קופות גמל מתחת לרדאר: הנה דרך נוספת לנהל חיסכון פנסיוני

אושר טובול סמנכ"ל מסחר מיטב טרייד ני"ע, מציג דרך נוספת לחסוך ולנהל כספיו של העמית מעבר לחיסכון הפנסיוני
אושר טובול | (17)

במהלך שנת 2011, הוכפלו הנכסים של קופות הגמל בניהול אישי (IRA). בתחילת השנה עמדו סך הנכסים בקופות על שווי של 80 מיליון שקל, ונכון לסוף 2011 עומדים הנכסים על 170 מיליון שקל. גיוסים של מעל ל-100% בשנה האחרונה. קופות הגמל בניהול אישי, שחדרו לשוק המקומי ב-2010, עדיין נמצאות מתחת לרדאר של המשקיעים הישראלים, אבל המודעות למוצר נמצאת בעלייה מתמדת.

מהו ה-IRA?

Individual Retirement Account, הינו מכשיר השקעה המאפשר לעמית לנהל את חסכונותיו בעצמו או באמצעות מנהל תיקי השקעות, תוך שמירה על כל הטבות המס של האפיק. ה-IRA מאפשר בחירה של נכסים להשקעה עד לרמת הני"ע הבודד בתיק.

קופות בניהול אישי מיועדות לחוסך בקופת גמל במעמד עצמאי (חשבון שהופקדו בו כספים ע"י החוסך, ללא הפקדות מקבילות של המעסיק, או לאחר ששכיר סיים את עבודתו) אשר כספיו נזילים, ולחוסך בקרן השתלמות, עצמאי או שכיר, בין שכספיו נזילים או לא.

מגבלות השקעה ב-IRA

- הכספים יושקעו רק בני"ע סחירים, בפיקדונות ובקרנות נאמנות.

- הכספים יושקעו בישראל ובמדינת חוץ מאושרת.

- הכספים לא יושקעו במוצרים מובנים.

- הכספים לא יושקעו באופציות, למעט רכישת אופציות מכר בלבד, ששווין לא יעלה על 5% מהשווי של קופת הגמל.

- השקעת כספים בני"ע סחירים של תאגיד לא תעלה על 10% מהשווי המשוערך של קופת הגמל.

יתרונות ה-IRA

- חסכון בעלויות - דמי הניהול הממוצעים בשוק עומדים על 0.5% בשנה. עמלות קניה / מכירה זהות לעמלות המוסדיים (נקבעות במכרזי ברוקראז' של החברה המנהלת).

- אפשרות של החוסך לנהל את מדיניות ההשקעה בחיסכון הפנסיוני שלו בהתאם לאופיו וצרכיו האינדיבידואליים.

- בחירה של ני"ע עד לרמת הני"ע הבודד.

- פטור ממס בניהול תיק השקעות אישי.

אחת הטענות המרכזיות נגד קופות גמל בניהול אישי, הינה אי המודעות למכלול הסיכונים אשר נובעים מחוסר ידע ומקצועיות בניהול תיק השקעות. אנשים לא מודעים לרמות הסיכון ולפיזור נכון של תיק ההשקעות, ובנוסף ידרשו להשקיע זמן בבחירת ההשקעות ובחינה של התיק.

המלצות

ניהול IRA באמצעות תעודות סל - היתרון הגדול הינו פיזור גבוה בתיק ההשקעות וסיכון נמוך יותר באופן משמעותי. שילוב של תעודות סל בעלויות מסחר נמוכות ודמי ניהול נמוכים בתעודות יוזיל משמעותית את עלויות ניהול התיק. בנוסף, תעודת סל מקנה יתרון של נזילות, אין צורך להשקיע זמן רב מידי בבחירת ההשקעות ואין צורך במומחיות יתר.

ניהול תיק סולידי - בקופות הגמל הרגילות דמי הניהול נעים בממוצע בטווח של 1.5%-2%. עמית שמעוניין בתיק סולידי ורוצה להשקיע באג"ח מדינה ובמק"מ, יכול להעביר את הקופה או קרן ההשתלמות לקופה בניהול אישי ולחסוך דמי ניהול של יותר מ-1% בשנה.

קרן השתלמות - עמית שקרן ההשתלמות שלו נזילה ומעוניין למשוך את הכספים לניהול אישי, יכול להעביר את הקופה ל-IRA, ולשמור על כל הטבות המס בקופה. ז"א כל הרווחים שלו פטורים ממס להבדיל מתיק השקעות אישי שהרווחים בו חייבים במס.

ניצול הטבות מס - עמית שמנהל תיק השקעות אישי בנוסף לקופת הגמל או קרן ההשתלמות יכול לשנות את תמהיל הנכסים המאוחד, כך שהנכסים בקופת הגמל יהיו הנכסים עם המס הגבוה (לדוגמא: מניות - 25% מס) והנכסים בתיקו האישי יהיו עם אחוז המס הנמוך (לדוגמא: מק"מ - 15% מס).

