טבע ופייסבוק, האם 2 המניות האלה ימשיכו בראלי?
אם מישהו חושב לרגע שעדרי הסוחרים למדו לקח מניסיונם במניות הדלק, שישכח זאת. התופעות האלו רק ילכו ויגדלו - מספר "משקיעי הכותרות" רק יגדל. בכל מקרה, על השוק ככלל ההשפעה הייתה ותישאר שולית.
למה טבע (סימול: TEVA) ופייסבוק (סימול: FB) עולות?
הציניקנים יטענו ששתי המניות התחילו במסע ההתאוששות מאותו הרגע שקונצנזוס האנליסטים הגיע למסקנה סופית ובטוחה ששתיהן צריכות להמשיך לרדת. הסבר הציניקנים אינו פחות טוב מכל הסבר אחר, הרי בטור הזה לבדו ראינו מקרים דומים גם עם ALT, NOK, JCP, BBRY, HLF ועוד. טבע, להזכירכם, ירדה בגלל הפקיעה המתקרבת של ההגנה על הקופקסון, והחשש מירידה במכירות הגנריות בארה"ב. פייסבוק צנחה בשל "העובדה" שאינה מראה מספיק מכירות ורווחים, אין לה תכנית עסקית ברורה והניהול של צוקרברג גרוע. אלא מה שקרה, שלמרות ש"יום הדין" של הקופקסון רק התקרב וצוקרברג הוא אותו צוקרברג, שתי המניות שינו לפתע את הכיוון, ובחמשת החודשים האחרונים עלו ב-36.5% וב-208% בהתאמה, ונראה שהמגמה השתנתה.
מדוע בעצם הגיעו המומחים בסוף 2012 - חמישה חודשים בלבד לאחר הנפקת החברה הצעירה בהערכת שיא - למסקנה שהסיפור של פייסבוק הוא כישלון טוטאלי? בעיקר בשל ירידת המניה. המסקנה שהסיקו "המומחים" מכך ומגודל פוזיציית השורט שהצטברה, שהחתמים טעו בהערכה נתנו לחברה בהנפקה, שהמודל העסקי שלה לא תופס וצוקרברג הוא מנהל גרוע. בקיץ 2013 השוו מומחים רבים את פייסבוק ל-MySpace, רשת חברתית שגם היא החלה דרכה בתרועה גדולה וסיימה בהיענות חלושה. אבל לקראת סוף השנה החלה המניה לעלות, ולמרות אזהרות האנליסטים שלא להיגרר אחרי העליות "הספקולטיביות", המשיכה FB לנוע מעלה, למה? היו אלו משקיעים מוסדיים ופרטיים גדולים שנכנסו לבדיקה רצינית עם החרפת הירידות, הבינו את הפוטנציאל והחלו לקנות. הציבור ההגיוני, שהתחיל גם הוא להבין את האסטרטגיה וחזה בהתפתחות העסקית, החל ללכת בעקבותיהם.
האם קונצנזוס האנליסטים לא הבין זאת? קונצנזוס האנליסטים שמייצר כותרות, מככב ב-Seeking Alpha ושאר אתרים, מורכב מ-Sell side analysts, אנליסטים שפועלים עבור בתי ההשקעות שהם חלק ממערכת השיווק האדירה של וול סטריט. מעט מאוד משקיעים יודעים מי הם אותם אנליסטים של ה-Buy side, אלו שמייעצים לקרנות ההון והמשקיעים הגדולים מה ומתי לקנות ולמכור, ואינם תלויים בפרנסתם במדיניות "הבית" - אלו אינם בכותרות, הם בודקים "על באמת". בקיץ 2013, במחיר של 23-25 דולר למניה, החלו יותר ויותר אנליסטים מה-Buy side לבדוק ולהבין את האסטרטגיה של החברה הזו - איך צוקרברג מיישם אסטרטגיה חכמה מאוד, ובונה את החברה כספקית מובילה ל"הכל באמצעות האינטרנט" (The Internet of Every Thinks).
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוגוסט 2013 הם ראו את הודעתו של צוקרברג על השקת תוכנת מערכת ההפעלה האלחוטית שלה, Home על בסיס האנדרואיד, והבינו מיד שכניסת החברה לאלחוט תביא את המפרסמים בהמוניהם. בנוסף, נפל להם האסימון שהמעבר לאלחוט היה רק הצעד הראשון באסטרטגיה. רכישת וואטספ והדיבורים על ה-WebRTC מאותתים את הכיוון אליו החברה הולכת והפוטנציאל. הקונצנזוס היום הוא שפייסבוק רק בתחילת דרכה. כמוהם, גם האנליסטים של ה-Sell side והסוחרים שחיים מהכותרות, מבינים זאת. ה-WebRTC היא טכנולוגיה שמקדמות סיסקו (סימול: CSCO) וגוגל (סימול: GOOG) לצד גופים כמו ה-Internet Engineering Task Force, שתהפוך את שיחות הטלפון והווידאו למבוססות רשת, ותנתק את התלות בספקים כמו סקייפ או חברות התקשורת, "עוקף סקייפ" מכנים את הטכנולוגיה. פייסבוק בודקת (ויותר מכך) את האפשרות לאמץ את הטכנולוגיה.
