" י מדרוג- לדעתי מומלץ בתשואה נוכחית 9.3% צמוד מדד.על דלתא אג" ח כ המלצתי לפני מספר שבועות.
  • 1.
    ניוטון 17/01/2012 13:07
    הגב לתגובה זו
    אני משקיע כבר שנתיים בנדל" ן בארה" ב דרך גלובל פראגון בטקסס וGSN EQUITIES בניו יורק. היום אג" ח ממשלתי לא צמוד נותן 3% ושם אני מקבל פי 3 בנטו.
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?