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    0.5% זה מה שאני מקבל על קרן מנוהלת. (ל"ת)
    עידן 10/01/2012 00:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אין סיבה לגבות דמי ניהול יותר מ-0.3% לשנה (ל"ת)
    " עמית" 09/01/2012 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משה שיף 09/01/2012 19:39
    הגב לתגובה זו
    וכן כיצד מתבצעת הרכישה באופן מעשי. תודה.
  • אושר 09/01/2012 20:22
    הגב לתגובה זו
    ניתן לבצע המרות מט" ח. ניתן לרכוש מניות במדינות אשר הדירוג שלהם גבוה או זהה למדינת ישראל.
  • 5.
    רפאל 09/01/2012 16:53
    הגב לתגובה זו
    האם ההפרשה החודשית לקופה מסוג זה נצברת בגיל פרישה כצבירה הונית(כלומר משיכה חד פעמית)או קיצבה חודשית ?
  • אושר 10/01/2012 10:35
    הגב לתגובה זו
    ניתן להעביר לקופת IRA רק כספים של קופ" ג במעמד עצמאי והקופה חייבת להיות נזילה (לכן מדובר על צבירה הונית)
  • אושר 10/01/2012 10:42
    לגבי קרנות השתלמות ניתן להעביר גם כספים לא נזילים.
  • 4.
    פנסיונר סולידי 09/01/2012 13:10
    הגב לתגובה זו
    אינני רשום ולא עברתי איזו שהיא הסמכה, האם אני יכול להיות בתנאי IRA לגבי כל ההטבות הנילוות באשר הן קיימות,מול רשויות המיסים
  • אושר 09/01/2012 15:40
    הגב לתגובה זו
    אין צורך לעבור הכשרה כלשהי עלמנת לנהל תיק IRA.רק להיות מודע לניהול הסיכונים.
  • אחל' ה 09/01/2012 14:15
    הגב לתגובה זו
    אחל' ה כתבה
  • 3.
    מעוניין 09/01/2012 12:09
    הגב לתגובה זו
    אני מבקש לקבל דוגמאות ספציפיות של קופות כאלה או גופים שמנהלים אותן
  • שלומי 09/01/2012 20:42
    הגב לתגובה זו
    מבקש דוגמאות ספציפיות של גופים או קופות שניתן לפתוח בהם תיק IRA. כיצד זה מתבצע באופן מעשי?
  • אושר 09/01/2012 12:32
    הגב לתגובה זו
    החברות המנהלות: הדס ארזים קופות גמל בע" מ. מיטב גמל ופנסיה בע" מ. פסגות קופות גמל ופנסיה בע" מ.
  • 2.
    בעל רישיון 09/01/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    האם בעל רישיון ניהול תיקים רשאי לנהל לעצמו IRA ולרכוש ניירות ערך באופן ישיר בניגוד למה שאסור באופן רגיל או שגם ב IRA בעל רישיון ניהול תיקים כפוף למגבלות של בעל רישיון ?
  • בעל רישיון 09/01/2012 12:20
    הגב לתגובה זו
    IRA הינו זהה לתיק מנוהל עבור מנהל תיקים, ולכן מנהל תיקים יכול לקנות קרנות נאמנות או להשקיע הנאמנות עיוורת אצל מנהל תיקים
  • אושר 09/01/2012 12:16
    הגב לתגובה זו
    קופת גמל בניהול אישי הינה אמצעי לניהול תיק השקעות ולא נכס. משכך, רשאי בעל רישיון להיות " עמית" בקופת גמל בניהול אישי, ואולם, עליו לעמוד במגבלות האישיות הקבועות בסעיף 4 לחוק הייעוץ. על מנת לעמוד במגבלות אלה עומדות בפניו שתי האפשרויות הבאות: האחת- ביצוע פעולות עבורו ידי מנהל תיקים אחר, בנאמנות עיוורת. והשניה- ניהול קופת הגמל בעצמו, תוך שמירה על ביצוע עסקאות בניירות ערך ונכסים פיננסיים אותם הוא רשאי להחזיק ולרכוש לפי סעיף 4(ג) לחוק הייעוץ בלבד.
  • 1.
    אריאל 09/01/2012 10:19
    הגב לתגובה זו
    בשביל תיק ללא ניהול. זה לא עניין של רדאר - העיסקה פשוט לא כדאית עדיין. אם כבר אני משלם דמי ניהול של 0.5% עמלות, עדיף לי לשים את הכסף בקופת גמל ושינהלו לי את זה בלי לעסוק בזה. אני הרי לא מאמין שאני אעשה עבודה טובה יותר מהמוסדיים - אני מאמין שאני אעשה בערך אותו דבר. תורידו את המחירים!
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.