תארו לעצמכם מה יגידו האנליסטים כאשר יגלו שפייסבוק הפכה לספקית תקשורת, שמתחרה ראש בראש מול וודאפון (סימול: VOD) או ורייזון, ולא רק באלחוט, גם בחוט. מה יקרה כאשר מינויי AT&T, וודאפון וורייזון, שהם גם לקוחותיה של פייסבוק, יגלו שכל מה שמספקות הספקיות הענקיות הם יכולים לקבל במחיר מופחת בהרבה מפייסבוק? הגישושים של פייסבוק סביב חברת התקשורת ההודית Tata Communications (סימול: TCL), אחת החברות הבודדות שברשותן כבל תת ימי לאינפורמציה שחובק יבשות. Sunil Tagare (שכדאי לכם לראות מיהו בויקיפדיה), בטוח שזה מה שיקרה, "אם הייתי מנהל חברת תקשורת גדולה", הוא אומר, "הייתי מתכונן לאירוע", כי צוקרברג עובד מהר. זה חלום שאת הפוטנציאל שלו המשקיע החכם מבין. נכון, הכותרות עדיין משפיעות ו-FB, המאוד יקרה כרגע, יכולה לרדת, אבל הירידות כעת מהוות הזדמנות קניה.
בטבע, כמו ב-FB, הכותרות הובילו את המניה במהלך 2010-13 לשפל מנותק מציאות. לקראת סוף 2013 הקונצנזוס (להוציא אנליסטים בודדים) היה מאוחד בהמלצה שלילית על טבע, שבוי בקונספציה שהסרת ההגנה על הקופקסון תפגע בחברה ובמניה קשות. הירידה במכירות הגנריות בארה"ב, התחרות הגדלה והבעיות בהנהלה רק החריפו את המצב. ההצלחה האדירה של הקופקסון במיין סטריט, זו שהביאה את TEVA לשיאים, הפכה בשנים האחרונות לאסונה של המניה בוול סטריט. את אותה תופעה בדיוק ראינו בפייזר (סימול: PFE), כאשר "מלכת הפרמקולוגיה" התדרדרה (בשל החשש מהסרת ההגנה על הליפיטור) מ-50 דולר ב-2000 ל-10 דולרים בתחילת 2009. באיזשהו שלב בוול סטריט, משתלטת קונספציה על האנליסטים וכולם "נכנסים לתלם" - מצב שחוזר על עצמו שוב ושוב לקראת שיא או שפל. קונספציה שכזו השתלטה על TEVA, ובגללה הפסיקו לבדוק את העובדות לעומק. בטבע, בדיוק כפי שקרה ב-PFE או FB, החלו גורמים מוסדיים, משקיעים פרטיים, משקיעים גדולים וכמה פרשנים שעצמאים במחשבתם לבדוק (בגלל המחיר) להשוות בין וול סטריט למיין סטריט. כפי שקרה בכל המקרים שהזכרנו, התגלה כי הפער בין הייאוש שמיוצג ע"י מחיר המניה בוול סטריט למציאות במיין סטריט הוא כה גדול, שכדאי להתחיל ולקנות.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
אותם גורמים מביעים דעתם בתקשורת, אבל כשהקונצנזוס כל כך שלילי מי נותן דעתו 'ליוצאים מן הכלל'? בסוף 2012, אל מול דיכאון כללי בטבע בוול סטריט, יצא גבריאל גרגו, אנליסט ופרשן של אתר Trefis, בכתבה בשם "". אנחנו ממליצים שתקראו הכתבה שנכתבה בשיאו של ייאוש - היא רלוונטית גם היום. אלו שהעלו את המניה ב-35% פלוס בחמשת החודשים האחרונים הם גופים, שכמו גרגו, בדקו והחלו לקנות. גרגו הוציא את הכתבה כיוון שהאמין שהמנהל החדש דאז, ד"ר לוין, מנהל בעל ניסיון אדיר, כדבריו, יצליח להציג את טבע כראוי בוול סטריט ולהחזיר למניה את כבודה שאבד. לוין לא סיפק את הסחורה, לכן לקח למניה עוד כשנה להתחיל להתאושש. המשך ההתאוששות אינו מובטח כי "אפקט הקופקסון" ימשיך לפגוע במניה גם בעתיד, אבל אין שום ספק שיותר ויותר גורמים רציניים החלו לבדוק לעומק את הפער שבין וול סטריט למיין סטריט.
