מאקרו השבוע: שני האירועים המרכזיים בכלכלה המקומית ובארה"ב

דוד ויגדר, אנליסט מאקרו ושווקים במחלקת מאקרו כלכלה ואלכס וינשטיין, יועץ השקעות בכיר, בנק דיסקונט, סוקרים את אירועי המאקרו הצפויים במהלך השבוע הקרוב
דוד ויגדר |

ביום שלישי (15/1) עתיד להתפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר. להערכתנו, המדד צפוי להיוותר ללא שינוי. הוא מגלם את שיעור השינוי בעלות "סל קבוע" של מוצרים ושירותים, שחל במשך התקופה (חודש, שנה וכו'). נזכיר כי מדד המחירים שמתפרסם מושפע מגורמים עונתיים. לכן, המדד הקרוב צפוי לשקף, בין היתר, ירידה עונתית במחירי שכר הדירה והנסיעות לחו"ל, אשר תקוזז בחלקה על ידי עלייה עונתית במחירי ההלבשה. גורם נוסף (לא עונתי) שהשפיע על המדד, הינו הוזלת מחירי הדלק וייסוף השקל.

נציין כי האינפלציה ב-12 חודשים לאחור (דהיינו: שנת 2012), צפויה לעמוד על 1.5%, כלומר, מתחת למרכז היעד של בנק ישראל. יתרה מזאת, התפתחות המחירים בחודשים האחרונים מצביעה על ירידה משמעותית בסביבת האינפלציה ועקבית עם ההאטה הכלכלית במשק. מדד המחירים לצרכן ירד בחודשים אוקטובר - נובמבר בשיעור מצטבר של 0.7%, זאת לעומת עלייה של 1.1% ברבעון השלישי. בפרט, ירד מדד חודש נובמבר ב-0.5%. נציין עוד, כי שלושת המדדים האחרונים היו נמוכים מהערכות האנליסטים בשוק. לפיכך, להפתעה מהותית במדד הקרוב צפויה להיות השפעה על המסחר באגרות החוב.

ספר הבז' בארה"ב

השבוע הקרוב צפוי להיות רווי בפרסום אינדיקטורים לפעילות הכלכלית בארה"ב - הייצור התעשייתי, המכירות הקמעונאיות, בטחון הצרכנים, נתונים משוק הנדל"ן והאינפלציה. בנוסף, ביום רביעי (16.01) צפוי להתפרסם בארה"ב "ספר הבז'" (Beige Book). מבחינת השווקים הפיננסיים, פרסום הספר אינו בעל חשיבות רבה, אך עם זאת, הוא שופך אור על המגמות האחרונות בכלכלת ארה"ב (מה שנקרא "דיווחים מהשטח").

"הספר" מסכם (הן ברמת המחוז והן ברמת הסקטור) את ההתרשמות של נציגי הבנק מהמגמות האחרונות בכלכלה ב-12 מחוזות שונים בארה"ב. נציגי הפד מגבשים תמונת מצב על בסיס ראיונות עם אנשי מפתח במגזר העסקי, אנליסטים, כלכלנים וכו'. הספר מתפרסם שמונה פעמים בשנה, כשבועיים לפני ועידת השוק הפתוח, ה-FOMC, ומשמש בין היתר ככלי תומך החלטה למדיניות המוניטרית.

יצויין כי הספר האחרון שפורסם בסוף חודש נובמבר, הצביע על התרחבות הכלכלה האמריקנית בקצב מדוד, בצל הוריקן "סנדי". יתרה מזאת, המגמה בין המחוזות לא הייתה אחידה. מבחינת הענפים, גם כאן נרשמה מגמה לא אחידה, בעוד שהצריכה הפרטית המשיכה להתרחב במרבית המחוזות, הרי שבתעשייה נרשמה חולשה. בנוסף, הצביע הספר על החששות שקיימים סביב אי הודאות לגבי "הצוק הפיסקאלי".

לאור הפתרון (החלקי) של הצוק ולאחר כחודשיים מאז סופת ההוריקן בארה"ב, צפוי הספר לשפוך אור על עוצמת ההתאוששות של כלכלת ארה"ב. בפרט, כאשר ברקע יש חברים בפד הסבורים שיש להפסיק את תוכנית הרכישות כבר באמצע השנה וישיבת הפד ב-30.01.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

משה פרג': "לבתי ההשקעות יש סיבה לחשוש; נהיה תחרותיים - גם בעמלות"

לפי הערכות, בין בתי ההשקעות בארץ מסתובבים כ-40-50 אלף סוחרים עצמאיים, בדיסקונט מכוונים לתפוס חלק מהעוגה הזו ב-2012
יוסי פינק |
בנק דיסקונט השיק השבוע את 'דיסקונט Invest' ולמעשה ביצע בכך את יריית הפתיחה למהלך הסתערות על הסוחרים העצמאיים בישראל. זה קורה בזמן שהבורסה מדשדשת, המחזורים נעלמים והמשקיעים - מרביתם על הגדר. מנכ"ל הבנק ראובן שפיגל הצהיר כי "דיסקונט חוזר כשחקן מרכזי לזירת התחרות בכל הקשור לפעילות שוק ההון." משה פרג' בן ה-32 שעומד מאחורי הפרויקט, הגיע לפני כשנתיים לדיסקונט לאחר 3 שנים בכלל פיננסים, שם עבד במרכז העסקות ללקוחות עצמאיים, בעיקר כיועץ ללקוחות הפעילים במניות ובאופציות בהיקפי מסחר גבוהים. אז על מה בכלל מסתערים היום בדיסקונט? לפי הערכות מספר הסוחרים העצמאיים הפועלים דרך בית ההשקעות עומד על 40-50 אלף כאשר החלוקה היא בין 5-6 בתי השקעות גדולים שנותנים שירות ל-5 ל-10 אלף סוחרים כ"א. בעניין זה נציין כי ככלל אצבע ניתן להעריך כי 20%-30 מתוך אותם עשרות אלפי רשומים כבעלי חשבון השקעות הם אלו שעושים את מרבית הפעילות. עם העלאת השירות לאוויר, שאלנו את פרג' האם הוא חושב שבתי ההשקעות צריכים להתחיל להזיע? לדבריו, "יש להם בהחלט סיבה טובה כעת לחשוש. לבנקים באופן כללי יש חסרונות מול בתי ההשקעות אבל במהלך הזה לא רק שסגרנו את הפער מול בתי ההשקעות אלא אפילו עקפנו אותם. אנחנו מספקים סל שירותים רחב ואנחנו תחרותיים גם בעניין העמלות, אפילו תחרותיים מאוד ואני לא רוצה להגיד מה היעד שלנו מבחינת מספר הסוחרים שיפתחו אצלנו תיק אבל היעד אגרסיבי". שאלנו את פרג' גם לגבי התיזמון של השקת המהלך, שכן מחזורי המסחר נמצאים בשפל, הבורסה בת"א מספקת תשואת חסר משמעותית והעניין בה למעשה הולך ופוחת. לדבריו, "הבורסה זה עניין מחזורי, עוד חצי שנה או שנה הדברים יכולים להיראות לגמרי אחרת. כך או כך, מדובר במהלך ארוך טווח שאינו מושפע מעיתוי כזה או אחר וחוץ מזה - גם בתקופת שפל משקיעים מחפשים אלטרנטיבות. המטר היא להחזיר את הלקוחות הישנים שלנו ולגייס חדשים".