האם TEVA כבר מוערכת "נכון" בוול סטריט? לדעתנו, לא. אבל הנעלם הגדול הוא מה תהיה ההשפעה האמיתית על הכנסות החברה ורווחיותה לאחר פקיעת ההגנה (ב-2013 הקופקסון תרמה כ-21% מההכנסה, ולמעלה מ-50% מהרווח). אחת הסיבות לעלייה היא הערכה החדשה שמתגבשת כי הפגיעה תהיה קטנה בהרבה ממה שחשבו. מתברר שטבע מצליחה להעביר מטופלים רבים לקופקסון משודרג. אם לשכנע רופאים לעבור לטיפול בתרופה שונה או אפילו גנרית זו בעיה לא קטנה, הרי שמטופלים שעוברים כעת לוורסיה חדשה בטוח שלא יעברו בשנה הבאה לתרופה שונה. "נראה כעת", כתב Ken Cacciatore מבית ההשקעות Cowen, "שאנחנו והרחוב כולו נכשלנו בהבנת המהלך של טבע...". גם החששות מהמשך ירידת המכירות של תרופות גנריות בארה"ב ומהרגולציה מתפוגגים. הכניסה של טבע (כמו של פייזר) לשותפויות עם חברות פיתוח של תרופות ייחודיות (כמו CVM, RNN ואחרות) תורמת לשינוי באווירה, שלא לדבר על התקדמותה בתחום תאי הגזע ובריאות האישה. "מעכשיו", אמר לנו מנהל השקעות בכיר במורגן סטנלי שאסף מניות לאחרונה, "הכל תלוי במר ויגודמן, הוא זה שאחראי לסגור את הפער בין מיין לוול סטריט. אם הוא ומר דשא ישכפלו את מערכת היחסים שיצרו הורוביץ ז"ל וזיסקינד יבל"א עם וול סטריט בזמנו, טבע תוערך כראוי" ואנחנו מסכימים איתו במאה אחוז.
- 12.אתי 17/03/2014 00:16הגב לתגובה זוהרבה תודות על כתבות הנפלאות ועל היחס לשאלות שלנו
- 11.ברוך 16/03/2014 23:30הגב לתגובה זולשלמה מה דעתך על פאני מיי
- 10.פיסבוק הולכת לכיוון 100 $ נומורה נתנו מחיר יעד של (ל"ת)פיסבוק עומדת להפתיע 15/03/2014 19:45הגב לתגובה זו
- 9.תודה מקרב לב שלמה (ל"ת)דינו 15/03/2014 19:43הגב לתגובה זו
- 8.שלמה גרינברג 15/03/2014 13:24הגב לתגובה זואין שום קשר בין שתי הקבוצות וגם אין קשר במהומה שנוצרה בפאני ופרדי למניות המשכנתאות האחרות. פאני ופרדי , כפי שכבר כתבתי פעמים רבות בעבר מושפעות מהמלחמה, בין חוגים מסויימים בבתי הנבחרים לכמה משקיעים גדולחים, על עתידן. מניות תאי הדלק זו סתם הרצה פראית שלרוב הכותרות שגורמות לכך אין שום קשר למציאות. זה התחיל מהזמנה גדולה של וולמארט לתאי דלק מפלאג והתפשט, בעזרת כותרות מטומטמות לכול חברה בתחום. PLUG עדיין מפסידה למעלה מ 3 דולרים על כול דולר שנכנס.
- 7.שלמה גרינברג 15/03/2014 13:13הגב לתגובה זוRexahn היא חברה ביו-פרמקולוגית שמנסה לפתח תרופות בתחום הסרטן, מערכת העצבים המרכזית ובעיות בתפקוד המיני. החברה הוקמה ע"י ד"ר צ'נג אן.עד כמה שזכור לי טבע נכנסה לחברה בשתי הנפקות פרטיות ומחזיקה בכ 4.5 מיליון מניות שזה 3.4 אחוזים מההון אבל עם זכויות השיווק. מדובר בחברת חלום שמאוד מתאימה לאסטרטגיה של טבע
- 6.אורי 14/03/2014 10:41הגב לתגובה זופעם אחת לא כדאי לחזור אליה שוב והמבין יבין שבת שלום
- 5.hthr 14/03/2014 08:50הגב לתגובה זושלמה לאיזה שער הולכת פייסבוק העליה האחרונה צריכה להאט האם הגיעה לשיוווי משקל
- 4.אתי 13/03/2014 20:36הגב לתגובה זותוכל לתת לנו סקירה לגבי החברה בבקשה
- 3.גמרה את הסוס לא יעזור שום הוקוס פוקוס (ל"ת)טבע 13/03/2014 19:34הגב לתגובה זו
- 2.CYRN 13/03/2014 17:36הגב לתגובה זוחברת סיירן לשעבר קומטאץ
- 1.דינו 13/03/2014 14:22הגב לתגובה זושלמה - האם לדעתך ישנו בסיס אמיתי לפאניקה שנוצרה סביב מניות המשכנתאות(כמו פאני מיי)ומניות תאי הדלק (כמו פלאג). תודה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
